Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bo i båt

kongen

kongemedlem
Jeg vil ha en slik en til å cruise i den svenske skjærgården. Da blir flickorna fuktiga...

400_F_3706056_tVH9MIgXhSLEJf7eTV1Eb6PisGEUpN0Y_PXP.jpg
 

Nutz

Med lem
Fælt at barnebidrag tvinger far til å bo i ei lita jolle på vinteren..
Kan du med hånden på hjertet si at dette var helt frivillig, og ikke helt nødvendig av økonomiske grunner?
Tror du dette kommer til å funke med et nyfødt barn fremover?
 

looper

Medlem
Nja...tryggheten i å ha en egen bolig er enorm, ikke sant?
Hva gjør du foreks. hvis du skulle bli syk? Eller hvis det kommer en kjempetorsk og lager ett hull i båten?

Men liker eventyr-spiriten!
 

picxx

Well-Known Member
For de som mener det er umulig aa bo i en saa "liten" baat vil jeg anbefale dere aa forsoke lofotfiske en sesong eller to. Naar det bor 3, noen ganger 4, voksne karer paa samme plassen som den Kenneth har or. i dag blir det plutselig veldig intimt.

Ikke noe problem aa bo i en 24" slik Kenneth gjoer, men ville nok med tiden kanskje vurdert aa bytte ut med noe romsligere etter at nytt barn og slikt kommer til (romsligere betyr noedvendigvis ikke lengre....man snakker om baat).

Ellers en fin artikkel .. :)
 

looper

Medlem
Jepp...har bodd på lite selv, 2 stk...men selv får jeg en liten kid i mai og vi har måtte oppgradere i fra 40 til 56 men for all del all respekt til BK.
Det er bra at folk går i mot strømmen, dessuten hvorfor har vi blitt så jævela materialistiske?

Og til BK hadde vært supert med en fisketur i Oslofjorden en dag
 

peterandrej

pensjonert moderator
Vet ikke noe om Msites økonomi, men JEG kjøpte leilighet i sommer for 2 millioner, og DEN er bare på 70 kvm. Så dersom en båt på 20-30 kvm er oppdrivelig for noen hundre tusen, så synes jeg båt høres lurt ut. Er sikkert veldig OK å bo sånn også!

Det jeg ville vært redd for var om noen kappet fortøyningen i løpet av natten så jeg våknet opp utenfor Dronning Mauds land :)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Fælt at barnebidrag tvinger far til å bo i ei lita jolle på vinteren..
Kan du med hånden på hjertet si at dette var helt frivillig, og ikke helt nødvendig av økonomiske grunner?
Tror du dette kommer til å funke med et nyfødt barn fremover?

Jeg må si at jeg humret godt når jeg så din kommentar. Dette kan jeg med hånda på hjertet si at ikke var av økonomiske grunner, men av eventyrlysten. Det er ikke så enormt fordelaktig økonomisk når det kommer til stykket!

Og ja, jeg er 100% sikker på at dette kommer til å fungere med et nyfødt barn! Jeg har naboer på brygga som også har tre barn, hvor alle tre har vokst opp i båten.

@looper: en tur i fjorden skal vi sikkert få til

@peter andrej: kunne godt tenkt meg en tur til Dronning Maud Land, men tror neppe jeg ville havnet der kun ved at noen kappet fortøyningene ;)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Men er det dyrt, altså? Er det ikke mye billigere enn f.eks å eie en leilighet?

Jeg har ikke gjort noe godt regnestykke på det å ha båten enda. Skal man sammenligne leie, strømforbruk - det vil si de løpende kostnadene som er direkte sammenlignbare - kommer jeg nok rimeligere ut med alternativet jeg ville valgt på land.

Men, skal man sammenligne kvm mot kvm så er det nok ganske likt eller dyrere med båt.

Jeg kommer nok med en bloggpost senere hvor jeg skal ta for meg kostnadsbildet mer dokumentert.
 

sta

Medlem
Jeg har ikke gjort noe godt regnestykke på det å ha båten enda. Skal man sammenligne leie, strømforbruk - det vil si de løpende kostnadene som er direkte sammenlignbare - kommer jeg nok rimeligere ut med alternativet jeg ville valgt på land.

Jeg vil tro at sammenligner du med felleskostnadene for leiligheter på Aker Brygge, så kommer du nok svært mye rimeligere ut :). Dette må jo være en perfekt måte å bo rimelig rett i sentrum og bør være en inspirasjon for alle de som klager over hvor dyrt det er å bo i Oslo.

Hvordan gjør du det på sommeren? Da regner jeg med at du ikke har mulighet for å ligge ved Aker Brygge?

Jeg bodde selv en årgang i en Junker 24 med plass på Hovedøya. Dette var riktignok på sommeren og derfor langt fra så ekstremt, men jammen var det deilig å kunne dra fra all maset i byen på ettermiddagen og allikevel bare være 5 min. båttur unna sentrum.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Vil tro at uansett hvor i Oslo sentrum man bor, så er det en god del dyrere enn å bo i båt. En 24 fots båt er ihvertfall myyye rimeligere enn å kjøpe en leilighet og i en leilighet må man jo ha en del mer utgifter enn i en båt?

Nå har ikke jeg noe som helst grunnlag for å bedømme om båtvalget er pga økonomi eller ikke, men jeg vet ikke heeelt hvor mange som hadde innrømmet det, dersom det var tilfelle. ;)
 

Msites Ltd

Livsnyter
@sta: alt kommer an på om man skal sammenligne kvm pris eller ei, men selve Aker Brygge er jo høyt priset, så litt rimeligere enn det blir det jo.

Sommerplassering er ikke avgjort enda, men Aker Brygge er selvfølgelig et av mange alternativ.

@King-Nothing: Du tror og det skal du få lov til, men å si at det generelt er rimeligere enn alle leiligheter i Oslo sentrum blir nok ikke helt korrekt. Og, igjen så kommer jo sammenligningsgrunnlaget an på hva man skal sammeligne med når man kjøper.

Og, når det kommer til din dveling ved økonomispørsmålet så hadde jeg ikke hatt noe problem med å innrømme det om økonomi hadde vært mitt hovedargument for å bo i båt.
Men, det er det altså ikke.
 

picxx

Well-Known Member
Vil tro at uansett hvor i Oslo sentrum man bor, så er det en god del dyrere enn å bo i båt.

Det går fort mange måneders husleie når båten skal pusses, noe den strengt tatt burde hvert år uavhengig om det er tre, plast eller metall.
I tillegg påkommer havneavgift, strøm, tilgang til nett(?), dieselutgift, løpende skader eller oppgraderinger (noe som er 5X dyrere på absolutt alt som er maritimt) og sikkert en latent trang til å spise mere ute (men det er jo meget individuelt sikkert).

Tror mange vil få en liten a-ha opplevelse om Msites skriver om utgiftene i forbindelse med dette. Jeg heller nok mere til forklaringen om at det er en livsstil.
 

hansson

Langveisfarende
Picxx er inne på noe her. Forskjellen er vel at man neppe ville bodd på så få kvadrat inne på land, så hvis kvadratmeterprisen er cirka den samme alt i alt så kommer man likevel bedre ut av det. Og inngangskostnaden med å kjøpe selve båten er vel som nevnt rimeligere (alt etter hvilken type luksusbåt man velger...) enn en leilighet til flere millioner.

Kanskje jeg skal satse på båt jeg også. Fikk noen ideer her nå. Hehe.
 
Topp