Kjapp og trygg hosting for Wordpress

registreringsbolaget.se - nordiskdomanhantering.com - Nordic DomainHosting - svindel?

TorsteinO

Art Director & grunder
Det spiller egentlig ingen rolle om man ikke har angrefrist osv, i og med at salgsargumentene deres er løgn. Da har vi en rettskraftig dom som sier at du kan be dem om å henge seg, se tredje siste avsnitt på side 4:

konklusjon_dom_yellow.png

http://dl.dropbox.com/u/27793/Dom_yellow.pdf

Selv om varen/tjenesten er forskjellig, så er begrunnelsen nøyaktig lik situasjonen her: Salgsargumentene er løgn, oppsøkende salg, som begge er brudd på god forretnings- og markedsføringsskikk, og dermed får deg til å gjøre en beslutning du ikke ville ha gjort ellers. Dermed er avtalen ugyldig.

Så bare be dem om å stikke fakturaen sin der sola aldri skinner. Satan så irritert jeg blir på de folka der.
 
Sist redigert:

grønnogskjønn

New Member
Tusen takk for svar!
Utrolig frekke de er altså! Sitte der og lyve på den måten.. Og utrolig irriterende at jeg ikke skjønte det før jeg la på! Hehe, er det mulig?
Men jeg skal iallefall ta kampen med de, og ikke betale. Hvordan gikk det med han som politianmeldte dem og fikk inkasso? Måtte han betale?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Bare si fra til dem at du bestrider kravet på grunn av feilaktige salgsargumenter/løgn, at avtalen derfor er ugyldig (vis gjerne til den aktuelle dommen), og at du gjerne møter dem i forliksrådet. Det er mulig de allikevel - på tross av at de egentlig ikke har lov - prøver å sende over kravet til et inkassobyrå, men da må du bare gjenta det samme til inkassobyrået.
 

FredrikNas

Förvirrad svensk :)
Bare si fra til dem at du bestrider kravet på grunn av feilaktige salgsargumenter/løgn, at avtalen derfor er ugyldig (vis gjerne til den aktuelle dommen), og at du gjerne møter dem i forliksrådet. Det er mulig de allikevel - på tross av at de egentlig ikke har lov - prøver å sende over kravet til et inkassobyrå, men da må du bare gjenta det samme til inkassobyrået.

Hvis du ikke er kjent med inkasso bedriften så kan det lønne seg å sjekke den opp. I Sverige har vi en lignende bedrift som "jobber" innen samme område, dessverre husker jeg ikke navnet akkurat nå, kunder ble sendt til inkasso så snart de mente at de ikke hadde bestilt, ikke ønsket å betale, eller kallet det for svindel. Inkasso bedriften i denne sak var utrolig ansvarsløs, og håndterte ikke sakene sine med verken god etik eller moral og følgte ikke de lover og regler som gjelder for inkasso i svensk lov. Mange kunder har opplevd dette som svært ubehagelig, det viste seg dog ved nærmere sjekk at det var domene bedriften selv som eide og driftet inkasso bedriften og.


Her er og en artikkel jeg har skrevet om en annen bedrift som kjører domenescam greia:
"Annonskonsulterna och Kastofon Media" som begynner å få det relativt hett om ørene sine i Sverige, ser det ikke som en umulighet at de straks går over til Norge der de fortsatt er relativt ukjente. Så hvorfor ikke varsle på forkant: Annonskonsulterna, värsta sortens bedragare | FredrikNas.se | Från andra sidan gränsen
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Her er en liten oppdatering - en av kundene mine har blitt kontaktet av registreringsbolaget.se . Fremgangsmåten er akkurat den samme som NDH. Hun ba dem om å sende mer informasjon på mail, men de har i stedet sendt henne en faktura på 12600kr for seks domenenavn. Jeg har sagt til henne at hun bare skal bestride kravet og ikke bekymre seg mer om det. Vi skal visstnok nå ha fått tilsendt opptaket på mail til henne, så hun skal videresende det til meg, det skal bli spennende å høre.

Jeg har tatt kontakt med Næringslivets sikkerhetsråd, som har bekreftet at de har flere tilsvarende saker på samme firma, samt et par av de større registrarene i norge, som også bekrefter det samme. Så har jeg også prøvd å snakke med moroklumpene hos registreringsbolaget, som har svart med å registrere flere varianter av mitt eget domene samt å legge inn telefonnummeret mitt på telefonterror.no, og har sagt at de kan be alle selgerne sine om å begynen å skrive bloggposter med skitt om meg... (dette siste her har jeg tilogmed tatt opp) Jadda... Ikke bare svindel, men utpresning også. De skulle visst pusse advokaten sin på meg hvis jeg var så frekk å skrive noe om dette, så da får vi vel se, dette kan bli interessant...
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Legg ut lydfilen! Disse her høres ikke helt gode ut. Bloggposter om deg? Skulle tro det var ungdomsskoleelever som stod bak.

Hvordan stiller telefonterror seg til å fjerne nummeret ditt? Den tjenesten er forresten en uting, har null og niks for seg da det ikke er noen sperrer mot misbruk.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ok, har fått lydfilen, men dessverre er det bare den siste biten der de bekrefter bestillingen, ikke den første der de kommer med påstandene. For det tok hun feil på, hun gjorde helt klart en bestilling, selv om hun tydeligvis ikke engang har skjønt det selv. Hun mener fremdeles at hun bare ba dem om å sende mer informasjon, og trodde det var derfor de ba om mer informasjon om firmaet hennes. Den biten er jo i alle fall selvsagt i den første delen av opptaket, som jeg ikke har fått, og det hadde jo vært ekstra interessant å høre påstandene de kommer med.

De ringte selvsagt når hun var utrolig stressa for å rekke noe, og klarte samtidig virkelig å skremme henne med påstandene om at hun ville miste rettighetene til firmanavnet sitt osv, hører at hun nesten er helt på gråten pga trusselen om at hun kan miste firmanavnet sitt.

Videre oppgir de faktisk feil priser i forhold til det som står på fakturaen, og de nevner aldri noe om hvor mange domenenavn det dreier seg om heller, så totalen fikk hun jo ikke vite før hun fikk fakturaen. Hm, kanskje DET kan være et punkt å ta dem på i værste fall? Den eneste prisen som nevnes på opptaket er prisen for ett enkelt domene.

Her er litt mer lesestoff om moroklumpene i registreringsbolaget.se/registreringsselskapet - merk at jeg naturligvis ikke kaller dem svindlere, det lar jeg folk dømme selv om etter å ha lest disse:

Domenesvindel | Uniweb.no Blogg (jeg har sjekket med uniweb, og det er registreringsbolaget de har blitt truet til å fjerne derfra)
Spørsmål og svar — Jeg har mottatt faktura fra noen jeg ikke kjenner eller blitt oppringt av noen som vil selge meg domenenavn, hva gjør jeg? (fra FAQ'en hos domeneshop)
Registreringsbolaget Europa HB - Vad kunderna tycker
Domenesvindel | Uniweb.no Blogg
Registreringsbolaget.se - erfaringer? - Forum - Diskusjon.no
– Vær på vakt

Telefonterror var greie å snakke med de, det ordna seg på 1-2-3, tror nok de er greie så lenge man
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Visste kunden din at hun ble tatt opp? Det er helt ulovlig å ta opp samtaler uten å informere om det. Bare det bør være grunn nok til å ta dem i retten. De kommer ikke til å kunne legge fram lydopptaket som bevis overfor andre enn henne selv.
 
Visste kunden din at hun ble tatt opp? Det er helt ulovlig å ta opp samtaler uten å informere om det. Bare det bør være grunn nok til å ta dem i retten. De kommer ikke til å kunne legge fram lydopptaket som bevis overfor andre enn henne selv.
Så enkelt er det ikke. Lovligheten til å gjøre hemmelig opptak dekkes av Straffeloven § 145a, der det står (min utheving):

Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som [...] ved hjelp av hemmelig lytteapparat avlytter telefonsamtale eller annen samtale mellom andre, eller forhandlinger i lukket møte som han ikke selv deltar i [...]

Det finnes ingen lovbestemmelse som regulerer adgangen til å ta opp samtaler som man selv deltar i. Det er likevel ikke sikkert at opptaket vil bli akseptert av retten som bevis på at det er inngått en avtale (dersom det er klippet ned slik at den ikke viser hele konversasjonen mellom partene mener jeg bevisverdien er ytterst tvilsom). Men det blir for enkelt å avvise opptaket som "ulovlig" når det ikke finnes noen lovbestemmelse som forbyr folk å gjøre hemmelig opptak av samtaler som de selv deltar i.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ok, nå kan jeg si litt mer igjen. De har nå sendt min kunde en kredittnota, men krevde egentlig at jeg skulle holde kjeft til gjengjeld. Noe jeg tror jeg velger å gi pent fingern til nå som vi har fått kredittnotaen og saken er ute av verden for kunden.

Om opptaket er klippet ned, eller kun den siste biten faktisk ble tatt opp vet jeg ikke, men det er helt klart mye som mangler. I den biten jeg har fått nevner de heller aldri totalsummen, eller hvor mange domener det dreier seg om - jeg antar veldig mange fler vil steile hvis de får vite at disse folka skal ha femsifra summer for det de gjør.

Jeg har også fått bekreftet min tolkning av jussen fra en kompis, men kanskje du også har noe å si her Gisle?

Vi har en dom (eller kanskje fler?) her i Norge der en avtale blir dømt ugyldig pga falske salgsargumenter (se http://dl.dropbox.com/u/27793/Dom_yellow.pdf, spesielt punkt 3.1, de viktigste bitene står på side 4). Da mener jeg at det i "vårt" tilfelle bør gå omtrent som så:

1: det er uvesentlig at tjenesten er en annen,
2: det er tydelig ut fra alle de andre jeg kunne vise til, at det også her er falske salgsargumenter, siden det er det samme som gjentas hver gang - "noen vil kjøpe ditt domenenavn blablabla, miste rettigheter blablabla, vi kan beskytte deg blablabla" (se linker noen poster lenger opp)
3: avtalen er derfor ugyldig, og er best egnet til å tenne opp i peisen.

Jeg tok en prat med politiet i går for å høre om dette var noe som burde anmeldes som svindelforsøk, og de anbefalte meg/oss å komme innom en tur, så vi får vel se. Nå har de i stedet viderekoblet de aktuelle domenene (som er kundens firmanavn med diverse varianter av .tld'er) til "ikkebetalt.com", som for meg virker som en form for utpresning. Som nevnt kjøpte de dessuten øyeblikkelig etter min første samtale med dem opperud.eu og noen andre varianter av dette, som de også truet med å bruke på en eller annen ufin måte hvis jeg ikke ga meg.

Nå tenkte jeg dessverre ikke på før senere å ta opp samtalene, så jeg har ikke alt dette på tape, ellers skulle dere virkelig ha fått høre på en morsom (patetisk) fyr. Noe av det første han spurte etter var hvilket firma jeg ringte fra, hvorpå han utbryter "åh, det der drittfirmaet, vi har flere kunder her som har vært veldig misfornøyd med dere". Litt snodig siden jeg ikke driver med registrarvirksomhet, og jeg har 95% av salgene mine enten til eksisterende kunder, eller til folk som har blitt tipset om meg av eksisterende kunder, men hey... I dag, rett før jeg fikk mailen med at de skulle sende meg en kredittnota fikk jeg også høre at ... nei vent, jeg skal kopiere det rett fra mailen i stedet:

Først min mail:
Hei NAVN,
her er en liten liste med lesestoff om dere:

Domenesvindel | Uniweb.no Blogg (jeg har sjekket med uniweb, og det er registreringsbolaget de har blitt truet til å fjerne derfra)
SpørsmÃ¥l og svar — Jeg har mottatt faktura fra noen jeg ikke kjenner eller blitt oppringt av noen som vil selge meg domenenavn, hva gjør jeg?
Registreringsbolaget Europa HB - Vad kunderna tycker
Domenesvindel | Uniweb.no Blogg
Registreringsbolaget.se - erfaringer? - Forum - Diskusjon.no
– Vær på vakt

Så, påstår du fremdeles at det IKKE er deres vanlige fremgangsmåte å ringe et firma og fortelle dem det samme som dere fortalte KUNDENAVN, at det var noen som prøver å registrere firmaets navn, at de kan miste rettighetene osv, på tross av at det er det alle disse forteller? Når dette så skjer igjen og igjen (har dere i det hele tatt noen "normale" kunder?), så er det veldig lett å legge sammen 2+2, og det blir faktisk fire denne gangen også:

Hele deres forretningsmodell er å lure/skremme folk til å registrere domener gjennom dere på falskt grunnlag, akkurat som Nordic Domain Handling (eller hva de kaller seg nå).

Foreslår at dere tar til vettet og sender KUNDENAVN en kreditnota på den fakturaen fortere enn svint. Tar dere saken til forliksrådet taper dere så det synger etter, siden man tilogmed allerede har en rettskraftig dom (se vedlegg Dom_yellow.pdf) her i Norge som klart og tydelig sier at avtaler inngått på grunnlag av falske salgsargumenter er ugyldige. Se punkt 3.1 i dommen, spesielt avsnittene 4, 5, 9 og 10. Selv om tjenesten er annerledes er begrunnelsen for avgjørelsen nøyaktig den samme som vi har her. At firmaer ikke har angrerett er derfor uvesentlig.

Så svaret fra svindlerne:

Hei.


Dette er helt uvesentlig, Y-reg og vi håller på med to helt forskjellige ting, vi er registranter og jobber opp mot det offetlige.
Vi har på ingen måte benyttet falske grunnlag. Du blir selv gransket domde for domenesvindel.com og kataloghaj.no

Der du går ut med bedrifts navn som politiet kaller det egen mektig befaring.

Vi har hatt kontakt med vår advokat, han sier at vi skal stå på oss,
Det er tiligere ansatte som sktiver på reco.se, uniweb er en konkurent.
Hvem som helst kan start en blogg og skrive ned bedrifter.

Denne saken går videre i sin helhet.
Drives nå med vår advokat i bergen.

Det har alldrig vert snakk om registreringer av firma navn men domener.

Vi håller oss til Norsk lov og det er den som gjellder i retten.
§21 §22 angrerettsloven i henhold til at hun takket ja til dette.

Vi har også spillet inn samtalen da dere / Du ringer og lyver for oss og sier at vi skulle jo bare sende litt info osv..
MIN MERKNAD: kunden var som sagt ekstremt stressa under denne samtalen og var helt på gråten (som man kan høre tydelig på opptaket), pga trusselen om at hun kunne miste firmanavnet sitt. Hun mente bestemt at hun ikke hadde gjort noen bestilling, også etter å ha hørt opptaket i etterkant, at hun tidligere i samtalen hadde sagt at hun ikke kunne ta noen avgjørelse der og da, og at hun ba dem om å sende henne mer info på mail. Dette var derfor det jeg hadde å forholde meg til, og derfor det jeg sa til dem i de første samtalene.
registreringsbolagets mail fortsetter skrev:
Dette stemmer jo ikke i hendhold til lydfilen og mail som vi har sendt.

Vi går etter Norsk lov. Og etter vår Advokat.

Vi har også tatt en titt på dine ”design ting” og dette kalle vi extrem over pris, vi har nå samlet 8 firmaer der du har vert inne og prover og ”knuse” deres jobb og dette kan vi bare se til når det gjellder Y-reg. At de tok dine kunder og derfor reagerer du som i dette fallet.

Du har fått dette nå til og bli veldigt personlig for mange bedrifter og med dine over priser på noe du kaller design.
Som er byggt opp i gratis programmet wordpress som alle har tilgang til.

Da vi fikk en av de fremste berifter i europa til og granske deg fikk vi bare beskjed om at det ikke var mye som stemmer i hengold til det jeg nå har sakt.

Vi ligger ute med penge og manuelt jobb for (kundens navn) og dette ligger nå hos vår advokat i Bergen.

Du kommer ingen vei med trussler og aroganse med oss. Ingen vei.
Vil du komme til tal med oss får du behandle oss med respekt som voksene folk flest.

Uten at jeg har spurt hver enkelt kunde om det, så har jeg såvidt jeg vet aldri hatt noe med noen av y-reg's kunder å gjøre heller, så hva han fabler om er et godt spørsmål. Ikke aner de hvilke priser jeg tar heller, så hvordan de skal kunne kalle det "extrem over pris" (jeg ligger vel på ganske typiske priser for relativt etablerte folk som lager custom templates for wp, såvidt jeg vet) er både et fordømt godt spørsmål og totalt irrelevant, og vel... det er ikke akkurat som om jeg kan TVINGE kundene mine til å velge meg heller. Jeg sender et tilbud, så er det opp til dem å si ja eller nei, vanligvis pleier jeg tilogmed å fremheve det at jeg bruker wordpress, og nettopp det at vi der får masse gratis funksjonalitet, som et salgsargument.

Videre - det som VIRKELIG er interessant her, er jo hvordan han i stedet for å si at "hei, vi har vårt på det tørre, sees i forliksrådet", eller noe liknende, prøver igjen og igjen å angripe meg, og prøver å skremme meg til å backe ut.

...og bare ca ti minutter senere, så ringte samme fyren for å si fra at han hadde sendt en litt hissig mail rett før, men at de skulle sende en kredittnota bare jeg ikke skrev noe om dem, og sendte ca samtidig en mail der de bekreftet det samme.

Jeg tror jeg bare sier SAY HELLO TO MY LITTLE FRIEND :D
Scarface.jpg
 
Sist redigert av en moderator:

Speca

Medlem
Er det en blanding av en 10 åring og google translate i det du har fått fra de? Det er noe av det dårligste språket jeg har sett i ett formelt brev noen gang!

Litt OT:Uansett morsomt at du gir blaffen i hva de sier om publisering, selvom det unektelig setter deg selv i ett svært dårlig lys for potensielle fremtidige kundeforhold. Jeg ville tenkt meg om mer enn 1 gang å inngå noe som kunne dreid som deling av hemmeligheter med deg, når du tiltross for avtale publiserer.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er forskjell på folk jeg gjør forretninger med, og folk som prøver å svindle mine kunder/meg og driver med reinspikka utpresning mot meg Speca. Jeg regner med at du ser forskjellen.

Den første gruppen avslører jeg aldri hemmeligheter om, og slåss FOR dem med nebb, klør og alt jeg kan oppdrive, den andre gruppen gir jeg fingeren til så langt som overhodet mulig, og slåss MOT dem med de samme midlene. Enkelt og greit.

Her hadde det også vært uvesentlig om vi fikk en kredittnota eller ikke siden de aldri ville ha kommet noen vei i forliksrådet (og sannsynligvis aldri ville ha vært så dumme å ta saken dit), men en kredittnota ville la kunden min bekymre seg litt mindre hvis hun fikk den.

Men fyren er faktisk norsk, jeg er veldig dårlig på dialekter, men jeg gjetter på noe i nordnorge. Første samtale avsluttet han med å si "sug kuk".
 
Sist redigert:
Topp