Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Enkeltmannsforetak, AS eller NUF

Andersen

Member
Dette gjelder også hvis jeg ikke tar ut 5 øre i utbytte, lønn eller annet?
Hvis jeg eier alle aksjene et firma i en 0 % skattesone så kan ikke det firmaet drive seg selv uten at det må betale skatt til norge? Hva om jeg bare er passiv eier?

Nei du kan ikke lagre penger i ett firma der du er eier i en 0 % skattesone uten at det blir ulovlig. Er det flere eiere, er jeg usikkker, tror det er noen spesielle regler om mer enn 6 forskjellige eiere, men ikke sikker på det.
 

Web2000

Medlem
Løsningen blir å melde flytting til det skatteparadiset du velger å opprette firma i og bosette seg der. Da slipper du Norsk skatt.. Så kan du "feriere" ca 100 dager i året i Norge eller noe...
 

picxx

Well-Known Member
Løsningen blir å melde flytting til det skatteparadiset du velger å opprette firma i og bosette seg der. Da slipper du Norsk skatt..

Er skattepliktig til norge 3 år etter meldt flytting. :p:eek:
 

Deezire

Medlem
AS er greit hvis du ikke har baller og skal fraskrive deg alt ansvar, heh. Burde hett Uansvarlig Aksjeselskap, UAS. Selv har jeg enkeltpersonsforetak, og det har holdt til alle mine gjøremål de siste to åra.
 

activizeren

New Member
Selskap på eksempelvis Seychellene

Det å drive et norsk kontrollert selskap på Seychellene.

Alt1.
Med Norsk avd(NUF)
Den norske avd drives som et vanlig AS. Overskudd blir skattet med 28%. Videre hvis netto overskudd blir overført til Morselskap blir det belastet med kildeskatt(jf utbytteskatt). Hvis nettooverskudd eller deler av det blir overført som utbytte til deg personlig som eier, betaler du utbytteskatt 28%.

DVS at beskattning av brutto overskudd blir før morselskap eller du som eier får kloa i pengene blir på 48,16% totalt, og hvis du ikke forbruker pengene opp på privat hånd så får du formueskatt etc. i tillegg.

Alt2
uten Norsk avd(NUF)

På seychellene er det ikke regulær bedriftsbeskattning, og da kommer NOKUS reglene inn.

Det betyr at du som eier blir beskattet løpende i forhold til din eierandel og da andelsmessig av selskapets overskudd, uavhengig om du tar ut utbytte eller ikke. Dette er for å unngå at du får skattekreditt, hvis du ikke tar ut utbytte ett år.
Hvor stor skatteprosent det er vet jeg ikke, enten det er tilsvarende utbytteskatt, eller også i tillegg en selskapsbeskattning(det tror jeg dog ikke).

Det utbytte du senere bestemmer deg for å motta som du allerede har beskattet i din andel av selskapets overskudd vil ikke beskattes en gang til.

formuesverdiene i selskapet eller hos deg blir dog løpende beskattet med formueskatt etc.

På Seychellene er det ingen regnskapsplikt, men for deg som eier har du en verifiseringsplikt som bunner ut i et "skatteregnskap" for resultatene i selskapene. Det fordrer at selskapet har adekvat bokføring. Hvis ikke er mistenkeliggjøring fra de norske myndighetene nærliggende, og de problemene det medfører.
Hvordan norske myndigheter vurderer andre lands regler eller manglende regler ang. hva man kan utgiftsføre osv. som vil redusere overskudd til beskattning det vet jeg ikke.

Noen ting kan man spare hvis man driver internasjonalt, og ennå er det noen fordeler vedr. revisjon(foreløpig), ansatt rettigheter, osv hvis man har NUF.


Men rådet er; 1)Hold tungen beint i munnen(dvs. vit hva du gjør)
2) Vær oppdatert.
3) La alt økonomisk/regnskap overlates til profesjonelle.
4) Driv åpent når det gjelder skattbarhet, så kan du ha god samvittighet.

For all del gjør det du er god til, og la andre gjøre resten....!

Activizeren
 

Verdun

New Member
Regler

Jag jobbar med just företagtetableringar, vad gällande utlänska företag så handlar det om att hålla sig innanför EU tack vare EÖS avtalet som både Norge och Sverige är med i. Det ger dig fri etableringsmöjlighet inom EU. Vad gällande att flytta pengar ut från Norge så är min rekommendation ett NUF i norge som är tillknytet ett holding i england. Från ditt holding kan du flytta pengar till andra företag. detta betyder att du betalar 28% i företagsskatt men det är 0% i utbytesskatt till ditt holding.
 

neXon

Medlem
Har et ENK som ligger på is og LTD - 4 år totalt (fulltid siden oppstart)

Når du klarer å sparer opp penger er det gunstig med aksjeselskap (skattemessig). Grensen ligger ofte på 350-500K i omsetning...spørs hvor mye utgifter man har. Fordelen med AS/NUF er utbytte med kun 28% skatt, men da sparer du ikke opp pensjon osv (men dette er et valg man må ta selv)

Har du liten omsetning og lite penger i kassen, bør du ikke gå for NUF/AS med tanke på arbeidsgiveravgiften.
 
K

Kontoristen

Guest
Hvilke kostnader er det med NUF etter firmaet er startet opp, tenker på ting som arbeidsgiveravgift etc.

Man må betale arbeidsgiveravgift hvis man tar ut lønn i et NUF. Tar man ut utbytte betaler man ikke arbeidsgiveravgift, men da går man glipp av pensjonspoeng. Ellers så er det en kostnad på oppfølging/sekretærtjeneste ift til det utenlanske selskapet, dette koster som regel ca 2-3000,- kr årlig
 

Geir E.

Medlem
Man må betale arbeidsgiveravgift hvis man tar ut lønn i et NUF. Tar man ut utbytte betaler man ikke arbeidsgiveravgift, men da går man glipp av pensjonspoeng. Ellers så er det en kostnad på oppfølging/sekretærtjeneste ift til det utenlanske selskapet, dette koster som regel ca 2-3000,- kr årlig

Dersom jeg kjenner noen i england, kan jeg bruke dem som sekretær, eller må det være en autorisert person?

Virker nesten ikke som NUF er så mye vits dersom man har et ekstrafirma med lav inntekt, eller tar jeg feil?
 

Altberger

Medlem
Ingen vits i LTD om du jobber alene

Heisan,

Det har nesten ingen hensikt i å kjøpe deg LTD (ca pris pr år er Kr. 2.900,-) om du driver en enmannsbedrift.

Ved LTD får du riktig nok samme skattemessige og sosiale rettigheter som ved et AS men husk at du må betale arbeidsgiveravgift på egen lønn.
Når den er betalt forsvinner hele skattefordelen.

Alle som har enmannsbedrifter er sjelden syke. Og er de syk så er det kun kort tids fravær. Alle LTD/AS må selv betale sykelønn de første 14 dager. Det betyr at du må betale din lønn selv om du er syk. Først dag nr 15 er det staten som betaler. Dermed faller også aspektet med sosiale rettigheter bort.

Det er kun ved evt overskudd og du skal ta ut utbytte at det lønner seg med LTD. Først da får du 28 % skatt. Men,,,, du kan ikke ta 10.000,- ut i lønn og resten som utbytte. Det må være riktig forhold mellom lønn og utbytte. Skal du ha utbytte må du først ha en lønn på ca 300.000,-

Om du har kommet dit at du kan ta utbytte er LTD å anbefale. Ved en omsetning på under 5 mill slipper du også revisor som har en årlig kost på ca 20.000,-
Ved et AS er du pålagt revisor.

Innovasjon Norge stiller seg ikke negative til LTD så det slipper du å være redd for - jeg har sjekket :)

Ved ANS (solidarisk ansvarlig selskap) / DA (delt ansvar) er du / dere ansvarlige med deres personlige formue om noe skulle gå galt. Det er dere ikke ved LTD/AS

Men... om du har kommet dit hvor du snart skal ha utbytte vil jeg anbfale AS eller LTD (siste uten revisorplikt). Og velger du AS er det jo ikke slik at penga forsvinner i et sort hull. De står der som selskapets bufferkapital. Kun 50 % av aksjekapitalen må til enhver tid være inntakt. Om den er mindre enn 50 % ved årets slutt må du gjennomføre en emisjon.

Ps; Det er nye regler på vei for norske AS. Alle selskaper med oms under 5 mill skal kunne slippe akskjekapital samt unngå revisorplikt. Likt som i Svergie.
Jaggu på tide!
 
Sist redigert:
K

Kontoristen

Guest
Skal du ha utbytte må du først ha en lønn på ca 300.000,-
Hvor er reglene for dette?

Ps; Det er nye regler på vei for norske AS. Alle selskaper med oms under 5 mill skal kunne slippe akskjekapital samt unngå revisorplikt. Likt som i Svergie.
Jaggu på tide!
Det er kun lagt ut en høring på dette fra Stortinget som skal behandles av næringskomiten. Den rødgrønne regjeringa og spesielt SV er ikke begeistret for å unngå revisorplikt.

Hvordan skal AS under 5 mill unngå aksjekapital? Aksjekapital må vel settes inn i AS før det blir registrert og ikke når man har oppnår en omsetning på 5 mill?
 

Altberger

Medlem
as

Det er ikke en regel som sier tallet 300.000,-
Det jeg mente var at du måtte ha en lønn som stod i stil til det du evt tar i utbytte. Du ha en lønn du kan leve av! Poenget er at man ikke kan ta liten lønn og stort utbytte. Det må være et riktig forhold mellom disse sakene. Hva som er riktig forhold er en vurdering skattemyndighetene tar.

- Stemmer at det kun er på høring og dette vil ta tid. Synd at SV skal ha noe å si i denne sammenhengen. Men,,, det kommer! Det er alt innført i de fleste andre land vi liker å sammenligne oss med og Norge er som vanlig en etterdilter. Vi må alle huske å stemme høyre til høsten ;)
Små selskaper uten særlig med investeringsbehov og dermed også få kreditorer (IT, konsulenter, tekstforfattere, dvs de fleste av oss), har ikke bruk for hverken aksjekapital eller revisor.

- Tallet 5 mill tok jeg ut av løse luften. Det som det egentlig er snakk om er små selskaper. Hvordan de skal vurdere hva som er lite eller stort gjenstår å se. 5 mill var bare en illustrasjon på et lite selskap :)
Men særnorske regler er slett ikke uvanlig. Det er jo brustadbua et glimrende eksempel på. Det blir sikkert en bonde med erfaring fra gårdsdrift som skal bestemme dette også...

Hvor er reglene for dette?

Det er kun lagt ut en høring på dette fra Stortinget som skal behandles av næringskomiten. Den rødgrønne regjeringa og spesielt SV er ikke begeistret for å unngå revisorplikt.

Hvordan skal AS under 5 mill unngå aksjekapital? Aksjekapital må vel settes inn i AS før det blir registrert og ikke når man har oppnår en omsetning på 5 mill?
 
Sist redigert:
Topp