Kjapp og trygg hosting for Wordpress

200-kronersgrensa

HPF

Medlem
Når noen vinner, vil andre tape. Sånn er det bare. Men om vi klarer å gi en bedrift i Pakistan et levebrød, så er det levebrødet like viktig som levebrødet til en kar eller dame i Norge.
Med andre ord er det ekte filantropi siden den økonomiske vinningen bare en er utilsiktet bieffekt.
 

HPF

Medlem
....., men Norge som en helhet vil etter hvert få problemer da arbeidsplasser og skatteinntekter forsvinner.
Du flytter de bare til Sverige og Danmark som trenger både arbeidsplasser og skatteinntekter mer enn Norge. Jeg tror det blir en slags filantropi det også så du trenger ikke ha dårlig sammvittighet for å gjøre det.
 

Tony J

Alle skal få
Så Dere konkluderer med at dersom denne 200grensen heves til f.eks 500 så går Norge i dass? Det er urimelig. Om 5 år kan vi snakke om dette så får vi vite hva effekten egentlig ble. Å sammenligne dette med bilindustrien i Detroit blir for drøyt. Hadde Norge sagt at "nå er alt fritt" så skulle jeg tatt sammenligningen, men det er visse grenser man forholde seg innenfor summen av 500kroner (hvis nå det ble tilfellet), selv i fattigste landene vil ingen klare å lage en bil til den summen. Zenhagen: Er du økonomisk uavhengig siden du "bare kan flytte" ?
 
Netthandel er kommet for å bli. Selv handler jeg ikke på nettet omtrent i det hele. Om man kan få tak i ting lokalt, eller i Bergen som er nærmeste by. Om ikke det går finner jeg en nettbutikk som har det jeg trenger.

Som ivrig fotograf kunne jeg sikkert spart penger på og handle på nettet.

Men for meg teller det mer og kunne ha en lokal plass man kan få hjelp på. Ville jeg fått lånt et Canon eller Nikon kamera hos en nettbutikk? Neppe, men det får jeg hos den lokale butikken. Den lokale fotografen gir meg også tips i forhold til bruk, helt gratis.

Kjøpte meg bærbar hos en lokal leverandør. Kom hjem så var maskinen kaputt gitt. Butikken var fortsatt åpen den, så da ble det ny maskin på dagen. Det samme hadde man jo selvsagt fått hos komplett eller andre seriøse butikker. Men min tid er viktig, så da blir det kjedelig og legge arbeid på is fordi man venter på erstatnings pc.

Og det er noe nettbutikkene ikke klarer og levere personlig service. Dere kan levere bra service på garanti og leveranser osv. Men dere vil aldri klare og få kunden til og tro at akkurat han er spesiell. En nettbutikk kan heller aldri erstatte det som trengs akkurat der og da.

Så om grensen økes blir det sikkert smalhans for enkelte. Men det er vel kanskje det FRP mener med u hjelp.. Støtt opp om andre lands industri? Særlig patriotisk er det vel ikke det de gjør.
 

Tony J

Alle skal få
Trenger vel ikke være økonomisk uavhengig for å flytte.

Nei, men du skriver jo "det er jo bare å flytte". Jeg tror deg ikke. Du har sikkert familie/venner og din egen trygghet der du driver fra og vil nok fortsette med det. Hadde du vært økonomisk uavhengig så hadde det blitt annerledes når det er snakk om å sikre maten på bordet. Alternativet blir jo å finne seg en jobb (noe du mest sannsynligvis har i dag utenom hobbybedriften din).
 

Tony J

Alle skal få
Nå gikk du fra å være uvitende til dum:)

Jeg skal ikke delta med slike personskildringer, men jeg tok en titt på sidene dine og det så ganske idyllisk den hagen din. Så ikke ut som om det var "bare og flytte". Og hvis logistikken er en ting, så vil det + familie m.m ofte veie en god del.
 

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
Ikke at jeg skal fyre mer under det om det bare er å flytte eller ikke, men om det er 45 min unna der han bor kan han jo lett pendle.

Må si at jeg er overrasket over at det er så delte meninger ang dette. ( Har bare forventa at alle ville ha det sånn og derfor ikke satt meg inn i saken)

Men jeg kan virkelig sette meg i samme båt som flere av dere, med tanke på at dere ikke vil ha for høy grense. Men det må jo kunne finnes en løsning.

Se på Sverige for eksempel, der er det fri toll mellom EU landene. Må jo være mulig for oss å få litt av denne avtalen også, meg tanke på at vi allerede er så mye "med" i EU fra før.

Kanskje man ikke nødvendigvis trenger høyere grense utenfor EU.

Eller hva med en løsning hvor man får fridrag på moms og detta der om man selger en vare under (la oss si 500 som flere andre). På denne måten vil jo norske butikker og nettbutikker ha en mulighet til å stille sterkere i denne kampen?
 
Ikke at jeg skal fyre mer under det om det bare er å flytte eller ikke, men om det er 45 min unna der han bor kan han jo lett pendle.

Må si at jeg er overrasket over at det er så delte meninger ang dette. ( Har bare forventa at alle ville ha det sånn og derfor ikke satt meg inn i saken)

Men jeg kan virkelig sette meg i samme båt som flere av dere, med tanke på at dere ikke vil ha for høy grense. Men det må jo kunne finnes en løsning.

Se på Sverige for eksempel, der er det fri toll mellom EU landene. Må jo være mulig for oss å få litt av denne avtalen også, meg tanke på at vi allerede er så mye "med" i EU fra før.

Kanskje man ikke nødvendigvis trenger høyere grense utenfor EU.

Eller hva med en løsning hvor man får fridrag på moms og detta der om man selger en vare under (la oss si 500 som flere andre). På denne måten vil jo norske butikker og nettbutikker ha en mulighet til å stille sterkere i denne kampen?

Det hadde vært det riktige men det kommer aldri til å skje.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Så Dere konkluderer med at dersom denne 200grensen heves til f.eks 500 så går Norge i dass? Det er urimelig.

Om den bare justeres til 500, så er det selvsagt ikke på langt nær så ille som om den blir justert til 1000. Jo mer som kan handles enkelt mva-fritt fra utlandet, jo fler butikker i norge vil gå konk. Hvis du ikke skjønner såpass enkle ting foreslår jeg at du tar et grunnkurs i bedriftsøkonomi.
 

Ståle

Medlem
Når denne regelen ble innført, så var det jo ikke akkurat vanlig med netthandel. ;) Det har blitt enklere og enklere å handle på nettet fra utlandet, og mange har også nettbutikker med norsk språk, og sender fraktfritt til Norge. Det er jo da urimelig at disse skal få slippe å legge på 25% når alle som selger fra en norsk bedrift må gjøre det. Her burde det være like konkurransevilkår.
 
Topp