Terje E.

Veganer eller vegetarianer?

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

Ofte blandes ordet veganer og vegetarianer. En vegetarianer er et menneske som ikke spiser kjøtt eller fisk. Ofte deles vegetarkosten inn i tre hovedtyper:

Vegankost: Inneholder ingen matvarer fra dyr eller av animalsk opprinnelse.

Lakto-vegetarisk kost: I denne kosten kan melk og melkeprodukter benyttes.

Lakto-ovo-vegetarisk kost: Melk/melkeprodukter kan benyttes i tillegg til egg.

Vegetarmat er både sunt og godt, men det er en del ting man må tenke på når man velger bort kjøtt, melk og egg fra kosten sin. Mennesker som spiser vegankost kan få mangel på kalsium, vitamin B og selen. Protein, jod, sink og Omega-3 fettsyrer er også noe veganere må passe på å få i seg nok av.

Kalsium
Kalsium er med på å bygge opp skjelettet. For lite kalsium kan derfor hemme utviklingen av skjelettet hos barn og unge og gir økt risiko for beinskjørhet. Kvinner har økt behov for kalsium i forhold til menn. Kalsium finner man i melk og meieriprodukter. Følger man vegankostholdet kan kalsium behovet dekkes ved at man spiser rikelig med kål, erter, bønner, linser og rotfrukter. Tørket frukt, nyper og solbær inneholder også kalsium.

Vitamin D
Vitamin D er en stor utfordring å dekke hvis man kun spiser vegetarmat. Ekstra lettmelk er tilsatt D-vitamin, det er også plantemargarin. Man kan med fordel ta kosttilskudd med vitamin D for å være sikker på at kroppens behov er sikret. Spesielt små barn og gravide kvinner må passe på å få nok D- vitamin.

Vitamin B 12
Melk og melkeprodukter er hovedkilden for B12. Ved vegankost bør man ta multivitamin-tilskudd for å dekke behovet.

Jern
vegetarianer-veganerKjøtt, fisk og egg er de viktigste kildene til jern. Ved vegetarkost er det viktig å få i seg jern på annen måte. Mange barn og unge har for lave jernnivåer. Dette gjelder også kvinner, spesielt under graviditet og tiden etter fødsel. For lite jern kan føre til svimmelhet, tretthet og lite energi. Vegetarianere bør spise rikelig med grovbrød, fullkornsmuslier og belgvekster for å unngå dette. Jerntilskudd kan også være lurt, og du bør sjekke jern nivået ved hjelp av blodprøve hos legen ved symptomer på lavt jern innhold.

Selen
Hvis du kun inntar vegetarmat bør du spise rikelig med fullkornprodukter, nøtter, egg og melk for å ivareta kroppens behov for selen.





Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *