Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Enkeltmannsforetak, AS eller NUF

Energy

Medlem
Slik jeg gjør det..

Jeg driver et NUF selskap. Dette funker veldig bra for min del.
Selskaper er oppgitt med 0 ansatte..

Ettersom jeg har hjemmekontor, kan jeg ta ut 5000 kr i måneden (det kreves forrøvrig egen inngang og toalett for å kunne gjøre dette)
Alt av utgifter som kan relateres til selskapet (mobil + bredbånd, trening på helsestudio + + +) legge jeg inn i selskapet, mobil og bredbånd må jeg forrøvrig føre som inntekt på kr 6000.
Utover dette er det slik at man kan ta ut overskudd gjennom hele året i et NUF selskap, dette kan man ikke med AS. Derfor er det ikke behov for lønn om du ikke bryr deg om pensjonen.
Jobber forøvrig ved siden av nettsiden i en 60% stilling.

Har ikke blitt rik ennå, men klarer meg fint og har mye fritid med ungene :)
 

Altberger

Medlem
Noen som har en NUF-registrar å abefale?

Jeg skal registrere et LTD og er ute etter en registrar med gode rutiner for oppfølging og levering av årsregnskap i England.
Ser at prisene for etablering varierer fra 3 til 5 tusen.

Noen med erfaring over tilbydere som er å anbefale?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
De som er smarte nok til å finne ut hvordan man kan snyte på skatte, de er smarte nok til å tjene såpass at de ikke bryr seg så alt for mye.
Jeg er ikke glad i å betale skatt, men synes det er en god ting at alle bidrar.
 

allegretto

Medlem
Jeg driver et NUF selskap. Dette funker veldig bra for min del.
Selskaper er oppgitt med 0 ansatte..

Ettersom jeg har hjemmekontor, kan jeg ta ut 5000 kr i måneden (det kreves forrøvrig egen inngang og toalett for å kunne gjøre dette)
Alt av utgifter som kan relateres til selskapet (mobil + bredbånd, trening på helsestudio + + +) legge jeg inn i selskapet, mobil og bredbånd må jeg forrøvrig føre som inntekt på kr 6000.
Utover dette er det slik at man kan ta ut overskudd gjennom hele året i et NUF selskap, dette kan man ikke med AS. Derfor er det ikke behov for lønn om du ikke bryr deg om pensjonen.
Jobber forøvrig ved siden av nettsiden i en 60% stilling.

Har ikke blitt rik ennå, men klarer meg fint og har mye fritid med ungene :)

Interessant. Kan man oppgi et NUF med 0 ansatte? Trodde man måtte "ansette" seg selv? Har selv hjemmekontor.. og jobber ved siden av (foreløpig kun 20%-stilling).
 
K

Kontoristen

Guest
Interessant. Kan man oppgi et NUF med 0 ansatte? Trodde man måtte "ansette" seg selv? Har selv hjemmekontor.. og jobber ved siden av (foreløpig kun 20%-stilling).

Ja, man kan ha NUF med 0 ansatte.
De aller fleste NUF har Daglig Leder, men det er ikke noe krav til at Daglig Leder må være ansatt og registrert i NAV Aa-registeret.

Etablerer man et LTD/NUF så kan styret bestemme når det skal tas ut aksjeutbytte, noe som kan gøres en gang pr mnd. Har man et AS er det generalforsamlingen som bestemmer akjseutbytte og aksjeutbytte kan da skje kun 1 gang per år.

NB: Regnskapet være avstemt og låst når man skal ta ut utbytte.
 

Sjefskoder

Sjefskoder
Jobber kun svart!

Penga rett i lomma og masse pilsner som ingen skjønner hvordan jeg kan ha råd til :p

Hadde det enda vært så vel så..

Har nok et ENK jeg og..
Utvider i løpet av sommeren til AS, siden kunde-mengden øker drastiskt utpå sensommeren/høsten :)
 

frankivestby

New Member
NUF har flere nøkkelfordeler

Jeg ser det er flere som refererer til NUF her. Etter mitt syn bør alle som har Enk. og/eller vurderer AS, først ta en titt på NUF. Denne selskapsformen har flere fordeler som:

- Ingen krav til 100 000 i aksjekapital
- Ingen krav til revisor ved oms. under 5 mill.
- Du kan ansette deg selv og da har du krav på 100% sykepenger, arbeidsledighetstrygd og alt annet som hører til et ansettelsesforhold.

En av de bedre sidene som informerer og etablerer er Firmahjelp:
http://www.firmahjelp.no/nuf/[/URL

Ellers så har Jusstorget og Wikipedia nyttig informasjon også:
http://no.wikipedia.org/wiki/Norskregistrert_Utenlandsk_Foretak
http://jusstorget.no/article.asp?Key=1&FagKey=21&ArtKey=306

Lykke til!
 

bobcat

New Member
Jeg valgte ENK og trives med både friheten og ansvaret det medfører. Men vurderer NUF mer og mer, ser jo at det er en del fordeler med det: nufselskap.org.
 
Sist redigert av en moderator:

wufu123

New Member
Jeg holder meg til AS og enk. Jeg har et AS og 1 enk. Er under stifting av et holding selskap også som skal være as. Årsaken til as er "safere" måte gjøre business på er at du står ikke ansvarlig utover de 100 000 kr du taper i etablering. Enk krever gjerne at du står ansvarlig siden enk og du selv er en og samme jurdisk enhet. As er en egen juridisk enhet og vil ikke affektere med mindre du ikke har stilt personlig sikkerhet i lån som firmaet betar seg. Foruten anbefaler ikke jeg operere under nuf her i norge basert på rykte. Du vet aldri hva et nuf foretar seg og du har heller ikke revisors beretning som forteller egentlig hvordan et firma er og fremtidsutsiktene på det. Du trenger heller ikke stille firmaets regnskap til revisjon og derfor store muligheter for juks. Jeg startet med AS fra dag 1 på det firmaet jeg startet for et år siden og angrer ikke, selvom revisjonskostnadene ble høye.

Hvis du ser at dette kan bli en seriøst foretag der du vil ha vekst anbefaler jeg AS.
 
K

Kontoristen

Guest
Tør jeg spørre hva revisjonskostnadene kommer seg på?

De fleste som etablerer holdingselskap gjør dette for å spare skatt og holdingselskapet står "dødt". Er ikke sikkert du etablerer holdingsselskap av den grunn, men hvis; hva er hensikten med å benytte et AS til holding da?
 

wufu123

New Member
Du har rett i det, jeg etablerer et holding selskap for å kunne investere i andre prosjekter uten å måtte ta det som utbytte først. Det er for å bespare seg skatt siden i norge kan du investere i eget "konsern" struktur skattefritt. 28% skatt for overskudd og skattefritt pengeflytt. Årsaken til et AS som moderselskap er at bankene ikke vil under noen omstendigheter låne ut penger til deg om du representerer ltd. De vil heller ei være med på å refinansiere de understående selskapene. Men jeg kan selvfølgelig ta feil, dette varierer sikkert fra bank til bank. Men uansett så ser jeg ikke det koster så mye med revisjon i kontra lønnsomheten ihh. lån og refinansierings muligheter om jeg kjører det som et AS for både holdingen og selskapene under.

Revisjonskosten ble på ca 25 000 kr. og årsregnskapet kom på 23 000
 
Topp