Er dere fornøyd med Klarna Checkout ?

En tråd i 'Nettbutikk' startet av chabak, 8 Feb 2014.

  1. Tonny Kluften

    Tonny Kluften Administrator

    Innlegg:
    15.926
    Sist redigert: 15 Jan 2015
  2. alterego

    alterego Medlem

    Innlegg:
    348
    Det tallet var mest ment som en beskrivelse av at jeg er fornøyd med eksisterende betalingsløsning med tanke på konvertering.

    Vurderer likevel å prøve Klarna Checkout på en ny nettbutikk som er på vei og hører gjerne mer om andre sine erfaringer så langt.
     
  3. wellendorf

    wellendorf Medlem

    Innlegg:
    71
    Om det er verdt å ha KCO? Helt klart! EN leverandør som har alle betalingsmåter en trenger. Kunne ikke blitt enklere for min del i hvertfall.
    Nydelig å få Klarna´s kampanjer automatisk inn i nettbutikken når de gjelder også (MyStore)
    Gjennomsnittlig velger rundt 90% av kundene faktura, mens nå som det er sommerkampanje hvor de kan utsette betalingen til juni velger 98% av kundene dette. Konverteringen har økt ca. 2% etter at sommerkampanjen "slo inn"
     
  4. Travellingman

    Travellingman Nettgrunder

    Innlegg:
    2.106
    @wellendorf, dette må jo helt klart være avhengig av hvilken nisje du operer i? Jeg feks velger aldri faktura når jeg handler på nett...
     
  5. wellendorf

    wellendorf Medlem

    Innlegg:
    71
    Det er klart :) Mine tall gjelder kun for meg og min nettbutikk. Hvordan det ligger ann hos andre aner jeg ikke. Men uansett nisje, så tviler jeg på at det finnes noe enklere med såpass enkel og lite administrasjon.
     
  6. Kyrre Johansson New Member

    Innlegg:
    1
    Hei alle

    Det er lenge siden denne posten ble laget, men det er sikkert mange som søker etter Klarna Checkout fremdeles :)

    Jeg har drevet nettbutikk både med og uten Klarna Checkout, og jeg har blandede følelser om enkelte av valgene Klarna gjør. Det endte faktisk opp med at jeg heiv ut løsningen, og kjører nå Paypal, bankoverføring, Klarna Faktura og Klarna Konto.

    Kort fortalt dumpet jeg Klarna Checkout fordi jeg ikke liker at en betalingsløsning tar over såpass store deler av funksjonene i nettbutikken. Merk deg at jeg kjører Opencart nesten helt uten endringer. Jeg har gjort noen veldig små justeringer på malen jeg bruker, men ellers er kildekoden as is fra Opencart. Årsaken er at jeg driver nettbutikken på fritiden, og jeg har ikke økonomi til å ha IT-folk inne i løsningen hver gang det kommer en oppdatering. Når OC slipper en versjon eller bugfiks, så kan jeg ordne det selv helt gratis.

    Så hvorfor fungerte ikke Klarna Checkout for meg?
    • Løsningen som en av samarbeidspartnerne til Klarna (Bivo.se) installerte for meg hoppet over handlekurven - men de fikset ikke linkene mine - det måtte jeg gjøre selv.
    • Kundene var plutselig ikke "mine" lenger. Når kjøpet gjennomføres i en iframe og kunden velger å kjøpe uregistrert, fikk jeg aldri inn kundedata i databasen. Ja, jeg fikk navn og adresse for å sende varen, men kunderegisteret ble ikke oppdatert med de nye kundene.
    • Registrerte kunder fikk ikke registrert salgene på kontoen de har hos meg.
    • Nye kunder fikk ikke mulighet til å melde seg på nyhetsbrevet.
    • Mulighet for Paypal og bankoverføring ble borte.
    Svaret jeg fikk da jeg påpekte dette, var at alt var mulig - men da måtte Bivo jobbe mer med løsningen.

    Det var da jeg bestemte meg for å hive det ut igjen. Jeg hadde ettertrykkelig informert alle involverte om at jeg drev en modulbasert nettbutikk, og at addons måtte spille på lag med andre moduler.

    Har du tid til å kode og fikse - eller du driver en nettbutikk der du kan bruke penger på IT-ressurser - så er sikkert Klarna Checkout bra. Driver du, som veldig mange i dag, en modulbasert nettbutikk, så syntes i alle fall jeg at man mistet veldig mye kontroll over data og eierskap til kundene.

    Jeg synes dessuten forretningsmodellen er litt mørkegrå. Man "lurer" kundene på et vis til å betale før de egentlig har betalt. Man hopper over betalingsvalget, og dette er noe nordmenn er veldig vant til å forholde seg til.

    Med forbehold om at Klarna har endret måten Checkout fungerer på.

    Linker:
    http://www.kyrre.no/diverse-artikler/152-websider/655-klarna-checkout-i-opencart
    http://www.kyrre.no/diverse-artikler/152-websider/662-klarna-checkout-i-opencart-2
     
  7. Bjørnar

    Bjørnar Gründer

    Innlegg:
    1.870
    Største grunnen til at vi ikke bruker KCO er fordi det er 0 støtte for bedriftskunder. Og ettersom bedrifter utgjør ca 50% er det helt umulig.
     
    Tonny Kluften liker dette.
  8. Robinp

    Robinp Medlem

    Innlegg:
    32
    Betyr det at du bruker paypal for alle transaksjoner med debet/kreditt kort?

    Jeg har et intrykk (ikke verfisert altså) at mange ikke tör/vil bruke paypal for å betale med debet/kredit kort, har du gjort deg noen erfaringer på det?
     
  9. jagarock

    jagarock Information Research & Analytics

    Innlegg:
    301
    det er ihvertfall helt feil. paypal er vel noe av det beste å bruke for brukervennlighet, optimert for mobil, og du slipper også bankbrikke. har en nettbutikk med 7-8% konvertering som kun bruker paypal for kort. og 90% av transaksjonene er også med kort, altså paypal.
     
    Travellingman liker dette.
  10. idefox New Member

    Innlegg:
    12
    Vurderer selv KCO i forbindelse med upgrade av mystore. Men om dette eliminerer muligheten for postopplrav eller forhåndsbestilling som alternativ så er jeg neimen ikke sikker. Vi har produkter som er bestillingsvare og jeg er av typen som ikke liker å ta betalt før varen er tilgjengelig...Dessuten er postoppkrav et veldig mye brukt alternativ hos oss.

    Hadde kanskje klarna faktura vært et alternativ til Dibs som vi har idag? Synes mystore idag har en kjapp kasse (hurtigkasse) som gjør det enkelt for kunden. Har veldig få kunder som registrerer seg og ikke handler, men vet ikke hvordan det er med eksisterende kunder.....
     
  11. Grooo

    Grooo Medlem

    Innlegg:
    295
    Ang. bestillingsvarer, - du trenger ikke belaste kunden/effektuere faktura før varen er hos deg og sendes ut.
     
  12. spikre

    spikre peterhamre.no

    Innlegg:
    1.308
    Den nye DX-platformen til DIBS er helt rå. Våre BOX-kunder har allerede fått tilgang til DIBS Account. Med DIBS Account trenger du ikke lenger innløseravtale, du kan få et titalls betalingsmetoder og du slipper iframe-løsningen til Klarna.
     
  13. Tonny Kluften

    Tonny Kluften Administrator

    Innlegg:
    15.926
    Ser ut som at det rocker ja: http://www.dibs.no/betalings_funksjoner

    Så DIBS betaler direkte til din bankkonto? Jeg har aldri skjønt vitsen med innløseravtaler, det er jo bare et ekstra fordyrende ledd.
     
  14. idefox New Member

    Innlegg:
    12
    Innløseravtale har alltid irritert med, det blir ganske stor % med gebyr når en tar med både DIBS og Tellers gebyrer. Må sjekke dette med Mystore og heller vurdere den løsningen da, kan jo være et godt alternativ til KCO.
    Kanskje best å avvente med KCO selv om tilbudet om fri månedsleie og etablering var forlokkende. Hjelper lite om det "utestenger" noen kunder eller gjør enkelte kunder mindre fortrolige
     
  15. Eirik76

    Eirik76 New Member

    Innlegg:
    7
    Jeg kjenner at det plutselig ble veldig fristende å bytte til DIBS.
     

Del denne siden