Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Inkasso til mindreårige??

TorsteinO

Art Director & grunder
Slike skulle ikke ha fått være foreldre. Ikke rart gutten gutten er ute og kjører allerede, når mora mangler moral og ryggrad på denne måten.

Egentlig høres det ikke ut som foreldrene er hovedproblemet der syns jeg... hvis han gjentar dette igjen og igjen - hva skal foreldrene gjøre? isolere han fra omverdenen fram til han er 18? betale alle kravene for han? Kjefte og si at han ikke må gjøre sånt? umulig å tvinge han til å jobbe også hvis han virkelig ikke VIL (noe han sikkert ikke vil hvis han er så idiot som ting kan tyde på)
 

hansson

Langveisfarende
Foreldrene burde selvfølgelig ryddet opp og erstattet det gutten har svindlet til seg. Enkelt og greit. Så lenge sønnen er mindreårig må de ta såpass ansvar for ham. Jeg sier ikke at de kan stå ansvarlige hvis fyren begår kriminelle handlinger som f.eks. drap, men når det gjelder penger så er det faktisk mulig å ta ansvar.

Hva de så finner på for å forhindre at det skjer igjen er en sak mellom dem og sønnen, det er likegyldig for samfunnet så lenge de holder seg innenfor rammene av lovverket. Noen måneders husarrest og null pengestøtte til å kjøpe ny jakke osv. pleier å ha en grei effekt også på 17-åringer som bor hjemme hos mamma. Dette er sannsynligvis en som er så bortskjemt at han får alt han peker på, noe mora sin oppførsel også vitner om. Hadde han ikke fått alt han pekte på ville han skjønt og respektert verdien av ærlige penger og arbeid.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Burde ryddet opp og erstattet, ja, til en viss grad ihvertfall, men for de fleste er det grenser for hvor langt det er mulig å gjøre det, og hva lærer egentlig ungen av det hvis foreldrene alltid bailer han ut økonomisk?

Det som derimot KUNNE være en mulighet er jo å anmelde han for svindel/forsøk på svindel, han er jo over den kriminelle lavalderen, og hvis han gjør sånt som dette mye - som han tydeligvis gjør - tyder det jo definitivt på at disse bestillingene gjøres uten intensjon om å betale, noe som vel går rett inn i lovens definisjon.
 

trulte

Medlem
En voksen er ikke voksen akkurat når han fyller 18 år juridisk. I norge er det en glidende overgang fra mindreårig til voksen, der retten skal ta hensyn til hva "barnet" burde forstått ut fra sine evner og alder. Altså er det mulig å ta det inn for forliksrådet, da man skal legge vekt på minnelige løsninger når det er barn involvert.
 

hansson

Langveisfarende
hva lærer egentlig ungen av det hvis foreldrene alltid bailer han ut økonomisk?

Hvis vi forutsetter at han ikke kan settes i gjeld eller tas til inkasso lærer uansett ikke noe mer av at foreldrene ikke gjør opp, som av at de gjør det, for det har ingen konsekvenser for ham uansett. Den eneste forskjellen hvis foreldrene bailer han ut er at de han skylder penger får pengene sine. At foreldrene betaler gjør ingen juridisk forskjell, han står ikke i fare for å få problemer med namsmannen e.l.

Kanskje en anmeldelse hadde vært på sin plass, ja.
 

Havers

Medlem
Kanskje jeg gjør det ja, bare rett og slett venter til jeg blir 18 og så leverer en anmeldelse, isåfall for hva? Svindel? Virker som dette er noe han gjør bevisst med flere, da han har erfart at han rett og slett slipper unna.
 

Havers

Medlem
Høres rart ut. De fleste firma inngår ikke bindende avtaler / selger på kreditt til mindreårige.

Er nok min feil at jeg ikke sjekket bedre opp i dette før jeg utførte jobben, ja..


Om man sammenligner dette med frisør: Der betaler man jo etterpå når tjenesten er utført, og der er det jo ikke noe problem for mindreårige å kjøpe tjeneste. Hva er handlingsforløpet hvis vedkommende ikke betaler der?
 

Steve Cash

Medlem
Kjøp hos frisør regnes nok som kontantbetaling, selv om en betaler (umiddelbart) etter at en er klippet. Akkurat som på bilverkstedet jeg bruker, der henger det et oppslag om kun kontant betaling hvis ikke annet er avtalt, men jeg betaler jo først når jobben er gjort. En kan jo si at en opparbeider gjeld ettersom arbeidet med bilen eller håret skrider fram, men det blir litt spissfinding. Det er nok først kredittkjøp hvis det sendes en faktura som skal betales en stund senere.
 
Topp