Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Enkeltmannsforetak, AS eller NUF

picxx

Well-Known Member
Dette er ett norsk webforum og norsk business og ikke ett webforum for personer fra seychellene. Det burde være klart at jeg mener en person fra NORGE ikke fra Seychellene.

Vel, jeg vet ikke om du ikke forstår, eller ikke vil forstå, men videre diskusjon omkring dette med deg fører ingen vei. Ha en fortsatt fin april helg :)
 

Bjrl

Medlem
Det du sier her kan umulig være korrekt, Andersen.

Hvis jeg registrerer et selskap på Seychellene for å drive virksomhet på Seychellene og i andre land, så kan det hverken være ulovlig eller utløse skatteplikt for selskapet til norske myndigheter.

Skatteplikten til norske myndigheter utløses vel for selskapets vedkommende først når selskapet har en norsk avdeling som driver økonomiske aktiviteter i Norge med overskudd?

Og så lenge jeg ikke tar penger ut av det seychelliske selskapet kan jeg heller ikke fatte og begripe at norske myndigheter har noe med saken å gjøre, eventuelt at det begrenser seg til et spørsmål om formuesskatt gjennom verdien på aksjeposten.


Mvh
Bjørn Jarle
 

Andersen

Member
Rent skattemessig syns jeg ikke det er noen grunn til å være "kreativ" og finne ut hvordan man skal kamuflere inntekter og fortjeneste som noe annet enn det er. Å betale skatt til norske myndigheter på selskapsoverskudd og på lønnsinntekter fra arbeid i Norge er etter min oppfatning helt uproblematisk.

Men hva med inntekter jeg har fra andre land? Slik det nå ligger an vil inntektene mine fra internasjonale aktiviteter overstige inntektene fra norske aktiviteter i løpet av noen svært få måneder. Og hvorfor skal jeg i såfall velge å ha selskapet registrert i Norge når erfaringen fra 10 års drift er at det meste som norsk skattebyråkrati er i stand til å tilby meg som småbedriftseier er vrangvillighet, hyppige bokettersyn, paragrafrytteri uten rot i virkeligheten, vesentlige merkostnader og uhemmet krav til dokumentasjon i alle mulige former?

Jeg kan nevne at jeg bare i løpet av neste uke skal møte fylkesskattekontoret på mandag, skattekontoret i kommunen på onsdag og i tillegg skal ha bokettersyn fra et eller annet organ som driver med kontroll av skattetrekk og arbeidsgiveravgift. I tillegg ønsker ligningskontoret tillegsopplysninger som alerede er meddelt TO andre offentlige etater.

Og det altså i et AS som omsetter for en snau million i året.

Slikt er jeg lei av, jeg gidder ikke lenger kaste bort livet mitt på meningsløsheter iverksatt av skattebyråkrater uten et fnugg av føling med virkeligheten for oss som jobber i småbedrifter.

Når jeg i tillegg må ut med 30.000 - 70.000 i året i påtvunget revisjon (selv om hvert bidige bilag også kontrolleres av bokettersynsmennesker fra det offentlige flere ganger i året), er jeg usikker på om man skal le eller gråte.

Så da er det at jeg vurderer utflagging som et alternativ - for å slippe unna i allefall _noe_ av dette.

Min oppfatning er at den utflaggingsbølgen vi har sett de siste årene er et utslag av _praktiseringen_ av regelverket som skattebyråkratiet selv har sørget for. Og jeg tror neppe vi ser noen endring i utflaggingsveksten før noen pålegger byråkratiet å etterkeve regelverket på en mer hensiktsmessig måte.

Det er ikke skattetrykket som er hovedproblemet i Norge, etter mitt skjønn kunne jeg fint betalt mye mer i skatt. Men den kaldkvelingen som byråkratiet bedriver, der man må bruke altfor mye tid på å tilfredsstille kontrollfriker og overivrighet i tjenesteutøvelsen, er en trussel mot både gründerånd og nytenking blant nåværende og fremtidige småbedriftseiere.

Mvh
Bjørn Jarle

jeg er helt enig med deg, og i samme situasjon, det er derfor jeg har snakket med advokater om dette. Jeg har også større inntekter internasjonalt enn nasjonalt , og er også lei norske skatteregler og prosenter.

Rådet jeg har fått, og som jeg ser på som å komme fra en meget erfaren kilde, er å starte ett datterselskap i utlandet, da malta, irland eller kypros. ( henholdvis 5,12(?), og 10% skatt på firmaoverskudd). Da vil man beskattes denne prosenten på overskuddet, og vil kunne føre dette så skattefritt inn til ditt norske AS.

problemet i denne sak er jo at inntenktene allerede ligger i ditt AS og for at dette skal gjøres lovlig kan man ikke kun føre inntektene over til utlandet, dette må eventuelt selges til datterselskapet for den pris som det er verdt.

Det er ikke lett i dette skattelandet norge :)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Her var det mye oppfatninger om hva som var lovlig og ikke lovlig gitt - og igjen så ser jeg at Andersen er en mann med sterke oppfattelser og mye erfaring på området!?!

Da kommer mitt spørsmål til Hr Andersen: Har du hatt selskap på Seychellene og drift i Norge samtidig?

Alle disse tingene som blir uttalt som "ulovlig" her er ikke nødvendigvis ulovlig når de er utført på den riktige måten!!! Og, de er vel ikke direkte ulovlige heller i strafferettslig tilstand - de er en omgåelse av loven, noe som ikke er direkte straffbart!

Og, at Norge er et land med mye papirskyfling er helt sikkert - men, jeg kan legge til at det faktisk er dobbelt så mye papirskyfling i vårt naboland Danmark!

Jeg foreslår til alle å lese litt, forhøre seg med andre hvordan de har løst det å ha et offshore selskap og et NUF, og så gjøre sin egen vurdering ut fra type drift, omsetning og moral man har!
Det vil alltid være noen som ikke klarer å søle til sin hviteste skjorte (Andersen) og så vil det være de som vil gjøre det som må til for å tjene penger (oss andre).

Nå vet jeg at du vil føle pulsen stige, ønske om å hamre løs på tastaturet for å skyte med det råeste maskingeværet Andersen - men, jeg kan trøste deg med at jeg nå er ute for å provosere litt da du er så krass i dine uttalelser at det er veldig lett å skyte med skarpt på deg.
Jeg anbefaler deg å komme med litt om din bakgrunnserfaring og hva du gjør i dag som er grunnlag for dine erfaringsutvekslinger her på forumet.
Da vil du sannsynligvis ha litt mer tyngde i dine uttalelser!
 
Sist redigert:

Andersen

Member
Hvis jeg registrerer et selskap på Seychellene for å drive virksomhet på Seychellene og i andre land, så kan det hverken være ulovlig eller utløse skatteplikt for selskapet til norske myndigheter.
Nei selve registreringen er jo ikke ulovlig , men idet det kommer inn penger i firmaet og man ikke opplyser eller skattelegger disse korrekt, kommer spørsmålet om lovlighet opp. I ditt eksempel , seychellene, vil det ikke være i helhold til norsk lov. Å ta inn penger der, skattegge dem etter syechelle's skatteprosent og si pengene er skattlagt vil ikke bli godkjent av norske myndigheter.


Skatteplikten til norske myndigheter utløses vel for selskapets vedkommende først når selskapet har en norsk avdeling som driver økonomiske aktiviteter i Norge med overskudd?
nei dette gjelder alle inntekter, ikke kun inntekter fra norge. Spørsmålet om firmaet regnskap blir godkjent ( når man er norsk eier) kommer an på skattesonen firmaet ligger i.


Og så lenge jeg ikke tar penger ut av det seychelliske selskapet kan jeg heller ikke fatte og begripe at norske myndigheter har noe med saken å gjøre, eventuelt at det begrenser seg til et spørsmål om formuesskatt gjennom verdien på aksjeposten.
Iogmed at selskapet i ditt eksempel ligger utenfor godkjent skattesone så vil det sett på som at du har unnlatt skatt og vil få skattesmell
 

Bjrl

Medlem
Men på internett er det vel ikke noe problem å sørge for at internett aktiviten føres opp på det utenlandske selskapet?

Akkurat.

Utfordringen er at nasjonale domener som f.eks. .no ofte krever foretaksnummer i det aktuelle landet. Og da må man ha nasjonale avdelinger av det internasjonale selskapet.

Men inntekten fra virksomheten på nettstedet med den aktuelle adressen kan i prinsippet gå rett til hovedselskapet på f.eks. Seychellene, rent praktisk inn på bankkontoen til selskapets bank i Seychellene.

I såfall er jeg usikker på om det utløses skatt overhodet på aktiviteten i det aktuelle landet.

Mvh
Bjørn Jarle
 

Andersen

Member
Her var det mye oppfatninger om hva som var lovlig og ikke lovlig gitt - og igjen så ser jeg at Andersen er en mann med sterke oppfattelser og mye erfaring på området!?!
Er det så rart at noen med erfaring er på dette forumet ? Det synes ikke jeg, dette er ett forum for personer som driver i norsk business er det ikke ? Som tidligere nevnt, mine uttalelser her er basert på råd fra erfarne advokater.

Da kommer mitt spørsmål til Hr Andersen: Har du hatt selskap på Seychellene og drift i Norge samtidig?!
nei og ikke har jeg planer om dette heller.

Jeg foreslår til alle å lese litt, forhøre seg med andre hvordan de har løst det å ha et offshore selskap og et NUF, og så gjøre sin egen vurdering ut fra type drift, omsetning og moral man har!
Det vil alltid være noen som ikke klarer å søle til sin hviteste skjorte (Andersen) og så vil det være de som vil gjøre det som må til for å tjene penger (oss andre).
Det er godt råd å lese litt, men det er ett dårlig råd å basere sin business's skatteopplegg på infomasjon man har lest på internett, dette må man ta opp med personer som vet hva de snakker om, altså advokater.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det er ikke skattetrykket som er hovedproblemet i Norge, etter mitt skjønn kunne jeg fint betalt mye mer i skatt. Men den kaldkvelingen som byråkratiet bedriver, der man må bruke altfor mye tid på å tilfredsstille kontrollfriker og overivrighet i tjenesteutøvelsen, er en trussel mot både gründerånd og nytenking blant nåværende og fremtidige småbedriftseiere.

Mvh
Bjørn Jarle

Dette er jeg enig med deg i, men jeg lurer på om du bare er uheldig med fylket ditt? I Troms er de faktisk ganske hjelpsomme i forhold til mitt firma. Nå har jeg bare et ENK, og er jo ganske dårlig på alt som har med regnskap, regler, osv - som er ganske naturlig all den tid jeg gjør alt slikt selv og ikke har bygget meg opp særlig erfaring over tid.

Men, de er faktisk ganske hjelpsomme. Ikke er de særlig sure heller. Og hjelper meg med å føre næringsoppgaven og sånt når jeg kommer.

Men hadde de behandlet meg som de behandler deg hadde jeg sagt "takk og adjøss" til arbeidslivet og rett og slett uføretrygdet meg selv (ja. jeg får lett uføretrygd hvis jeg bare søker om det) - men inntil videre skal jeg prøve å se hvordan det går å jobbe og slikt sånn at jeg bidrar med litt til samfunnet.

Og her er det morsomme: DETTE vil egentlig ikke NAV at jeg skal gjøre. De gjør ingenting for å hjelpe meg med å lage en arbeidsplass jeg kan fungere i. Jeg tror jeg har ringt saksbehandleren 20 ganger etter jul for å be om et møte, men ringer han tilbake? Nope. De har også sagt rett ut at uføretrygd muligens er det enkleste. Og det skjønner jeg jo er det enkleste for dem, men når jeg vil jobbe og slikt så skulle man jo tro at de var glade? Nope.

Så, det finnes raringer i alle leire. De følger sikkert reglene, men herregud da. Ring rundt til litt bedrifter i nærområdet ditt og spør om de blir behandlet på samme måten. Hvis ikke kan du jo prøve deg på å anmelde dem for forfølgelse eller noe? For sånn skal det jo ikke være. Betale skatt? Ja. Men å bli forfulgt og plaget? Nei.

Forøvrig, da jeg sa til skattevesenet at jeg hadde en del inntekter som jeg fikk fra paypal og derfor så litt rare ut i regnskapet (jeg samler opp og utbetaler til meg selv når beløpet er på et visst nivå) - så svarte dama som jobba med penger og skatt og sånn på ligningskontoret:

- Hva er paypal?
 

Msites Ltd

Livsnyter
1. Du sier fremdeles at dine råd er basert på uttalelser fra advokater og ikke egne erfaringer!

2. Jeg synes ikke det er rart at det er mennesker med erfaringer på et forum - og da gjerne forskjellgie erfaring. Men, når folk uttaler seg skråsikkert og med autoritet bør man ha egne erfaringer fra området!!!

3. Man kan fint lese om skatt og business på nettet - men, bruk kildene med omhu! Noen er verdt mer enn andre.

4. Å si at advokater vet hva de snakker om er vel en sannhet med modifikasjoner. Hvor mange advokater har drevet et internett selskap? Eller et internettselskap drevet som offshorevirksomhet med NUF?
Advokater arbeider med lover og TOLKER lovene til fordel for sine klienter. Det er derfor vi har domstoler som igjen tolker og vurderer informasjons for å komme med en beslutning. Ofte ser vi også at andre innenfor domstolen faktisk er uenig med sine kollegaer (ved anker).

Noen ting er skrevet i steing og andre ting ikke! Dette rundt offshoreselskaper med NUF er ikke skrevet i stein.....enda!
 

picxx

Well-Known Member
2. Jeg synes ikke det er rart at det er mennesker med erfaringer på et forum - og da gjerne forskjellgie erfaring. Men, når folk uttaler seg skråsikkert og med autoritet bør man ha egne erfaringer fra området!!!

Ikke nødvendigvis, men en bør være i stand til å dokumentere for sine argumentasjoner ved å henvise til kilder som faktisk backer opp de(n) påstandene man kommer med. En blir med ett mye mere troverdig :)
 

Andersen

Member
1. Du sier fremdeles at dine råd er basert på uttalelser fra advokater og ikke egne erfaringer!

Absolutt. I en slik sak som dette er det ikke alltid like bra å skaffe seg egne erfaringer, da det er for risikabelt. I en slik sak som dette velger jeg å heller følge rådet til en advokat enn å prøve ut selv.

4. Å si at advokater vet hva de snakker om er vel en sannhet med modifikasjoner. Hvor mange advokater har drevet et internett selskap? Eller et internettselskap drevet som offshorevirksomhet med NUF?
Advokater arbeider med lover og TOLKER lovene til fordel for sine klienter. Det er derfor vi har domstoler som igjen tolker og vurderer informasjons for å komme med en beslutning. Ofte ser vi også at andre innenfor domstolen faktisk er uenig med sine kollegaer (ved anker).
Noen ting er skrevet i steing og andre ting ikke! Dette rundt offshoreselskaper med NUF er ikke skrevet i stein.....enda!

Forsåvdt sant at dette er ikke skrevet i stein, men den gang enda større grunn til å være ekstra mer på vakt og ikke bare kaste seg ut i noe som kan bli en finansiell undergang. Advokatene mine har bare gitt meg råd basert på saker på dette, som allerede har vært oppe og bestemt. Feks vi i internettbransjen kan trekke mangen likheter med skipsbransjen, feks i det at vi kan like lett føre våre utgifter ut av landet som dem.
 

mra

Active Member
Jeg hadde egentlig ikke tenkt å delta i denne, noe opphetede diskusjonen, men jeg kan ikke dy meg. Jeg har problemer med å forstå nøyaktig hva det er Hr. Andersen mener, så derfor et oppklaringsspørsmål:

Andersen, sier du at hvis jeg etablerer et selskap i utlandet, ikke har noen næringsvirksomhet i Norge og ikke på noen annen måte har aktivitet i selskapet som relaterer seg til Norge, ut over at jeg eier aksjene i selskapet, at dette selskapet vil bli skattepliktig til Norge?

Basert på tilbakemeldinger fra likningsmyndighetene og flere bokettersyn har jeg min helt klare oppfatning av hva svaret på spørsmålet over er, men jeg vil gjerne få presisert hva Andersen mener.
 

Andersen

Member
Jeg hadde egentlig ikke tenkt å delta i denne, noe opphetede diskusjonen, men jeg kan ikke dy meg. Jeg har problemer med å forstå nøyaktig hva det er Hr. Andersen mener, så derfor et oppklaringsspørsmål:

Andersen, sier du at hvis jeg etablerer et selskap i utlandet, ikke har noen næringsvirksomhet i Norge og ikke på noen annen måte har aktivitet i selskapet som relaterer seg til Norge, ut over at jeg eier aksjene i selskapet, at dette selskapet vil bli skattepliktig til Norge?

Basert på tilbakemeldinger fra likningsmyndighetene og flere bokettersyn har jeg min helt klare oppfatning av hva svaret på spørsmålet over er, men jeg vil gjerne få presisert hva Andersen mener.

Ja , hvis selskapet er i en 0 % skattesone.

Nei hvis selskapet er i en skattesone godkjent av Norge.
 
Topp