Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Goodleadz - svindel

Mortenxx

Medlem
Det er jo knapt nok noen fremdrift i dette konseptet, så det er egentlig ikke noen stor krise om de holder på en stund til.

Konseptet er en hybrid mellom pyramide og Ponzi, så man risikerer at Lotteritilsynet velger å "frikjenne" virksomheten i pyramidespørsmålet - HVIS de behandler saken formelt. Lotteritilsynet håndterer ikke "andre typer svindel".
* Utbetalinger minner mest om Ponzi, siden pengene som skal utbetales fordeles i en stor pott. Den enkelte deltaker tjener ikke penger direkte/indirekte på verving, slik man gjør i en pyramide.
* Rekruttering minner mest om pyramide, altså at deltakere selv verver nye medlemmer. I Ponzi rekrutteres vanligvis medlemmer sentralt.

Konseptet er vel først og fremst brudd på markedsføringsloven, og dernest vil det være opp til den enkelte deltaker selv å vurdere om man har blitt svindlet - altså om man skal anmelde noe.

Den enkelte myndighet kan på eget initiativ velge om de skal opprette en sak, så de er egentlig ikke avhengig av tips eller klager. Forbrukerombudet vil IKKE opprette sak om brudd på Markedsføringsloven hvis de samtidig mistenker pyramidevirksomhet. Da overlates saken til Lotteritilsynet isteden. De får heller ikke saken tilbake før den er ferdigbehandlet hos Lotteritilsynet.

Virksomheten her er vel også "trygt plassert" i Panama? Da er det temmelig vrient å få innhentet dokumentasjon fra virksomheten. Dette betyr vanligvis at saken ikke blir behandlet før man har identifisert noen man kan innhente dokumentasjon fra i Norge, f.eks. et norsk datterselskap.

Jeg tror det kunne vært fordel om Lotteritilsynet hadde avgitt en foreløpig konklusjon - f.eks. at de mener at dette ikke er deres ansvarsområde. Man bør heller velge å GODTA en slags "frikjenning" fra Lotteritilsynet, istedenfor å låse seg helt fast i at det er en slags pyramide. Jeg synes definisjonen "annen form for svindel" kan være like godt egnet.
 
Mortenxx, jeg er enig i at dette ikke er stort å hisse seg opp over. Alt jeg har til hensikt er å sørge for at mulige "investorer" får tilgang til informasjon om hva dette er. Og da tror jeg Google er viktigere enn både Lottertilsynet og Forbrukerombudet. Det ser ut til å funke. Både denne tråden på Webforumet og min blogg ligger stabilt blant topp 10 når man googler "goodleadz". Dermed burde informasjonen være tilgjengelig for målgruppen.

Som du(?) skriver i en kommentar på bloggen min: "De som lar seg tiltrekke av penger/nettverk vil forresten bli med i slike prosjekter uansett. De går rundt med forestillinger om at det er 'noen andre' som kommer til å tape, mens de selv vil tjene grovt - eller at prosjektet er fullstendig lovlig og kan fortsette evig." Folk som vet hva de går til og som likevel dytter penger inn i dette (den såkalte "The even bigger fool"-strategien for investeringer) må for min del gjerne få lov til å gjøre dette.

Å blande inn Lotteritilsynet og/eller Forbrukerombudet tror jeg er dødfødt. Som du sier er dette en slags Ponzi-Pyramide-hybrid, og passer følgelig ikke inn i de kartene som hhv. Lotteritilsynet og Forbrukerombudet navigerer etter. Jeg tror uansett at nettsvindel er for uoversiktelig og for komplisert til at vi kan satse på at Staten passer på og sørger for å forby alt som er uholdbart, jf.: Trails: En øreauksjon er et lotteri

Jeg hadde egentlig tenkt å si meg ferdig med saken, men så sender Normann plutselig ett 13 sider langt leserbrev til DinSide.no der jeg påstår at jeg lyver, og et like langt klagebrev med overskriften "Meget kritikkverdig opptreden av en av Deres ansatte" til hele ledergruppa på UiO. Da ble jeg en smule sur og skrev en oppfølger.

På det nyss avholdte Geilomøtet for "GoodleAdz-ledere" ble forøvrig det superhemmelige "Goodlexxxz" avslørt. Det er ... (fanfare) "GoodleBidz", dvs. øre-auksjoner. Nå som de aller fleste i verden endelig har skjønt at slike auksjoner er tuftet på en uholdbar forretningsmodell - jf. Closed Penny Auctions har geniene i Goodle-systemet kommet til at det er nettopp dette som er fremtiden. Jaja ... og slik går no dagan.
 
Sist redigert:

Slett ikke

New Member
Tja, da kan jeg bidra med en oppdatering i denne både underholdende og lærerike tråden:

Helge Nordmann har forlatt Kongeriket Norge.

Han forteller den tåredryppende historien i sin "personlige blogg".

Det handler om "urettmessig forfølgelse", myndighetenes kontroll over hans private liv samt "justismord." Intet mindre.
Men for all del, les selv, om du gidder. (Jeg gadd å lese halve teksten, mulig det er noen gullkorn på slutten der som jeg ikke fikk med meg.)

TIPPER at han befinner seg i et land på den listen som Gisle Hannemyr linket til tidlig i tråden...!:)

TAKK til alle bidragsytere! Jeg har lært både om Page Rank, spissfindigheter ved Alexia, fått sett dårlige eksempler på webdesign (Alt fra Goodle***Z) og har fulgt nok et pyramidescheme`s vekst og fall.

Har ikke hatt det så moro siden "the 5% Comunity"! (Noen som husker dem?!)
 

Slett ikke

New Member
Litt mer, her er en smakebit fra velkomstmailen, om du melder deg inn i elendigheten...

(...)
Welcome to the world's most powerful and truly innovative online advertising program ever. GoodleAdz! PLEASE note that we are currently in a TESTING mode, but that you can and should use this period to your benefit in various advantageous ways.
With GoodleAdz, you are able to purchase Advertising Credits and earn back a substantial 130% return of the advertising you purchased! But, that is just for starters. We have plans in place, which during the coming months will turn GoodleAdz into;
The most effective advertising concept on the web!
And at the same time offer an income opportunity unlike anything else you have seen!
We want to emphasize that what you are able to see of this revolutionary new concept today, is just the top of the iceberg!
However, in order to keep yourself fully informed at all times about the exciting developments of this new program on the net in the coming weeks and months, we HIGHLY recommend for you to subscribe to our GoodleNewz newsletter. As of right now this is available in both English and Norwegian (Other languages may be added in the future). Please go here to register now(...)



Står litt i kontrast til "Terms and conditions" som du må godta...:

By using this website you agree to be bound by these Terms and Conditions, (...)
Refund Policy:
We do NOT offer any kind of refunds. Earnings are not guaranteed and payments to you are dependant on the net income of GoodleAdz.com. In times of slow growth, we reserve the right to reduce the proposed daily earnings to ensure the survival of the program.You accept that the operators of GoodleAdz.com will try their best to provide and maintain this service indefinitely whilst outcomes are positive, but cannot be held responsible for events beyond their direct control.(...)



Og til slutt, hentet fra FAQ`s about Goodle Adz...

Advertising Consultant: The lowest level entry level for those interested in taking part in the income opportunity of the GoodleAdz income plan, allowing to earn back up to 130% of each advertising package purchased. Must have a minimum of TWO new customers or other Advertising Consultants recruited under him or her in order to be able to cash out profits.


Les gjerne selv, og le.

Opprett engangsmail og meld deg inn. Mye moro å finne her inne! :D

Forøvrig:
Jeg meldte meg inn i dag, for omtrent 60 minutter siden. All info som er quoted er hentet inn i løpet av de siste seksti minuttene.
Jeg har brukt en nyopprettet epostkonto fra google, for den kan vanskelig spores i forhold til IPadressen den er sendt fra.
 
Litt mer, her er en smakebit fra velkomstmailen, om du melder deg inn i elendigheten...

(...) With GoodleAdz, you are able to purchase Advertising Credits and earn back a substantial 130% return of the advertising you purchased! (...)

GoodleAdz-folket er litt schizofrene når det gjelder disse 130 % som man angivelig skal få tilbakebetalt. Etter at jeg blogget om disse 130 % tilbakebetaling fikk jeg 19. oktober en veldig sint epost GoodleAdz CEO Helge Normann. I den skrev han bl.a.:

(...) Dette er nok en LØGN Gisle Hannevold! Du finner ingen slike løfter eller uttalelser eller noe som engang er i nærheten av dette på våre websider, i vårt offisielle materiell eller i noen uttalelser gitt av meg eller våre faste medarbeidere. Vi har imidlertid grepet enkelte medlemmer i å omtale og markedsføre dette på en gal og totalt uriktig måte, og da alltid stoppet dette. (...)

Men, som velkomstbrevet som du siterer fra viser, denne praksisen med å love 130 % avkastning har tydelgvis ikke blitt stoppet helt da ...

Mer her: Oppfølger om GoodleAdz
 

Mortenxx

Medlem
Påstander om løgn fra Helge Normann kan du ta med en klype salt. Han liker å fremstille seg selv i en "offer-rolle", som en person som blir urettferdig behandlet av omgivelsene.

Jeg googlet "site:goodleadz.com" i begynnelsen av november 2011, og da hadde de fortsatt minst 1 salgsdokument som nevner de 130 prosentene i klartekst - GoodleAdz_Introduction.pdf. Jeg gadd ikke sjekke etter flere, siden det holder med at jeg fant ETT dokument som klart og tydelig lover 130 prosent. GoodleAdz_Introduction er altså blant salgsmaterialet som distributørene kan bruke når de skal verve nye deltakere.

Helge Normanns påstander om at det er enkelt-distributører som har brutt reglene er vel egentlig bare tull? De har stort sett bare brukt materialet de har fått tildelt, og også gjentatt de samme salgsargumentene som de selv har blitt presentert for. Problemet ligger altså betydelig nærmere toppen enn han er villig til å innrømme.

******
Jeg gidder ikke legge altfor mye energi i denne saken. Jeg har stort sett uttalt det viktigste for over et år siden da jeg sjekket GoodleAdz den første gangen, og det har egentlig ikke skjedd noe viktig siden den gangen.

Her er noen fakta:
* Prelaunch av GoodleAdz startet i februar 2010, med 41 nyhetsbrev som ble sendt ut til "founding members" frem til juli 2010.
http://www.normann.us/Nyhetsbrev-nr.-1-11.02.10.html
* Offisiell launch av Goodleadz skjedde i juli 2010.
* Første gang jeg ble presentert for konseptet var i oktober/november 2010, i en tråd på Hegnar Online "Annen virksomhet" (pyramideforumet på Hegnar Online).
* Elvis-imitiatoren "Kjell Elvis" er med allerede fra første nyhetsbrev, så det er ikke så rart at han er positiv til dette konseptet. Jeg trodde at han var fornøyd med markedsføringsmetoden, men han har tydeligvis dypere interesser enn bare å markedsføre sin egen musikk.
* Alle "Goodle---"-navnene er bare markedsføringsnavn, ikke registrerte firmaer. Selskapet bak disse navnene er Freedom GLOBE Media & Advertising (Panama-registrert?).
* Folk som ønsker å finne opplysninger selv kan finne slike på GoodleNewz. Da bør man ta hensyn til at stoffet der er markedsføring mot medlemmer, ikke "nøytralt stoff". Man kan likevel finne mange opplysninger hvis man leser litt mellom linjene.
* De som ønsker tilgang til dokumenter som er "skjult" kan bruke teknikken med "site:website" som jeg har nevnt tidligere, altså å få Google til å liste opp alle sider/undersider som finnes på et nettsted. Metoden kan også kombineres med vanlige søkeord for å få litt færre søketreff.
* EKSEMPEL: "site:goodlenewz.com" viser at det er omtrent bare norske nettsider, selv om tekster både er på engelsk og norsk.
 

Mortenxx

Medlem
Den personlige bloggen inneholder noen nye søkeord, f.eks "Helge Norman Arizona International".
Tja, da kan jeg bidra med en oppdatering i denne både underholdende og lærerike tråden:

Helge Nordmann har forlatt Kongeriket Norge.

Han forteller den tåredryppende historien i sin "personlige blogg".
Man finner bl.a. frem til en artikkel i dn.no hvis man søker på de ordene, og finner ut at "synderegisteret" går helt tilbake til 1983/84 eller tidligere. "Synderegisteret" fra den tiden er at det manglet 3-3,5 millioner kroner i regnskapet, men at han ble frikjent for underslag av 9,8 millioner kroner da saken kom opp 8 år senere.
Verre enn å sitte i fengsel
Tidlig på 80-tallet forsøkte Normann å bygge seg stor på helsekostprodukter i Norge. Men bare ett år etter oppstarten banket skattemyndighetene på døren.

De hevdet selskapet hans skyldte millioner av kroner i moms. Skattemyndighetenes rapport, som senere skulle vise seg å være feil, ledet til en nesten åtte år lang politietterforskning.

- Politiet la ukritisk til grunn en rapport fra fylkesskattekontoret, sier bostyrer for Arizona International-konkursen, advokat Tor Eggesvik.

Bostyrer fant ikke grunnlag for at det manglet mer enn mellom tre og 3,5 millioner kroner.

Hvis man leser litt mellom linjene finner man at skattemyndighetene sannsynligvis ikke har frafalt krav, siden han støtt og stadig ser ut til å ha blitt plaget av slike krav.

Man finner altså motiver for å forlate landet langt tilbake i tid, og pengene som GoodleAdz-deltakerne skyter inn skal altså finansiere en bekymringsfri alderdom i utlandet. De yter altså en slags form for veldedighet når de skyter inn penger, ved at de bidrar til å sikre Helge Normann en bekymringsfri alderdom utenfor rekkevidde for norske skattemyndigheter og/eller norsk politi.

Her får man også svar på hvorfor han hele tiden inntar rollen som "offer". Det har rett og slett blitt en "vanesak" eller en "livsstil" som er bygd opp gjennom flere år - og som gjentas om og om igjen (starte tvilsomme selskaper, bli kritisert, føle seg som offer, påta seg rollen som offer). Han har levd de siste 27 årene i slike roller, og gjentatt rollene om og om igjen (og dratt haugevis av andre inn i lignende roller).

GoodleAdz kan altså være en god løsning hvis man trives i rollen som "offer". Man får helt sikkert rikelig med sjanser til å føle seg som "mobbeoffer", "offer for skatteregler" eller andre offer-roller. Som "investering" er GoodleAdz mindre å anbefale, siden det kun er deltakernes egne penger som blir omfordelt.
 

Slett ikke

New Member
Hehe...! Jo, var vi ikke oppe i 120 språk der både tekst og tale ble omsatt umiddelbart?

Nåvel, Goodl***Z snubler videre, her er et "nyhetsbrev" de nettopp har sendt ut til sine medlemmer. Rotete skrevet, selvfølgelig, med endringer og løfter om fremtidig rikdom. Men viktigst er at de ber om penger. Det er snakk om årlige medlemsavgifter som må fornyes og nye kategorier medlemskap til salgs.
Jeg er en utro tjener i Goodle*#%-systemet, så jeg legger ut brevet her.

Første lenke er brev, andre er søknadsskjema for "Super CHARTER" medlemsskap. Og det begynner å bli dyrt!

http://www.goodleadz.com/GN%20Insider%20NORSK.pdf

http://www.goodleadz.com/Super%20CHARTER%20Application%20Form.pdf


Til slutt vil jeg si noen ord til Helge Normann:

Hei.
Jeg har brukt litt tid på å lese om deg, både det du skriver selv og det andre har skrevet om deg. På bloggen din presenterer du deg som en mann som har mer enn førti års erfaring fra internasjonal handel. Men det er kanskje på tide å gjøre noe annet? -Jeg mener, det virker ikke som om du er særlig flink til det du gjør.
Og jeg forstår at du har opplevd vanskelige tider. Er du riktig sitert i Dagens Næringsliv, der du sier: "Jeg er blitt voldtatt. Dette har vært en voldtekt av meg og min familie. Mitt liv er ødelagt."?
Det var vel litt i overkant? Jeg synes begrepet "voldtekt" burde reserveres for dem som faktisk har vært utsatt for et seksuelt overgrep. Du har vel bare rotet med regnskap, blitt etterforsket og fått erstatning for det. Og det er noe helt annet.

Nåvel, jeg kommer til å følge med på Goode#¤%Z videre. Sånn av og til, i alle fall. Lurer på hvor lenge du orker å blåse opp den ballongen?

PS Husk solkrem!:p
 
Må si jeg er litt nysgjerrig på hvor mange idioter det finnes som faktisk betaler inn de penga der...

Fotutsatt at følgende utsagn (hentet fra en intern melding til medlemmene) er sannferdig:

The percentage of members who contributed with bringing new sales and customers to the company, was ONLY approx. 0,5% of all paying members! ... So all those of you have received your rebate percentage today, should go out and say THANK YOU to those few members who helped create that payment FOR YOU! It will be a very easy task, as we are only talking about 6 people!

så har de i dag faktisk så mange som 1200 betalende medlemmer. Nå tar jeg alt som kommer fra dette selskapet med en stor klype salt - men dette er altså hva de selv sier.
 

Mortenxx

Medlem
Det er sikkert mange som er villige til å spytte inn noen kroner. Her er det tross alt snakk om et løfte om å forlate landet (eller ihvertfall planer om det), og folk vil vel kanskje sikre seg om at dette blir oppfylt. :)
Må si jeg er litt nysgjerrig på hvor mange idioter det finnes som faktisk betaler inn de penga der...
Jeg foretrekker å vente til det kommer garantier istedenfor bare planer, og til det blir spesifisert at dette er ment som en varig løsning som også omfatter "forretningsprosjekter". Bloggen nevnte også noe om folk som var blitt nektet utflytting av skattemyndighetene, så jeg venter helst til slike formelle ting er i orden.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
så har de i dag faktisk så mange som 1200 betalende medlemmer. Nå tar jeg alt som kommer fra dette selskapet med en stor klype salt - men dette er altså hva de selv sier.

ja, så det, men som deg tar jeg også opplysningene fra dem selv med en stor spiseskje salt... Kommer helt sikkert aldri til å få vite reelle tall, men det hadde vært moro å vite.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er sikkert mange som er villige til å spytte inn noen kroner. Her er det tross alt snakk om et løfte om å forlate landet (eller ihvertfall planer om det), og folk vil vel kanskje sikre seg om at dette blir oppfylt. :)

hahaha, ja, det kunne jeg nesten ha vært villig til å spytte i noen kroner til selv! Tror dere man kan få siv jensen og per sandberg også til å bli med han? I såfall drar jeg fram visakortet på 1-2-3... :D
 
Topp