Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Advarsel: "Webdesigner" Richart Gjertsen og medierådgiver »

jigge

Medlem
Forstår veldig godt frustasjonen til trådstarter.
Richard Gjertsen påstår at han har laget sidene noe jeg mener han ikke har gjort. Han sier at er webdesigner, noe jeg mener at han ikke er.

En webdesigner for meg er en som designer websider. Det vil si at man utformer det visuelle ved en webside. Jeg kan ikke se noe forskjell fra de sidene han påstår at han har laget og de sidene wix har laget. For meg betyr det at han ikke er en webdesigner.

Han setter også copyright på "sitt" arbeid. Arbeid som han overhode ikke har noe som helst form for copyright på.

Hvis jeg sier til VG at de kan få bildet mitt så betyr ikke det at de kan skrive at de har tatt det.

han påstår også at de er "Nordens ledende selskap innenfor webdesign". Noe som er helt klart at de ikke er.

Dette mener jeg er brudd på åndsverksloven og markedsføringsloven. Også kan man diskutere i det uendelige om dette er svindel eller ikke.

Han leverer en helt annet tjeneste enn det han gir inntrykk for.
 

adeneo

Medlem
Så er spørsmålet, hvor stor er forskjellen fra å gå inn på en hjemmesidegenerator, slik som for eksempel wix, velge noen farger, litt tekst, layout osv. og trykke på en knapp, til å bruke Wordpress, velge noen farger, litt tekst, et theme osv. og trykke på en knapp.

Noen spørsmål dukker umiddelbart opp;

Er man ikke webdesigner dersom man bruker en tjeneste som generer hele koden ?
Er man ikke webdesigner dersom man bruker WP ?
Er man ikke webdesigner dersom man bruker ferdige theme's ?
Er man ikke webdesigner dersom man bruker plugins/innstikk for menyer og alt mulig annet dilldall.
Kan man ikke sette copyright på en WP side eller andre ferdigløsninger ?

Hvor mange webdesignere (tar det for å skru inn en lyspære) har sider satt opp i Wordpress eller andre CMS ved kun å trykke på fantastico knappen, og legge til noen innstikk og ett theme?

Hvor går grensen for at man har "laget sidene selv", må man lage de fra bunnen av, eller holder det at man valgte et kult theme på Themeforest?

Det er vel ingen tvil om hva de fleste på dette forumet bruker når de selger sine tjenester som webdesignere, men det er nå i den retningen det går, og er det noe galt med det? Må alle nødvendigvis kunne kode for å lage nettsider, og hva bør man egentlig kunne for å kalle seg webdesigner, og hva er egentlig forskjellen på en webutvikler og en webdesigner?

Min mening er selvfølgelig at dersom man ikke forstår en dritt av hva som foregår utover at man klarte å trykke på en knapp i cPanel og laste opp et theme, så er man i utgangpunktet ikke webdesigner, men mindre man kun jobber med layouts og slikt i PS og har utviklere som gjør resten, da kan man i det minste kalle seg designer ettersom man designer noe, og tittelen er vel heller ikke beskyttet, slik at det er vel egentlig fritt frem.
 
Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg syntes dette er veldig enkelt. Dersom du har designet siden selv, uavhengig av plattform, er du webdesigner. Dersom du bruker Wix eller WP med ferdige maler og kun gjør små justeringer selv, er du "en som setter opp nettsider" eller noe i den duren. Om du lager nettsider fra bunnen av, evt har kunnskap til å gjøre store tekniske endringer, er du webutvikler.
 

ptomter

Medlem
Enig

Jeg syntes dette er veldig enkelt. Dersom du har designet siden selv, uavhengig av plattform, er du webdesigner. Dersom du bruker Wix eller WP med ferdige maler og kun gjør små justeringer selv, er du "en som setter opp nettsider" eller noe i den duren. Om du lager nettsider fra bunnen av, evt har kunnskap til å gjøre store tekniske endringer, er du webutvikler.

Kunne ikke vært mere enig i denne "tredelingen" og at det burde være en tredeling også med
Webdesigner
Installatør (vil jo være en form for installatør, sette opp å installere og konfiguere, er jo omtrent som enkelte dataprogrammer)
Webutvikler.

Litt off topic, dette med hva man "kaller seg" ser jeg blir brukt desverre veldig mye omhverandre. Når folk kontakter meg og sier de trenger en webdesigner men sier at de trenger en side bygd fra bunnen samt integrering mot andre siderså må jeg si det du egenetlig trenger er en webutivkler og en webdesigner... men helt enig, han gir uttrykk for å være noe han ikke er og det blir helt feil!
 

Chris M

Medlem
Spelley:
Hadde du skrevet noe slikt om meg på et offentlig forum og hatt så lite dekning for det som du har her, så hadde du fått et erstatningssøksmål på nakken som hadde kostet deg meget dyrt. Fatter ikke at du kan skrive noe slikt som du gjør, og du bør virkelig gå i deg selv om du ikke har bedre dokumentasjon enn du har her.
 

spelley

Medlem
Chris, jeg har ikke lite dekning, hadde du sett innleggene mine hadde du forstått litt mer. Forstår dog at enkelte kan være litt skeptisk mtp mitt første innlegg, skulle skrevet et litt mer gjennomtenkt innlegg i første omgang.


Ellers kan jeg vise til: Gjertsen Art Consulting (890515142) - Få gratis anbud fra 100.000 leverandører! - MittOppdrag.no
samme fyren som det er snakk om. Han har dog endret telefonnr og nettsiden er nede. Orgnr kan han derimot ikke fjerne...


Ser forøvrid ut til at vedkommende også går rundt å skriver negative omtaler om diverse firma der han henviser (med sinn knusende gramatikk) til at folk må kontakte webutvikler.tk dersom de skal ha skikkelige nettsider.

DE er veldig flink til å skrive gode tilbakemeldinger om seg selv, er de ikke?
fg (998234484) - Få gratis anbud fra 100.000 leverandører! - MittOppdrag.no

Ellers står richart og kompisen bak: Wix.com ONEPAGE created by gronlicarl based on charity-org-express | Wix.com
bedriftsreservasjon - Bedrifts-reservasjon
richart.no
Wix.com webdesign-richart-gjertsen created by rgjertse6 based on modern-artist | Wix.com
Wix.com Polisec created by gronlicarl based on classic-consulting | Wix.com
High Investment Life AS | Wix.com
 
Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
Både meg og Tonny kjenner godt til hans metoder på mittoppdrag ja....

En annen ting er bildene han selger på nettsiden sin. Han skryter av at han har solgt bilder til mange forskjellige firmaer og stått for dekor på nybygg etc. Han selger bl.a et bilde til 5000 euro. Det pussige er bare at det samme bildet finnes på en del sider som kjører på Wix-plattformen. Med andre ord er nok dette noe som heller kommer som eksempel fra Wix.

Her finnes det: Google
 

spelley

Medlem
Grunnen til at dette ikke ble funnet via søkemotor er nok siden forumet er lukket. Uansett: noen som har sett på mulighetene å få til sak mot vedkommende? Idioten går jo tydelig inn for å svekke ryktet til firmaer. Hadde jeg blitt utsatt for noe lignende det Dag har , hadde jeg ...
 
Topp