Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Den store fradragstråden - hva kan vi sette på utgiftssiden?

peterandrej

pensjonert moderator
Bare for å irritere/skape debatt/sette et eksempel så kunne jo alle vi her på WF ført opp "plages med dustebyråkratiet" som en utgiftspost, og krevd fradrag for dette. Jeg tar 1000,- pr time, så da hadde det fort blitt minus i regnskapet for å si det sånn.
 

Web2000

Medlem
Hvis du har et ENK og vil få fradrag på mobil regningen din f.eks.
Må dette tlf abb. stå registrert på firmaet da, eller kan det stå på deg som privat person?
kan du f.eks da si at sunn fornuft i forhold til fradrag er 2/3 av mobil regningen, og føre dette opp i regnskapet?
Hvordan gjøres dette rent praktisk? tar en da utgangspunkt i 2/3 av momsen også og fører det opp i moms regnskapet?
 

picxx

Well-Known Member
Bare for å irritere/skape debatt/sette et eksempel så kunne jo alle vi her på WF ført opp "plages med dustebyråkratiet" som en utgiftspost, og krevd fradrag for dette. Jeg tar 1000,- pr time, så da hadde det fort blitt minus i regnskapet for å si det sånn.

Er det mullig å få betalt i like rater, over ett år fra staten...
 

Sindre

Medlem
Meget bra post!

Jeg har noen dumme spørsmål å tilføye:

1. Må man ta vare på alle regninger, kvitteringer, billetter og alt mulig som man vil føre fradrag fra? La oss ta internettregningen som et eksempel. Er det nødvendig å ta vare på regningen for hver eneste måned?

2. Hvis internettregningen er på tja.. 500 kr. for en måned. Kan man få fradrag for hele det beløpet? 500x12 er jo 6000 i året. Får man igjen 6000 da?

3. Woohoo, jeg har jo eget hjemmekontor i leiligheten vi leier. Ehhh.. hvordan måler man kvadratmeter? :D

På forhånd takk :cool:
 

Niclas

New Member
1. Ja, og helst korrekt arkivert i 10 år.
2. Du får jo ikke igjen 6000, men du trekker fra 6000 i regnskapet.
3. Kvadratmeter, m2 er meter ganger meter. Er rommet firkantet med rette vinkler så ganger du bredden med lengden, f.eks. 2m x 3m = 6m2
 

Msites Ltd

Livsnyter
Når det gjelder mobilregninger så er det vel et maksbeløp på 1000,- pr mnd før en skattefordel slår ut... Var i alle fall slik før!
Det man kan gjøre er å ha to abo - slik at det ene er privat og det andre bedrift, på denne måten kan du kalle det en ren firmatelefon....
Egentlig er hele dette data/tele greiene noe forbanna drit skattemessig - glad jeg ikke bor i Norge lenger ;)

Skann alt av regninger, kvitteringer etc og lagre det digitalt - så slipper du å flytte på disse #&"&%/ permene. Sannsynligvis har du allerede de fleste fakturaer digitalt allikevel.

Er man ute og reiser - skriv diett iht statlige satser hvis du ikke har kvitteringer eller om du ikke har brukt like mye penger på mat/drikke.
Middagen på kvelden setter du på representasjonskonto!
 
Jeg har enkeltmannsforetak (på 8. året) og har fra dag 1 brukt en autorisert regnskapsfører. Han tar seg av alle bilag (også lagring) og selvangivelse.
Jeg fakurerer selv (sendregning.no) og leverer bilag hver 8. uke til regnskapsføreren. Jeg er mva-pliktig og har følgelig fradrag for inngående mva. Jobber 100 %, utelukkende, fra hjemmekontor.

Fradrag?
Andel husleie: Fast årlig sum (Med A/S (NUF) kan du føre langt større fradrag)
Andel strøm: Prosentsats, årlig
Nett-tilgang, telefoni: 100 % fradrag
Server, domener etc: 100 % fradrag
Programvare: 100 % fradrag
Datautstyr: Avskrives over 3 år.
Småkjøp, (digitalkamera, mobiltelefon etc): 100 % fradrag
(Siden man jobber med data/nett/design har man litt andre krav til utstyret enn en vaktmester. Det forventes at "vi" skal følge med, og ha ting i orden.)
Aviser, Aftenposten og DN: 100 % fradrag
TV-lisens: 50 %
Faglitteratur, fagtidsskifter: 100 % fradrag.
Regnskapsfører: 100 % fradrag
Kontorhold: 100 % fradrag

Jeg har noen kundemøter og kan føre opp mat/drikke i møteutgifter.
Det kan være lønnsamt å ha de fleste kundemøtene hjemme. Handle mat/drikke på Rema/Peppes (300-350 kroner for to personer) og føre det som møteutgift (arbeidslunsj med kunde XXX på kontoret). Engang i blant kan du ta med en kunde eller to på en middag (500-800 pr pers). Det kan også være lønnsomt å ha denne hjemme.

Jeg har noe reiseaktivitet, og bruker statens regulativ (dagsmøter med kunder utenbys f.eks.). Kjøper fra tid til annen Flexikort (Oslo), siden det er enklere å ta trikken til et kundemøte. Noen drosjeregninger (pass på tidspunktet: IKKE kl 0452 natt til søndag).

Ta vare på alle kvitteringer. Selv om det "bare" er frimerker for 50 kroner.
200 kroner ekstra i uka gir deg 10.000 ekstra i fradrag i året.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Et lite spørsmål til det med å føre opp maten man kjøper på Rema i forbindelse med kundemøter. Er det noen krav til at du må bevise at dette kundemøtet virkelig har tatt sted?
 

Sindre

Medlem
3 nye, bare sånn for teskjeen sin skyld...

1. Så, helt konkret, så skal jeg begynne å arkivere absolutt alt av strømregninger, internett, datautstyr, kvitteringer i forbindelse med kjøp av utstyr eller ting jeg trenger for å kunne drive firmaet?

2. Og, ettersom jeg for lengst har trashet regningene fra februar og mars, så er det for seint å føre det opp nå?

3. Skal all denne dokumentasjonen leveres inn, eller skal man bare lagre det, i tilfelle man blir kontrollert?
 
Sist redigert:
Topp