Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bakmannen ingen klarer å avsløre

sKrud

Meget sliten student
Noen som så dette?
Lanserer statlig kontroll med nettet - VG Nett om Data og nett

Kulturminister Trond Giske (Ap) har sett seg lei på overgrep mot enkeltmennesker på nettet, som for eksempel at det legges ut nakenbilder mot enkeltpersoners vilje.

Ingen redaktør
– I norske medier er det redaktører som står ansvarlig for hva som publiseres, men på en del nettsteder finnes det ingen ansvarlig redaktør. Ofte finnes det ikke engang en person man kan kontakte. Dermed står unge jenter maktesløse overfor overgrep som begås mot dem på nettet, sier Giske til VG.

Han er i ferd med å utnevne en ekspertgruppe som blant annet skal vurdere om et medieombud har noe for seg.

Kritisk presse
Et slikt ombud vil også kunne bety en avvikling av pressens selvjustis – og fungere som et statlig kontrollorgan overfor alle norske medier.

Det liker Norsk Presseforbund og Norsk Redaktørforening dårlig.

– En statlig kontroll med mediene er stikk i strid med alt vi lærer. Er det noen som skal styre mediene, er det i hvert fall ikke staten, sier generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund til VG. (NTB)
 

picxx

Well-Known Member
Hmm, dette ante jeg ikke. Alle de største registrarene i verden tilbyr jo en eller annen form for whois protection. Hvordan kan de gjøre det hvis det ikke er lov?

Fordi det er du som eier som skal påse at riktig kontaktinformasjon er oppført for ditt domene. Om du bruker whois protection fra en registrar kan de ganske enkelt snappe domenet ditt om de ønsker det (ESTdomains er beryktet for akkurat dette).

Om du er eier av noen domener har du sikkert mottatt mail fra din registrar hvor du blir bedt om å kontrollere opplysningene som er oppført hos ICANN på eldre domener.
 

Knut

Medlem
Ikke helt sikker på om jeg er enig i det som står der.
For det første vil jeg ikke kalle det "samarbeide" om man svarer på en mail fra kripos ang. sletting av bilder som er lagt der uten tillatelse. ( Joda, han kunne vært vrang å bedt om en rettskjennelse før han slettet de )
Han sier at de hadde så store problemer at de kontaktet kripos. Hva ville han egentlig oppnå? At kripos skulle sette inn ett par av sine folk som kunne være moderatorer?

For det andre så har jeg flere ganger tatt kontakt med kripos ang enkelte ting som har skjedd på videochat. 2 - 3 tilfeller. Ingen av gangene har det tatt mere enn noen få timer før jeg har fått telefon fra en av de og de har fulgt opp sakene.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Ser ut til at han går fri.

Ingen som noensinne har tvilt på det vel :confused:
Det å stjele en melkesjokalede på rema er faktisk en større politisak enn det VG her presterte å få på mannen.
 
Når Kripos, Hordaland Politkontor og Hedmark Politikontor , alle kommer fram til at dette er ikke verdt å undersøke, så er ikke det noe de finner på, dette er basert på undersøkelser fra deres advokater.
 

picxx

Well-Known Member
Politiet har sagt at brukere har eget ansvar, så lenge admin/mods er flink/akitv å fjerne ulovlig innhold.

Ulovlig innhold som klart fremgår som ulovlig innhold (som f.eks. pre-teen etc.) står faktisk sidens eier ansvarlig for å fjerne, mens innhold hvor det ikke klart fremkommer at det er ulovlig (som f.eks. ulovlige voyeur bilder, brudd på opphavsrett etc.) skal fjernes på oppfordring.

Det er ihvertfall dithen jeg har tolket lodteksten som omhandler begrenset redaktøransvar.
Om det kommer dithen at en forumeier (bloggeier, eller andre åpne diskusjonsfora) er ansvarlig for alt innhold på siden må man i fremtiden enten legge inn moderasjon på ethvert innlegg som blir skrevet, nekte bildeopplasting (det hjelper jo lite når man kopierer tekst) eller rett og slett forby åpne diskusjoner på nett.

Likevel, er enig med brukernavn i at det å ha fått satt en rettspresedens på dette temaet har sikkert ikke vært av det dummeste.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Helt enig med forrige taler i at det burde vært reist en sak om dette for å avklare nettsideeieres ansvar overfor brukerpublisert innhold. En sak som hadde skapt rettspresedens i slike saker. Da hadde vi sluppet å synset om hvem som er ansvarlig for hva. Av rent prinsipphensyn burde høyesterett tatt saken, synes jeg.

Vi mangler bare en tiltalt å føre denne saken mot.
 
Topp