Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvorfor har du valgt Mac fremfor PC?

TorsteinO

Art Director & grunder
Nja, hvis du leser litt gjennom kommentarene, både der på HW.no og på siden til de som lager programmet som omtales, og som står bak den rapporten, så ser du at det der ikke stemmer helt.

Det er litt malware og trojanere som krever at administratoren på maskinen selv installerer dem (men av de er det faktisk bare to som er laget spesifikt for mac: OSX/Jalav-C og OSX/DNSCha-E).

Ekte virus, altså ting som sprer seg selv og som kjører seg selv, er det ingenting av.

Noe det derimot tydeligvis er masse av, er windowsvirusfiler, som infiserte windowsmaskiner f.ex. har sendt ut med mail og liknende, men som bare kan ligge der og se dumme ut på mac...

;)
 

picxx

Well-Known Member
Noe det derimot tydeligvis er masse av, er windowsvirusfiler, som infiserte windowsmaskiner f.ex. har sendt ut med mail og liknende, men som bare kan ligge der og se dumme ut på mac...

;)

Joda, men er mange som velger harley heller enn kawasaki også, selv om sistnevnte betyr at du omtrent slipper å skru deler og reparere sykkelen omtrent før hver sesong.
Er nok mere enn smakssak heller enn noe annet dette maset mellom mac og pc vil jeg tro.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
joa, hvis man liker å stå på hodet inne i maskinen og bruke like mye tid på å få den til å funke, som man gjør på å faktisk jobbe, så er sikkert windows bedre ;)

forresten - jeg kjørte det sophos-antivirus-programmet, og det fant faktisk 7 "threats". To malware/trojans, og 5 ... tja, hva det nå var. De fem har fulgt med i mail, og de to har vært med i downloads, men alle var bare retta mot windows, så hvis det er sånne "threats" de hadde fått 50.000 av i 150.000 maskiner må jeg si at jeg ikke er spesielt imponert...
 

Dag Frogner

Supermedlem
Så, så herr atom. Jeg tilbringer ca ingen tid inni maskinen min når den først er bygget. Da er det i såfall for å rengjøre eller bytte deler. Så å si at man må tilbringe like mye tid på å få den til å fungere som man gjør på å jobbe er heeelt på jordet.

Det er tydeligvis lenge siden du har jobbet med PC.
 

picxx

Well-Known Member
joa, hvis man liker å stå på hodet inne i maskinen og bruke like mye tid på å få den til å funke, som man gjør på å faktisk jobbe, så er sikkert windows bedre ;)

Hadde det ikke vært for smilefjeset på slutten ville jeg nesten påstått at du ikke visste hva du snakket om ;)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
picxx skjønte det, mr. frogner gjorde det ikke ;)

Neida, naturligvis er det der en (kraftig) overdrivelse - men poenget er at mac har en veldig mye høyere "det bare funker"-faktor, noe som definitivt er en fordel når det handler om en jobbmaskin, kanskje spesielt for de av oss som jobber mye på tighte deadlines, mens selvbygde pc'er gir deg en fordel ved at de har litt enklere og flere oppgraderingsmuligheter.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Ble litt for provosert til å se smilefjeset i farta, hvis ikke hadde jeg også "tatt `an". ;)

Det er vel også den "det bare funker"-faktoren som er en av hovedgrunnen til at jeg kikker mer og mer på Mac. Er som sagt veldig fornøyd med iPhone og måten ting fungerer på, selvom jeg ikke heeelt liker at Apple er veldig strenge på hva som er tillatt og ikke av programvare på den.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
@dag: Ja, det der at de er så nazi på hva de slipper inn på appstore kan både være et pluss og et veldig irriterende minus. På den ene siden er det en sikkerhet og en viss kvalitetskontroll, på den annen side har de jo sine egne prioriteringer og meninger om hva de vil slippe inn og ikke.

@jazz: jeg aner egentlig ikke siden jeg ikke bruker .net selv, etter litt kjapp googling ser det ut til at det har gått en del rykter om at det skulle komme, men det ser ikke ut til å ha kommet. Så hvis du jobber mye med .net-utvikling kan det nok hende at mac ikke er tingen for deg.

Du kan jo selvsagt kjøre windows på en mac, enten som en virituell maskin, eller native, via bootcamp, og da burde det vel funke, men det blir jo litt tåpelig, med mindre du egentlig ikke jobber *så* mye med det.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Til dere som har gått over til Mac etter å ha vært på PC i mange år:

Er det noe dere savner på Mac`en? Er det ting på PC`en som dere ikke kan få på Mac?

I begynnelsen savnet jeg, av alle ting, MS Paint - men så fikk jeg photoshop og da gikk det heldigvis over. Det programmet de fleste PC-brukere savner er faktisk kabal, som er forhåndsinstallert på windows. På Mac har man heller sjakk, og det holder visst ikke mot kabal etter manges mening.

Forøvrig er mac'er enklere enn PC'er fra starten av. Man kan åpne de aller, aller fleste dokumenter, også disse fryktede docx-filene som mange win-brukere sliter med. Etter min erfaring kan man faktisk gjøre mer med en mac'en ut av boksen enn med en PC, der en del tilleggsprogramvare (som word, pdf-leser, osv) må installeres før den egentlig kan brukes (mulig dette er bedre i win7, jeg vet ikke).
 

Nutz

Med lem
Peter, dette med PDF-leser og PC, kjøper men en PC i dag, så er den ofte hardstappet med all mulig Crapware, og manualer er ofte i PDF-format. Seriøst, Acrobat-reader er intet problem, ligger som regel en gammel versjon preinstallert.

Dette med tilgang på Freeware, har inntrykk av at PC-verden er mer generøse. og at man har tilgang på mye mer enn man har på Mac. Mulig det bare er jeg som ikke har vært våken nok, og fulgt med.

Har hatt æren av å få kost meg litt med Mac, nydelig sak, men kunne aldri blitt min primærmaskin. -Nettopp fordi jeg er vant til å "fikle".. -Gammel Dos-mann som egentlig strittet imot Windows i det lengste. -Husk en mann som er vant til maskiner med egen lyspenn-inngang og kassett-interface kan aldri trives med en Mac, uansett om den er aldri så effektiv.. :)
 

picxx

Well-Known Member
Er det noe dere savner på Mac`en? Er det ting på PC`en som dere ikke kan få på Mac?

Jeg bruker som sagt tidligere både mac og pc.
Jeg vil tro det vil bero på hva man faktisk jobber med.
Som designer elsker fruen mac'en, og det er vel ikke noe program på pc hun heller ikke kan få til mac'en.
Jeg bruker derimot en del småprogrammer som automatiserer ting på f.eks. sosiale nettsider, leter opp sider utifra gitte filtre o.s.v. og disse programmene er ikke å få til mac.
Eller, det kan godt være at det finnes alternativer, men de som har utviklet programmene jeg bruker har ikke utviklet en versjon for mac.
Så i tillegg til vanedyret er nok akkurat dette også en stor faktor for hvorfor jeg foretrekker pc før mac.
 
Topp