Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Den store fradragstråden - hva kan vi sette på utgiftssiden?

Web2000

Medlem
En meget interessant post det her.. Virker som det er mye større muligheter enn hva folk vanligvis tenker på....
Hva med f.eks "arbeidstøy"??
Kan jeg kjøpe meg en Hugo Boss dress til kr 8000 og få det godkjent?
Jeg må jo se bra ut når jeg skal i møte med kunden og diskutere pris om annonsene på hjemmesiden :)

Hva med overtidsmat f.eks?? Kan legge ved en Peppes Pizza regning på kr 300 i regnskapet en gang i uken :)
 

Tonny Kluften

Administrator
Arbeidsantrekk kan trekkes ifra. Men alt med måte, evt. kan du trekke ifra 1/3 av Hugo Boss dress og beregne egen fordel av resten.

Peppes pizza trekkes selvfølgelig i fra. Det samme gjelder all annen mat fra restauranter. Men du kan ikke trekke fra all alkohol på en regning, mener det er en alkoholenhet pr. måltid som er godkjent. Tidligere ble ikke alkohol godkjent i det hele tatt, men likningsvesenet har vel endelig skjønt at det ikke går an å gjøre business uten å være lettere pussa. :D
 

Web2000

Medlem
1/3 av en dress?? Hva er begrunnelsen for dette? Enten så må du ha dress i business sammenheng eller så må du ikke.. Kommer ikke langt med bare 1/3 av dressen. Hvis jeg ikke går i dress til vanlig (privat), så er vel det greit.?
 

picxx

Well-Known Member
Hvis jeg ikke går i dress til vanlig (privat), så er vel det greit.?

Om du greier å sannsynliggjøre overfor ligningsmyndighetene at du aldri kommer til å bruke samme dressen i bursdager, bryllup, begravelse, konfirmasjon eller andre tilstelninger privat går det sikkert helt greit.
 

Web2000

Medlem
Argumentet her blir jo selvfølgelig at en Hugo Boss dress til kr 8000 brukes ikke i barneselskaper hvor faren for is og annen drit på dressen er stor?
Så kan det jo evnt. legges ved et bilde av dressen hengende fint i dressposen i garderobeskapet... Eller????

Hva med en egen firmabil? En kassebil med firmalogo på? Noe å hente her?
 

picxx

Well-Known Member
Argumentet her blir jo selvfølgelig at en Hugo Boss dress til kr 8000 brukes ikke i barneselskaper hvor faren for is og annen drit på dressen er stor?

Om det kun er barneselskap du går i trenger du vel neppe å bekymre deg over fradrag på selvsangivelsen enda.
 

Tonny Kluften

Administrator
Om det kun er barneselskap du går i trenger du vel neppe å bekymre deg over fradrag på selvsangivelsen enda.

:D:D

Ang. Dress. Bruk fornuft og trekk fra en rimelig del. 1/3 var kun et eksempel.

Ang firmabil så er det et kapittel for seg. Gå på likningskontoret å få fullstendig regelverk.
Det kan ofte lønne seg å skrive av bruk av privatbil. Du kan skrive av opp til 6000 km i året. Ganger 3 kr/km så blir det 18000 kr.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Ok, jeg har løsningen på alle skatteproblemer!

Vi finner et egnet område som vi gjør krav på gjennom å krige oss til det ( dvs vi bare leier en gjeng med leiesoldater ) - et sted i nord Afrika kanskje...... så etablerer vi bare internettlandet uten skatter og avgifter....

Men, igjen så hadde vi da ikke hatt noe å diskutere på WF! I alle fall ikke når det kommer til regnskap å gjøre.
Men, en ting å tenke på..... hvor mange timer bruker dere på å spekulere over alle liver og regler, hvor mye man kan trekke fra etc.? Kunne du brukt tiden annerledes? På inntektsgivende arbeid? Ville en regnskapsfører kunne gjort det på brøkdelen av den tiden du bruker?
Det er klart det er interessant - men, kan man ikke være mer tjent med å rendyrke de tingene man bør bruke tiden sin på?

Et annet forslag - alle poster sine spørsmål - så samler vi dem og får en kyndig person til å svare på dem. Advokat, forretningsfører, revisorer e.l.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ang. firmabil og skatt, så en interessant sak i Grunder for en stund siden - etter nærmere sjekk, nr 6/07:

Du kan slippe skatten
Du slipper firmabilskatten når du som ansatt leaser en bil. Forutsetningen er at bedriften du jobber i kjøper reklameplass på bilen.

Dette sier markedsansvarlig i Moveboards Media, Torgeir Wemmestad-Haaland. Han mener at den rullende reklamen er en markedsføringsløsning til en brøkdel av verdien bedriftene får igjen. (...)

Greia er altså rett og slett at reklameverdien er mye større enn kostnadene, men da holder det selvsagt ikke med et lite klistremerke, det er snakk om å dekorere en bil skikkelig. Det kan man også se på at det er et par firmaer som tilbyr gratis bil til privatpersoner, dersom de har et attraktivt kjøre/parkeringsmønster.

På sidene deres finner man f.ex. en liten vw til 3600 ex.mva... Ok - hvor mye reklameplass får du kjøpt ellers i dag for 3600 spenn? Det er ikke mye! I tillegg kommer selvsagt dekoren, men det er jo en engangsutgift, og når firmaet i tillegg kan skrive av alt...
 

Niclas

New Member
Men, en ting å tenke på..... hvor mange timer bruker dere på å spekulere over alle lover og regler, hvor mye man kan trekke fra etc.?

Regnskapsfører, revisor etc. føres vel normalt i regnskapet og er med på å redusere skattbart overskudd. Men hvilken sats bruker man når man sløser bort tiden på dette selv? For jeg kan vel ikke ta min normale listepris og gange med antall timer jeg bruker på byråkratiet? ;)
 
Topp