Kjapp og trygg hosting for Wordpress

200-kronersgrensa

Hadde du syns det var ok om du måtte betale 25 prosent moms på alt som ble omsatt på kjøpogsalg.no mens de andre hadde sluppet? Hvis ja hvorfor syns du det er greit..

Her er det jo ikke snakk om at "alle de andre" slipper.Og det er ikke nettbutikken som betaler mva, det er kunden.

Men jeg synes dere overdriver. Alle varene jeg selger i en av mine nettbutikker kan kundene selv kjøpe fra utlandet uten å betale mva, men jeg synes salget derfra er ok. Selv om jeg ikke vet hvordan tallene hadde sett ut uten 200,- grensen så føler jeg ikke den stjeler veldig mange kunder. Faktisk selger de billige varene under 200,- bedre enn de over.

Jeg føler problemet med private selgere som importerer store mengder varer uten å betale hverken mva eller skatt på feks facebook er ett større problem.
 

Tony J

Alle skal få
Hadde du syns det var ok om du måtte betale 25 prosent moms på alt som ble omsatt på kjøpogsalg.no mens de andre hadde sluppet? Hvis ja hvorfor syns du det er greit..

Greia her er jo at enkelte legger ord i munnen min for så og avslutte med "Dersom du ikke skjønner dette". Det eneste jeg har skrevet er at d e t v i l g å b r a. Slik folk skriver skulle man tro det var dommedag rundt hjørnet. Kanskje for enkelte nettbutikker, men hvis man skal se på negative ting så er det andre ting som burde fokuseres få. Hva med gebyrene Posten tar? Man må også huske på at leveringsdyktighet, service, betingelser, forbrukerrettigheter osv er veldig sterkt i Norge som gjør at folk liker å handle i Norge dersom butikkene ikke overpriser varene sine. Man må også huske på at mye av det som selges i nettbutikker er allerede handlet til gode dealer og underpris fra utlandet. Det blir nesten litt dobbeltmoral også. Skal man også gi beskjed til alle som importerer fra utlandet at de ikke får lov til det fordi det er bedre for Norge dersom Norge produserer varene sine selv? Det går jo ikke.
 
Da grensen ble innført var ikke det for at nordmenn skulle få handle litt momsfritt fra utlandet, den ble satt for at Tollvesenet ikke skulle bruke mye ressurser på pakker med liten verdi. 500 eller 1000 kr som FRP ønsker er ingen liten verdi. Virker som folk tror den er satt for dem og at det er galskap at den har vært det samme siden 1975.
 

nilsga

Medlem
Isolert sett er ikke en økning på noen hundrelapper avgjørende. Det er prinsippet jeg reagerer på. Gjør heller noe med gebyrene så man kan handle på like vilkår fra utlandet også. Da snakker vi om reell konkurranse.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Siden du snakker om å legge ord i munnen på andre - den eneste som har skrevet noe om dommedag og at norge går i dass av en slik økning, er deg Tony.

Det jeg sa er at dersom den grensa heves til 500-1000kr, så VIL det føre til tapt salg for butikker her i landet, og tapt salg VIL bety tapte arbeidsplasser, sannsynligvis også konkurser, og mer av begge jo mer den heves.

Og DET er virkelig bare sånn det er.

Nei, norge vil ikke gå i dass eller noe sånt, men det VIL helt garantert skape problemer for veldig mange bedrifter. En mulighet er naturligvis å flytte bedriften ut av norge, men det betyr jo fremdeles like fullt tapte arbeidsplasser osv her på berget, og det VIL få ringvirkninger utover i andre bransjer også.
 
Sist redigert:

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Ingen bombe akkurat, siden Høyre ikke har saken i programmet sitt for inneværende periode en gang. Bedre med Venstre som i sitt alternative budsjett i alle fall har satt grensen til 500 kroner.
 
Topp