Terje E.

Viktige huskeregler for vegetarmat

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

Hva er viktig å huske på hvis du spiser vegetarmat?

Flere og flere velger å kutte ut kjøttet fra sitt kosthold. Grunnene til det er mange, men velger du bort kjøtt daglig, er det noen ting man må passe på slik at kroppen får den næringen den trenger for å være frisk og rask. Kjøtt er den viktigste kilden til proteiner, noe kroppen er avhengig av for å fungere optimalt. Trener du er det ekstra viktig å få i seg nok proteiner da kroppen trenger disse for å vedlikeholde og bygge opp muskler. Barn i utvikling og foster i magen er også veldig avhengig av å få nok proteiner for å utvikle seg optimalt.

Normalt hører vi at kjøtt og fisk er viktigste kilde til kroppens behov for proteiner. Men det finnes en rekke andre produkter som er vel så gode og som egner seg godt som vegetarmat.

Linser; Egner seg supert i mange vegetar-retter. Den benyttes ofte i supper, stuinger og salater. I tilegg finnes det også mange spennende indiske, vegetariske retter som benytter seg av linser. Linser er en ypperlig erstatning for kjøtt da den inneholder et høyt nivå av proteiner. I tillegg inneholder linser også mye fiber og mineraler.

Helkorn; Brukes til mye forskjellig baking, mest vanlig er brød. Som vegetarkost er brød et godt og fullverdig måltid kombinert med sunt pålegg.

Belgvekster; Belgvekster er samlebetegnelsen på bønner, linser og erter. Det er næringsrik mat fra planteriket og fungerer ypperlig som kjøtterstatter i et vegetar-kosthold da det er en god kilde til jern som kroppen trenger.

Les også: Hvordan få i seg nok protein?

vegetarmatI tilegg til overnevnte produkter bør man få i seg rikelig med poteter, grønnsaker, frukt, frø og nøtter hvis man vil opprettholde et sunt kosthold uten kjøtt og kjøttprodukter. Det er også lettest å ha en fullverdig kost hvis man i tilegg kan spise egg, melk og ost. Mange ønsker ingen form for matvare som stammer fra dyreriket. Det er viktig å sette seg grundig inn i kostbehovet sitt hvis man velger bort disse råvarene. En ernæringsfysiolog eller ernæringsekspert kan være lurt å oppsøke for å være på den sikre siden. Et tett samarbeid med eksperter kan forhindre et dårlig sammensatt kosthold.

Er du gravid, eller ønsker å gi barna dine vegetarmat er dette ekstra viktig, da barn trenger mye protein og jern for å utvikle seg riktig både fysisk og psykisk.





Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *