Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Krav på 3500,- fra Getty Images

Kassimaja

Geocacher
Noen som presenterer Kongo-prising med "straffegebyr" og trusler vil slite i en norsk rettssal.

Nå er ikke en pris på noen tusenlapper akkurat noen Kongoprising.Uten å vite hvilket bilde det er snakk om er det umulig å si om prisen er rett elller gal, men i utgangspunktet er ikke 6000 nødvendigvis noen høy pris for et Getty bilde.
 

allorano

New Member
ok... jeg gir opp. Å snakke om denne saken her, er som å snakke om homofili i et bedehus i Haugesund, eller om EU i Senterpartiet:-D
 

Nutz

Med lem
hehe.. Nei allorano ikke lett å diskutere hor med saligheten selv når han er ferdigtømt. :)

Forundrer meg over sånne som bare bukker og betaler overpris når det faktisk er grunnlag for å bestride.
Bør være lette bytter for kataloghaier også. :D
 

Fredrik

Medlem
Hva da mener du fra din side da eller? Partneren min solgte i forrige uke en bildeserie med 6 bilder til en pris av 55 000.- eks MVA. Samme bildeserie er bla annet omtalt på NRK, Le Monde, Wall street journal samt Oprah Winfrey show for å nevne noen. Mao: bildene er ikke gratis.

La oss nå si at du hadde stjålet et av hans bilder. Da ville du normalt fått en faktura pålydende ca 31 000.- ink MVA.

Og svaret er JA - Du hadde måtte betale. Han har tidligere sendt slike krav til Aftenposten (flere ganger), VG samt flere gigant aviser i utlandet som alle sammen har betalt. Noen har betalt med en gang og noen har trukket det videre og tapt. HVER GANG!

Ta et annet eksempel: Han reiste til Schweiz for noen år siden for å ta bilder av en som skulle gå på line mellom to luftballonger. Teamet var på 6 personer samt luftballongene. Teamet måtte vente i Schweiz i ti dager grunnet dårlige værforhold. Det endte opp med kun et enste brukbart bilde. Hvor mye tror du ikke det kostet totalt? Hadde jeg vært han og du hadde stjålet det bildet så ville jeg seriøst fakturert deg oppimot en halv million.

Du er en TYV! En tyv som stjæler ting. Så har du mage å si at Getty er svindlere! Det er du som har foretatt en kriminell handling. Tyv.
 

picxx

Well-Known Member
Forundrer meg over sånne som bare bukker og betaler overpris når det faktisk er grunnlag for å bestride.
Bør være lette bytter for kataloghaier også. :D

Saken er at ingen her inne hadde kommet til å bare bukket og godtatt en slik faktura hvis de hadde vært uheldig å stjålet noen pixler på nett.
Fakturaen som er sendt ut vil jeg nok også tro er mere for å skremme, enn for å faktisk kreve inn det gitte beløp.
Ikke uvanlig med "skyhøye" priser om man stjeler et fotografi på nett, enten det er snakk om Gettys eller en naturfotograf fra finnsnes.
Fikk selv et krav på ett femsiffret beløp på et bilde som vel var sånn 250x200 px. for noen år siden. Jeg tok kontakt med fotografen og beklaget det inntruffne, forklarte at jeg faktisk var helt uvitende når det gjaldt åndsverkslov og slike ting og lurte på om vi kunne glemme saken om jeg slettet bildet asap.
Ting gikk i orden med en gang.... så uten å ha prøvd en slik løsning synes jeg det er dumt å holde på med denne beklagelsen over priser, krav, faktura og masse annet bullshit.

Det sagt.....så synes jeg fremdeles det er en suveren forretningside :D
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
<bladibla om noe annet>
Du er en TYV! En tyv som stjæler ting. Så har du mage å si at Getty er svindlere! Det er du som har foretatt en kriminell handling. Tyv.

Fredrik, tyveri gjelder fysiske gjenstand. Her gjelder det brudd på åndsverkloven.
Jeg limer inn paragrafene fra straffeloven her:

§ 257. For tyveri straffes den som borttar eller medvirker til å bortta en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen, i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved tilegnelsen av gjenstanden. Straffen for tyveri er bøter eller fengsel inntil 3 år.

§ 258. Grovt tyveri straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 år. Medvirkning straffes på samme måte. Ved avgjørelsen av om tyveriet er grovt skal det særlig legges vekt på om tyveriet er forøvd ved innbrudd (§ 147, første ledd) eller fra person på offentlig sted, om gjerningsmannen har vært forsynt med våpen, sprengstoff eller lignende, om tyveriet gjelder en betydelig verdi eller om gjerningen av andre grunner er av særlig farlig eller samfunnsskadelig art.

Håper du ikke har en eneste mp3 fil som du ikke har betalt for. Eller font-fil. :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg gjentar, jeg er en språklærer, og har ikke så mye erfaring om dette med opphavsrette. Det å kopiere bilder fra nettet, er det noe veldig vanlig, bare se på en blogg eller på Facebook.

Hvordan kan du forklare at det ikke er mulig å laste ned:

1. musikk;
2. bøker;
3. lydbøker;
4. film;

fra Google?

Har det ikke slik at de som er interessert i å beskytte rettighetene sine, ikke legger sine verk "lett tilgjengelige" på nettet?

Jeg kaller Getty for et svindelselskap fordi:

1) Dette firmaet beskytter ikke sine bilder som de andre aktørene gjør, og sprer dem på nettet slik at folk ubevist bruker dem i sine blogg. Dessuten tjener Getty seg rik med å kreve penger, og ikke med å selge bildene sine som de andre aktørene gjør (Corbis, Scanpix).
Les mer om dette her:
WIKIPEDIA
Getty Images - Wikipedia, the free encyclopedia
THE WALL STREET JOURNAL
Photo Agencies Scour the Web For Copyright Violations - WSJ.com

2) Dette firmaet truer folk gjennom sine trusselbrev (kjent som Getty Extortion Letter - du finner masse på nettet om dem) med en svært tvilsom fremgangsmåte. Jeg har forresten snakket med forbrukerrådet i dag, og de har bekreftet at de ser alvorlig på saken, og at de har allerede registrert to tilfeller.

Jeg gjentar, nesten gang kan det være din datter eller din sønn, det vil si du, som får et slikt brev. Nå har de startet med sine masseutsendelser i Norge, og de vet at det er mye å tjene her. Nordmenn blir skremt og betaler med en gang. Trist med sant.

I og med at du er språklærer, og ikke kan så mye om dette, burde du ikke da snart ta til vettet og heller høre på noen som i det minste har hatt litt om dette på skolen? Det har jeg, siden opphavsrett på bilder er ganske viktig å ha en viss peil på i reklamebransjen, i tillegg til at jeg er generelt interessert i temaet selv og derfor leser mer eller mindre alt jeg kommer over som har med saken å gjøre.

Videre:
For det første er det ikke noe problem å laste ned hverken musikk, bøker, film eller noe annet fra google, men google har valgt å legge spesielt til rette for bilder gjennom SIN tjeneste images.google.com. Dette er IKKE en tjeneste fra Getty, og det ER et generelt problem - ikke bare i forhold til Getty, og ikke bare i ditt tilfelle, at mange tror at de bare kan ta hva de vil som de finner på Google. Jeg får det titt og stadig fra kunder at de "fant [et bilde] på google", og dermed tror at de kan bruke det som de vil.

Men la oss bare tenke litt rent logisk for et øyeblikk, og glemme alt annet:
HVIS Getty virkelig ville gjøre business på den måten du antyder at de gjør - hvorfor har de ikke da også lagt til rette for at folk kan "finne" større bilder enn thumbnails fra dem, som de kunne tatt enda mer betalt for?

Ditt punkt 1)
er TOTALT feil, Getty gjør det på nesten nøyaktig samme måte som de fleste andre bildebyråer: Thumbnails er tilgjengelig uten vannmerke og kjøp, større previews har vannmerke, thumbnails har ikke vannmerke siden et effektivt vannmerke på et så lite bilde ville gjøre bildet umulig å se ordentlig også for de av oss som er lovlydige. Siden Getty er blant de største så vil naturligvis også deres bilder være blant de som stjeles oftest.

For den saks skyld - Scanpix gjør det også helt likt. Og Corbis? Relativt likt, men her kan man faktisk tilogmed finne litt større bilder enn bare thumbnails uten vannmerke.

Og ditt punkt 2)?
Vel, hvis du faktisk sjekker litt og gjør et par regnestykker i stedet for å ta alt som skrives av andre som er sure fordi de har blitt ferska for "tyveri" for god fisk, så ser du raskt at påstanden om at det er "svindel" Getty tjener penger på ikke henger på greip. De er et av verdens største selskaper i helt vanlig salg av stock photo, og hvis du er så dum å dra dem til enten forliksrådet eller noen annen form for domstol (som forliksrådet har status som såvidt jeg husker - avgjørelsene deres har ihvertfall status som rettskraftige dommer), så regner jeg med at du kommer til å se dokumentasjon for dette.

Videre - at forbrukerrådet "ser alvorlig på saken" er vel ikke så rart hvis de bare har fått info fra deg og en annen misfornøyd tyv, hvis "faktaene" dere har sendt inn er så hinsides feil som det du viser her.

Forøvrig - hva slags side er det egentlig du har brukt dette bildet på? Er det en side for bedriften din (vil nok også gjelde hvis det er et .no-domene som du eier selv, selv om det brukes privat, siden det bare er organisasjoner og bedrifter som har lov til å eie .no-domener)? I såfall har ikke forbrukerrådet noe som helst med saken å gjøre.

Til syvende og sist - i norge og de fleste (alle?) land vi har avtaler med om rettigheter til åndsverk osv (dvs de aller fleste, inkludert USA selv om de lenge hang langt etter), så sier åndsverksloven at den som lager et verk IKKE trenger å merke eller registrere det på noen spesiell måte for å ha/beholde disse rettighetene. Tar jeg et bilde, så er rettighetene til det helt automatisk MINE (med mindre jeg overfører dem til noen andre, f.ex. getty), og selv om jeg legger det ut på nettet uten å merke det med noen "copyrightnotis", så har du IKKE lov til å bruke det, enten du finner det gjennom Google eller på noen annen måte.

Derimot kan jeg ikke kreve absolutt hva jeg vil for bildet i etterkant, dersom jeg fersker deg i å bruke det, men jo, jeg kan med loven i hånd sende ut en faktura til deg på et realistisk beløp, dvs et beløp som står i forhold til hva jeg ville ha fått betalt for bildet hvis det var solgt på vanlig måte, og gjeldende praksis i norge er at dette beløpet gjerne ganges med 2-3 (i forhold til vanlig pris) dersom bildet har blitt brukt urettmessig.

Videre er det mye høyere pris for "kommersiell" bruk av bilder, enn hvis det er redaksjonelt, for ikke å snakke om dersom det er bilder som har mistet verdi ved at du misbrukte det (altså at jeg ikke lenger kan bruke det som det var ment å brukes fordi du har misbrukt det).

Så, da må vi se på - hva pleier faktisk Getty å selge bilder for, til tilsvarende bruk av ditt? Vel, det vet vi ikke, og det vet ikke Getty heller, siden du bare er opptatt av å sutre, i stedet for å fortelle oss eller dem det. Men - hvis du går inn på gettys sider, og ser etter der, så ser du at JA, getty ER relativt dyre, men de selger faktisk massevis av bilder til denne prisen jevnt og trutt, og dermed er prisene deres i høyeste grad reelle.

Så - som jeg har prøvd å si til deg ganske mange ganger nå - SNAKK MED GETTY i stedet for å sutre, så ender du sannsynligvis opp med en mye lavere pris.

Det handler ikke om moralisme, bedehusmentalitet, eller noe som helst liknende, det handler bare om at du må innfinne deg med at du (riktignok pga uvitenhet, men like fullt) har brutt loven, at du faktisk må regne med å betale en del pga dette, og at flertallet her, og i resten av samfunnet ikke syns det er noe du fortjener så mye sympati for.
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Fredrik, tyveri gjelder fysiske gjenstand. Her gjelder det brudd på åndsverkloven.

Nja. Dette er ordkløveri. Tyveri av digitalt materiale er fullt mulig. Hva med industrispionasje der hele harddisker og servere blir tappet for informasjon? Er ikke det akkurat like mye tyveri som om selve hardware'n ble stjålet?

Akkurat i denne saken er det Åndsverksloven som er overtrådt, hadde det vært en annen fil fra f.eks. en bilprodusent eller et forskningsinstitutt ville kanskje straffeloven slått inn.

Ordene "bildetyveri" og "stofftyveri" er blitt brukt av journalister og fotografer i en årrekke og er innarbeidet i språket. Jeg bruker også ordet tyveri konsekvent om digitalt materiale og mener jeg har rett:
Leder: Tid for å stoppe tyveriene | Frilansinfo.no | Informasjonsportalen for kreative frilansere |

At tyveri etter loven kun gjelder fysiske gjenstander må ha sammenheng med at lovtekstene ble laget før digitale filer ble oppfunnet...
 
Sist redigert:

kongen

kongemedlem
Det spiller egentlig ingen rolle hvor du fant bildet, om du fant det på Google, VG, Blogg.no, på nabodatterens blogg, på din lokale nettavis eller hvilket som helst nettsted, du har ikke lov til å bruke et kopibeskyttet bilde uten tillatelse. At du var så uheldig å knabbe fra noen som faktisk lever av å selge bilder, vil ikke gjøre det enkelere for deg å komme ut av situasjonen uten å måtte bite i det sure eple å betale. Det beste du kan gjøre er å forhandle ned prisen.
 

picxx

Well-Known Member
At tyveri etter loven kun gjelder fysiske gjenstander må ha sammenheng med at lovtekstene ble laget før digitale filer ble oppfunnet...

Tyveri forutsetter at "tyven" vet at "tyveriet" er en straffbar handling.
Stjeler jeg f.eks. en gaffeltruck fra en entreprenør og lifter en minibank med denne er det vel ikke tvil om at dette er tyveri og enkelt kommer inn under straffeparagrafen.
Er jeg derimot på fisketur i ukjent mark og setter meg til å fiske i et vann jeg har fått opplyst av "kjente" er utmark og lovlig å fiske i kommer nok ikke eieren av marka langt ved å anmelde meg, selv om det er et privat vann.
"Å handle i god tro" er vel noe som ofte går igjen i norsk rettsapparat. Men selvsagt, er det 10. gangen samme mann har fått faktura fra gettys, og 4.de gangen denne er stevnet inn for retten handler man ikke lenger i god tro.

Ikke mange årene siden jeg trodde at alt på internett var til fri avbenyttelse, så det at en del "amatører" går på limepinnen ved å "låne" bilder de finner hos google tror jeg faktisk er ganske vanlig og ikke noe man trenger å bli stemplet som en tyv for å ha gjort.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Nei picxx, tyveri forutsetter ikke at man vet at det er straffbart. Hvis f.ex. en person kommer til norge fra et land der det er lov å banke kona til døde for utroskap, og han gjør det her, så kommer han til å bli dømt samme hvor uvitende han var.

Derimot kan det sikkert i en del tilfeller formilde straffen, hvis forbrytelsen ikke er så grov, som f.ex. i dette tilfellet. Og hvis fyren er smart nok til å prøve å snakke med getty, som han har blitt fortalt at han bør gjøre en drøss med ganger nå, i stedet for å fortsette å sutre, så kommer han også helt sikkert til å slippe ganske mye billigere unna enn ved å bare fortsette sutringen til oss og kaste fakturaen, siden hele saken da kommer til å bli avgjort utenfor rettsvesenet i stedet for via forliksrådet osv.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Nei picxx, tyveri forutsetter ikke at man vet at det er straffbart. Hvis f.ex. en person kommer til norge fra et land der det er lov å banke kona til døde for utroskap, og han gjør det her, så kommer han til å bli dømt samme hvor uvitende han var.

Nå snakker ikke du lenger om tyveri atomet, medmindre du mener at det å frarøve et annet menneskes liv skal gå inn under tyveri?
 

Msites Ltd

Livsnyter
TIL Msites Ltd

Jeg har nettopp besøkt bloggen din som innholder mange bilder av håndballspillere. Jeg er ikke 100% sikker på at alle de bildene som står der er tatt av deg selv. Pass deg, før du kritiserer de andre :-D

Go´ helg!

Hvis du er i tvil må du gjerne spørre! Jeg kan redegjøre for samtlige bilder på Handballmagasinet.no som jeg regner med du hentyder til. Som du kanskje ser er det vel også kreditert fotografen på samtlige!

Dette er skivebom de luxe!
 
Topp