Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Inkasso til mindreårige??

Havers

Medlem
Etter kravene til skatteetaten går det jo som næring. Det har tidligere år vært under frikortgrensa, som er på rundt 38.000, men i år kommer jeg nok til å passere den.
 

Kristians

Medlem
Er nok temmelig tvilsomt dette, hadde du passert 50 000,- skulle du også innkrevet MVA, noe som er vanskelig uten et foretak..
Det beste (lovlige) alternativet for deg ville nok være å opprette et aksjeselskap, men med rundt 40 000-50 000 i omsetning er det jo særdeles lite lønnsomt.

Uansett - du er snart 18, da er det fritt frem:)

"Inkassokravet" ville jeg nok lagt bak meg og sett fremover..
 

Havers

Medlem
Sendte hvertfall inkassovarsel, bare for å se hvorvidt det hjelper. Ikke noe jeg kommer til å tenke for mye over. Er jo mulig han blir "skremt", og betaler.

Kanskje bare late som jeg ikke driver med dette før jeg blir 18, hadde jo vært litt spennende å hørt hva skatteetaten mener om dette, regner jo med at de vil ha skatten.
 

Havers

Medlem
Fikk en telefon av vedkommendes mor, og han har visst kjøpt en del tjenester som det har kommet inkasso på. Virket ikke særlig stolt over sønnen sin.
Avsluttet bare fakturaen med tap.
 

Havers

Medlem
Men tilbød ikke mora seg å gjøre opp for sønnen da?

Nei. Hu var ganske klar over at når sønnen ikke er 18 kan han heller ikke sette seg i gjeld, og hun var veldig tydelig på at jeg var langt fra førstemann og dette var bare "enda" en runde meg å ringe rundt til inkassoselskaper og slikt.
 

Havers

Medlem
Selvom man er fullt klar over at jeg ikke har et rettslig krav er det ganske surt at personer under 18 år bare kan gå rundt å gjøre slik som det her. Er jo ikke sånn at kravet automatisk blir gyldig når han passerer 18 heller.
 

hansson

Langveisfarende
Du kan greie å ta ham hvis du venter til både du og han har fylt 18 og så sender en uskyldig faktura på beløpet. Denne tar du så til inkasso. Det er ikke sikkert han vet hvilke rettigheter han har/ikke har som myndig. Hvis han kommer med en formell innsigelse kan du ta ham til forliksrådet. Hvis han spiller død kan du satse 1600 spenn på å slippe namsmannen løs på ham. Har han en liten jobb på McDonalds har han trolig penger nok til at namsmannen kan ta de.
 
Topp