Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva er den generelle oppfatningen av SEO SPAM COPS?

Gomlers

Member
Det er veldig sant (sikkert?) at det er surt når adsense pengene går i vasken.
Jeg har heldigvis ikke opplevd det.

Men jeg tror SSC har litt andre hensikter i forhold til inntjening enn GA
 

Msites Ltd

Livsnyter
SSC - bedriver den beste markedsføring som går an! Selv om man innen bransjen kan være så uenig som man vil med deres metoder etc.

"Oppfør deg som om du var rik og folk tror du er rik - oppfør deg som en fattig og folk tror du er fattig"!

Dette etterlever SSC og hr.Bekkelund til det fulle! Hvis han forteller folket at de arbeider frivillig for å motarbeide slike saker som prioritet ble tatt for så vil alle brukere gi han kreditt for det i mangel på annen informasjon!
Vi mennesker vurderer alltid ut i fra den informasjonen vi sitter inne med! Og, så lenge det meste av informasjonen er positiv, vil vi tror positivt om dette mennesket, produktet eller servicen.

Dette er jo grunnen til at folk bruker "Norges beste, Norges største" eller andre referanser som at en eller "kjendis" bruker det etc.
Det beste Bekkelund kunne fått til var en artikkel om sitt SSC samtidig med et stort bilde med Jan Grønbech i google hvor de tok hverandre i hånden.
Dette ville gitt knallresultater i markedet. Dette kalles godt PR arbeide!

På samme måten ville WF fått en boost hvis man ble omtalt i bransjeaviser,-magasiner etc. som Norges største og beste webmasterforum.
 

picxx

Well-Known Member
Vel, SEO spam cops avanserer, og er nå grundere for "Bransjerådet for Søkemotormarkedsføring"..

Årskontingenten er satt til kr 8.000 for det første året. Da har man adgang til å klage på andre medlemmer, men kan samtidig selv bli innklaget. Det skal koste kr 5.000 å klage på et medlem av Bransjerådet for Søkemotormarkedsføring, og det er foreslått at man kan bli ilagt opptil kr 50.000 kroner i bot for hvert enkelt tilfelle av overtredelse av regelverket. I ekstreme tilfeller kan også en bedrift bli ekskludert.

mere kan lese her:
Bransjerådet for Søkemotormarkedsføring

Hvis et firma administrerer en AdWords-kampanje for en kunde, skal firmaet opplyse kunden om hvor mye klikkprisen faktisk er.

mere:
Bransjerådet for Søkemotormarkedsføring: Etisk riktig å fortelle kunden hva klikkene koster i en Google AdWords-kampanje

Gamle herrer som tror internett kuttes ved landegransene skal man være obs på....
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Nå går det over stokk og stein spør du meg. Jeg skjønner absolutt ikke hvorfor noen skulle ønske å være medlem av noe slikt. Dem drar denne selvutnevnte politirollen sin litt for langt, nå som dem også begynner med sin egen lille rettsal. Kanskje på tide dem kommer seg ned på jorden snart.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Dette er jo som jeg sa i mitt innlegg tidligere det som måtte komme! Først skaffer man seg kredibilitet, så befester man kredibiliteten, så tilbyr man et produkt og vips så sitter man med store markedsandeler.

Det morsomme var jo at medlemmene må betale 5.000,- for å klage! Jeg synes jeg så køen av anmeldelser hos politiet om man måtte betale 500,- e.l. for å legge inn en anmeldelse.
Dette er jo bare totalt skivebom!!!

Men, samtidig så legger de her opp til at det kun er de store kjente som vil ha mulighet til å være med og dermed vil man bare øke kredibiliteten enda mer.

De er helt klart på riktig vei for å tjene gode kroner inntil noen sier stopp for denne måten å tjene kroner på! Og, det er det jo da kun medlemmene av dette "bransjerådet".
 

Ole

Medlem
Hmm... Det er da lenge til 1. april nå? Og ikke er det noen forstyrrende rosa elefanter i synsfeltet mitt, ergo er jeg edru.

Dette må da være det dummeste jeg har hørt om på lenge.
Hvis søkemotoroptimalisering hadde vært et B2C-produkt kunne jeg sett nytten av et slikt råd, men siden dette er et B2B-produkt har jeg virkelig store problemer med å se hverken nytte eller noen som helst mulighet for å gjennomføre "rådet" på et seriøst plan...

Skal konkurrenter samles om å godkjenne eller dømme hverandres arbeidsmetodikk? Lykke til med den strategien. - Og hvem er det de skal dømme på vegne av? Markedets etikk? Google? Kundene? Egen selvforherligelse?

Skal vurderingen av hva som er grå eller svarte hatter ha tilbakevirkende kraft? Det som var i gråsonen for tre år siden, er ofte helt svart nå. Skal de som har utført optimaliseringen ha et moralsk livstidsansvar for utførte jobber? Slik markedet fungerer i Norge er Google (i kraft av å være "den eneste søkemotoren") den rettmessige dommer og bøddel. Endrer Google retningslinjene i dag, blir vi pent nødt til å justere hvordan vi optimaliserer, men skal vi da måtte utføre dette arbeidet for tidligere kunder for å ikke havne på rådets svarteliste i morgen?

- Lykke til med å trekke grensene!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Bransjeråd er sikkert bra det, men jeg er skeptisk til gjennomføringen, spesielt når man må betale seg inn på den måten. Klarer de å få med flere store, anerkjente, aktører, så det kan bli et kvalitetsstempel å kunne si at man er med der, så ser jeg vitsen, men denne typen organisasjoner tror jeg har mer fordel av å være no profit, ellers kan man mistenke at det bare er å betale seg inn (og ut av problemer), siden man kan mistenke organisatorene for å gjøre det for penga.

Men generelt - en tilsvarende organisasjon, der det er gratis/billig å bli medlem, men man må signere en bindende kontrakt hvor man

1: forplikter seg til å ikke bruke "feil" metoder (f.ex. i henhold til en til enhver tid gjeldende liste, der endringer må dateres, kanskje den f.ex. oppdateres hver måned, og alle kommende endringer må varsles minimum en mnd i forkant?)

2: godtar å måtte betale en bot hvis det dømmende organet avgjør at man har brukt feil metoder (kanskje boten kan beregnes ut fra oppdragets størrelse/pris, så det ikke skal lønne seg å bare godta boten fordi kunden i alle fall betalte nok til at det lønte seg?)

Da tror jeg det vil bli lettere å få med flere, og kombinert med at det ikke er noen økonomisk motivasjon bak, så tror jeg man vil få større tyngde og dermed et kvalitetsstempel å kunne si at man er medlem. Eventuelle bøter tror jeg bør gå til noe idealistisk formål, for å bevare "no profit"-biten.

Tror også det vil være viktig at det dømmende organet består av folk som selv ikke vil ha fordel av å dømme en konkurrent. Kanskje det kan bestå av representanter fra søkemotorene? ...og kanskje noen fra INMA?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Uansett hvem som sitter i et slikt bransjeråd vil det være noen som sitter tett på de økonomiske interessene i markedet. Det bør vel kanskje være en interesseorganisasjon istedet for en "domstol" eller "politi".
Det å skulle "slakte" aktører i bransjen er ingen god innfallsvinkel. Det må være bedre å drive forebyggende og informativt arbeide.

"Kunnskap er makt."

Det må vel heller være dette som etterleves, enn å slakte de som ikke har hatt denne kunnskapen eller etterlevd den til fulle.
En annen ting som tidligere er fortalt er jo at de "reglene" som er for SEO forandrer seg med tiden og er vanskelig å kontrollere for andre enn de som leverer søkemotorene (Google, Yahoo, Sesam etc.).
Jeg vil derfor tro at en interesseorganisasjon som sørget for å ha tett kontakt med disse sentrale søkemotorene og leverte medlemskvelder/temakvelder og seminarer ville være mye smartere enn å utpeke seg selv som "bøddel" på nett!
Det må være opp til søkemotorene å velge fra og til hvem de ønsker å ha med! Ikke et eksternt "politi".
 

Gomlers

Member
Det her er selvfølgelig genialt!

Noe som heter: "Man tar hånd om sine egne" - Og det er klart:
Hvis folk er villig til å betale 5000,- eller 8000,- for å bli med i en ku klux klan som det der, vil jo "bransjerådet" stille seg bak i ryggen.. (Hittil gjelder det kun medlemmer) - Men tro meg, når de gutta har kommet opp i ett visst antall medlemmer, og de har fått den kredibiliteten de håper på, så åpner det seg nok store muligheter for at vi dødelige også kan klage.. når dette skal koste penger, er det en selvfølge at bransjerådet glatt ser mellom fingrene der, siden det allerede er betalende medlemmer...

Hvilken planet kommer de folka her fra?

Har lyst til å sitere meg selv tidligere i denne tråden:
Prøver de å få til å bli en eller annen slags autoritet, slik at selskaper som
skal søkemotoroptimalisere ved hjelp av eksterne kilder, skal først
henvende seg til seospamcops for å få "greie på hvilke aktører som er
solide og som har greie på ting" - selfølgelig da en betalt tjeneste, hvorpå
de helt klart ville anbefale seg selv.., og tjent enda mer penger?
- Skal bli morsomt å se når dette slår til..

Det her må jo forsøkes å få stoppet på en eller annen måte.

Jeg så du hadde en fin en picxx på desember måned på norske plugins, og det er nesten sånn at alle skulle gjort det samme, bare hver eneste måned fremover...

De prøver jo faktisk på å lage klasseskiller på nettet, akkurat som i ku klux klan.. "Du er ikke bra nok, deg skal vi sverte"

Av respekt til resten av Norges webmastere, så skulle jeg nesten ikke tro det var mulig å bli så dobbeltmoralskt.
 

Gomlers

Member
Nå skal det jo sies at Asle Skarpengland, som har søkeord.no
ikke ser ut til å like ideene SSC kommer med. Godt å se at det også er andre som stiller store spørsmålstegn ved metodene de bruker:
Vil Bransjerådet for Søkemotormarkedsføring bli en hyggelig herreklubb som Tarantell og Online Services kan bruke i salgstalen og i salgsbrosjyren sin? Vil det virkelig bli snakk om noen selvjustis når alle sitter og koser seg i mahognymøblene og klør hverandre på ryggen? Vil medlemmene legge de mest aggressive SEO-taktikkene på hylla og overlate topplasseringene i Google til de mer offensive småfirmaene som eksempelvis Anghus og Devenia? Som ikke er medlemmer og som det derved ikke finnes noen sanksjonsmuligheter mot? Og hvis man skal kunne kontrollere hverandre, må det jo være full åpenhet om alle SEO-teknikker. Og er man interessert i å fortelle sin argeste konkurrent om hvordan man driver SEO?

På den annen side side skal det bli spennende å se om noen av de større aktørene tør å boikotte bransjerådet og stå ute i kulden, utenfor Det Gode Selskap.

Det er mye snakk om hvit, grå og svart hatt. Jeg aner ikke hva disse begrepene innebærer. Dette er det første Bransjerådet for Søkemotormarkedsføring må definere. Både ovenfor medlemmene, kundene og omverdenen ellers.
 
Topp