Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mulig genial forretningside

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
LAMP? Jeg mistenker nok at han nevnte det fordi det må være en god ide når det bygges på LAMP, innen medical industry etc..

Men tilbake til TS' topic: jeg er enig i det andre også har påpekt, og det er en business plan. Det er ikke mye anledning du har til å påvirke mine tanker og få meg til å bestemme at dette er seriøst. Å sette opp en forretningssplan er i mitt hode på dette tidspunktet et krav: du selger nå xx-% av ideen og skal kjøpe arbeidskraft. Hadde vel vært fint å kunne velge? ;)
 

zapotek

Medlem
Mitt beste råd til trådstarter er å leie en programmerer på timesbasis for å få gjort den jobben han trenger. Vanskelig å få tak i BRA folk når alt du lokker med er prosenter av en "genial" forretningside.
 

Coulix

Medlem
LAMP? Jeg mistenker nok at han nevnte det fordi det må være en god ide når det bygges på LAMP, innen medical industry etc..

Men tilbake til TS' topic: jeg er enig i det andre også har påpekt, og det er en business plan. Det er ikke mye anledning du har til å påvirke mine tanker og få meg til å bestemme at dette er seriøst. Å sette opp en forretningssplan er i mitt hode på dette tidspunktet et krav: du selger nå xx-% av ideen og skal kjøpe arbeidskraft. Hadde vel vært fint å kunne velge? ;)

Ops leste det litt feil ja. Ingenting galt med plattformen i seg selv, solid den hvis gjort riktig.

OT: Hvis du ikke har råd til å leie en utvikler på timebasis, må du nesten presentere idéen på et vis gjennom en konfidensiell avtale. En slik avtale burde være rimelig sterk innad i Norge hvis den er formulert godt nok.
 

mrroy76

Medlem
Har ingen problemer med og presentere dette igjennom en konfidensiell avtale, det var vel derfor jeg startet denne tråden. Jeg er på utkikk etter noen som har lyst til og ta en sjanse. Ikke nødvendigvis noe økonomisk.

Saken er så enkel som, har du lyst har du lov, om ikke så er det greit, da legger jeg heller ned innsats i og lære meg dette selv. Har ikke noe behov for å utforme en detaljert forretningsplan på dette tidspunktet, da malen er klar og målet er klart.
 

Speca

Medlem
Jeg har store mangler av kunnskap når det gjelder scripting/koder og generellt det og sette opp sider, men jeg har ideen + kvalifikasjoner som trengs for forretningsideen.

Dette skurrer litt i mine ører. Du har ideen + kvalifikasjoner for forretningsideen, men du kan ikke sette opp sider/programmere? Hvilke kvalifikasjoner har du da? Og hvis det virkelig kun er en programmerer som mangler i organisasjonen, så må du sitte på eksepsjonelle kunnskaper!

Jeg har selv kvalifikasjoner både for å vurdere en forretningside og internettbiten, og det jeg ikke kan, har jeg lett tilgjengelig i nettverket mitt. Men jeg ville aldri presentert en ide på en slik måte som dette uansett. Jeg ville ha laget en onepager, en slags teaser, uten å konkret avsløre hva man skal gjøre.

Men for meg virker det som du er angrepet av noe jeg kaller "Norskesyken", altså at man er så redd for å avsløre det man skal jobbe med, at man ikke vil dele med andre. Dette er hovedårsaken til at det kommer så få patenter ut av norges forskningsmiljøer, fordi de er redde for å miste ideene sine. Men selvsagt, har du en ferdig, god forretningsplan, så skal jeg gjerne skrive under en NDA på det.

Trøbbelet med internet er dog at en NDA er bortimot verdiløs, fordi den som ser på det kan lett gjøre noen små endringer, og du står der med skjegget i postkassen, fordi det er langt nok vekk fra din ide til at du kan gjøre noe, men samtidig nærme nok til at din ide er spolert. Immatrielle rettigheter på nett er generelt noe skikkelig herk å jobbe med.

Gi meg gjerne en PM, om du ønsker. Selv liker jeg ikke å PM'e så mye, så derfor skriver jeg dette i tråden.
 

Speca

Medlem
Har ikke noe behov for å utforme en detaljert forretningsplan på dette tidspunktet, da malen er klar og målet er klart.

Enestående og fullstendig håpløst. Hovedformålet med å utarbeide en forretningsplan er ikke å ha noe å presentere til investorer, bank, potensielle kunder og partnere, men å simulere hva og hvordan man skal drive bedriften/tjenesten/produktet. Jeg har flere venner som har kommet til meg med "gode ideer", men etter jeg har presset de til å lage en forretningsplan, så har det etterhvert kommet frem at ideene ikke er så gode allikevel, at det allerede eksisterer på markedet, tid og sted er feil, eller at det ikke er økonomi i prosjektet. Det er først etter man har avslørt dette at forretningsplanen blir ett verktøy for investorer, bank, potensielle kunder og partnere. Samtidig er en forretningsplan ett dynamisk verktøy som man må endre etterhvert som man jobber.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
TS skriver han ikke har noe problem med å presentere ideen etter at de som er interessert skriver under en konfidensialitetsavtale.

Mulig han har flere venner som har tilbudt sine tjenester, men da de måtte skrive under en konfidensialitetsavtale så har det etterhvert kommet frem at de ikke var så interesserte i å høre hva det gjaldt likevel.

;-)
 

mrroy76

Medlem
TS skriver han ikke har noe problem med å presentere ideen etter at de som er interessert skriver under en konfidensialitetsavtale.

Mulig han har flere venner som har tilbudt sine tjenester, men da de måtte skrive under en konfidensialitetsavtale så har det etterhvert kommet frem at de ikke var så interesserte i å høre hva det gjaldt likevel.

;-)


Oi oi hvilken farse dette forumet er, skal innrømme at jeg var meget positiv til innholdet dette forumet hadde når jeg joinet her i forrige uke. Men etter og ha sett noen av de trådene som har blitt startet og deretter ødelagt av andre, så har jeg lurt litt på hvilke mennesker som befinner seg her på forumet.

De fleste er sikkert helt greie mennesker, men vi har vel også de som kan alt så mye bedre enn andre, og derfor må prøve og slå ihjel andre sine tråder så fort som mulig.

Vel som en konklusjon av noen av de svarene så må jeg spørre meg, er det meg det er noe feil med, eller er folk slik at de må tenke komplekst i enhver situasjon. Hvorfor ikke tro at noe er enkelt? Jeg har ikke sagt at det er enkelt og bli rik på min ide, men selve ideen er ikke kompleks.

Innovasjon Norge, jaha. Hvor mye tror du at de støtter med? Jeg har erfaring med de etter at jeg jobbet gratis for en kompis for og dra igang firmaet hans. Og det er ingen enkel prosess, han fikk støtte han. Men det var fordi at hans firma var enestående her i området. Betviler sterkt at innovasjon Norge støtter med 1 kr når det gjelder business på internett.

Forretningsplan, ja det er ett must i de fleste tilfeller hvor det er snakk om og etablere noe, men jeg ser ikke behovet for en forretningsplan i mitt tilfelle, eller lager dere forretningsplan for hver web side dere åpner??? isåfall så må jeg også revurdere dette :)

Til slutt tar jeg litt om meg selv, jeg har ikke noen bachelor ifra Australia eller noe sånnt, men jeg har nok skaffet meg en del erfaringer gjennom livet sålangt:

jeg er 35 år gammel, jeg har 6 års bakgrunn fra forsvaret med ledelse, og "markedsføring" Man må markedsføre i forsvaret også, men da mere på det muntlige plan. Jeg har erfaring fra offshore, jeg har teknisk utdanning med org,led og mark.føring som noen av fagene. Jeg har jobbet tett med innovasjon Norge med ett annet firma for og hjelpe en kompis og starte opp, jeg er konstruktør/konsulent innen cad.

Ser ikke ut som dette er stedet og skaffe seg noen partner, da skeptismen mot noe "gratis" er for stor. Og ideer er umulig og få gjennomført da det ikke kan finnes noen gode ideer :)

Mvh
Roy
 

TorsteinO

Art Director & grunder
lag en god forretningsplan og ta kontakt med Innovasjon Norge. Da kan du få økonomisk støtte til videre utvikling.

Godt poeng, spesielt siden trådstarter holder til i trøndelag. Holder du til i Oslo kan man jo nesten bare glemme støtte samme hva slags ide du har, men jo lenger unna oslo du holder til jo enklere er det, hører at selv å bygge nytt fjøs får støtte oppi dalom...
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
mrroy76, mitt innlegg var et forsøk på å være ironisk. Les og sammenlign gjerne med andres innlegg, da ser du kanskje at ordlyden er forsøkt å holde likt.
Ironien er nok at man aldri om et svar som høres seriøst ut da også er ironisk eller ei. Var ikke vondt ment.
 

adeneo

Medlem
Det er vel ingen som har sagt at det ikke finnes gode ideer, og det startes nettsider hver dag som gjør det forholdsvis bra i løpet av kun kort tid.

Treffer man rette nisjen på rette tidspunktet, markedsfører riktig osv. så kan man gjøre det svært bra, og etter min mening helt uten forretningsplaner eller lange avhandlinger, og egentlig tvert i mot vil jeg si da de fleste suksessfulle nettsidene på nettet i dag ble startet uten noe større mål eller mening om å bli størst eller tjene mest, og helt uten forretningsplaner og store analyser av fremtidig potensiale og slikt.

På den andre siden så skyldes nok mye av skepsisen at nettet nå er snart fylt til randen av personer med en "genial ide" som "bare" trenger noen som kan realisere denne geniale ideen, mens det virker som alle de som har de geniale ideene tror at de som besitter kunnskaper og gjennomføringsevner til å realisere noe slikt ikke har tenkt på den "geniale ideen" minst trehundreognitti ganger tidligere.

Det er selvfølgelig noen ideer som er virkelig geniale, og neste problem da er selvfølgelig at det ofte er de ideene som ikke er så geniale som blir kommersielle suksesser, men de nytenkende geniale ideene ofte bare blir til et lite springprett for andre som utnytter ideen igjen.

Tredje problem i denne rekken er at de som kan såpass med koding at de kan lage kompliserte nettsider fra bunnen av, og som kan ferdigstille slikt (og det er det langt fra alle som kan) er såpass ettertraktet at de normalt har mer enn nok å gjøre, og nettet er dessverre ikke fylt til randen av disse menneskene.

Ettertraktede personer i arbeidsmarkedet tar seg normalt betalt, og gjerne godt betalt, og har normalt ingen interesse av å utvikle andres ideer for "morro skyld" eller for et eller annet imaginært fremtidig beløp eller andel av selskap som ikke eksisterer, og som kanskjedersomattehvissomatte kommer til å bli det neste Facebook, noe som er ytterst lite sannsynlig da 99.99% av slike nettsider ender på side fjortåførti på google.

Når man ser nok slike "pitch'er" om den neste store geniale ideen så blir man også etterhvert noe immun og negativ til den neste personen som kommer og roper ulv, eller i dette tilfelle "jeg har en genial ide, men jeg kan ikke si hva det er for noe, men det er i vaffal ikke den samme geniale ideen som de forrige firehundre hadde, men jeg kan ingenting selv, og dersom noen kan realisere denne ideen så skal de få halve kongeriket og en tredjedel av prinsessen".

Litt forebygging:
Ja, picxxx, jeg vet at det er mye store tall i innlegget, og nei, jeg kan ikke dokumentere at det er snakk om akkurat side fjortåførti eller at det var akkurat firehundre som hadde samme ideen som trådstarter!
 

mrroy76

Medlem
Vel det er netopp her det har blitt missforstått, jeg har ikke sagt at jeg er blank når det gjelder å utvikle ideen. Jeg kan godt bruke de neste 2 mnd'ene på å tilegne meg nødvendig kompetanse for å fylle det hullet jeg mangler ;) saken var/er at jeg ville forhøre meg om noen med kunnskap kunne tenkt seg og bidra. Mot og bli "medeier"

Når det gjelder forretningsplan så er det en god ting. Men den trengs ike gjøres mere vanskelig enn hva ideen er.

inovasjon norge er meget vanskelige her i trøndelag og. Det skal være noe helt nytt som helst skal skape arbeidsplasser
 

mrroy76

Medlem
mrroy76, er det i norge du skal satse, eller internasjonalt?

selve konseptet finner jeg ikke andre steder, så dette kan lanseres samtidig på alle "språk" om jeg ønsker. uten mere arbeid enn oversettelse og det å finne ett godt nok domenenavn, der er vel den største utfordringen
 
Topp