Terje E.

Støttende ledere gir bedre resultat på bunnlinjen

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden
Forholdet til nærmeste leder er en av de viktigste faktorene for at medarbeidere trives på jobben. Halvparten av alle som frivillig sier opp stillingen sin gjør det for å komme seg vekk fra sjefen.

Å sette medarbeiderne i sentrum har blitt et ledelsesmantra på mange arbeidsplasser både i Norge og internasjonalt.

– Den aller viktigste faktoren for trivsel og inspirasjon på jobb er forholdet til nærmeste overordnede. Folk avslutter ikke arbeidsforhold. De avslutter forhold til dårlige ledere, sier karriereguru Kevin D. Monroe fra det amerikanske lederutviklingsselskapet X Factor Consulting.

Han viser til en undersøkelse blant 7000 arbeidstakere i USA. Om lag halvparten av disse oppga at de har levert minst én oppsigelse på grunn av misnøye med sjefen.

Betaler seg på bunnlinjen

Monroe var hovedforedragsholderen på årskonferansen til prosjektlederinstituttet PMI Norway Chapter denne uken. Her snakket han om sitt hjertebarn, «Servant Leadership», eller tjenerledelse på norsk. En tjenerleder legger ifølge Monroe sitt eget ego til side og gjør alt for å spille sine medarbeidere gode.

– Nøkkelen til kunnskapsøkonomien sitter i medarbeidernes hoder. Det er opp til ledelsen å kombinere hode med hjerte. Ved å investere i folk og vise at du respekterer dem, skaper du lojalitet til bedriften. Dette betaler seg på bunnlinjen. Flere studier peker mot at bedrifter som setter mennesker foran profitt er mer lønnsomme enn de som tenker omvendt, sier han.

I forbindelse med sin norgesvisitt denne uken har Monroe besøkt et av selskapene som havnet på pallen i denne ukens Great Place to Work-kåring. Konsulentselskapet Sopra Steria har blitt kåret til en av Norges ti beste arbeidsplasser hele ni år på rad.

– Alle medarbeiderne jeg har snakket med fremhever at kulturen er annerledes i dette selskapet enn andre steder de har jobbet. De forteller om flatere struktur og mindre byråkrati, at det legges opp til kunnskapsdeling og at lederne alltid er tilgjengelige for en prat. Dette er helt i tråd med tjenerlederfilosofien, sier han.

Faglig og personlig utvikling er nøkkelen

HR-direktør Solfrid Skilbrigt i Sopra Steria er enig med Monroes filosofi. Hun mener at noe av det viktigste man kan fokusere på er at de ansatte aldri slutter å lære. På torsdag denne uken ble det klart at Sopra Steria kom på andre plass blant de store selskapene i den årlige kåringen Great Place to Work.

– I dagens kunnskapsintensive arbeidsliv er du aldri ferdig utlært, uansett om du er tidlig i karrieren eller om du bare har noen år igjen til pensjonsalder. Faglig og personlig utvikling er nøkkelen til å skape engasjement, trivsel og lojalitet. Vi mener at en av grunnene til at vi har vært på toppen av Great Place to Work-listen over ni år er at vi er bevisst på denne betydningen og at vi har til rette lagt for det igjennom en rekke tilbud til de ansatte. Støttende lederskap er også en viktig faktor for å lykkes, sier Skilbrigt.

I 2015 ansatte Sopra Steria over 200 nye medarbeidere, og dette året skal ytterligere 200 på plass. I løpet av åtte år har konsulentselskapet firedoblet antall ansatte. Ifølge Solfrid Skilbrigt er det delekulturen i selskapet som holder de obligatoriske voksesmertene i sjakk.

– Alle med lederansvar hos oss har medarbeiderutvikling som ryggmargsrefleks. I tillegg til en rekke formelle programmer og tiltak legges det også til rette for nettverksbygging og kollegialt samvær på tvers av avdelinger og fagområder. Dette stimulerer til utvikling, deling av kunnskap og erfaringer, og forhindrer at det danner seg siloer og barrierer internt i selskapet. Delingskulturen er en sentral del av vår identitet, og det skal den fortsette å være, sier Skilbrigt.





Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *