Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan starte AS

Dag Frogner

Supermedlem
Inngangsbilletten for å starte et aksjeselskap senkes fra 100.000 til 30.000 kroner, kunngjorde næringsminister Trond Giske (Ap) på en pressekonferanse om aksjeloven fredag.

- Nå blir det mye mer attraktivt for gründere å starte bedrift gjennom norsk aksjeselskap. Med lavere krav til aksjekapital og bortfallet av revisjonsplikten tror jeg vi ikke ser mange flere nye norskregistrerte utenlandske foretak, sier Petter Haas Brubakk, direktør for næringspolitikk i NHO.

Hva tror dere om dette? Blir det flere som nå vil velge AS fremfor NUF fremover?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Vil nok helt klart føre til flere AS. Tror nok et vanvittig stort flertall av NUF'ene rett og slett har blitt brukt som "fattigmanns AS". Det er vanvittig mye lettere å skrape sammen 30.000 enn 100.000, og når revisjonsplikten også er borte er det rett og slett veldig lite grunner til å velge NUF, spesielt når NUF jo mer eller mindre krever litt ekstra assistanse, da koster det jo raskt mer med et NUF enn et AS.

Jeg kommer nok selv til å gå over til AS i stedet for ENK.
 
J

Jiberish

Guest
Flytter nok ENK til AS om ikke alt for lenge. Bra saker.
 
Endelig, dette har jeg seriøst ventet på. Noen som har link til pressemelding?
 
Noen som vet når dette blir satt i livet? Det går vel ikke å starte et AS _i dag_ med 30 000 i bukselomma?

Nei, dessverre. I januar ble det snakke om at dette ville skje etter nyttår. Så håper det fortsatt er tilfelle :) Men har ikke funnet noe som bekrefter dette.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Kommer vel også til å gjøre om mitt enkeltmannsforetak til AS, men som så mange ganger før tar jo slike ting dritlang tid. Og nei, jeg stemmer definitivt ikke på AP, SP eller SV fordi de gjennomfører en slik endring.
 

hansson

Langveisfarende
Tipper dette trer i kraft fra 1.1. 2012. Tok cirka et halvår å få banka igjennom revisjonsfritaket. Tror veldig mange vil gå over til AS når dette kommer. Blir jo en mye bedre løsning for næringsdrift, og økte muligheter for skatteplanlegging. Ikke glem at det er noe som heter skattefri omdanning fra ENK til AS! NUF kan ikke omdannes skattefritt.
 
Topp