Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvorfor har du valgt Mac fremfor PC?

Nutz

Med lem
Kan tenke meg at Mac har en meget stor fordel når det gjelder hardwarebiten ja..
Slipper å ta høyde for alle mulig hardware med "driverkluss" som følger med dette.
En nærmest 100% forutsigbar plattform for software å leve i.
Bare dette kan være god nok grunn for å velge seg en Mac.

Men når du først har tatt valget, så er du "dømt", her har du null friheter med impuls-oppgraderinger som du har på PC. Nytt grafikkort eller et rått videograbbings-kort som det bare skriker ytelse av? -Glem det. -Det skal ikke passe.

Så Mac er nok for folk som er relativt "trauste" når det gjelder å håre opp maskinen sin.
Man kjøper den til "en type" bruk, og benytter den til det. Alt annet ekstra er bonus.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Men når du først har tatt valget, så er du "dømt", her har du null friheter med impuls-oppgraderinger som du har på PC. Nytt grafikkort eller et rått videograbbings-kort som det bare skriker ytelse av? -Glem det. -Det skal ikke passe.

Det stemmer nok. Apple har kun en maskin der det er mulig å gjøre mer enn å sette inn mer RAM, og det er Mac Pro som starter på rundt 20.000 i ribbet versjon. På denne kan du dog bytte ut absolutt alt, noe mange gjør etterhvert som årene går. Men til Mac Pro passer bare de dyreste RAM-brikkene og bare de dyreste harddiskene.

Prisen gjør derfor Mac Pro (og derfor Mac) til et lite aktuelt alternativ for alle andre enn personer som trenger en Mac Pro til arbeid med f.eks grafikk og video.

Alle andre mac-maskiner er enten bærbare eller med maskinen integrert i skjermen (iMac) som gjør dem umulige å oppdatere.

Men så det viktige; dersom det er VIKTIG for deg å kunne bytte ut skjermkortet i maskinen, så er du IKKE i Apples målgruppe. Og Apple vil ikke engang ha deg som kunde. Vi som bruker Mac er IKKE opptatt av å bytte ut komponenter i maskinen og er fornøyd med den maskinen vi har. Når denne er utdatert, vel, så kjøper vi ny.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Fordi grafikkortene suger? Alt annet i en Mac er vel ganske bra?

Fordi spillene - med noen få unntak - kun finnes for windows...

NB! Jeg har aldri brydd meg om å sjekke spilltilbudet til Mac siden jeg er over 16, men de gangene jeg har plukket opp coveret til et spill på Obs! så har det stort sett vært krav om Windows. Og SKAL du spille spill, vel - da velger du en PC (eller bedre: en Playstation).
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Øh, er det negativt at det er lite spill til mac? Jeg ser egentlig på det som positivt, siden det er mindre som kan distrahere når jeg jobber. Men ja, hvis man ser det som negativt, så er det jo et minus.

Jeg har faktisk ... hm ... 3-4 spill installert her, egentlig kule spill alle sammen (Left4Dead 1&2, World of Goo, og nyutgivelsen av Secret of Monkey Island), men jeg husker ikke når jeg sist spilte noen av dem. Derimot har jeg en PS3 jeg spiller litt på innimellom, men det har egentlig også blitt veldig lite det siste halvannet året eller så. Men generelt: Mac er jobb, PS3 er lek, du kjøper ikke en mac for å spille, enkelt og greit.

Forøvrig - grafikkortene på macbook pro og mac pro (imac aner jeg ikke) har pleid å holde fett til spilling. Innstaller windows via bootcamp, så er det bare å spille i vei. Macbook og mac mini har pleid å være veldig puslete, men selv de holder visstnok til mindre krevende spill.

En mac pro kan du forøvrig bytte ut ganske mye i. SATA-disker generelt holder såvidt jeg vet, du MÅ ikke bruke SSD, men du får masse ekstra fart hvis du bruker SSD, og hvis du har kunder som betaler et par tusen eller så i timen kombinert med photoshopfiler på flere GB, så er det rett og slett verdt det.

Ellers er det plass til 4 PCI-express-kort (eller hva de nå heter) som man jo kan gjøre ganske mye rart med, og det ER også mulig å oppgradere CPU'en.

Så egentlig kan du oppgradere en mac omtrent som på en wintendo. Selv har jeg satt inn en ekstra harddisk i stedet for dvd'en i MBP'en min, siden to fysiske harddisker hjelper veldig på farta når man jobber med store photoshopfiler. Men - de fleste macbrukere tror jeg rett og slett ikke er interessert i å mekke noe særlig på maskinen, de vil bare ha en maskin som funker.
 

Nutz

Med lem
Vel, nå er Mac-brukere kjent for å være evangelister av "lock-in" og null valgmuligheter da.
Noen får det til å virke som en god ting at noe absolutt ikke er å få til Apple-produkter, og når det endelig kommer, så er det noe annet som er "in".
Fantes vel ikke en frelst iPhonebruker som så nytten av MMS for noen år tilbake når omtrent alle andre mobiltelefoner hadde dette. :)

Men enig, skal man spille, så kjøp en konsoll som virkelig gir deg ytelse og spillopplevelse.
Som med alt annet, noe verktøy er mer egnet en andre til en spesiell jobb.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Tja... skal jeg fortsette å drepe myter her nå, nutz? ;)

husk at den opprinnelige iphonen kun var ment for å selges i USA, og i USA er MMS så godt som ikke-eksisterende (dvs "var" ihvertfall - hvordan det er nå vet jeg ikke). Så - hva er vitsen med å ta med en funksjon som ikke brukes? For de som importerte en f.ex. hit til berget var det jo selvsagt irriterende, men det blir litt som å importere en film fra japan, og så klage på at den bare har japansk tekst og tale. Den var rett og slett tilpasset det markedet den skulle selges i... Nå kan jeg vel også telle på en hånd de mms'ene jeg sendte eller mottok i løpet av i fjor, så så voldsomt stort tap hadde det heller ikke vært.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ang spill så kan jeg anbefale iPad. Kanskje litt mer spill for "voksne" - altså spill med hovedvekt på hjernetrim og puzzle, men man får også football manager 2011 til iPad, og DET har jeg blitt HELT avhengig av.

Så kjøp deg både en mac og en ipad, så er du i boks!
 

picxx

Well-Known Member
Må le litt for meg selv, for denne saken har etterhvert blitt litt sånn mac-fanboy mot win-fanboy. Nå var det faktisk oss som bruker Mac som ble spurt, og spørsmålet var relativet enkelt.... Så her kommer mitt svar:

Synes egentlig ikke det jeg. Synes faktisk det er kommet mange vettuge svar fra både de som foretrekker mac og de som ikke foretrekker mac. Selv befinner jeg meg i siste gruppe, selv om jeg er bruker av mac også.
 

hansson

Langveisfarende
Enig med Picxx her, dette var en grei diskusjon som ga meg fornuftig innsikt i hva folk mener om Mac siden jeg ikke har brukt Mac på noen år.

Selv om jeg er grafisk orientert har jeg aldri falt for brukergrensesnittet i Mac OS, jeg synes det er klønete og liker heller ikke ikonlinja på skrivebordet. Jeg har også kanskje vært heldig med at jeg har hatt PC-er som tilfeldigvis har vært stabile og solide. Fikk et virus i 2002, men verken før eller etter.

Legger man til de økte mulighetene til å få reparert en PC raskt uansett hvor man er i verden når den ryker (mange små spill- og nettkafésjapper hvor som helst har en eller annen geek ansatt som lett kan hjelpe med ett eller annet...) så er valget enkelt for meg. Vanlige kjøpesentre har ofte en butikk med en PC-reparatør på plass. Å unngå nedetid har vært viktig for meg som frilanser med korte tidsfrister.
 
S

Slettet

Guest
Bruker MAC pga. det er lett å jobbe med i både InDesign og hele adobe pakka og alt det designmessige. Samtidig bruker jeg ett par programmer som ikke kan brukes på OSX (mac) derfor kjører jeg Bootcamp (windows) som jeg enkelt kan switche mellom på kun ett tastetrykk. Slik at man kjører OSX og Windows samtidig.

Dag: Akuratt spill tror jeg ikke jeg ville brukt på MAC nei :)
 
Topp