Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva skal du stemme ved valget?

Hva skal du stemme?

  • Arbeiderpartiet

    Stemmer: 5 12,5%
  • Sosialistisk Venstreparti

    Stemmer: 2 5,0%
  • Senterpartiet

    Stemmer: 1 2,5%
  • Høyre

    Stemmer: 7 17,5%
  • Fremskrittspartiet

    Stemmer: 19 47,5%
  • Kristelig Folkeparti

    Stemmer: 0 0,0%
  • Rødt

    Stemmer: 2 5,0%
  • Venstre

    Stemmer: 3 7,5%
  • Annet (eks KP, NKP, etc)

    Stemmer: 0 0,0%
  • Ingen får min stemme i år

    Stemmer: 1 2,5%

  • Totalt antall stemmer
    40

Bjørnar

Gründer
jeg er for bomavgift, rushtidsavgift, høyere skatt (for alle de godene vi har, og kan få), tannlege inn på lik linje med resten av helsevesenet (egenandel osv), økt fedrekvote, eu-medlemskap.

samtidig så mener jeg at sittende regjering har gjort en meget god jobb ut av finanskrisa.

jeg har vært medlem av høyre i mange år, men nå er det slutt.
 

Tonny Kluften

Administrator
Det inntrykket jeg har er at Ap nå er like mye næringslivet sin venn som lønnstagernes venn. For 15 år siden var det nok ikke slik, men jeg tror at det henger igjen mange myter omkring venstresiden og særlig Ap. Myten er at de er imot privatisme, men det stemmer jo ikke nå lenger. Ap har heldigvis blitt veldig moderne og skjønner at private næringsdrivende må få gode vilkår.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det er så absolutt ikke det inntrykket jeg har, Tonny. Jeg synes AP holder Norge igjen fra å utvikle seg til et mer effektivt land. Jeg er ikke for at alle i hele landet skal være helt like, noe AP ser ut til å jobbe for. Hver gang jeg nevner det kommer en AP-løk alltid tilbake med det latterlige svaret: "Mener du at noen er verdt mer enn andre?" og da vil jeg bare avlive den med en gang og si at det er så absolutt ikke det jeg mener, og følge opp med: "Mener du at vi alle skal være like?".
 

kongen

kongemedlem
Høyresiden er best hvis man er en skattegiver, og
venstresiden er best hvis man er en skattemottager.

Derfor tror jeg wf har et stort overskudd av FRP-velgere.
 

peterandrej

pensjonert moderator
politikk handler, iallfall etter min mening, veldig mye om identitet. De aller færreste leser partiprogrammene. De aller færreste forstår de ulike sakene fullt ut. Det å gjøre seg opp en mening utifra fakta er en ekspertøvelse forbeholdt de få. Derfor stemmer folk flest på det som føles riktig.

FrPs velgere er "vanlige" arbeidere som synes APs maktelite i Oslo styrer enten for mye eller for lite. FrPs velgere er de som har lavest utdanning av alle velgere. Den typiske FrP-velgeren har beskjeden/gjennomsnittlig økonomisk kapital og - alltid - lav kulturell kapital.

AP trekker velgere fra "alle" samfunnslag. APs velgere spriker fra folk som Kjell Inge Røkke til innvandrerkvinnen uten jobb på Oslos østkant. APs velgere er de velgerne som er klart vanskeligst å plassere i landskapet. De er ingen ensartet gruppe.

Høyres velgere har BÅDE høy økonomisk og kulturell kapital. Sagt på en annen måte: Høyre er fiffen fra Oslo Vest. Venstre er høyres søsterparti med velgere med litt mer interesse for miljø. Ellers er forskjellene små mellom Høyres og Venstres velgere.

SV er først og fremst partiet for de velgerne med høy kulturell kapital men beskjeden økonomisk kapital. Typisk lærere og mellomledere i offentlig sektor. SV er offentlig-sektor-partiet framfor noen.

Rødt er partiet for en del høyst spesielle folk. Har du grønt hår, kjæreste fra Nepal og professorstilling er du ofte å finne i Rødt.

SP er et parti for folk fra distriktet. Partiet gjør det alltid bedre i lokalvalg sammenlignet med st.valg. Partiet har beskjeden "helhetlig" politikk, men skårer høyt på enkeltsaker (skyt ulven er et godt eks).

KrFs kjernevelgere er gamle, kristne og bosatt i bibelbeltet. Partiet vil, sagt litt spøkefullt, dø ut av seg selv. Ingen partier sliter mer med nyrekrutteringen.

-----

Kort fortalt; si meg hvem du er, så skal jeg si deg hva du stemmer. Og nei, ingen av disse "stereotypene" har jeg tatt fra løse luften. I løpet av mine 12 år i Høyre har jeg vært på maaaaaaaange foredrag om velgerdemografi.
 

kongen

kongemedlem
politikk handler, iallfall etter min mening, veldig mye om identitet. De aller færreste leser partiprogrammene. De aller færreste forstår de ulike sakene fullt ut. Det å gjøre seg opp en mening utifra fakta er en ekspertøvelse forbeholdt de få. Derfor stemmer folk flest på det som føles riktig.

FrPs velgere er "vanlige" arbeidere som synes APs maktelite i Oslo styrer enten for mye eller for lite. FrPs velgere er de som har lavest utdanning av alle velgere. Den typiske FrP-velgeren har beskjeden/gjennomsnittlig økonomisk kapital og - alltid - lav kulturell kapital.

AP trekker velgere fra "alle" samfunnslag. APs velgere spriker fra folk som Kjell Inge Røkke til innvandrerkvinnen uten jobb på Oslos østkant. APs velgere er de velgerne som er klart vanskeligst å plassere i landskapet. De er ingen ensartet gruppe.

Høyres velgere har BÅDE høy økonomisk og kulturell kapital. Sagt på en annen måte: Høyre er fiffen fra Oslo Vest. Venstre er høyres søsterparti med velgere med litt mer interesse for miljø. Ellers er forskjellene små mellom Høyres og Venstres velgere.

SV er først og fremst partiet for de velgerne med høy kulturell kapital men beskjeden økonomisk kapital. Typisk lærere og mellomledere i offentlig sektor. SV er offentlig-sektor-partiet framfor noen.

Rødt er partiet for en del høyst spesielle folk. Har du grønt hår, kjæreste fra Nepal og professorstilling er du ofte å finne i Rødt.

SP er et parti for folk fra distriktet. Partiet gjør det alltid bedre i lokalvalg sammenlignet med st.valg. Partiet har beskjeden "helhetlig" politikk, men skårer høyt på enkeltsaker (skyt ulven er et godt eks).

KrFs kjernevelgere er gamle, kristne og bosatt i bibelbeltet. Partiet vil, sagt litt spøkefullt, dø ut av seg selv. Ingen partier sliter mer med nyrekrutteringen.

Sikkert mye riktig i det du sier her, men du må ikke glemme hva som driver folk; følelser.

En "typisk" Sv'er er drevet av sinne; kjemp mot fattigdom, ta de rike, kjemp for bla bla bla, kjemp kjemp kjemp... ta alle greinene fra det store grantreet og gi de til de små grantrærne.
En typisk Frp'er er drevet av kjærlighet; bygg bedre veier, hjelp de gamle, du skal få lov til å drømme store drømmer og samtidig leve ut drømmene din, la alle grantrær vokse seg så store de vil.

Kanskje satt litt på spissen, men jeg tror det er følelser som styrer valgene folk tar, og ikke dems intellekt. Hvis folk tok valg ut i fra fornuft, hvorfor har vi krig, utroskap, vold, selvmord, mord, voldtekter, og hvorfor skader folk seg frivillig med snus, røyk, narkotika og alkohol?

Kort fortalt; si meg hvem du er, så skal jeg si deg hva du stemmer.

Jeg har en utdannelse som blir sett meget høyt på, gir faen i kultur (unntatt kino), og har en betydelig bedre økonomi enn folk flest. Hva velger jeg?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Sikkert mye riktig i det du sier her, men du må ikke glemme hva som driver folk; følelser.
Jeg skrev jo at folk stemmer utifra "identitet". Vår identitet er bygget på mange ting, men følelser er jo helt opplagt blant dem. Når fabrikkarbeideren stemmer FrP så gjøres jo dette utifra hans identitet som "arbeider", men også utifra hans følelse av at "Oslopampene bare styrer som de vil og steller for seg og sine.."

FrP er "protestpartiet" framfor noe. Partiet ble da også stiftet som en protest mot skatter, avgifter og statlige inngrep.


En "typisk" Sv'er er drevet av sinne; kjemp mot fattigdom, ta de rike, kjemp for bla bla bla, kjemp kjemp kjemp... ta alle greinene fra det store grantreet og gi de til de små grantrærne.
En typisk Frp'er er drevet av kjærlighet; bygg bedre veier, hjelp de gamle, du skal få lov til å drømme store drømmer og samtidig leve ut drømmene din, la alle grantrær vokse seg så store de vil.

Nja, jeg ville kanskje snudd på det bildet. Utifra hva forskningen sier er jo FrP langt sintere enn SV'ere. FrPere er sinte på antallet innvandrere, de dårlige veiene, statlige "overgrep" (skjenkeloven f.eks), pampenes makt, osv.

Jeg har en utdannelse som blir sett meget høyt på, gir faen i kultur (unntatt kino), og har en betydelig bedre økonomi enn folk flest. Hva velger jeg?

Tja, Høy utdannelse, høy inntekt, beskjeden kulturell kapital. Du er nok Venstremann.
 

picxx

Well-Known Member
Off! Religion og politikk skulle det vært forbud mot å diskutere (i det minste her på WF).

Selv stemmer jeg på det partiet som sammenfaller best med hvordan jeg mener samfunnet bør utvikle seg i fremtiden i norge. Det betyr derimot ikke at jeg rakrygget står bak partiets hele partiprogram, men utav av flere onder velger man det som gjør minst vondt.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
...utav av flere onder velger man det som gjør minst vondt.

Akkurat dette jeg baserer valget mitt på også..

Forøvrig ikke helt enig med peterandrej sine fremstilling av FRP. Jeg tror ikke det er bare de med lav inntekt og utdannelse som stemmer FRP - isåfall er det to grupper, for de aller fleste jeg kjenner med høy utdannelse og økonomi til å finansiere et lite afrikansk land, stemmer nemlig FRP. Kanskje det er velgerne i midten FRP ikke har?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Forøvrig ikke helt enig med peterandrej sine fremstilling av FRP. Jeg tror ikke det er bare de med lav inntekt og utdannelse som stemmer FRP - isåfall er det to grupper, for de aller fleste jeg kjenner med høy utdannelse og økonomi til å finansiere et lite afrikansk land, stemmer nemlig FRP. Kanskje det er velgerne i midten FRP ikke har?

Ja forsåvidt. Glemte jo det. FrP-velgerne har ENTEN lav inntekt eller høy inntekt. Felles for dem er at de har lav utdanning.De med høy utdanning og høy inntekt er i Høyre. De med høy utdanning og lav inntekt er i SV.

Selvsagt er dette bare stereotyper. Du vil jo finne både leger og professorer i FrP også, på samme måte som du finnes fattigfranser i Høyre og millionærer i Rødt, men gjennomgående er det slik at Frp'erne har lavest utdanning av alle velgergrupper.

På et foredrag innen statsvitenskap jeg var på under studietiden ble dette forklart med at Frp'erne som er "fattige" stemmer FrP på grunn av innvandringspolitikken. Mens de "rike" i FrP stemmer Frp på grunn av skattepolitikken.
 
U

Uregistrert

Guest
Stemmer AP uten tvil. Høyre siden, sentrum, og FRP har ikke andre forsetter enn å rane statskassen. Flytte penger fra velferd til middellklassens feite lommebøker.
 

picxx

Well-Known Member
Flytte penger fra velferd til middellklassens feite lommebøker.

Enhver som faktisk har jobbet ett par år er vel middelklasse i norge.
Om du lever på og av staten og (les:skattebetalerne) forventer å bli belønnet fordi du sitter i sofaen døgnet rundt tror jeg ikke du giddder såpass som å reise deg, forflytte deg til stemmelokalet og stemme engang. Ha et fortsatt fint liv :)
 
Topp