Kjapp og trygg hosting for Wordpress

200-kronersgrensa

TorsteinO

Art Director & grunder
Tipper grensen blir 500 kr og det er helt greit :) Mr Netthandelen har blitt rik , grådig og sur kan det for meg virke som.

Tja. Det du skal huske på er at butikker i norge absolutt ikke driver i et vakuum, det er MANGE butikker som vil gå konk og dermed arbeidsplasser som forsvinner til utlandet dersom dette blir gjennomført, folk som leverer tjenester til disse butikkene vil miste den businessen, og de som mister jobben vil igjen bruke mindre penger, som igjen fører til at andre butikker og tjenester mister inntekter, osv.

Med andre ord - selv om din forretning ikke direkte berøres, skal det godt gjøres at du ikke berøres indirekte.
 

zapotek

Medlem
Norge er et høykostland. Det er selvsagt fint for forbrukeren å kunne kjøpe alt billige varer direkte fra Kina hvor arbeideren har en brøkdel av lønna.

MEN, alt henger sammen med alt. Årsaken til at den Norske forbrukeren har høy lønn henger selvsagt sammen med vi er et høykostland. Hvor lenge har nordmenn høy lønn hvis vi må konkurrere på pris med lavkostland? That is the question.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Yep, tror ikke helt folk tenker gjennom hvor mye alt sånt henger sammen når de vil ha alt mulig "billigere". Ja, det vil være en fordel i forhold til eksport å komme oss ned på et nivå mer tilsvarende andre tilsvarende land, men dette er ikke noe som kan tas over natta, det må/bør nok gå over minst like lang tid som det har tatt oss å komme opp til dagens nivå. Man kan f.ex. se på Russland for å se hvor mye kaos det skapte når de bytta om til kapitalisme "over natta", nå er heldigvis ikke endringene vi snakker om her så store som det var hos dem, men poenget er det samme. Gjør man endringene forsiktig og gradvis over lengre tid gir man bedrifter tid til å tilpasse seg, gjør man det over natta... kaos.
 
Det burde vært moms fra første krone på alt man bestiller fra utlandet. Greit at denne grensen ikke er endret siden 1975, men verden ser også ganske annerledes ut nå. Dette kommer til å få store konsekvenser for mange.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Enig, gjerne de to der kombinert. Null i tollgebyr (eller ihvertfall MYE lavere), men heller ikke noe mva-fritak. Verden har definitivt endret seg, det har blitt latterlig mye enklere og vanligere å handle fra utlandet takket være nettet, men det har også blitt enklere å behandle/fortolle varer. Kan ikke skjønne at det skal være noe problem å få det til å gå veldig mye smidigere (og dermed billigere) enn i dag.
 
Fjern tollsatsene helt, er ikke mye det er toll på lenger uansett, og logikken i hva det er toll på og ikke er umulig å forstå noe av. Moms fra første krone, samt at man gjør det enkelt for forbrukene å utføre betalingsprossesen selv.

Fraktkostnadene er en annen ting. Det er billigere å sende en pakke fra Kina til Tromsø enn fra Oslo til Tromsø, selv om Posten tar seg av frakten på pakken fra Kina fra Oslo til Tromsø.
 

Tony J

Alle skal få
Jeg gir gjerne 500 kroner til et lavkostland, for jeg bor i verden. Norge AS vil gå bra uavhengig om 200-kronersgrensen justeres i takt med dagens prisnivå.

Når noen vinner, vil andre tape. Sånn er det bare. Men om vi klarer å gi en bedrift i Pakistan et levebrød, så er det levebrødet like viktig som levebrødet til en kar eller dame i Norge.

Folk burde blitt mindre egoistiske og få utvidet horisontene litt :)

Hvis man skal følge tankegangen til flere her inne skulle ALLE som hadde solgt Apple-relaterte produkter i Norge blitt slått konkurs da alle vet Apple driver slaveri. Skal man bruke samme argument da også? "Uff, da går mange konkurs og det vil påvirke deg også indirekte".
 

zenhagen

Medlem
Det er mulig jeg er egoistisk, men dersom jeg blir utkonkurert pga dette så flytter jeg lageret 45 minutter østover. Da kan jeg selge varene 25% billigere, antagelig billigere arbeidskraft, og jeg kan for første gang i livet kjøpe meg en helt ny bil:)
 
Syntes ikke det er egoistisk å reagere på at regjering i sitt eget land svekker mulighetene for å konkurrere med utlandet ytterligere. Det er ingenting ved utviklingen siden 1975 som tilsier at 200 kr grensen bør økes, tvert imot, slik verden er nå er det rette å sette den til 0.
 

Tony J

Alle skal få
Det vil nok være noen som klarer å drive butikk uavhengig av dette. Og dersom en butikk ene og alene faller på justering av den 200grensen så er den butikken sannsynligvis ikke liv laga i utgangspunktet uansett.

Det ironiske er at bedriftene som klager på dette

a) enten ikke erfaring/nettbutikk selv
b) importerer selv megabillig i store kvanta fra utlandet, men klager når private personer kan få handlet for noen hundrelapper mer
 

zapotek

Medlem
Når noen vinner, vil andre tape. Sånn er det bare. Men om vi klarer å gi en bedrift i Pakistan et levebrød, så er det levebrødet like viktig som levebrødet til en kar eller dame i Norge.

Hvis du ikke har fått det med deg enda, så går vesten dårligere nå enn for 10 år siden nettopp fordi "alt" er flyttet til lavkostland.

Du kan jo spørre arbeidsledige mennesker i Detroit som tidligere jobbet i bilindustrien om det er ett fett for dem om bilene lages der eller i utlandet.

Man kan jo være edel å si at levebrødet til en i Pakistan er like viktig som en på Kløfta. Men fakta er at om fyren på Kløfta mister jobben, så gjør det sitt til at hele Norge får bittebittelitt dårligere økonomi.
 

zenhagen

Medlem
Virker ikke helt som om du skjønner dette Tony. For meg personlig er ikke dette noen katastrofe. Jeg flytter lageret noen få mil, og kan dermed selge varene 25% billigere enn bedrifter i Norge. Det samme gjelder komplett.no, blivakker.no og de andre store nettbutikkene. Tror ingen av disse vil få problemer, men Norge som en helhet vil etter hvert få problemer da arbeidsplasser og skatteinntekter forsvinner.

Jeg skjønner at du som privatperson ikke vil betale moms på varene du kjøper, men merverdiavgiften er faktisk en stor del av velferdssamfunnet du lever i.
 

zapotek

Medlem
For meg personlig er ikke dette noen katastrofe. Jeg flytter lageret noen få mil, og kan dermed selge varene 25% billigere enn bedrifter i Norge. Det samme gjelder komplett.no, blivakker.no og de andre store nettbutikkene. Tror ingen av disse vil få problemer, men Norge som en helhet vil etter hvert få problemer da arbeidsplasser og skatteinntekter forsvinner.

Exactly.
 
Topp