Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Inkasso til mindreårige??

Steve Cash

Medlem
Mener du meg? Nei, det er nok bare produkt, og ikke tjeneste en kan kreve betalt av en mindreårig. Det står
Den mindreårige plikter imidlertid ikke å erstatte det han har fått i videre omfang enn det som har kommet ham til nytte.
Og arbeid som er nedlagt, men som ikke har resultert i et levert produkt har jo ikke den mindreårige hatt nytte av, så programmeren må nok betrakte det som tap. Men nå spekulerer jeg litt.
 

Havers

Medlem
Vedkommende har definitivt nytte av arbeidet jeg har gjort. Ble ferdig med det han trengte å få gjort, og det fungerer nå. Den ene tingen som ble gjort er hovedtingen som måtte gjøres for at hele opplegget hans skulle være levedyktig.
 

hansson

Langveisfarende
Et fakturakrav er i utgangspunktet gyldig i tre år, men her er vel fakturaen faktisk ugyldig siden den er sendt av en privatperson og ikke av et firma. Det med at du kan registrere deg med fødselsdato i stedet for orgnr. på fakturatjenesten var trolig et rent teknisk forslag for å komme deg rundt sjekken på inputfeltene.

Skrev en artikkel om inkasso mot barn for en tid tilbake, og den konkluderer som Steve Cash med at det er lovlig å kjøre inkasso på hovedstolen (originalbeløpet), men ikke kreve renter og gebyrer.
 

Steve Cash

Medlem
Jeg tror også at det med fødselsnummer var en teknisk løsning, jeg har aldri hørt at noen har gjort dette før. En kan i og for seg sende faktura (og være næringsdrivende) uten å ha organisasjonsnummer, ettersom en først trenger å registrere seg i Enhetsregistret hvis en er mva-pliktig, har ansatte eller kommer inn under andre spesielle bestemmelser.

Men om en person under 18 kan regnes som næringsdrivende i liten skala med omsetning under 50 000 vet jeg rett og slett ikke, en får i alle fall ikke registrert seg for mva før en er 18. Sier du også at et krav en privatperson har ikke er gyldig for inndrivelse via inkasso? Dette vet jeg lite om, men det er interessant å få informasjon om det.
 

hansson

Langveisfarende
Privatpersoner kan fint gå til namsmannen med et gyldig krav, basert på f.eks. en leiekontrakt, pant, gjeldsbrev, utskrift av avtale på e-post, e.l. Conta Inkasso tilbyr inkasso for privatpersoner, der du kan saksøke skyldneren i ditt eget navn, med skyldnerens navn, bostedsadresse og fødselsdato som påkrevde opplysninger. I trådstarters tilfelle trakk jeg konklusjonen at noe gyldig krav ikke finnes, fordi fakturaen ikke holder mål og en umyndig ikke har lov til å drive næringsvirksomhet.

Det kan likevel hende namsmannen ville godtatt utskrifter av e-post eller annen bekreftelse på at oppdraget var gitt og prisen var akseptert. Men jeg antar at mindreårige ikke kan gå til inkassosøksmål, uten at jeg finner noen kilder her og nå.
 
Sist redigert:

Havers

Medlem
I trådstarters tilfelle trakk jeg konklusjonen at noe gyldig krav ikke finnes, fordi fakturaen ikke holder mål og en umyndig ikke har lov til å drive næringsvirksomhet.

Denne ser jeg ikke. Hvorfor skal ikke jeg ha lov til dette? Jeg skatter som alle andre? Vil det si at jeg kan droppe å skatte fordi jeg gjør det ulovelig uansett?
 

hansson

Langveisfarende
Du er mindreårig og har ikke lov til å drive firma. Da har du heller ikke lov til å sende fakturaer. Inntekter du mottar skal oppgis på vanlig selvangivelse (type gevinster, stipend, sommerjobb...) og vanligvis skal du ha utbetalt penger fra andre i form av forhåndsbeskattet lønn, eller ubeskattet lønn med frikort. Du må sjekke med skatteetaten hvordan du lovlig kan drive firma før du er 18. Nå er det uansett ikke så lenge til du fyller 18, og da kan du gyve løs!
 

Enkel-IT

Medlem
Det er nok endel varianter Du kan bruke her for å inndrive utestående. F.eks selv om man ikke kan sette seg i gjeld som mindreåring så har man fortsatt straffe loven f.eks bedrageri. Dette gjelder f.o.m 15 år. Ofte kan man faktisk gå på foreldrene for om en midreårig har medført økonomisk tap, men undersøkelses plikten er fortsat tgjeldene. Så spørsmålet her blir, viste du at vedkommende handlet på kreditt og var under 18?
 

Havers

Medlem
Du er mindreårig og har ikke lov til å drive firma. Da har du heller ikke lov til å sende fakturaer. Inntekter du mottar skal oppgis på vanlig selvangivelse (type gevinster, stipend, sommerjobb...) og vanligvis skal du ha utbetalt penger fra andre i form av forhåndsbeskattet lønn, eller ubeskattet lønn med frikort. Du må sjekke med skatteetaten hvordan du lovlig kan drive firma før du er 18. Nå er det uansett ikke så lenge til du fyller 18, og da kan du gyve løs!
Hvis de legger opp til at jeg ikke kan drive firma lovlig før fyllte 18 kommer jeg rett og slett til å bare tømme alt i regnskapsprogrammet mitt og starte pånytt med organisasjonsnummer etc når den tid kommer. Ikke lenge til.

Nei, det betyr kanskje at du må droppe å ha firmainntekt før du har firma. Det betyr ikke at du bør snyte på skatten, det er jo strengt forbudt.
Er jo under 18, kan ikke sette meg i gjeld - right? (hehe)



Det er nok endel varianter Du kan bruke her for å inndrive utestående. F.eks selv om man ikke kan sette seg i gjeld som mindreåring så har man fortsatt straffe loven f.eks bedrageri. Dette gjelder f.o.m 15 år. Ofte kan man faktisk gå på foreldrene for om en midreårig har medført økonomisk tap, men undersøkelses plikten er fortsat tgjeldene. Så spørsmålet her blir, viste du at vedkommende handlet på kreditt og var under 18?
Anmelde han for bedrageri kan jo være noe. At vedkommende "handlet" på kreditt var noe vi begge var fullt enige om - det blir jo det samme som å klippe seg hos en frisør. Arbeid utføres før det betales. Jeg var ikke klar over at vedkommende var under 18 før jeg sjekket litt opp.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
At du ikke kan drive firma lovlig før du er 18 er ikke noe de "legger opp til", du er ikke myndig, og derfor kan du heller ikke eie et eget firma. Det er så enkelt. Det de fleste gjør som er i liknende situasjoner er at en av foreldrene setter opp et ENK, eller du kan starte en ungdomsbedrift sammen med noen andre (vet ikke om det går alene) via skolen, da får du også litt andre fordeler, så det kan være verdt å ta en titt på.
 

Havers

Medlem
Kjipt at det skal være sånn, isåfall.. For oss som ikke har foreldre som kan opprette ENK gjør det jo det litt vanskligere, og jeg har heller ikke opplevd problemer med skatteetaten når inntekten har blitt påført selvangivelsen..

Er ikke så alt for lenge til nå, så jeg kommer nok bare til å forsette som jeg gjør..
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Vel, et sted må jo grensa gå for hvor gammel man må være for å kunne stifte et selskap, og da er det vel naturlig at det er samme grense som for å være myndig.

Hvor mye penger er det snakk om pr år? Nei, så lenge du oppgir alt på selvangivelsen er det uansatt ikke noe problem.

En mulighet er jo også rett og slett at faren/moren din fakturerer det gjennom sitt ENK, ansetter deg og betaler ut pengene til deg, det er null problem det, og hvis det er *veldig* forskjellig fra hva begge disse driver med i sine eksisterende ENK, så er det faktisk mulig å opprette mer enn ett ENK pr person. Men - hvis det ikke er så lenge til du blir 18 uansett er det sikkert ikke verdt bryet.
 
Sist redigert:

Havers

Medlem
Jeg og faren min gjorde et forsøk på å opprette et ENK til meg (med han som innehaver), men det ble avslått fordi han allerede hadde et ENK. Det er et så lite beløp at ingen burde bry seg (Ikke en levelig inntekt, altså, men fint tilskudd til stipendet).

Sendte forsåvidt inkassovarsel istad bare for å se hvordan det går. Kan jo bli spennende å se om det faktisk fungerer.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
hvor mye er det snakk om? hvis det er lite nok (ingen fast grense, men mange refererer til 30-40.000 pr år) kan det hende at du kan kalle det inntekter fra hobby (et ekstra argument her er jo at du er for ung til å kunne ha din egen virksomhet). Ta en titt på disse her

Kan tjene tusener på hobby uten å betale skatt - Aftenbladet.no
NRK - Din økonomi
NÃ¥r hobbyen blir jobb : Skattebetaleren
Skattefrie inntekter | ABC Nyheter
Tjen skattefritt på hobbyen - Regler - DinePenger.no

Det er litt mer utdypet i artiklene over, men - bare for å understreke det - her er det rett fra skatteetaten også: Skatteetaten - Hobby eller næring?
 
Topp