Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Logoer og åndsverkloven - Tropehagen Zoo dømt for logotyveri

Inkhuldra

Medlem
Jeg har sjekket litt rundtomkring når det gjelder juridiske tilbud:

Jussbuss, Jussformidlingen osv hjelper ikke med annet enn forberedelser til Forliksrådet, og der har jeg jo allerede vært. JURK driver mest med "kvinneproblemer". Ingen av disse driver med opphavsrett, varemerker osv.

Jeg har nettopp sendt en forespørsel til Webjuristene om mulighet for å få bistand av en rettshjelper, altså en advokatutdannet jurist uten advokatbevilgning. Disse er normalt mye billigere enn advokater. Så får vi se hva de svarer.
 

hansson

Langveisfarende
Kanonbra! Hold oss orientert. Hvis det skulle bli lite penger kan det tenkes at en FB-side som spres i de kreative miljøene kan gjøre crowdfundingen enklere. Kudos til Torstein som tenker å gjøre noe mer skikkelig rundt dette temaet.
 

Inkhuldra

Medlem
Forhåpentligvis vil 50.000 kr holde en stund, men forsikringsselskapet mener at en ganske standard Tingrettssak ofte vil beløpe seg på 20.000-40.000 kr. Og dette er helt klart ikke noen standard sak. Det finnes ingen rettspraksis på dette, så det kan ta tid både å sette sammen et juridisk godt fundamentert og argumentert saksdokument, *og* få tilsvar fra motparten. Spesielt hvis jeg skal kreve revisorgodkjent regnskap fra motparten på hva de har hatt av fortjeneste på det de har solgt av produkter med logoen min på.

Crowdfunding høres fabelaktig ut. Som manna fra himmelen, faktisk. Som ufør og enslig har jeg knapt råd til husleie, mat og nesten månedlige utgifter til bilreparasjoner (neste utgiftspost: ny dynamo, styrekule, støtdemperfjær, pluss pluss), og forsikringsselskapet sier at jeg muligens ikke vil kvalifisere til rettshjelp likevel hvis jeg får støtte fra yrkesforeningen Grafill. De gir nemlig ikke rettshjelp til yrkesrelaterte saker. Og det jeg måtte ende opp med av utgifter utover de 50.000 er det ikke sikkert jeg får idømt motparten å dekke. Ikke får jeg dekket reise og opphold heller (jeg bor på Sørlandet, og saken kommer opp i Oslo eller Fredrikstad).

Men men -- jeg begynner å bli forsiktig optimistisk nå. Ikke sånn at jeg spretter sjampisen, men kanskje tar jeg meg råd til en sixpack med Hansa lettøl (2,5% alkohol -- må jo ikke la optimismen gå meg fullstendig til hodet).

Nå gjenstår det bare å komme meg hjem for helga. Med sviktende dynamo er det en utfordring å få start på bilen. Får heldigvis låne en batterilader i helga. Dessuten, som kvinne av den alltid beredte sorten, så har jeg selvfølgelig startkabler. Jeg er faktisk så alltid beredt at jeg også alltid har liggende snøspade og kjettinger i bilen. Ja, om sommeren også. På sørlandet. Man vet jo aldri når neste istid begynner.
 

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
Har først lest dette nå! Og oioioi... Dette er spennende! Tror crowd-funding er veien å gå. Lager man en Facebook gruppe om dette med ordentlig info, så vil nok dette gå relativt lett. Tror også flere her inne sikkert kan hjelpe med å spre denne gruppen.

Må si jeg er sjokkert over å høre at et selskap som dette ( som virker stort og derfor burde være seriøse ) driver med denne type drift.
Men er vel sånn at alle har noen skjelett i skapet ett eller annet sted.

Er selv MEGET spent på hvilket firma dette er! Men regner med at går det veien i denne saken så vil sikkert media snappe dette opp relativt kjapt.

Etterhvert som jeg leste så kom jeg til å tenke på at hvis jeg hadde vært advokat, jeg hadde trodd på seier så ville jeg nok tatt den mot en betaling senere.. Er ingen advokat så kan ikke sette meg helt inn i det..

Jeg kommer herved til å følge denne tråden nøye så håper virkelig at du kommer med informasjon om hva som skjer når det skjer.
 

Inkhuldra

Medlem
Jeg skal definitivt holde dere oppdatert. Det hjelper meg i min egen tankeprosess å drøfte de ulike sidene av saken med faktiske personer, heller enn å prøve å komme opp med alternative tanker og ideer selv.

Jeg anbefaler alle å lese disse sidene på Grafills nettsted:

Wiki / Grafill
Wiki / Grafill

Jeg har vært i kontakt med et reklamebyrå, og de opplyser at kunder ofte forventer å få originalfilene *og* kunne endre på dem. Dette blir derfor "bakt inn" i prisen, heller enn at byrået kommer med tilleggskrav senere.

Uansett er Åndsverkloven helt klar på at det må være spesifikt avtalt at kunden skal kunne gjøre noe mer enn å bruke den opprinnelige logoen til sitt eget bruk. Salg og endring uten avtale er derfor i strid med loven. Det er dessuten også lovstridig å bruke en logo til noe annet enn det som var avtalt. Altså at hvis kunden bestilte en logo til sin cateringbedrift, så kan de ikke i ettertid legge ned cateringvirksomheten og i stedet bruke logoen til et solstudio.

Jeg har forøvrig nettopp funnet ut at jeg ikke får dekket alle advokatutgiftene - kun 80%. Jeg må altså selv betale 10.000 kr av egen lomme hvis kostnadene blir 50.000. Det var jo et skudd for baugen, må jeg si. Dette er penger jeg rett og slett ikke har. Selv om motparten skulle bli idømt saksomkostningene, så må jeg likevel betale dette beløpet i forkant.

Når det gjelder å opprette en Facebook-side, så er det risikabelt å offentliggjøre noe som kan føre til at motparten blir identifisert. Det er utrolig viktig at dette ikke ender opp med å fremstå som "en heksejakt mot vår stakkars bedrift som blir utsatt for angrep fra en grådig snylterdesigner som henger oss ut over hele internett".

Jeg håper jo fremdeles at motparten etterhvert vil se hensikten i å inngå et forlik. Nå skal det riktignok sies at de hittil har vært helt ufattelig uvillige til å gå i dialog om noe som helst, men det kan jo være fordi de går ut ifra at de er kjempen Goliat og jeg er lille David - uten steinslynge. Når jeg i stedet stiller opp med kanon og 50.000 kroner i ammunisjon, kan det kanskje være at de plutselig ser lyset...
 

hansson

Langveisfarende

Inkhuldra

Medlem
Hansson, vi har allerede vært i Forliksrådet. De kunne ikke avgi dom fordi saken var for komplisert. Neste instans blir derfor Tingretten, og der går takstameteret langt raskere. Hvis saken tar fem timer, så er det ti tusen kroner + moms i advokatutgifter. Og mesteparten av tidsbruken skjer jo *før* man stiller i retten.

TorsteinO, jeg vedder på at du har felles DNA med engler. Svever det en lysende sirkel over hodet ditt? Det kan være en indikasjon på at jeg har rett, selv om jeg ikke er noen genetiker.

Her er forøvrig noe nyttig til dere alle:

Hvis motparten påberoper seg å ha brukt åndsverket ditt "i god tro", er Åndsverkloven likevel klar på at du har rettighetene så lenge motparten ikke har noe skriftlig bevis på sin side. Og: fra det tidspunktet du tilkjennegir deg overfor motparten som opphavsperson (altså at du tar kontakt og sier at "Hei, det der er mitt åndsverk!") så anses videre bruk som grovt forsettelig. Hvis ikke motparten øyeblikkelig går i dialog med deg for å finne ut om ditt krav er legitimt, så står de der med skjegget i postkassa i juridisk forstand. Hvis juridisk forstand har noen postkasse, da. :D
 
Topp