Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Advarsel: "Webdesigner" Richart Gjertsen og medierådgiver »

spelley

Medlem
....og det får deg til å si at det er svindel????

Jeg liker ikke å gå på person her - men, nå begynner jeg å lure på om du er ved dine fulle fem.

Jeg har lov til å mene akkurat hva jeg vil, det er tross alt et diskusjonsforum. Om jeg konkluderer at dette er svindel er det helt opp til meg. Personlig mener jeg at flere av kriteriene for at dette er svindel er oppfylt.
Du har lov til å være uenig, men det må da søren meg være måte på. Med slike tilbakemeldinger, synker du veldig lavt.
 
Sist redigert:

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
Jeg har lov til å mene akkurat hva jeg vil, det er tross alt et diskusjonsforum. Om jeg konkluderer at dette er svindel er det helt opp til meg. Personlig mener jeg at flere av kriteriene for at dette er svindel er oppfylt.
Du har lov til å være uenig, men det må da søren meg være måte på. Med slike tilbakemeldinger, synker du veldig lavt.

Må si meg enig at du har lov til å mene hva du vil.. Men du går jo til angrep mot noen i et offentlig forum..
Skal også si meg enig med majoriteten her og si at jeg synes det kan være litt tynt..
Har ikke gått inn å lest alt på lenkene du har postet men kan jo være at det er billig.. Skal si at jeg synes siden du først linket til så grei ut..
 

spelley

Medlem
Må si meg enig at du har lov til å mene hva du vil.. Men du går jo til angrep mot noen i et offentlig forum..
Skal også si meg enig med majoriteten her og si at jeg synes det kan være litt tynt..
Har ikke gått inn å lest alt på lenkene du har postet men kan jo være at det er billig.. Skal si at jeg synes siden du først linket til så grei ut..

Det er jo litt synd at jeg har gått direkte på angrep, skulle heller gjort det litt mer "Diskusjon svennlig". Har "dritie" meg litt ut på hvordan første posten er satt opp.

Sidene jeg har linket til har linket til er det ikke han som har laget. Hovedproblemet er at han skaper en "illusjon" (fant ikke på noe bedre ord, "får folk til å tro") om at han designer nettsidene. Problemet er at han genererer nettsidene i WIX (Wix Free Website Builder | Wix.com). her er hjemmesiden til vedkommende: Wix.com webdesign-richart-gjertsen created by rgjertse6 based on modern-artist | Wix.com . Der ser dere alle nettsidene han hevder å ha laget.

Det er forøvrig (som nevnt) kommentarer på mittoppdrag (linket til i første posten) hvor folk anklager vedkommende for svindel.

Som nevnt tidligere: at han skriver positiv omtale om seg selv på mittoppdrag, får det ikke til å se bedre ut.

Det er heller ikke et pluss at de hevder at de er nordens ledene firma innen web.


Er helt klar over at for enkelte er dette tynt grunnlag, men for andre er dette mer en nok.
Folk får selv vurdere hvorvidt de mener at dette er svindel eller ei.


EDIT:

Sjekk forøvrig ut hanes personlige nettside: www.richart.no
Trykk på kreativt.

På kreativt står det følgende: "Her kommer jeg til å legge ut flere arbeider av malerier jeg har laget gjennom de kreaive år. Se ett lite utvalg under. Detteer blandingsteknikk hvor jeg bruker aerosol teknikk blandet med medium som olje eller akryl på lerret eller malepate. Har de siste årene blitt meget glad i stencilkunst og dets teknikk!"

Bildene (ALT) som er listet der hører til templaten "EK" som du får på wix.com.




Dette gjør ikke personen mer troverdig akkurat...
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg kan ikke se at dette grenser opp mot svindel, siden det her (så vidt jeg kan forstå) blir levert det kundene faktisk bestiller, dvs nettsider. At nettsidene ikke holder verdensklasse er en annen sak, men da er vi mer over på brudd på god forretningsskikk - og fra dette til svindel er det et fryktelig langt skritt.

Svindel er det samme som bedrageri, og et enkelt eksempel på dette er Nigeriabrevene vi alle mottar med jevne mellomrom.
 

spelley

Medlem
peterandrej: Du sier noe der, sikkert jeg som sliter litt med definisjonen på svindel.


Jeg er helt enig med deg TorsteinO, bare å ignorere - selv om det kan være vanskelig. Utrolig irriterende at slike folk utnytter andre og "pisser" på oss som driver med dette "seriøst".
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg har lov til å mene akkurat hva jeg vil, det er tross alt et diskusjonsforum. Om jeg konkluderer at dette er svindel er det helt opp til meg. Personlig mener jeg at flere av kriteriene for at dette er svindel er oppfylt.
Du har lov til å være uenig, men det må da søren meg være måte på. Med slike tilbakemeldinger, synker du veldig lavt.

Du må gjerne mene hva du vil, men å anklage noen for svindel - som er straffbart - er noe helt annet enn å ha en mening om noe.

Det er absolutt ingen kriterier som er oppfylt for at dette skal være svindel, og i alle fall ikke i de kommentarene.

Når du går så hardt ut uten grunn må du skjønne at jeg lurer....
 

peterandrej

pensjonert moderator
tja, om han faktisk påstår at noe er hans arbeid som ikke er hans arbeid, som han jo visstnok gjør, så er det da ikke helt borti natta å kalle det svindel.

Nei, men etter min oppfatning er ikke dette tilstrekkelig til å kvalifisere til svindel etter straffeloven. Det må være noe grovere enn det, mener jeg. Dersom han for eksempel sier at han har arbeidet her og der, og på bakgrunn av det får jobber - så er jo det selvsagt i grenseland til bedrageri, men siden tjenesten det her kjøpes blir levert så mener jeg det ligger langt nærmere brudd på god forretningsskikk.

Jeg er selvsagt ingen jurist, og det kan godt hende at dette er så grovt at det kvalifiserer til det man kaller svindel - men jeg tror faktisk ikke det.

Forøvrig: er ikke nesten alle som baserer seg på oppdrag fra mittoppdrag litt sånn "jobber-hjemme-på-gutterommet-i-helgene"-bedrifter? Bør det ikke ligge en forventning hos kundene om at de som baserer seg på oppdrag av denne typen ikke akkurat aspirerer til merket for god design? Og når prisen er på under 10.000 for design i verdensklasse må man nesten kunne forvente at kundene har såpass omløp at de forstår at det selvfølgelig ikke er verdensklasse de får? Er ikke dette egentlig en formildende omstendighet?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
hehe, det burde nesten være det... men uansett - hvis det faktisk stemmer at fyren skryter på seg så mye arbeider som egentlig ikke er hans, så er det ihvertfall i mitt hode helt greit å kalle det svindel. Han selger jo ved hjelp av falske forutsetninger, og selger såvidt jeg forstår også andres arbeid som sitt.

Nøyaktig hvor grensa går juridisk? Juridisk ser det ut til at man kaller det bedrageri, og han treffer ihvertfall på ganske mye av det vi ser her hvis det stemmer at arbeidene ikke er hans:
Bedrageri - Wikipedia
 

Tony J

Alle skal få
Dersom han skriver positive tilbakemeldinger om seg selv, vil ikke det være villedende/ulovlig markedsføring? Å generere gode referanser for seg selv er på kanten. Å hevde at du har "håndlaget et masseprodusert maleri" vil vel også være urimelig. Bare en tanke
 
Enig med trådstarter vedrørende seriøsiteten til denne karen, men tror neppe han blir "gammel i gamet" om han fortsetter sånn. Denne cowboyen kan nok ri over godtroende kunder en stund, men nettet er også flink til å luke ut disse tullingene (denne tråden er en eksempel på det).

Inkompetanse er heller ikke det samme som svindel. Kanskje han er slik som disse morsomme Idol-deltakerne som tror de er den nye Michael Jackson? Men mamma sa jo at jeg kunne synge.....
 

TorsteinO

Art Director & grunder
En ting er at jeg tviler på at det bare er dumhet som er greia der, siden han gjør mye som definitivt er bevisst feilaktig, f.ex. å kalle andres arbeider sine egne, men selv hvis det var dumhet tror jeg det er grenser for hvor snill loven er.

Kjøper man f.ex. tyvegods, og omstendigheter/priser/etc var slik at man burde ha forstått at det var stjålet, så kan man straffes for heleri, og uten å ha sjekka nærmere vil jeg nok tro at det er slik også med svindel.
 

spelley

Medlem
Det er en rekke ting de gjør bevisst feilaktig.
Det er åpenbart at de prøver å få folk til å tro at de vet hva de driver med + virke større enn det de er.

"Bedriftsreservasjon Har nå fått kjøpt opp en samarbeidsavtale med Nordens ledende hjemmeside leverandør webutvikler.tk"

Det er "de" som driver begge sidene.

På Bedriftsreservasjon snakker de om mange partnere og mange fornøyde kunder, men de nevner ikke en eneste partner eller kunde.

De har mange nettsider (20+) i "nettverket" sitt, så jeg er redd for at det kan være en del folk som "går i garnet".

Det er som dere sikkert ser: latterlig mye skrivefeil på nettsidene. Jeg er ikke en person som lett ser skrivefeil, men dette er drøyt.
 
Sist redigert:
Topp