Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Blir du med på høstens store bloghappening?

P

PoPSiCLe

Guest
Peter: jeg sjekket skattelistene fra 2006. Enkelt og greit. Jeg er fullt klar over at dette ikke er dagens situasjon, på noen måte.

Hva skattelistene har med hvor mye du tjener? Ingenting - det har dog med hvor mye du innrømmer til skattemyndighetene at du tjener, uten å kommentere det noe mer.

"Student" fikk jeg fra nettsiden din - din egen uttalelse, med andre ord.

Grunnen til at jeg sjekket skattelistene, var for å få et bilde av hvorfor du går ut å sier at det er snakk om småpenger, og at "voksne" folk ikke tenker på slikt.

Tjener man 500k + i året, så er det klart, 1800 er ikke store summen. Tjener man 100k i året, så er 1800 litt mer penger.

Jeg har ikke bedt deg om å utdype noe som gjelder deg selv, eller arrangementet - bare om å dokumentere og beskrive det proffe bloggmarkedet i Norge - jeg ser ikke dette markedet, nemlig, og lurer på hvor det har gjemt seg hen.

Men, poenget med diskusjonen har forsvunnet. BlogCamp, som konsept, er bra. BlogCamp, med dagens program, (mangel) på styring, organisasjonsform og pris, er ikke fullt så bra (min mening).

At BlogCamp skal være for alle, er jeg glad for. Jeg tror dog ikke jeg er alene når jeg sier at prisen kontra program foreløpig i alle fall, ikke inngir tiltro til at man får verdi for pengene.

Det kunne kanskje vært en ide å faktisk arrangert BlogCamp som en messe, der deltagere kunne velge hvor mye de ville være med på - f.eks. en inngangsbillett, og spesielle eventer kunne vært for de som var interessert i det, evt. kunne det vært satt opp forskjellige program for forskjellige målgrupper. Middag og annen bevertning kunne nok vært enten valgfritt eller innbakt i prisen. Igjen - sponsorer - et slikt konsept er avhengig av det.
 

Bjrl

Medlem
Pejyuu - Du er helt tydelig medlem i speiderne og liker telt og annet tull. Da anbefaler jeg deg til å dra på speider camp så kan vi voksne mennesker dra på vanlige arr med hotell slik som Peter skriver.

Ehumm...jeg er gruppeleder for en speidergruppe og har vært styremedlem i Oslospeiderne.

Når det gjelder samlinger og konferanser for ledere, så er det helt uaktuelt å leie inn en skole og legge folk rundt i klasserom. Årsaken er:

Lavstandardsteder der man lager maten sjøl, sover på gulvet, vasker etter seg sjøl, må ha innlagte dugnader i programmet osv - å bruke slike steder går rett og slett utover det arbeidet man i utgangspunktet er samlet for å gjøre.

Derfor hadde vi forrige samling for lederne i Oslospeiderne på en tidligere "kongsgård" i Hedmark. Der ble maten laget for oss, vi vasket ikke etter oss, vi hadde senger å sove i osv.

Det rent sosiale om kvelden blir også adskillig bedre om man har hovedarrangementet på et sted der det er tilgang til "sosiale fasiliteter". En sløydsal eller en skolekantine blir liksom noe annet...

Skal det først være et rimeligere sted, kan jeg formidle informasjon og booking til et av hyttesenterne til speiderforbundet. Der er det i allefall svært gode muligheter for egnede sosiale rammer, dersom det er dét man anser som viktig.

Jeg vil sterkt fraråde å ha dette på en skole, med mindre man ønsker å gi det et preg av å være et lavkvalitetsseminar, og man ønsker at det sosiale om kvelden skal bli katastrofalt dårlig.

I motsetning til Peter er jeg Arbeiderpartimann, men jeg er helt enig i at om rammen er en skole der man lager brødskivene sine selv mellom øktene, og ruller ut liggeunderlaget og soveposen sin i et klasserom om kvelden for å ligge og høre på andre tngpustede og snorkende individer mens man lurer på om man skal våge seg på å liste seg ut på do i fare for å vekke noen av de andre - vel... Jeg er ikke i tvil om at det vil gå utover totalopplevelsen av samlingen på en negativ måte.

Hva angår det øvrige opplegget rundt campen skal jeg ikke komme med for mange idéer og meninger, fordi jeg ikke skal delta. Men jeg ser jo at det ville vært ganske enkelt å fylle et program for to dager med spennende temaer og spennende innledere.

Mvh
Bjørn Jarle
 
Sist redigert:

Pejyuu

Medlem
Er det noen av dere som har vært på en av de nyere høgskolene de siste.. 5-10 årene?
De nyere høgskolene rundtomkring har veldig gode standarder på auditoriene sine. HiL(Høgskolen i Lillehammer) er langt fra ny, men hadde sist jeg var innom kjempeflotte lokaler.

Man har selvsagt er team av frivillige som lager maten, og rydder opp etter mat. Deltagere skal jo ikke trenge gjøre slike ting.

Dette med å sove på stedet er et rimelig tåpelig argument. Har du råd til 1800,. i deltageravgift pluss bokostnader, så har du råd til hotell i nærheten av en høgskole også. Ja, man kan jo til og med ta taxi til og fra arrangementet, hvis man har så mye penger.

Det er uansett forskjell på BlogCamp og ledermøter i den respekt. Jeg har full forståelse for at et ledermøte der ting skal bestemmes, drøftes o.l gjerne ikke arrangeres på en høgskole. Men BlogCamp er ikke et ledermøte, derfor blir det enda et dårlig argument.

Men, dere får holde på, så får vi se hvordan det går når det hele er over.
Jeg ønsker dere lykke til, men jeg liker ikke konseptet slik det er nå.
Det virker lite planlagt og dårlig organisert. Man prøver som oftest å få tak i hjelpere og bidragsytere, før man fastsetter en dato for et arrangement. Derfor ønsker jeg ikke å bidra eller å delta. Men jeg er vel heller ikke innenfor målgruppen slik jeg er i skrivende stund.
 

sta

Medlem
Jeg fatter og befriper ikke hva alle disse negative idiotene har imot dette arangementet, er de misundelige fordi de ikke tjener nok på sine nettsider til å kunne delta?

Det er en ærlig sak at man syntes et arrangement høres dårlig ut, men hvorfor da ikke bare bli vekk å la vær å bry seg. Jeg får masser av invitasjoner til seminarer og konferenser som jeg på ingen måte kunne tenke meg å delta på, men jeg bruker da ikke alle mine våkne timer på å spre eder og galle om disse, for det.

Blogg-campen er ment for voksne menesker som enten lever av, eller har ambisjoner om å leve av sin(e) nettsider, ikke fjortisgutter som ennå lever av lommepengerne fra mamma og pappa.
 

sta

Medlem
De nyere høgskolene rundtomkring har veldig gode standarder på auditoriene sine. HiL(Høgskolen i Lillehammer) er langt fra ny, men hadde sist jeg var innom kjempeflotte lokaler.

Da kan jeg prøve å vekke deg fra din naivitet! Jeg bor på Lillehammer og har vært delaktig i arrangering av flere event på HIL, og jeg kan love deg at det ikke er noe særlig billigere enn å bruke ett av byens hoteller. Høgskolen tar naturligvis betalt for hosting av kommersielle arrangementer, det er bare rett og rimelig.

De gangene vi har brukt HIL er det fordi fasilitetene der er større så man kan ta imot flere folk, enn hva man kunne gjort på ett av byens hoteller, ikke fordi høgskolen er noe billigere.
 

Pejyuu

Medlem
Men så skal jo ikke BlogCamp i seg selv være en kommersiell event. Såvidt jeg har forstått. Har jeg forstått veldig feil?

Jeg tror det er veldig mange som leier ut lokaler som gjør forskjell på ikke-kommersielle og kommersielle arrangementer med tanke på hvor mye de tar i leie for lokalene.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Så lenge vi kommer til å ha sponsorer og utstillere vil Blogcamp bli vurdert som et kommersielt arrangement.

Ellers vil jeg gjerne oppfordre dere alle til å dempe utrykkene og ha respekt for at man har forskjellig syn på ting. Jeg ser gjerne at vi finner et felles ståsted for blogging hvor alle kan være med, men at det fremdeles skal koste litt å delta.
 

Pejyuu

Medlem
Det er vel også forskjell på profitt arrangement og non-profitt arrangement. :p
BlogCamp er ment i å gå i null, sant?

Slike ting smører godviljen til folk. Og er man ute i god tid, kan man jo faktisk diskutere pris, og ikke bare ta til takke med standardpris.
 

picxx

Well-Known Member
Det er vel også forskjell på profitt arrangement og non-profitt arrangement. :p
BlogCamp er ment i å gå i null, sant?

Om du får en innbydelse til en messe som arrangeres av google avd. norge med deltakeravgift på 1500.- ville du da ha kontaktet arrangør og forsikret deg om at messen gikk i 0.- for arrangøren før du i det hele tatt vurderte om du ønsket å delta...

Dette synes jeg begynner å bli smålige og leie argumenter.. :rolleyes:
 

Pejyuu

Medlem
Greit nok at jeg ikke alltid forklarer like bra, men her var det da ikke snakk om deltagere. Men de som eventuelt skulle huset arrangementet i sine lokaler.

Hvis du skal arrangere noe som er ment som et bra non-profitt arrangement, så smører det velviljen deres, og de senker kanskje prisene, slik at arrangementet kan bruke pengene på andre ting som er relevant.
 

Bjrl

Medlem
Er poenget virkelig hvorvidt dette er et non-profittarrangement eller om arrangøren kan risikere å tjene penger eller tape penger?

Jeg trodde det avgjørende for folk var innholdet, og hva man får igjen for å delta. Ikke hvordan arrangøren gjør opp balanseregnskapene sine.

Men det er åpenbart en del som driter tynt i hva de får igjen av å delta - så lenge de kan få se et balanseregnskap som viser at arrangøren ikke tjener eller taper på arrangementet.

Mvh
Bjørn Jarle
 

Fredrik

Medlem
Slapp av gutter. Pejyuu er bare en liksom person som ikke eksisterer egentlig. Det er bare noen som tuller med oss. Alternativt er det noen som har kommet feil og egentlig skulle skrive på barneforumet.

Og hva er dette med å sjekke skattelister for noe tull da?

Dette er helt opplagt mennesker som bare later som de er mennesker men egentlig er noe helt annet.
 

peterandrej

pensjonert moderator
har ikke noe imot at folk går og sjekker skattelister, men jeg ser ikke hva mine inntektstall i 2006 hadde med arrangementet å gjøre. forøvrig er jo skattelister ganske uinteressant lesning. Visste du at jeg tjente mer enn Kjell-Inge Røkke i 2006?
 
P

PoPSiCLe

Guest
Peterandrej: det gjorde du nok, ettersom skattelistene viser ren inntekt, og ikke kapitalinntekt - jeg vet ikke hva Røkke tok ut av utbytte i 2006, men jeg tviler sterkt på at du har Røkkes finansielle fundament - og inntekter som gjøres via f.eks. reklame på en blogg som er driftet av et selskap eller en privatperson, er fremdeles skattepliktig, uansett om inntekten kommer fra utenlandske eller norske aktører. Det er du selv som fremstår som en som lever av blogging (og webdesign, jeg mistenker hovedinntekten kommer derfra), og som forsøker å selge noe uten reell verdi for 125.000 kroner.

Men det er ikke det denne debatten gjelder.

Denne debatten gjelder BlogCamp.

Først vil jeg gjerne kommentere til HeltSikker: Pejyuu er definitivt et menneske. Jeg kan se henne herfra...

Og, jeg skjønner ikke helt hva som mangler når det gjelder leseferdigheter på dette forumet. Skal vi kanskje begynne å bruke litt mindre ord for å forklare hva vi mener?

Okei, la oss ta dette veldig enkelt, og punktvis.

1. BlogCamp lanseres, uten noe program, men med en pris (som mange mener er for høy), lokasjon og tidspunkt.
2. Det diskuteres, og bloggerne (som dette arrangmentet skal være for, i følge MillionEuroMan) stiller seg skeptiske pga. nettopp manglende program og prisen
3. MillionEuroMan går ut og forsvarer arrangementet, og viser til at Blondinbella kommer for å holde foredrag, og at dette skal være et arrangement med både stands og innhold for "alle grupperinger" innen for bloggmiljøet
4. Fremdeles mangler det noen som helst overbevisende argumenter.

Blondinbella er ikke godt nok - vi trenger et videre program, flere programposter, og innhold, rett og slett. De aller fleste bloggere i Norge er privatpersoner, som ikke har noe selskap i ryggen som tar utgiftene.

Stands - det blir stadig snakket om at dette skal være et møtested mellom bloggere, representanter for bransjer som er villig til å betale for reklame mm. Helt greit, men da er det kanskje på tide å få litt informasjon om hvem som kommer til samlingen - jo flere større navn, jo bedre for BlogCamp.

Jeg har som sagt ikke noe imot å betale for et arrangement som BlogCamp, men jeg vil ha meg frabedt et middelmådig tilbud til en ublu pris, når det virker som alternative løsninger, både for innhenting av sponsorer, deltagere, foredragsholdere, samt det å undersøke alternative lokasjoner ikke har blitt gjort.

Det har heller aldri vært sagt noe om at man skal arrangere et dugnadsløp på en skole, der man skal sove på flatsenger, lage maten selv, og rydde og vaske etter seg. Det som har vært foreslått er at man lager et arrangement som ikke utelukker alle de gode bloggene i Norge som ikke er interessert i reklame, eller å tjene penger, eller som har god nok økonomi til å dra til Oslo og betale mange tusen kroner for noe som pr. i dag ser ut som et "klappe-hverandre-på-skulderen"-opplegg for de få som kanskje tjener noen få kroner pr. måned på bloggen sin.

Ser dere kanskje forskjellen? Eller må jeg grave etter enda enklere formuleringer, oppstillinger mm. før dere skal forstå enkel logikk?

Jeg vil også gjerne påpeke at de eneste som driver med utstrakt karakterisering og personangrep her, er de av dere på den forsvarende siden - har dere ikke argumenter, så kan dere kanskje tenke dere litt om før dere hiver ut påstander om barnehager, barneforum, ikke-eksisterende brukere mm? Det er lov å tenke bittelitt vet dere.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Peterandrej: det gjorde du nok, ettersom skattelistene viser ren inntekt, og ikke kapitalinntekt - jeg vet ikke hva Røkke tok ut av utbytte i 2006, men jeg tviler sterkt på at du har Røkkes finansielle fundament - og inntekter som gjøres via f.eks. reklame på en blogg som er driftet av et selskap eller en privatperson, er fremdeles skattepliktig, uansett om inntekten kommer fra utenlandske eller norske aktører. Det er du selv som fremstår som en som lever av blogging (og webdesign, jeg mistenker hovedinntekten kommer derfra), og som forsøker å selge noe uten reell verdi for 125.000 kroner.

skattelistene viser ikke ren inntekt. og jeg reagerer egentlig ganske negativt på at du prøver å framstille meg som kriminell. Jeg snyter ikke på skatten og har aldri gjort det. Til opplysning: mitt ENK ble startet rett før jul 2006. Næringsinntekten, altså overskuddet, var ikke stort å skryte av det året.

Når det kommer til skattepliktig inntekt og innberetning av disse til skattemyndighetene så har jeg god samvittighet, så der trenger du ikke bekymre deg - heller ikke insinuere at jeg driver med noe ulovlig.

Tarvelig grep av deg. Ynkelig.

Forøvrig er ikke prisen på 100,000 kr pluss mva tatt helt ut av løse luften. At du ikke ser noen reell verdi betyr at du ikke er riktig kjøper.
 
Topp