Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Inkasso til mindreårige??

Havers

Medlem
Hei!

Utførte et par timers arbeid for en kar, som ikke er betalt. Nærmer seg snart inkassotid på fakturaen, men så viser det seg at pjokken bare er 17 (Det er forsåvidt jeg og, men det burde ikke ha noe å si). Beløpet er relativt lite, så det er mer en prinsippsak enn selve beløpet. Har også en utestående faktura til vedkommente på 1/3 av beløpet. Såvidt meg bekjent kan ikke mindreårige pådra seg gjeld (altså jeg burde ikke jobbet på kreditt..), og det er vanskelig å få sendt inkasso til vedkommende da.

Har jeg rettmessig grunnlag å sende inkasso til han? Kanskje via foreldrene (Hørte noe om at de kunne være ansvarlig for opp til 5000 i noen tilfeller?)?

Fint med hjelp her :)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg har hørt det samme som du (mindreårige, gjeld etc).
Jeg ville informert ham om at du tar kontakt med foreldrene hans. Best å ringe, ikke skrive en epost til de - det kan du gjerne avtale under samtalen.
 

Steve Cash

Medlem
Det stemmer at mindreårige i utgangspunktet ikke kan stifte gjeld, men som det står i en av artiklene jeg linker til under, så skjer det jo likevel, eksemplene som brukes er regning for legekonsultasjon eller betaling for forsinkelse/tapt bok på bibliotektet, og hva da?

Det ser faktisk ut til at det er anleding til å sende purringer og inndrive pengene, men det kan ikke påløpe ekstra kostnader for den mindreårige, og dermed i det i så fall du som må betale inklassoomkostningene, da spørs det om det er verdt det. Dessuten er du også mindreårig sier du, og dermed kan du ikke sette deg i gjeld overfor inkassobyrået, som jo må sende deg regning for jobben de gjør. Altså kan de antakelig ikke ta oppdraget! Dette ble ikke enkelt. :)

Sjekk disse to linkene, særlig den fra Justisdep. er litt tung, men dette er tungt stoff hvis en skal sette seg ordentlig inn i det.
Artikkel fra Connecto
Uttalelse fra Justis- og beredskapsdepartementet.

Litt på siden, men ettersom du selv ikke har fylt 18 er jeg usikker på om du kan sende en faktura i eget navn, og dermed har et lovlig krav, men akkurat dette er jeg usikker på.
 
Sist redigert:

Havers

Medlem
Når jeg prøvde å opprette firma ville ikke brreg la meg gjøre det, med begrunnelse at innehaver måtte være 18. Prøvde å få faren min til å være innehaver, men det gikk heller ikke fordi han allerede hadde et enk, og siden jeg skulle sende fakturaer og ha ett foretak var det ikke aktuelt å gjøre det under hans organisasjonsnummer fordi han ikke ville styre med noe regnskap.

Tok kontakt med de jeg har fakturasystemet angående hva jeg skulle skrive under organisasjonsnummer, og der skulle det holde å skrive fødselsdatoen min frem til jeg fikk et organisasjonsnummer.

Et inkassoselskap kan vel forhåndbetales, så den delen regner jeg med er ok. Blir nok til å rett og slett ta en telefon til vedkommente, og om pengene ikke er overført innen dagen derpå tar jeg telefon til foresatte (så får man håpe på at det nummeret er lett å oppdrive).

Vil vedkommende kunne få betalingsanmerkning når han er så ung?
 
Sist redigert:

Havers

Medlem
Kan jeg sende kravet til foreldrene? Er det noen annen (effektiv?) måte å kreve inn beløpet da?

Jeg tror jeg har funnet telefonnummeret til det som er en mor, får gjøre et forsøk på det om vedkommende ikke får de nærmeste dagene.
 

Havers

Medlem
Har jeg et krav når vedkommende blir 18? "Varen" er allerede levert, og i den grad jeg kan kreve den tilbake kan jo han bare påstå at noen andre har gjort det som er der.
 

Steve Cash

Medlem
@Tonny Kluften: Linkene jeg la inn tyder på at det ikke er fullt så firkantet som at en ikke kan kreve pengene i det hele tatt, jeg trodde også det var umulig før jeg leste det som står der. Men en kan altså ikke belaste den mindreårige med inndrivelseskostnader, men en kan i følge Justisdepartementet kreve at vedkommende gjør opp for seg.

Situasjonen her er likevel at vi har en mindreårig som skal kreve penger av en annen mindreårig, det er antakelig en vanskelig sak uansett. Det beste er kanskje å prate med han som skylder pengene og prøve å få ham til å betale. Prate med ham på en ordentlig måte selvfølgelig, ingen bøllefakter.
 

Tonny Kluften

Administrator
§ 37 - Om inndriving av krav mot umyndige er i strid med god inkassoskikk - regjeringen.no

”Den som er umyndig, kan ikke selv råde over sine midler eller binde sig ved rettshandel, medmindre annet særlig er bestemt.”

Bestemmelsen etablerer en tilbakeleveringsplikt for hver av partene der oppfyllelse etter den ugyldige avtalen allerede har skjedd. Med hjemmel i denne bestemmelsen vil den mindreårige ha plikt til å levere tilbake det som er mottatt.
Om dette ikke kan skje, for eksempel fordi det mottatte er en tjeneste (legekonsultasjonen), eller fordi tingen er gått til grunne (bibliotekboken er tapt), så skal verdien erstattes. Den mindreårige plikter imidlertid ikke å erstatte det han har fått i videre omfang enn det som har kommet ham til nytte.

”Blir en avtale som en umyndig ikke bindende kunne slutte på egen hånd, ikke godkjent, eller går den annen part fra avtalen etter § 36, skal hver av partene gi tilbake det han har mottatt, eller, om det ikke kan skje, erstatte verdien. Den umyndige plikter ikke å erstatte det han har fått, i videre omfang enn det er kommet ham til nytte.”
 

Steve Cash

Medlem
Ja, det er dette avsnittet jeg tolker som at den mindreårige skal betale for det han har fått av tjenester og har hatt nytte av, men ikke en krone mer eller mindre.
 

Steve Cash

Medlem
Om dette ikke kan skje, for eksempel fordi det mottatte er en tjeneste (legekonsultasjonen)

Det står direkte i sitatet ditt om tjenester. Men det er klart at det går an å slette/slutte å bruke kodelinjer en har fått, slik sett kan det leveres tilbake. Det er verre å levere tilbake en mottatt vaksine, eller enda verre: Rive opp igjen et sår. :eek:
 
Topp