Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvor er webutvikler-yrket på vei?

picxx

Well-Known Member
joa, men jeg tror nok toyota selger veldig mange fler biler enn ferrari gjør, picxx ;)

Spot on atomet, men ferrari kan ikke, basert på det faktum, forlange at toyota forandrer sin produktlinje slik at de produserer det samme som ferrari på den bakgrunnen.
Hvis ferrari vil inn i segmentet "toyota biler" er det de som må forandre sin produktlinje, ikke forlange at andre retter seg etter deres produktlinje.
 

Sjefskoder

Sjefskoder
Hallojs!

Flott det ble en liten diskusjon rundt dette da det var min fulle mening.

Svare litt og da ;)

Bjørnar skrev:
..det vil alltid være behov for folk som kan ting dypere enn wordpress og slike løsninger.
Jo, men det er her de fleste setter seg og spør om hjelp helt gratis på et forum for så å ta betalt for dette..
-----
adeneo skrev:
Wordpress er etter min mening ødeleggende for nettet, ikke fordi det nødvendigvis er noe i veien med Wordpress dersom det brukes som tiltenkt, som et hjelpemiddel for bestemor og Lise på ni år som ønsker å sette opp en enkel nettside for hamsteren Kåre.
Problemet er at titusen "webdesignere" har forstått at de kan lage forholdsvis "greie" nettsider ved å bruke slike programmer uten å i det hele tatt ha noe som helst begrep på hva koden som ligger bak egentlig gjør, eller som du sier må spørre om de enkleste ting på et forum.
Som om jeg skulle ha sagt det selv..
-----
Dag Frogner skrev:
Flott nettside du har forresten
Liker designet og funksjonene veldig godt.
Jepp, likte utseendet, men liker ikke at du sitter og "klipper å limer" for så å selge det videre.
Det liker jeg ikke. Har ingenting med designet ditt eller funksjonene på nettsiden din å gjøre ;)
-----
peterandrej skrev:
Jeg har også, mange mange ganger, fått henvendelser fra folk som har fått laget ting som ikke ser ut. Men når jeg forteller dem min pris så sier de "det må vi tenke på" og så løper de videre til neste gutteromsaktør fordi de har "lært" at webgreier koster 1990,-
Dette er og, som du sier et problem.. Kvalitet koster og slik er det bare.. skal du ha en driftsikker bil som du kan stole på og i tillegg som du skal ha i mange år kjøper du ikke en brukt Lada fra kalde Russland ;)

Også må jeg å få legge til at du er en av de få personene her inne som jeg kunne tenke meg å treffe over en kopp kaffe og en prat.
Du er en av de få her inne som jeg har fått stor respekt for, siden du for det meste alltid har noen innlegg og svar som tilsier at du har "en del i hue" ;)
------
thorthor skrev:
Hvorfor skal jeg som fattig student bruke 5 ganger så mye for et system bygget fra grunnen?
Om du er ute etter sikkerhet og et system som vil fungere og du i tillegg ikke vil risikere å få følgende svar fra leverandøren din når det oppstår ett problem : "Øhh... jeg vet ikke hvorfor det helt plutselig ikke fungerer.. det gjorde jjo det igår.. skal se om jeg finner ut noe jeg"
Denne fyren vil da mest sansynelig bruke en evighet på å prøve å finne svarene i forum eller via google.. Og det er ikke sikkert han finner svaret heller..
men, hadde du brukt noen som har bygd opp systemet fra grunn så ville den ha kunnet gitt deg svaret rimlig kjept og rettet opp i det, siden denne personen vet hvordan systemet er bygd opp og ikke bare veit at det er mulig å "klippe å lime" litt for å lage en nettside til deg.
-------
thorthor skrev:
Jeg slenger meg på resten av folket her og gjentar: Velger en kunde et tilbud til 10000kr, når du mener dette vil koste 100000kr, er ikke dette en kunde for deg.
Nope, mest sansynelig ikke, men en dag vil mest sansynelig denne personen bli kunde av kanskje ikke meg , men av noen andre systemutviklere.. for da har dritten "sluttet å fungere" å utvikleren må da sitte å feilsøke igjennom linje etter linje med kode.. og det vil koste deg skjorta.. jeg gjør slike ting på ren time pris og den ligger ikke på samme nivå som ei som sitter i kassa på Rimi i Hammerfest, for å si det sånn...
-------
picxx skrev:
Seriøst sjefskoder ... hvis du ønsker å konkurrere i segmentet "ferdig hjemmesideløsning med wordpress" hvorfor ikke tilby dette selv?
3000 kroner for fullt oppsett.
Burde ikke ta deg mer enn en 3 timers tid, så da har du likevel timeslønna di.
Skal jeg være med på å ødelegge for mange, mange virksomheter?
Tror du at det er kun jeg som begynner å bli lei dette eller?
-------
spikre skrev:
Jeg ser over hode ikke problemet her.
Det er nok for at du ikke sitter i samme situasjon som en høyt utdannet systemutvikler.
------

/S
 

Bjørnar

Gründer
Herregud hvor sår det går an å bli. Problemet er DEG. Du klarer ikke å finne din plass i markedet. Er det markedet sin feil, eller din ?
 

picxx

Well-Known Member
Skal jeg være med på å ødelegge for mange, mange virksomheter?
Tror du at det er kun jeg som begynner å bli lei dette eller?
-------

Så du mener enhver bedrift som vil ha en nettside burde benytte deg, eller en high end koder, for å skaffe seg representasjon på nett?
Hvorfor, når man kan få en helgod representasjon for 2990.-
 

Dag Frogner

Supermedlem
Sjefs: WP, Joomla eller Drupal for den saks skyld "slutter ikke plutselig å fungere" slik som du sier og at man da må leie inn deg til 1000,- timen (1250,- om man er privatperson) for å rette opp i ting. De folkene som sitter i bakgrunnen og utvikler disse CMS`ene er muligens enda bedre på dette enn det du selv er og de er ikke bare en person. Selvom mange nå tilbyr nettsider som dette, betyr ikke dette at alle CMS er dritt som en vakker dag plutselig slutter å fungere. Det er dersverre ikke slik det fungerer.

Hvis jeg ber deg kode en nettside for meg må jeg først ut med...tja...30-40-50.000,-?

Så om et år vil jeg ha inn et litt fancy bestillingsskjema med en del muligheter. Dette tar deg tre arbeidsdager f.eks og koster meg intet mindre enn 24.000,-.

Dette finnes det allerede masse gode plugins til, når det gjelder f.eks WP.

Hvorfor skal man da betale i dyre dommer når man kan få det like bra gratis, som i tillegg stadig blir oppdatert med nye funksjoner, tetting av kjente sikkerhetshull etc... uten kostnad?
 
Sist redigert:

allegretto

Medlem
Sjefskoder .. jeg kunne gjerne tenkt å benytte meg av dine tjenester. Har du en link/webside med dine referanser (arbeid du har gjort tidligere) ?
 

Sjefskoder

Sjefskoder
bjørnar skrev:
Herregud hvor sår det går an å bli. Problemet er DEG. Du klarer ikke å finne din plass i markedet. Er det markedet sin feil, eller din ?
Det er da vel ikke det dette handler om? min plass?
Det handler om at det er alt for lett å sitte å levere noe ferdig-system som en dag vil "kræsje" for den som har kjøpt dette av deg og da sitter "webutvikleren" der og ikke skjønner bæret av hvorfor siden denne ikke vet hvordan systemet er bygd opp eller hvordan denne skal rette opp i "feilene" siden denne bare sitter og "klipper å limer".
Det du leverer til kunden funger sikkert helt fint idag, men hva med i morgen?


---

picxx skrev:
Så du mener enhver bedrift som vil ha en nettside burde benytte deg, eller en high end koder, for å skaffe seg representasjon på nett?
Hvorfor, når man kan få en helgod representasjon for 2990.-

Nope, ikke det jeg mener med det svaret mitt, men at jeg virkelig ikke synes man skal ramle ned til samme nivå..

---

Dag Frogner skrev:
Sjefs: WP, Joomla eller Drupal for den saks skyld "slutter ikke plutselig å fungere" slik som du sier og at man da må leie inn deg til 1000,- timen (1250,- om man er privatperson) for å rette opp i ting. De folkene som sitter i bakgrunnen og utvikler disse CMS`ene er muligens enda bedre på dette enn det du selv er og de er ikke bare en person. Selvom mange nå tilbyr nettsider som dette, betyr ikke dette at alle CMS er dritt som en vakker dag plutselig slutter å fungere. Det er dersverre ikke slik det fungerer.

Hvis jeg ber deg kode en nettside for meg må jeg først ut med...tja...30-40-50.000,-?

Så om et år vil jeg ha inn et litt fancy bestillingsskjema med en del muligheter. Dette tar deg tre arbeidsdager f.eks og koster meg intet mindre enn 24.000,-.

Dette finnes det allerede masse gode plugins til, når det gjelder f.eks WP.

Hvorfor skal man da betale i dyre dommer når man kan få det like bra gratis, som i tillegg stadig blir oppdatert med nye funksjoner, tetting av kjente sikkerhetshull etc... uten kostnad?
Du bruker idag det "siste" fra slike ferdig-løsninger og selger da dette videre..
Om, la oss si 2 år, er en av dine kunder oppgitt for at det ikke lenger er sikkert eller han er missfornøyd med diverse funksjoner og muligheter.. Nettsiden vises ikke lenger korrekt i nettsider eller andre fiunksjoner fungerer ikke lenger grunnet nye standarer osv, osv..
Hva gjør han da? HAN veit ikke hvor han skal finne disse oppdateringene og jeg kan garantere at du IKKE klarer å lage en slik funksjon som automatisk oppdaterer systemet slik at han skal slippe dette!
Tenk litt lengre enn kun for idag..
-----

allegretto skrev:
Sjefskoder .. jeg kunne gjerne tenkt å benytte meg av dine tjenester. Har du en link/webside med dine referanser (arbeid du har gjort tidligere) ?
Du har ikke råd til mine tjenester så det er helt urelevant, hva jeg har levert og ikke levert..
Og det er ikke det denne tråden handler om for den del.. Hva jeg har levert å ikke levert.. Det handler om ufaglærte webutviklere som sitter og leverer løsninger og så absolutt ikke vet hva de skal gjøre den dagen det skjer noe som de ikke klarer å løse for sine kunder, siden de har null peil, what so ever..

f.eks så var det ikke så alt for lenge siden jeg leste en tråd på nettsidene til ozzu.com. ;
En fyr holdt på med en nettside for en kunde og fikk en feilmelding og han skjønte ikke hva den betydde..
klart og tydelig stod i en feilmelding:
File does not exist!
Også la han ved denne kode :
PHP:
<?php
$ourFileName = "MyFile.txt";
$fh = fopen($ourFileName, 'a+') or die('File does not exist!');
fclose($fh);
?>
Etter 2 eller 3 dager fikk et svar på det forumet..:

"Does the file exist? is it located on your server? ;) "
, svaret han kom med da var : "What file?"

og da blir man jo litt oppgitt og tenker sitt om fremtiden når han ikke klarer å forstå hvorfor den koden ikke vil åpne filen..

/S
 

TorsteinO

Art Director & grunder
@dag - her er det en del ting du bør være klar over:

1: Jo, ting kan definitivt plutselig slutte å funke når man bruker wordpress. Spesielt når man kombinerer dette med plugins i hytt og pine, som veldig mange har en tendens til å gjøre for alt mulig av funksjoner, siden de ikke kan kode selv for en femmer. Jo flere plugins du er avhengig av, jo større sjanse for at det blir problemer. Jo mer du f.ex. kan kode selv, slik at du har 100% kontroll over hva som blir brukt, hvordan ting gjøres osv, jo mindre sjanse for at noe krasjer senere. I wordpress har du, nettopp pga den ellers ganske fine oppdateringsfunksjonen, absolutt ikke kontroll over hvordan ting gjøres. Vet du noe om hva som skjer ved neste oppdatering? Det gjør ihvertfall ikke jeg, og jeg tror jeg har et par hakk bedre peil på dette enn deg.

La oss si at du f.ex. har laget en nettside for en kunde. Nettsiden gjør mye bruk av en bestemt wp-plugin, men så, ikke så lenge etter at du har levert siden, så slutter plutselig pluginutvikleren å oppdatere plugin'en, og ved neste oppdatering av wordpress viser det seg at pluginen ikke lenger funker. Hva gjør du? Leter etter en annen plugin? Tja... fint hvis du finner en, men det er ikke alltid det finnes andre alternativer som er nogenlunde tilsvarende.

Det over var heller ikke en fiktiv situasjon - det var nesten nøyaktig en situasjon jeg hadde for noen uker siden, bortsett fra at det heldigvis ikke var jeg som hadde lagt inn det som skapte problemene. Dette er en kunde som er glad i å gjøre mye ...rart... selv, og som har lagt inn diverse plugins og et theme jeg aldri ville ha valgt. Plutselig sluttet en bildekarusell å funke, og det viste seg da at plugin'en han brukte ikke lenger ble oppdatert, og var avhengig av en annen jquery-versjon enn den som var inkludert i wordpress, fordi denne hadde blitt oppdatert.

2: Å sette opp et bestillingsskjema, selv et litt fancy, tar absolutt ikke tre dager for en som vet hva han gjør.

3: Tetting av kjente sikkerhetshull: Ja og nei. For hvorfor dukker disse egentlig opp? De dukker ikke opp ut av det blå, de dukker opp fordi kode har blitt endret, som igjen ofte skjer fordi nye funksjoner har blitt introdusert. Dette vil si at hvis ting er gjort korrekt fra begynnelsen, og det ikke legges til masse rart, så er problemet veldig langt på vei løst en gang for alle. Selvsagt kan det bli oppdaget nye hull i eksisterende kode også, men dette skjer i *veldig* mye mindre grad enn når det introduseres ny kode. Husk også at veldig mange plugins til WP lages av utviklere som er alt annet enn profesjonelle, og dermed vil det være mye mer problemer med disse enn med løsninger som ble laget av en virkelig profesjonell leverandør.

Men sjefskoder - en liten kommentar til deg: Du vet at jeg har stor forståelse for problematikken, siden jeg er i litt av samme situasjon selv, om enn på et annet fagfelt, men: Du skriver jo lenger opp i tråden her hva du ville ha tatt for en ganske bestemt jobb, så da bør jo allegretto vite hvilken prisklasse det dreier seg om.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Nope, ikke det jeg mener med det svaret mitt, men at jeg virkelig ikke synes man skal ramle ned til samme nivå..

Du bestemmer selv hvilket nivå du ramler ned til.
Du kan derimot ikke bestemme hvilket nivå kundene velger, så akkurat derfor må du vite hvilket segment du targett'er.
 

allegretto

Medlem
Du har ikke råd til mine tjenester så det er helt urelevant, hva jeg har levert og ikke levert..
heheh, det er OK Sjefskoder.
Men uten referanser (en liste over tidligere utførte oppdrag) spiller det likevel liten rolle hvilken pris du kommer med.
Hvorfor ikke lage en presentasjon her på webforumet om hva du tilbyr? dine referanser? pris etc?
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
La oss si at du f.ex. har laget en nettside for en kunde. Nettsiden gjør mye bruk av en bestemt wp-plugin, men så, ikke så lenge etter at du har levert siden, så slutter plutselig pluginutvikleren å oppdatere plugin'en, og ved neste oppdatering av wordpress viser det seg at pluginen ikke lenger funker. Hva gjør du? Leter etter en annen plugin? Tja... fint hvis du finner en, men det er ikke alltid det finnes andre alternativer som er nogenlunde tilsvarende.

Dette er et klassisk problem som jeg innbiller meg kommer oftere opp hos gutteromsaktørene enn hos de mer rutinerte aktørene. Jeg er ganske hard med mine kunder og skyter ned de fleste av de fancy ønskene deres. Hvorfor? Både fordi jeg har en forkjærlighet for å holde ting enkelt, men også fordi dersom man skal bruke et system som f.eks Wordpress så kommer det med en del opp- og nedsider. Oppsidene er at det er enkelt å bruke for kunden, nedsiden er at det ikke er så mange fancy funksjoner ut-av-boksen (som er bra, det gjør systemet enklere å bruke at det er fokusert rundt et fåtalls bruksområder).

Jeg får helt utslett når jeg flytter WP-installasjoner til min server og så ser jeg at det er installert 30-40 ulike plug-ins.

Og så til poenget; de mer rutinerte utviklerne tar WP/Joomla/Drupal som det "er" og bruker det i sin enkleste form fordi de rutinerte utviklerne vet at dersom man IKKE tar systemene som de "er", men heller bygger de ut i alle retninger, så VIL det på et eller annet tidspunkt føre til tregere ytelse, sikkerhetsproblemer, ting slutter å funke, osv. Denne kjennsgjerningen kan det være vanskelig for kunden å forstå, og dersom utvikleren IKKE ser dette problemet så kan man fort være på ville veier. Derfor kan man ofte se at rutinerte utviklere faktisk bygger funksjonelt sett enklere sider (mer målrettede) enn gutteromsaktørene. Hvorfor? Vel, fordi hvis kunden har behov som går utenfor "rammen" av det WP/Joomla egentlig er laget for så henviser rutinerte utviklere kunden videre til aktører som nettopp bygger systemer med den funksjonaliteten kunden etterspør (som oftest med helt andre budsjetter uten at kunden skjønner hvorfor).

Skillet mellom gutteromsaktørene og de rutinerte i bransjen går på akkurat dette. Gutteromsaktørene bygger og bygger og bygger og bygger på korthuset mens de rutinerte skjønner hvor mange kort man egentlig bør stable oppå hverandre før huset ramler sammen. Denne kompetansen er det kunden egentlig betaler for.

Morsomt nok opplever jeg ofte at kunder kjøper min kompetanse, men så bruker de den ikke. Et helt konkret eksempel: Dersom du absolutt vil ha en spesifikk funksjon, f.eks en bildekarusell, så er jo det helt greit - DERSOM du klarer å argumentere for hvorfor akkurat denne bildekarusellen er nødvendig for at nettsiden skal kommunisere det man ønsker. Men som oftest er svaret at "vi har sett det andre steder og synes det ser kult ut".

Vel, det er ikke noe godt svar. Men det vet ikke gutteromsaktørene, og derfor er de billigst.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Også må jeg å få legge til at du er en av de få personene her inne som jeg kunne tenke meg å treffe over en kopp kaffe og en prat.
Du er en av de få her inne som jeg har fått stor respekt for, siden du for det meste alltid har noen innlegg og svar som tilsier at du har "en del i hue" ;)

Hehe :) Dersom du er i Tromsø må du gjerne stikke innom :)
Vi har opptil flere kaffemaskiner på kontoret :)
 

Dag Frogner

Supermedlem
@Sjef:

Hvis min kunde er veldig godt fornøyd i det jeg overleverer en ferdig nettside, men kommer tilbake om et par år og plutselig er missfornøyd er jo det synd, men det kan man da virkelig ikke ta høyde for? Kunden min betaler for et spesifikt produkt, med spesifikke funksjonen og når han har godkjent produktet slik det er ved overtakelse, er avtalen i boks.

Jeg kan ikke kjøpe ny bil og så komme tilbake to år etterpå å klage fordi jeg plutselig er missfornøyd.

Det vil heller ikke bli et problem med funksjoner som "plutselig" ikke fungerer, fordi jeg mest sannsynlig vil ta meg av oppdateringer og dermed sjekke på forhånd at oppdateringene ikke klusser til noe. Dersom mine kunder vil oppdatere og ordne dette selv, må de gjerne det, men det kan da ikke være mitt ansvar å fikse opp i?

Vil dine systemer fungere akkurat like bra om 10 år som det de gjør i dag?

Ellers er det jo litt pussig og nedlatende at du påstår at folk ikke har råd til deg uten at du vet så veldig mye om denne personens økonomi. Vi vet hva du tar pr time da dette står flere steder på forumet og jeg tror folk skjønner at det koster skjorta (og buksa) dersom du skal utvikle noe litt mer avansert enn en gjestebok fra scratch.

@atomet:

1. Det er jo ikke slik at man besøker nettsiden sin en dag og vips så er alt kaos dersom man bruker WP. Bruker man mange plugins og også slike som ikke oppdateres veldig ofte, kan man få et problem ja, men dette burde man som "utvikler" være klar over.

Kunder som oppdaterer, legger til nye funksjoner etc selv, må jo da også ta konsekvensene av dette?
 
Topp