Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Om å tjene til livets opphold ved hjelp av en blogg

Sindre

Medlem
Det var litt vanskelig å forkorte tråd-tittelen :p

Jeg har havnet i en litt rar situasjon. Det har seg sånn at 1. november flyttet denne bergenseren til Drammen for å bo sammen med kjæresten sin. Jeg hadde fått meg en jobb på Kiwi. Det gikk ikke lange tiden før jeg fant ut: "Kiwi sucks", og sa opp på dagen. Vel, det var jo flere grunner til det, bl.a. en ufordragelig medarbeider, kjedelig arbeid, samt at jeg hadde begynt å få planer om å starte min helt egen internettbusiness.

Kjæresten ble ikke overbegeistret over dette, og det er selvsagt forståelig. Med tanke på økonomi. Det er selvsagt ikke riktig at hun skal jobbe og betale for begge, mens jeg bare er hjemme.

Foreløpig klarer vi oss, jeg har litt sparepenger å bidra med... Men disse holder ikke evig, inntekten min er i NULL, og jeg trenger å tjene penger fortest mulig.

Man kan si mye om valget jeg tok... Små-risky er det jo, jeg har jo tross alt ikke så god peiling med dette å lage websider. Men ideen er ganske klar: En blog, i nettavis-forkledning. Jeg tenker Wordpress her. Inntektskilden skal være annonser. Adsense og muligens Tradedoubler, eller noe annet.

Men hvordan er markedet her? Fins det overhodet noen norske blogger hvor innehaveren har dette som sin eneste inntektskilde? Er det mulig i dette lille landet? Det fins mange eksempler når det gjelder engelskspråklige blogger, men denne bloggen skal være på norsk. Vurderte selvsagt engelsk pga. større potensiale. Men konkluderte med at engelsken ikke er stødig nok til at jeg kan skrive flytende. Jeg må stadig vekk tenke over ord, og blir fort usikker. Det forekommer faktisk på norsk en skjelden gang også :p Men stort sett føler jeg det går langt bedre i norsk.

Jeg vet at skriving er et av talentene jeg har. Folk har foreslått at jeg burde skrive en bok i mange år, etter å ha lest mye av det jeg skriver... Så jeg har tro på meg selv når det gjelder innhold til denne siden min. Skal prøve å oppdatere den nesten hver dag, med et nytt innlegg.

Men hva tror dere? Kan jeg bare glemme det, hvis ikke jeg skriver på engelsk? Jeg vet at Norge er et lite marked. Men selv om ingen andre skulle ha klart det, kan det jo alltids hende at noen må bli den første (og hvorfor ikke meg?) Kan også være aktuelt å utvide, og tillate flere skribenter... Vi får se litt an etterhvert.

Og ps. til Peterandrej: Det blir ikke en direkte konkurrent til Agurkposten dette her ;) Jeg digger AG-posten... men tenker å fokusere litt annerledes.

Back to temaet: Jeg er også fullt klar over at jeg ikke kan forvente noen særlig inntekt helt med det første. Og når den kommer, er den neppe så stor... MEN - hvis jeg jobber hardt med siden min og skriver regelmessige nye innlegg, markedsfører den så godt jeg kan rundt på nettet (noen tips??) og behandler dette som min fulltidsjobb, vil det ikke være en sjans for å klare det da, i det lange løp?

Beklager, ledende spørsmål. Alle som har tanker og meninger og vitenskap om dette, er velkommen til å svare! Heeelt ærlige ;)

Har dere forslag til andre modeller som det eventuelt kan gå fortere å tjene på? Selv hadde jeg 2 helt andre ideer før bloggen, men nå er det denne ideen jeg tror jeg har bestemt meg for. Og det er viktig å presisere at jeg ikke BARE er ute etter å tjene penger. Bedre å sikre en stabil inntjening i det lange løp fordi jeg har fortjent det etter hardt arbeid, enn å bare tjene raske penger på noe som ikke kommer til å vare like lenge...

Mvh
Sindre
 

picxx

Well-Known Member
For å være helt ærlig..gå ned på kne og spør om du kan få jobben på kiwi tilbake, og heller snakk med de ansvarlige på jobben om du har problemer med medarbeidere. Eller, se om du kan få jobb som burgerflipper på mcdonalds. :)

Å kaste alt man har, sitte med null i inntekt for å starte en "lynkarriere" på internett er noe som ikke forekommer, medmindre du har en servil plan om høyoktansvindling på gang :D

Å starte en blogg er noe de aller fleste gjør på fritiden sin, og uten selv å markedsføre den kraftig er det mindre enn en tusendels promille av alle bloggene på nett som blir så populære at du faktisk kan leve av kun den ene bloggen.

Om du har en jobb har du en stabil inntekt, og kan over tid bygge deg opp et nettverk med internettsider som du over tid vil tjene mere og mere penger på.
Selv driver jeg et tyvetalls (de aller fleste er ganske nye) norske nettsteder, og det er ikke mange kronene dette generer per måned.

Så mitt råd til deg er absolutt å skaffe deg en fast jobb før du tenker videre på noen karriere på internett.
 

Sindre

Medlem
Skal selvfølgelig ha eget domene til bloggen.. det glemte jeg å si.
Takk for innlegget, Picxx! :)
Jeg går ikke tilbake til Kiwi, det er 100% sikkert. Jeg er kresen når det gjelder jobber, og jeg har egentlig fått nok. Prøvde å ta opp problemet med sjefen på den jobben, men ingenting ble gjort...

Som jeg sa: Jeg er ikke ute etter å tjene raske penger (selv om det hadde vært fint med tanke på situasjonen). Jeg prøvde å få vite om det er mulig på det norske markedet... Om dere vet om noen andre som har klart det, liksom. Og generelt tips om hvordan jeg kan klare det.

Det skal bli skikkelig knipe her før jeg søker på nye jobber altså.. Bare så det er sagt. Jeg er så sykt innstilt på å skrive en god blogg med bra innhold nå. Og jeg tror det skal være mulig å klare det. Husk på at nå som jeg ellers er arbeidsledig, har jeg langt mer tid til overs til å jobbe effektivt med bloggen. Har en fordel sånnsett.
 

picxx

Well-Known Member
Ok, om du er 100% oppsatt på å tjene penger på blogging:

- start 5 blogger på forskjellige gratis bloghoster (blogger.com f.eks.)
- skriv minst ett selvskrevet innlegg på hver av bloggene, hver dag i en ukes tid og submit dem så til søkemotorer.
- Etter dette fortsetter du med å skrive minst 2-3 innlegg i uka på hver av dem, samtidig med at du starter 5 nye og repeterer punkt 1.
- Prøv også å få så mange innlinker som mulig til hver av disse bloggene.
- Repeter punkt 1 og 2 så ofte, og lenge du kan (det skal være godt mulig å forfatte en 10-15 blogginnlegg om dagen uten problem.
- Når de første bloggene begynner å få en stødig plassering i SERP's og noe trafikk (2-300 besøk / dag) kan du godt la dem ligge en stund uten at de mister særlig med trafikk.

Poenget her er å oppnå minst 100 besøk til hver av disse bloggene hver dag.
Om du da over tid skaffer deg 100 slike blogger, har du 10.000 besøk hver dag.

Da er det på tide å lansere den bloggen du snakker om i dine innlegg.
Etter at du har driftet den en god stund (og lagt den opp slik at den generer god ctr), er det på tide å smelle opp en masse annonsering for den bloggen på de 100 andre bloggene på freehosting.

Om du repeterer dette en 4-5 ganger, slik at du har 4-5 "hovedblogger" har du faktisk såpass med trafikk at du evt. kan starte en community side, en startside eller noe som er noe større enn en blogg.

Du vil da sitte igjen med et nettverk som selv genererer både trafikk og inntekt.

Å starte èn blogg og håpe på at man skal leve på det er omtrent som å pisse i havet og tro man skaper verdens største oversvømmelse :D
 

Sindre

Medlem
Å starte èn blogg og håpe på at man skal leve på det er omtrent som å pisse i havet og tro man skaper verdens største oversvømmelse :D

Det var vel å ta litt hardt i?

Bare fordi du eller noen du vet om ikke har klart det, så betyr ikke det at det er umulig ;)

Jeg vet om en rekke engelskspråklige blogger som har klart det. Men den store forskjellen her er jo at de automatisk har et potensielt mye større publikum.

Og så vil jeg presisere: Selv om det er en blogg, så skal det fremstå mer som en avis/et magasin. Jeg skal samle masse bra innhold på ett sted, sånn at folk slipper å leite rundt på 100 forskjellige, som du nevner.

Jeg skjønner tankegangen din, og den er for så vidt grei... Den har bare et problem: Det hørtes ut som et helvetes mye stress. Du foreslår seriøst å opprette 100 individuelle blogger?!

Nei takk :D

Men, tanken er god. Hadde man klart å faktisk gjennomføre det der, så tror jeg du har rett i at man er sikret en meget god inntekt.

For å si det sånn: Målet mitt, med den ène bloggen, er å innen et år klare å generere en månedtlig inntekt på tja... 4-6k. Det er ikke mye. Det er langt fra en vanlig månedsutbetaling. Men hvis jeg klarer det, hvorfor kan jeg ikke da klare å ha doblet det om 2 år? Det eneste jeg er usikker på, som sagt, er det norske markedet.

Og går dette prosjektet mot formodning i dass innen et halvt år fra nå, så lover jeg å ta en jobb igjen ;)
 

picxx

Well-Known Member
Lykke til :)

Jeg er ganske sikker på at de fleste som driver seriøst her inne er ganske enige med meg, men det betyr selvsagt ikke at det er umulig. Ingenting er umulig..det som ser umulig ut tar bare litt lengre tid å gjennomføre ;)

Bruk gjerne webforumet aktivt, slik at vi får følge deg, og evt. hjelpe deg med de spørsmål du måtte støte på.

Igjen, lykke til :)
 

Sindre

Medlem
Tusen takk ;)

Det var meningen å holde dere oppdatert ja. Og litt hjelp kan komme godt med underveis også.

Skulle dette gå et visst sted, så prøver jeg noe annet.
Skal hvertfall enkeltmannsforetakisere meg selv i dag :D
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Sindre,

Jeg ønsker deg lykke til med internettimperiet ditt.

Jeg anbefaler deg å kjøpe et par gode lærebøker i PHP og MYSQL. Det er helt nødvendig å kunne et server-side-språk, som PHP eller ASP.
 

Sindre

Medlem
Da var registrering av foretaket gjort! Woohoo... Artig :D

Sindre,

Jeg ønsker deg lykke til med internettimperiet ditt.

Jeg anbefaler deg å kjøpe et par gode lærebøker i PHP og MYSQL. Det er helt nødvendig å kunne et server-side-språk, som PHP eller ASP.

Haha, "imperiet"... ;) Takk for tipset! Jeg skulle nok hatt litt mer peiling på php ja (virker som dette er "best" eller mest vanlig)... Men ved bruk av Wordpress blir ting litt enklere enn hvis jeg skulle gjort alt fra scratch :)
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Og -- med fare for å virke belærende -- vil jeg gjerne legge til at du godt kan være litt ydmyk ovenfor råd fra folk som har drevet med internettinntekter og blogging litt lenger enn 14 dager.

Det kunne jo hende at du faktisk har en ting eller to å lære?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg startet Juiced.no Nettmagasin - Best pÃ¥ nett for menn - Juiced.no i min tid og når den var på topp kunne jeg fint overleve av den. Løsningen er enkelt - bygg deg et system, skaff deg bra med innhold, gjør en bra jobb med markedsføring og oppdater siden din regelmessig. Viktigst av alt - velg en nisje du klarer å skrive om selv. "FHM" lignende sider er lett å starte og lett å drifte, men du vil ha stor konkurranse fra Juiced, Onlinemagasinet, Vi Menn, FHM.no osv..

Og vil du lykkes selv om du følger den oppskriften? Du har vel omtrent en promille sjanse.
 

sta

Medlem
Jeg var på mange måter i samme situasjon som deg, for 2 år siden. Jeg var veldig lei av jobben min og hadde lenge gått med tanken om å starte for meg selv. Jeg hadde riktignok drevet nettstedet, som nå er min hovedinntekstkilde, i nesten 4 år før jeg valgte å si opp min betalte jobb. Trafikkgrunnlaget var derfor allerede tilstede og jeg hadde på plass flere gode avtaler med annonsører. Siden du ikke har noe av dette ennå, kan det bli en tøff start, men er motivasjonen i orden og er du villig til å jobbe hardt noen år, så ta for all del sjansen. Klarer du deg økonomisk uten noe særlig inntekt i noen måneder, så har du jo litt tid på deg. Skulle det bli helt krise kan du alltid få deg en deltidsjobb nå og da, for å spe litt på inntekten.

Et par tips:
(1) Spre din aktivitet ut over flere områder. Å bare leve av 1 blogg kan bli tungt. Kanskje du burde overveie å starte en webshop også eller importere og selge litt på finn.no og qxl.no. Ikke fordi det er så j... givende, men det kan gi en grei ekstrainntekt i oppstartsfasen. Husk at hver en krone teller, så kan du tjene 1000kr. I måneden på å selge litt på Qxl, kan det være greit å ta med seg.

(2) Ikke sats utelukkende på annonsenettverk som TradeDoubler og AdSense, forsøk også å selge annonser ved siden av, ved å ta direkte kontakt med potensielle kunder. Ofte kan det være mye å hente her.

(3) Tenk salg fra dag 1. Er du, som meg, ikke noen selgertype, kan dette være vanskelig, spesielt i begynnelsen, men det går bedre etter hvert. Ta direkte kontakt med potensielle annonsører. Send dem en mail og følg opp pr. telefon. Ikke ta et nei for et nei og ikke gi deg selvom de første 50 kundene takker nei. Salg er det du skal leve av, og du er helt avhengig av å fokusere på dette hele tiden. Sett av minst et par timer om dagen som du bruker til å ta kontakt med potensielle kunder.

(4) Lag et annonseprospekt for din blogg/webmagasin. Her skriver du litt om siten, målgruppe, antall lesere, folkene bak, etc. og du inkluderer naturligvis annonsepriser. Prospektet sender du til potensielle annonsører, og du refererer til det når du følger dem opp pr. telefon. Husk at det er «vanlig» med svært gode rabatter på annonser, oppgi derfor ikke din beste pris i prospektet. Tenker du å selge en gitt annonseplass for 2500kr. i måneden, så skriv i prospektet at den koster 5000kr. mye enklere å slå av 50% da, hvis kunden nåler litt. Men husk; for all del ikke virk desperat når du selger.

(5) Tenk samarbeid med andre nettsteder. Kanskje er det en ide å dele deler av ditt innhold med andre, mot at de linker til deg, slik at du får mer trafikk.

(6) Tenk innhold fra dag 1. Det er innholdet som trekker besøkende og får dem til å komme tilbake. Ikke heng deg for mye opp i tekniske detaljer i begynnelsen. En WP blogg med et anstendig design holder lenge. Som et min. Bør du skrive 2-3 korte innlegg + 1 feature sak pr. dag. Dette kan virke hardt i begynnelsen, men det er i høy grad en treningssak. Jo mer du skriver, jo enklere blir det å produsere innhold, selv på en dårlig dag. Ha gjerne noen saker i bakhånd, som du kan publisere i helger og andre dager der du har fri/ikke har mulighet for å skrive. På denne måten er det daglig aktivitet på nettstedet, noe som er veldig viktig.

(7) Vær tålmodig. Ting tar mye lengre tid enn man tror og koster mye mer enn forventet. Vær forberedt på at du må jobbe kanskje 12-15 måneder før du begynner å se resultater av din innsats.

(8) Bruk mye tid på å lage en god og gjennomarbeidet forretningsplan. Det er en gørrkjedelig jobb, men det tvinger deg til å tenke igjennom en del viktige aspekter ved ditt prosjekt, noe som er veldig verdifullt. En forretningsplan blir ofte ikke prioritert, det vet jeg av bitter erfaring. Det tok lang tid før jeg tok meg sammen og faktisk skrev en grundig forretningsplan selv. Hadde jeg gjort denne jobben tidligere hadde jeg spart meg selv for mye jobbing og unødig bruk av penger.

(8) Ikke gi deg. Det krever veldig, veldig mye jobbing å få til en anstendig inntekt på å blogge, men det er mulig. Ikke gi deg selvom det til tider kan virke umulig. Tenk på jobben din på Kiwi og husk deretter på hvorfor du tok valget om å starte for deg selv. Motivasjonen din og troen på prosjektet vil gå i bølger. Noen dager virker alt håpløst og fastkjørt, mens du neste dag er full av begeistring og optimisme.

Lykke til. Du får det ikke enkelt, men tenk positivt, jobb hardt og vær tålmodig, så skal du nok få det til.
 

Keanu

Geek
Haha, "imperiet"... ;) Takk for tipset! Jeg skulle nok hatt litt mer peiling på php ja (virker som dette er "best" eller mest vanlig)... Men ved bruk av Wordpress blir ting litt enklere enn hvis jeg skulle gjort alt fra scratch :)

Selv ved bruk av Wordpress og andre ferdige CMSer og systemer er det en veldig stor fordel å kunne f.eks. PHP (mest vanlig er forøvrig riktig :) ) siden du kan finjustere systemet slik du selv vil ha det, f.eks. justere en dato i en template til 24-timers istedet for am/pm. Simpelt eksempel, men jeg håper du skjønner hva jeg mener.

Når det gjelder generelt svar til tråden, så tror jeg det å leve av å være norsk blogger er veldig vanskelig, iallefall av det alene. Om du har en CPM på 10 $ (som jeg ser på som bra for en blogg), må du ha over 10 000 sidevisninger daglig for å ha en nogenlunde dagslønn.
Hvis du derimot kjører mange sider, og internasjonale sider, er det straks enklere (enklere betyr ikke enkelt).
 

Adrian

New Member
Meget bra innlegg sta!
Kan bekrefte at det er meget lurt å selge litt på finn.no og qxl for å få inn litt inntekt på si. Dette er en måte å skaffe seg rimelig littjente penger. Når du har komt inn i rutinene, tar liten tid å legge ut annonser, og du får relativt god fortjeneste på produktene.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Siden jeg har blitt intervjuet av dinside i en sak som dette, altså om det er mulig å tjene penger på blogging på norsk, så føler jeg at jeg må svare mannen:

Joda, det er mulig. Og ikke er det vanskelig heller. Jeg hadde, da bloggen min peterandrej.com, var på sitt verste flere måneder med inntekter tilsvarende det man får for å sitte i kassa på Kiwi. Altså opp mot 20.000 bols.

Jeg var ikke engang flink, og det er sikkert du, så da er det mulig i aller høyeste grad. Anbefaler deg sterkt å ha litt tålmodighet da. Ingenting kommer over natten, selv om du kan ha flaks ved å bli plukket opp av Kudos og så bli skrevet om på Itavisen osv. Men, vær tålmodig.

Jeg la over min blogg peterandrej.com til engelsk for å tjene mer penger på sikt. Altså ved å selge mine tjenester som designer av wordpress-løsninger. Og det funker forsåvidt ganske greit. Agurkposten blir mitt 2008-prosjekt. Jeg mener at en oppbyggningstid på ett år er brukbart, og noe man må regne med, før inntektene begynner å ligne noe.

Handler egentlig om å bygge opp en artikkeldatabase av en viss størrelse og så selvsagt SEO og merkevarebygging og den biten der. Tar hvertfall ett år. Når man har har et sånt perspektiv blir man heller ikke stresset hvis man plutselig en måned tjener lite, eller besøket forsvinner. Man må være rolig og tåmodig og ikke minst; standhaftig. Det viktigste er å ikke gi seg.

vet at dette høres ut som Mons Ivar Mjelde og dette med å "legge stein for stein" og "ta en kamp om gangen" og sånn, men det er faktisk sant.

For å tjene penger på blogging i norge kreves det egentlig at du er flink til å selge annonser selv. Egensolgte annonser gir deg den inntekten du leter etter, men da må du selvsagt ha noe å tilby. Altså at du har en site som levererer de resultater annonsøren krever. Det vil i ytterste konsekvens si at du må vite hvem dine lesere er og hvor mange de er. Jeg er ganske dårlig på slikt, og må stort sett gjette.

Eksemplet AG er jo at den normale leseren er gutt i aldersgruppen 18-30 med interesse for politikk, babes og damer og fjas og tull. Spiser ofte på burger king og studerer noe merkelig. Gjerne Jus. 100% av leserne har handlet noe på nett i løpet av det siste året.

Sånne tall må du få greie på, og så må du finne annonsører som passer din niche.

Det beste rådet jeg kan gi deg er vel egentlig at du bør alliere deg med noen som vet og har erfaring. Jeg starter jo bloggnettverk mot slutten januar, bare Servetheworld får ut fingeren og registrerer domenet snart..., og dette nettverket kan du sikkert få litt hjelp av.

Men, aller først må du bruke litt tid på å skrive og markedsføre og skaffe deg en blogg som har livets rett.
 
Topp