Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva er den generelle oppfatningen av SEO SPAM COPS?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Utifra den informasjonen jeg har fått med meg så langt, så velger jeg å ta god avstand fra et slikt forbund. Da frister det faktisk mer å opprette et eget webmaster forbund, med WF i spissen for å sparke beina på dem. Er det kanskje på tide norge får sin egen interesseorganisasjon? Kanskje WF kunne blitt brukt til å fronte en slik kampanje..

Kanskje det er på tide at noen tar i et tak og begynner å dele ut kvalitetsstempel i bransjen her. Det kryr av internetbedrifter som opererer med.. ja, jeg gidder ikke engang gå inn på hva dem gjør og hvem som gjør det, men jeg hører daglig om webbedrifter som opererer på måter som iallefall ikke er noe nytte for kunden.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Grafill har jo nettopp begynt med (evt jobber de med å få det i gang) noe liknende for illustratører og designere.

Medlemmer kan sende inn arbeidsprøver (faktisk må man sende inn arbeidsprøver for å bli godkjent, med unntak for studenter og støtte/"assosiert" medlem), og de som blir godkjent kan bruke ADG (Autorisert Designer Grafill) eller AIG (Autorisert Illustratør Grafill) sammen med navn/firmanavn. Nå er faktisk grafill ganske strenge på disse opptakskravene såvidt jeg har skjønt, og det blir sikkert ikke noe mindre strengt for å bruke AIG/ADG. I tillegg er det en del andre fordeler med å være medlem - f.ex. noe fri advokathjelp, et veldig bra medlemsblad, masse utstillinger der man får billigere adgang ++, og ikke koster det skjorta heller.

Dette ADG/AIG-greiene er jo noe de har begynt med nettopp fordi de hadde noe av den samme problemstillingen, at hvem som helst kan kalle seg designer eller illustratør, og det derfor er masse "PS-filter-designere" der ute, men disse titlene er da ment å bli et kvalitetsstempel, akkurat som det vi snakker om her.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Derfor det kanskje er på tide med et bransjeforbundt? Et demokrati, slik at det ikke vil være så lett for et firma (eller en mindre gruppe) og utnyte det.
 
Om SEO Spam Cops og Bransjerådet for søkemotormarkedsføring

Etter å ha lest denne tråden, forstår jeg egentlig ikke hvorfor jeg gidder å begi meg ut i en debatt som befinner seg langt, langt, langt under lavmål for en normal, saklig, konstruktiv og høflig diskusjon. I motsetning til visse andre, skal jeg imidlertid gjøre et forsøk på å redegjøre saklig og høflig for de poeng som er tatt opp i tråden.

Aller først vil jeg si at det er positivt med kritikk og diskusjon rundt både SEO Spam Cops (SSC) og Bransjerådet for søkemotormarkedsføring (BRSM). Uten kritikk og diskusjon har man mindre potensiale for forbedring. Imidlertid skulle jeg ønske kritikken kunne formidles som en åpen henvendelse til de organisasjoner og personer som omtales i tråden, i stedet for å diskutere de på mer eller mindre kjente diskusjonsfora på nettet. Baksnakking og jantelovtendenser bærer aldri noe godt med seg.

Som det påpekes i tråden, er det to av seks deltakere i SSC som også sitter i BRSM. Utover dette er det ingen forbindelse mellom organisasjonen BRSM og gruppen SSC. Jeg har i tidligere tråder påpekt SSCs agenda, og den noe humoristiske årsaken til navnevalget. Hvis noen trekker mine påstander i tvil, får det stå for deres egen regning og troverdighet. Jeg forteller sannheten, så får hver enkelt selv velge hvordan man ønsker å forholde seg til den.

Hva gjelder SSCs arbeid, er ikke det noe vi går ut med offentlig, før det gis en straff fra en eller flere søkemotorer. Jeg kan bekrefte at det jobbes med flere saker i skrivende stund, men det er usikkert hva som kommer ut av det. Skulle det resultere i en eller flere straffer, vil dette sannsynligvis ikke skje før medio 2008, tidligst.

BRSM er en organisasjon åpen for alle. Betingelsene er nå gitt, men i oppstartsfasen ble det sendt ut invitasjon til en svært stor gruppe aktører i bransjen. Mange takket ja, andre takket nei, mens enkelte takket ja uten å møte. Hvis noen mener de har innspill å komme med, er BRSM selvfølgelig også mottakelige for innspill fra aktører som ikke er medlemmer. BRSM samarbeider for øvrig med INMA.

Å uttale seg om BRSMs aktiviteter og agenda, uten å ha satt seg tilstrekkelig inn i arbeidet som har vært nedlagt, faller selvfølgelig på sin egen urimelighet.

Min oppfordring til dere alle er å involvere dere, i stedet for å benytte diverse webfora til å bedrive pubertal drittkasting. Ingen av initiativtakerne i BRSM er skinnhellige personer som er uimottakelige for konstruktive innspill, og jeg hadde satt stor pris på om man kunne tatt en prat over en pils i et forsøk på å forene i stedet for å ekskludere.

God jul! :)
 

picxx

Well-Known Member
Min oppfordring til dere alle er å involvere dere, i stedet for å benytte diverse webfora til å bedrive pubertal drittkasting.

God jul! :)

Det er vel nettopp å involvere seg man gjør når man lufter sine meninger på et offentlig fora, eller har jeg misforstått noe her?

God jul ja :)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det var godt å se at en av initiativtagerne gi svar på "tiltale". Det som jeg imidlertid ikke synes var så greit var at du starter med å heve deg over alle oss som bruker dette forumet til både overfladisk og dypere diskusjon.

Videre skal det sies at jeg verken har snakket direkte med initativdeltagerne eller vært tilstede på et møte, så jeg kan bare basere meg på tilgjengelig informasjon som finnes på nett.
Det jeg reagerer på er at dette "rådet" har som hovedformål å STRAFFE andre aktører. Ville tro det ville være smartere å bedrive opplæring og informasjonsarbeide.

Jeg tar gjerne en diskusjon over en pils - det har jeg ingen problemer med. Du skal se jeg kan til og med ta med et helt brett med tuborg herfra slik at vi kan få oss en skikkelig diskusjon.

Til slutt vil jeg også legge til at det er helt klart at 2 av 6 medlemmer i bransjerådet fra en og samme bedrift er alt for mye! Man blir dominerende, men dette regner jeg med vil utjevne seg som medlemsmassen vokser og man har flere å ta av.
 

Gomlers

Member
Jeg pleier veldig sjelden å være den som roper høyest eller står først i rekken for å lede an en diskusjon når det gjelder å rakke opp - eller ned på andre. Men jeg føler, siden jeg var den som originalt startet tråden, og helt klart har vist min misnøye med hva andre sikkert vil påstå er store ord, at den du sikter til når du sier "visse andre", er meg.

Og Martin, jeg har overhodet ingen problemer med folk som vil "rydde opp" - Jeg har heller ingen problemer med verdensdugnader eller gatedugnader for den saks skyld. Men jeg ville definitivt satt spørsmålstegn om ledere for dugnaden har en altfor tydelig indirekte hensikt med å tjene penger på andres - kall det uviten, slik det uten tvil kan se ut som at dere arbeider iherdig mot, sett i forhold til SEO og SEM. Og når dere da i tillegg ønsker å tjene penger på luftslott som dere selv bygger, noe det iallefall tilsynelatende virker som både SSC og BRSM har som mål, klarer jeg ikke lenger å la vær å ytre mine meninger.

De fleste mennesker som har noe som helst interesse og kanskje dermed litt innsikt i hva internett består av og med, vil enkelt kunne forstå at 6 nordmenn ikke kan "rydde opp" på internett hva angår black hat og søkemotoroptimalisering i gråsonen. I allefall ikke når det første organisasjonen gjør er å sverte den største konkurrenten, så den er ute av bildet. For deretter å opprette et bransjeråd det skal koste penger å være med i, hvor det skal koste penger å klage på andre medlemmer, og hvor medlemmene selv kan bli ilagt bøter med summer opp mot 50.000 kroner. - Hvor det da også virker som om bransjerådet ble født på bølgen av omtalen selvutnevnte SSC har fått.

Jeg håper og tror at både du og de 5 andre forstår at dette VIL få kritikk, om det så er på offentlige fora, eller over noen pils på en uterestaurant. Selv om navnet SSC er ment aldri så humoristisk. En står ikke i begravelser og forteller vitser, for så å regne med at alle skal le.

Om dere ikke ønsker den kritikken dere er så uheldig å få, ville jeg kanskje ha trodd at dere fremstod på en annen måte enn hva dere hittil har gjort. - Som for iallefall meg har vært å rakke ned på andre nettredaktører, hatt en fremtreden hvor dere helt klart har brukt deres triumf av å "fjerne" Prioritet, til å samle så mye kredibilitet som mulig, samtidig som dere selv har hatt en ganske så klar "ovenfra og ned tone" fra oss som OGSÅ vet hva søkemotoroptimalisering og internett markedsføring er, men som ikke sitter bak velkjente og godt omtalte selskaper.

At ditt svar på tiltale er å fortelle oss alle at vi ligger langt, langt, langt under lavmål for en normal, saklig, konstruktiv og høflig diskusjon, underbygger det synspunktet jeg har på hvordan dere behandler andre mennesker - søkemotorspesialister eller ei - altså med en ganske så tydelig "ovenfra og ned" tone.

Hva er lavmål?

Å ha normale meninger innenfor noe som helt selvsagt er skapt ene og alene for å tjene penger på andres misnøye, fordi dere klarte å skape den troverdigheten dere gjorde ved å eliminere en stor aktør i den bransjen dere selv driver i, eller å fortelle en gruppe mennesker at de ligger 3 x langt under lavmål for stort sett alle reglene i en diskusjon, nettopp på et diskusjonsforum - hvor du etterfølger dette ved å si at du til motsetning skal gjøre det så mye bedre?

Selvfølgelig forstår jeg, og sikkert de fleste andre som følger denne diskusjonen, at dere helt åpenlyst brenner for deres nye prosjekt, og det helt sikkert med en god personlig grunn. En skal alltid utføre sitt arbeid med stolthet for hva en driver med, men synes du ikke at det til slutt kan bli litt mye av det gode?

Jeg kommer ikke til å bøye meg i støvet som den helt sikkert "visse andre" jeg er, og jeg kommer heller ikke med en beklagelse i forhold til mine meninger. For hvis dere mener at jeg og de andre her diskuterer en sak vi ikke aner noenting om, så finner jeg det noe merkelig at dere ikke går bedre inn for å opplyse om hva dere egentlig driver med, men istedet oppfordrer til involvering etter først å ha bedrevet pubertal drittkasting på webfora ved å fortelle oss at vi ligger langt under lavmål.

Jeg, og antakelig de fleste andre her på WF, tar gjerne imot en bedre utredning fra deg eller andre medlemmer i SSC, og om jeg ikke hører noe fra dere, vil jeg benytte sjansen jeg har, til å gjengjelde din avslutning med en God jul og et Godt nyttår fra meg også.
 

semb

Medlem
Det er sikkert en del som har lagt merke til at sokemotoroptimalisering.no har blitt overtatt av bransjerådet for søkemotormarkedsføring (BRSM). Foreløpig kan mye tyde på at dette er en slags formalisering av SEO Spam Cops.

Noen som har noen tanker rundt dette? Kan foreningen bli en positiv tilvekst til bransjen, eller er dette bare tull?
 

picxx

Well-Known Member
Noen som har noen tanker rundt dette? Kan foreningen bli en positiv tilvekst til bransjen, eller er dette bare tull?

Dette er vel først og fremst en ganske så smart markedsføringstaktikk.
Det de her gjør er å selv "presse frem" et kvalitetsstempler innenfor norsk seo bransje, noe som selvsagt gjør at de selv kan legge dette inn i de kjempeflotte powerpoint presentasjonene om seg selv når de selger tjenester til kunder.
"Se, vi er svanemerket, så du vet du vil få et kvalitetsprodukt"
 

semb

Medlem
Nytt fra Spam Copsene: Nå er de i gang igjen med en ny rapport. Denne gangen er det mestergronn.no som henges ut for deres løsning fra Alexica. Hva SEO SPam cops egentlig ønsker med disse angrepene er vanskelig å si, men det virker åpenbart at de har en underliggende strategi for hvem de angriper når. Hva tror dere?

Rapporten er her
 
Sist redigert:

webmoney

Søkemotoroptimist
Alle har en personlig agenda med det de foretar seg. Så å gjemme seg bak "fellesskapets beste" holder ikke.

Dette er jo en måte å profilere seg på, samt å få presse og oppmerksomhet på. Samtidig som man fremstiller seg selv som en kritthvit velgjører som bare ønsker å få bort all ondskap og urettferdighet i verden.

Artikkelen inspirerte jaffal meg til å bytte avatar, om ikke annet.
 

Tonny Kluften

Administrator
mestergronn har allerede ryddet opp ser det ut til.
Problem: Det spamcops kaller doorway pages er søkemotoroptimaliserte sider laget for å få besøkende fra f.eks google. Skal man følge spamcops lover så kan man ikke skrive noen slags artikler for å trekke besøkende til nettsteder. Altså, man kan ikke lovlig drive en blogg med hensikt å få besøkende fra Google. Og englene i spamcops tolker generelt Googles TOS på en måte som betyr at man ikke skal drive med SEO, altså de leser skriften bokstavelig at "man skal ikke gjøre noe for å påvirke hvordan man blir listet i SERP".
Og ingen av dem driver med SEO selvfølgelig :rolleyes:
 
Sist redigert:
Topp