Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Logoer og åndsverkloven - Tropehagen Zoo dømt for logotyveri

paal_erik

Medlem
@ Inkhuldra
Kan forsikre deg om at pengene flyr fort når du begynner med advokat, rettsinstanser etc. Selv har jeg vært helt i høyesterett (og tapte) mener den dag i dag at dommen var feil. Nå var heller ikke høyesterett enstemmig (3 mot 2) men jeg hadde tatt kampen på nytt!

På meg virker dette som et meget useriøst firma. Hvor en er advokat og tar seg av den biten. Det er som du sier David mot Goliat og oppleves som urettferdig.
Mitt råd er: Brett opp ermene og ta kampen! Ellers vil du i fremtiden føle deg buttfuck** og dette firmaet vil fortsette å ture frem med andre, som de forsøker med deg nå!
 

Inkhuldra

Medlem
Det er vel slik at du kan få dekket egen tid om motparten blir idømt saksomkostninger? I så fall burde du begynne å føre timeliste... 400 kr timen blir fort noen kroner.

Hahaha! Skulle de betalt meg for alt jeg har gjort siden februar 2011, da jeg oppdaget logotyveriene/-plagiatet, ville jeg kunne kreve ihvertfall en 20% stillingsbrøk.

Nå venter jeg bare på skriftlig bekreftelse fra forsikringsselskapet på at jeg får rettshjelp, så går vi i gang.
 

Inkhuldra

Medlem
Hvorfor har det gått så langt tid før saken går til retten?

Saken har tatt tid fordi:

Logoene ble stjålet/plagiert i hhv 2005 og 2008, men vi oppdaget det ikke før i begynnelsen av 2011. Fristen for foreldelse er tre år derfra. Vi brukte ett år før vi fant ut av hvor omfattende bruken var, og jeg brukte faktisk hele denne tiden bare på å samle bevis og sette meg inn i jussen med minst mulig bruk av advokat. Dessuten foregikk det noe brevveksling mellom oss og motparten, hvor de endte med å si at de ville endre den plagierte logoen fra 2008. Da dette ennå ikke hadde skjedd et halvt år senere, ble jo også saken mer komplisert.

Så fikk vi advokaten til å klage inn saken for Forliksrådet, og så gikk det flere måneder fra første innkalling til vi fant et tidspunkt hvor det passet for alle partene. Altså kom saken opp først nå i august.

Når motparten ikke gikk med på forlik, og Forliksrådet ikke så seg i stand til å dømme i saken, må vi enten ta saken til Tingretten innen ett år, eller tape kravet.

Så nå er vi altså i gang, etter å ha ventet en stund på forsikringsselskapets svar om rettshjelp. Har ennå ikke fått det skriftlig, men håper å finne det i postkassa i dag.

Deretter blir neste skritt å sende stevning til Tingretten, så får motparten komme med tilsvar, og så kommer vi med tilsvar på det, til saken omsider kommer opp.

Det er en komplisert prosess, og jeg får frysninger når jeg tenker på alle designere som har gitt opp og bare latt tyverier og plagiater passere fordi de ikke orker kampen. Det hjelper jo heller ikke at det finnes rettspraksis på dette. Saker som ender med forlik i stedet for rettsak blir jo ikke presedensskapende.
 

Inkhuldra

Medlem
Ny oppdatering:

Når det er to innklagere, dekker forsikringsselskapet kun utgiftene til den ene. Dette gjelder selv om de har samme forsikringsselskap! Hvis det er én innklager, vil øvre grense faktisk være 100.000, altså ikke 50.000.

Sånt er greit å merke seg for folk som eventuelt havner i en liknende situasjon.
 

Inkhuldra

Medlem
Jah, så var vi i gang! Stevningen er sendt til tingretten, og motparten har fått sin kopi. Regner med at de skjelver i buksene nå.

En genistrek fra vår side var å ta med markedsføringslovens §30:

I næringsvirksomhet er det forbudt å anvende etterlignede kjennetegn, produkter, kataloger, reklamemidler eller andre frambringelser på slik måte og under slike omstendigheter at det må anses som en urimelig utnyttelse av en annens innsats eller resultater og fører med seg fare for forveksling.

Her er det interessant å merke seg at eieren av verket ikke trenger å være næringsdrivende.

Utover dette er det kun åndsverkloven vi baserer stevningen på. Denne beskytter logoene i like stor grad som varemerkeloven ville gjort hvis jeg hadde registrert logoene. Men varemerkelovens § 16 litra D beskytter logoene mot å bli urettmessig registrert av noen andre, selv om de ikke er registrert fra før av:

Et varemerke kan ikke registreres uten samtykke av vedkommende rettighetshaver hvis: D) merket inneholder noe som er egnet til å oppfattes som den særpregede tittelen på en annens beskyttede åndsverk, eller krenker en annens rett her i riket til et åndsverk eller et fotografisk bilde eller en design

Motparten har nå tre ukers frist for å komme med sitt tilsagn. Det skal bli spennende å se hvordan de nå kommer til å vinkle det hele. Hittil har de gjemt seg bak påstanden om at de har handlet i god tro, men åndsverkloven er helt klar på at god tro ikke er noen gyldig grunn.

Jeg blir ikke forbauset om de tar kontakt og foreslår en minnelig avtale, heller enn å måtte stille i tingretten og prøve å overbevise dommeren om at åndsverkloven ikke gjelder for dem...
 

Inkhuldra

Medlem
Dom avsagt!!

Folkens! Nå er dommen omsider avsagt, og jeg kan røpe hvem jeg har hatt denne lange kampen imot:

Tropehagen Zoo! Norges største kjede av dyreprodukter, med en årsomsetning på 100 mill. Helt siden 2005 har de brukt min logo, RICHO Dogline, som varemerke for deres eneste egne produktserie. Og da jeg fant ut av det, i februar 2001, nektet de for all skyld. Fordi de brukte logoen "i god gro" etter å ha kjøpt den av sin egen markedssjef, som i 2004 stjal logoen fra meg. Han bestilte den fra meg til sin "planlagte nye serie av kjæledyrprodukter" som det selvfølgelig "aldri ble noe av". Jeg fikk aldri betalt for jobben, som tok flere måneder.

Året etter solgte han den til Tropehagen Zoo og fikk samtidig jobb som markedssjef i kjeden. (Til tross for at han etpar år tidligere ble dømt til å aldri handle med dyr igjen, etter å ha blitt tatt for dyremishandling i dyrebutikken han drev i Fredrikstad. Litt av en markedssjef!)

Så denne fyren skaffet seg kremjobben som godt betalt markedssjef i Tropehagen Zoo ved å "gi" dem logoene han stjal fra meg. Og siden 2005 har Tropehagen Zoo brukt logoen RICHO Dogline til tross for at en person i bedriftens egen ledelse - markedssjefen - har visst at bruken var ulovlig.

I tillegg ga ham dem en annen logo, som jeg og en annen person både designet - og *varemerkeregistrerte*! Ikke engang et registrert varemerke hadde Tropehagen Zoo respekt for. De tok logoens figur - en hoppende hest - og erstattet varemerkenavnet "Cleveland Bay" med "TAM Hesten" - plassert på nøyaktig samme sted. Og dette til tross for at de i flere år hadde solgt Cleveland Bay"-produkter i hestebutikken sin, og visste at den var varemerkeregistret. De trodde rett og slett bare at de - i kraft av sin markedsposisjon - kunne kjøre over de to som hadde varemerkerettighetene til hestefiguren.

Det hører med i historien at de også har plagiert det internasjonalt berømte varemerket Burberry, ved å selge et hundedekken med et rutemønster som lignet veldig på Burberry. Ikke nok med det, men de hadde arroganse nok til å faktisk KALLE dekkenene "RICHO Burberry"!! Da begynner du å nærme deg den absolutte grensen for hvor langt du kan dra et plagiat og tro du skal slippe unna med det!

Jeg tipset selvfølgelig Burberry, og umiddelbart forsvant ordet "Burberry" fra Tropehagen Zoos nettbutikk...

Så dette har altså vært min motstander. En stakkars enslig og ufør eks grafisk designer i en David-og-Goliat-kamp mot en bedrift med 100 mill i årsomsetning. De kunne ha valgt å betale meg skarve 90.000 kr, som jeg ba om, for alle rettighetene med tilbakevirkende kraft. Men neida. Aldri! I stedet brukte de langt mer på advokathjelp, for de ville knekke meg. Heller betale masse penger til en advokat enn å betale en mindre sum til meg. Advokaten deres var faktisk direkte flau da han måtte overlevere budskapet om at klienten hans ikke ville forlike på 115.000 kr mot å få alle rettigheter med tilbakevirkende kraft til 2005.

Motparten kommer selvfølgelig til å anke. Med 100 mill i årsomsetning har de råd til å gå i klinsj med en 100% ufør eks-designer. De vet at de har kniven på strupen min. Men det de ikke tar høyde for, er at hvis jeg taper, så spiller det liten rolle om jeg som enslig ufør blir slått personlig konkurs for 300.000 eller 500.000. Pengene eksisterer ikke uansett, og gjelda jeg eventuelt ender opp med å skylde får de uansett ikke i større rater enn økonomien min gir rom for.

Ja, vi snakker virkelig om David mot Goliat.

Dommen er ihvertfall rettskraftig nå, og helt offisiell. Har du lyst til å lese den? Gi meg beskjed, så poster jeg den. Jeg skal ihvertfall ta meg råd til å drikke meg deilig halvfull på en sixpack øl (det er alt jeg har råd til!) og håpe at Tropehagen Zoo har vett til å ikke anke saken videre.

Skål, mine venner! La oss håpe at rettferdighet trumfer makt og rikdom! (For en gangs skyld)
 
Topp