Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nettavisen, mengder med affiliatelenker

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Renner nok inn noen kroner når attpåtil 96 personer liker en slik artikkel...
 

Santo

Active Member
Jeg synes Nettavisen ofte beveger seg i et noe tvilsomt skille imellom redaksjonelt innhold og reklameopplegg.

Mye av de "kommersielle tjenestene" er laget med det samme utseendet som "normale artikler" for å bevisst villede de besøkende slik at de ikke skjønner at det er reklame.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Spørsmålet er hvem som er avsender her. Er det Tradedoubler selv, er det nettavisen som har begynt med affiliate, eller er det en av oss affiliatemarkedsførere?

Jeg synes ikke troverdigheten på denne artikkelen ble så veldig svekket ved disse linkene, så lenge de er relaterte til innholdet.

Vi reagerer ikke på at James Bond kjører BMW (som har kjøpt og betalt dyrt for det) i sine filmer. Hvorfor ikke?
Hvorfor reagerer vi slik på denne artikkelen? Eller er det bare oss aff.markedsførere som reagerer på denne, og ikke allmenheten generelt!?!
 

Santo

Active Member
Spørsmålet er hvem som er avsender her. Er det Tradedoubler selv, er det nettavisen som har begynt med affiliate, eller er det en av oss affiliatemarkedsførere?

Jeg synes ikke troverdigheten på denne artikkelen ble så veldig svekket ved disse linkene, så lenge de er relaterte til innholdet.

Vi reagerer ikke på at James Bond kjører BMW (som har kjøpt og betalt dyrt for det) i sine filmer. Hvorfor ikke?
Hvorfor reagerer vi slik på denne artikkelen? Eller er det bare oss aff.markedsførere som reagerer på denne, og ikke allmenheten generelt!?!

De holder seg nok innenfor lovverket iogmed at de skriver "Kommersielle tjenester" et sted på siden, men man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at hele cluet med disse "liksom-redaksjonelle-sidene" er å få de besøkende til å tro at de leser en normal redaksjonell artikkel, imens artikkelen i realiteten er ett eneste stort annonsebilag.

Ganske shady synes jeg, og Nettavisen er nok verstingen på dette feltet blant norske nettaviser.
 

TradeDoublerNO

Tradedoubler
Spørsmålet er hvem som er avsender her. Er det Tradedoubler selv, er det nettavisen som har begynt med affiliate, eller er det en av oss affiliatemarkedsførere?


TradeDoubler er ikke avsender. Vi har ingenting med denne artikkelen å gjøre, utover at det er benyttet affiliatelenker inn til butikkene.
 

Msites Ltd

Livsnyter
De holder seg nok innenfor lovverket iogmed at de skriver "Kommersielle tjenester" et sted på siden, men man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at hele cluet med disse "liksom-redaksjonelle-sidene" er å få de besøkende til å tro at de leser en normal redaksjonell artikkel, imens artikkelen i realiteten er ett eneste stort annonsebilag.

Ganske shady synes jeg, og Nettavisen er nok verstingen på dette feltet blant norske nettaviser.

Ja, at det er lovlig er ikke tvil - og en nødvendighet for å overleve i dagens medieverden.

At mange vil tror de leser en vanlig redaksjonell artikkel strides det ikke om, og i og for seg er det jo en redaksjonell artikkel. Unntaket er at det er noen som har betalt direkte for å få den artikkelen der for å lede leseren inn til sin butikk, eller som i dette tilfellet, sine aff.lenker.

Jeg forstår rett og slett ikke hva du synes er "shady" med dette??
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Jeg synes ikke det er shady i det hele tatt. Er imponert over hvordan Nettavisen klarer å overbevise forbrukerne om at forbrukerbudskapet de formidler er viktig :) Ubevisst er dette kanskje grunnen til at jeg ikke lenger er en like flittig gjest hos Nettavisen som i hine haarde dage.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ja, at det er lovlig er ikke tvil - og en nødvendighet for å overleve i dagens medieverden.

At mange vil tror de leser en vanlig redaksjonell artikkel strides det ikke om, og i og for seg er det jo en redaksjonell artikkel. Unntaket er at det er noen som har betalt direkte for å få den artikkelen der for å lede leseren inn til sin butikk, eller som i dette tilfellet, sine aff.lenker.

Jeg forstår rett og slett ikke hva du synes er "shady" med dette??

Tja. De redaksjonene jeg har jobba i har ihvertfall vært mye striktere på hvordan annonsebilag skal merkes, dersom de ellers kan fremstå som redaksjonelt materiale. Tror nok det trygt kan kalles gråsone når merkingen er så utydelig/gjemt at de fleste vil tro det er redaksjonelt.

...og der har du svaret på hva som er shady.
 
Topp