Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nettavisen, mengder med affiliatelenker

Msites Ltd

Livsnyter
Msites slår til igjen - er "i business er alt lov - selv om loven sier noe annet" valgspråket ditt?

Ærlig talt, skjerp deg!
Du sier jo selv at de fleste leserne nok ikke vil forstå at det er en "reklameartikkel", så hvordan i heiteste kan du da påstå at det er godt nok merket!?!? Hele poenget med at den skal merkes som en annonse er jo at det skal være tydelig for leserne at det er en annonse, og hvis de fleste IKKE forstår/legger merke til merkinga så bør det vel være relativt enkelt å forstå at merkinga ikke er tilstrekkelig!?

Ja, ærlig talt - skjerp deg! Dine konklusjoner er jo så på vidvanke at du ikke forstår det selv!

Du klarer ikke skille her! At folk vil lese artikkelen som en normal artikkel sier jo bare noe om hvordan artikkelen er skrevet.

Merkingen av artikkelen forholder seg helt og holdent til de regler og normer som er for pressen, og hvor du tar ordet "lov" fra må jo gudene vite så lenge de ikke bryter noen norske lover.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ja, ærlig talt - skjerp deg! Dine konklusjoner er jo så på vidvanke at du ikke forstår det selv!

Du klarer ikke skille her! At folk vil lese artikkelen som en normal artikkel sier jo bare noe om hvordan artikkelen er skrevet.

Merkingen av artikkelen forholder seg helt og holdent til de regler og normer som er for pressen, og hvor du tar ordet "lov" fra må jo gudene vite så lenge de ikke bryter noen norske lover.

Hvor jeg tar ordet "lov" fra? Hørt om markedsføringsloven? Sponsede innlegg SKAL merkes klart og tydelig (se f.x. Mye drlig merket reklame p blogger -). Så enkelt er det, og hvis de fleste som leser "artikkelen" ikke forstår at det er en annonse, så er det ikke merket tydelig nok (godt mulig de burde ha merka hver enkelt link når "artikkelen" i helhet er så dårlig merket som dette).

Men jeg tror ikke jeg gidder å diskutere dette med deg, det føyer seg jo fint inn i rekka med "msites forsvarer praksis alle andre mener er tvilsom eller ulovlig"-situasjoner, så jeg vet at diskusjonen med deg er nytteløs.

Det enkleste er vel bare å ta en prat med forbrukerombudet, så finner man jo kjapt ut hva de mener om saken.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Markedsføringsloven krever at reklame skal merkes tydelig, og så kan man diskutere om det er gjort tilstrekkelig i dette tilfellet. Personlig mener jeg at merkingen var såpass svak at dette kvalifiserer til et brudd på markedsføringsloven, noe som vanligvis gir et krav om å merke artikkelen bedre og/eller bøter.

Mindre alvorlig (siden hverken VVP eller TRP er nedfelt i lov) er det at Nettavisen bryter alle tenkelige journalistiske prinsipper med dette - men det er forsåvidt greit nok. Jeg anser ikke Nettavisen som noen viktig kilde til nyheter, og er sikkert ikke den eneste. At Nettavisen lar børs gå foran katedral spiller for meg liten rolle.

Men da kan de ikke komme etterpå å si at "vi er en dritseriøs nettavis" heller.
 

MobyDick

New Member
enig i at man ikke ser at dette er en eneste stor annonse med mindre man er obs på det. greit nok for folk her inne men for den jevne nordmann er det nok vanskelig å skille mellom annonser og artikler. har selv gått i fella noen ganger og ikke sett at det er reklame før jeg er godt inne i artikkelen. ekstra provoserende at det ser akkurat ut som en vanlig artikkel. nettavisen er iallefall for meg det ultimate lavmål innen norske aviser, og de trange tidene i avisbransjen er kanskje bare bra - så får man luket ut det verste. nettavisen må gjerne stenge i morgen den dag for min del. /rant
 

MobyDick

New Member
på en annen tone - hvordan og hvem tjener penger på dette? får de penger per salg via kondomeriet osv, eller per klikk?
 

zapotek

Medlem
Ryktepoeng til den som klarer å finne merking av reklame her: reisetips.nettavisen.no/norges-10-kuleste-hoteller/
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg vet ikke sikkert, men mener bestemt at det er mye mer afflinker hos disse litt større nettsidene nå enn tidligere? Det virker altså som at de velger å gjøre det på denne måten istedet for / i tillegg til å ha vanlige annonser som betaler pr visning / pr mnd.

Tror dere at det er mest å hente på afflinker eller vanlige annonseavtaler for et nettsted som Nettavisen, med den trafikken de har?
 
Topp