Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nettby sletter sakene mine fra forsiden

Sindre

Medlem
Hey,

En idiot som har vært etter meg på Kudos og diverse blogger den siste tiden (under navnet jerry100 og Pelle) (forøvrig samme dust som sto bak tidenes mest irriterende nettside "klaremeninger.com") har fått de veslevoksne byvaktene på Nettby til å slette nyheter som linker til Glabladet.

Byvaktene begrunner dette med et punkt i FAQ'en til Nettby om "økonomisk vinning".

Sannheten er jo at jeg legger ut saker på Nettby for å få mer feedback. Selv de gangene jeg har hatt flere tusen besøkende fra Nettby tjener jeg ikke veldig mye mer (på f.eks. Adsense) enn vanlige dager.

Det som irriterer meg er at de ikke bryr seg om å slette andre nyheter som linker til blogger med annonser. Og hva med alle nyhetene som linker til store sider som Side2, Dagbladet, VG, TV2, Start, YouTube osv. Alle disse nettstedene tjener indirekte på trafikken fra Nettby også.

Idioten som har klaget meg inn har snudd det om til at jeg kun legger ut nyheter på Nettby for å "utnytte" dem og å tjene penger - hvilket er ren og skjær bullshit. Men for folk som ikke tar seg bryet til å lese bloggen min skjønner jeg at det virker som han har rett. Alle ser jo den notisen om at jeg "lever av å blogge, bla bla".

Eneste som skiller meg fra mange andre bloggere som legger ut nyheter der, er jo at jeg skriver ordentlige og gjennomførte innlegg (ikke bare linker til en kort tekst eller video) - og at jeg er ÆRLIG om at jeg tjener penger på bloggen.

Det er synd at ærlighet skal straffe seg på denne måten.

Noen som har tips og forslag til hva jeg kan gjøre? Har prøvd å snakke fornuft med et par av byvaktene i 2 dager uten å oppnå noenting.

Hadde jeg kjørt en rettssak på dette hadde Nettby tapt så det ljomet etter. De måtte i så fall fjernet hele nyhetsgreien, noe som er ganske utenkelig...
 

zapotek

Medlem
Janteloven som slår til vet du. Lite land Norge, derfor liker jeg ikke å personifisere sidene mine og slipper dermed slikt som dette...
 

picxx

Well-Known Member
Om det er sant som du sier er det jo ikke akkurat rette mannen som klager inn noen for økonomisk vinning og/eller spamming :D
 
K

Kontoristen

Guest
Hey,
Sannheten er jo at jeg legger ut saker på Nettby for å få mer feedback. Selv de gangene jeg har hatt flere tusen besøkende fra Nettby tjener jeg ikke veldig mye mer (på f.eks. Adsense) enn vanlige dager.

Idioten som har klaget meg inn har snudd det om til at jeg kun legger ut nyheter på Nettby for å "utnytte" dem og å tjene penger - hvilket er ren og skjær bullshit.

Du legger ut saker på nettby for å få mer feeedback, noe som gjør at du tjener penger. Alle som har reklame på sidene sine eller tilbyr et produkt/tjeneste gjør det vel for å tjene penger?

Jeg ble selv kasta ut en hvis plass fordi moderator mente at jeg kunne risikere å tjene penger. Ærlig som jeg var sa jeg at det var for å tjene penger slik de aller fleste andre gjør. Jeg ble selvsagt sletta fra stedet.
 

Sindre

Medlem
Om det er sant som du sier er det jo ikke akkurat rette mannen som klager inn noen for økonomisk vinning og/eller spamming :D

Det er sant. Var rimelig enkelt å finne ut. Gikk inn på brukeren hans på Kudos og så at han hadde en nettside som het "rarenyheter.com". Det lød jo litt kjent, så foretok et søk på whois. Gjorde det samme for "klaremeninger", og jammen meg viste det seg å være samme fjott.

Verste er at denne personen har vært i kontakt med meg før. Vi har sendt litt mailer hvor han bl.a. skrøt av de mange tipsene han hadde fått på Glabladet. :p
 

Krister

Romteknolog
Han er sikkert bare misunnelig på din suksess. Må nesten inrømme at jeg er en smule misunnelig ihvertfall :p

Hvorfor er det ingen som har laget et "samlested" for "blogg-gigantene" enda egenglig? Hvis eks. gladbladet, norskeplugins, webforumet og andre store blogger går sammen om å lage ett slikt sted, så kan de vel få det til å bli ett slags kudos? (Bare en tanke som slo meg)
 

R@ge

Kverulant
Du er langt i fra den eneste som har fått sakene slettet fra nettby altså...

Nå har ikke jeg vært så plaget av dette, men det virker som noen byvakter er kjøpt og betalt...

De kan til eksempel slette en sak som tilfeldigvis kommer raskt opp på forsiden, men la 2 - 3 andre rene affiliate saker ligge igjen.

Det virker på meg som om det er noen byvakter som vokter sine egne saker og sørger for at de ligger på forsiden og så sletter de "konkurrentene".

Synes det virkelig litt mafia aktig, og det er synd at noen byvakter skal utnytte systemet for egen vinning.
 

picxx

Well-Known Member
Nå kan vel neppe norskeplugins sies å være noen "gigant" etter at jeg sluttet å oppdatere daglig. Ligger vel i snitt på rundt 2000 unike i uka, stort sett kun fra søkemotorer, noe som vel er det daglige tallet for de som _er_ (norske) "giganter" :)
 

picxx

Well-Known Member
Synes det virkelig litt mafia aktig, og det er synd at noen byvakter skal utnytte systemet for egen vinning.

Er nok der likedan som på alle andre plasser (f.eks. dmoz).
Man smir sin egen kake så godt det lar seg gjøre.
 

kongen

kongemedlem
En virkelig LoA ekspert ville i dette tilfellet spørre seg selv "Hvordan kan jeg få nyhetene mine være liggende på Nettby?"
 

Sindre

Medlem
Mente du dette? De velger da vitterlig selv hva de vil ha publisert paa sin egen side. Taper du rettsaken hvis noen blir sinte naar du sletter blog-kommentarer?

Så lenge de begrunner det med punktet om økonomisk vinning. Jeg har snakket med folk som kan litt juss som sier det samme. Bortimot alle andre nyheter som ligger på forsidene fører jo potensielt til økonomisk vinning for noen. Skal de dermed ta meg pga. det, må de ta alle.

Jeg tror problemet er at de tror jeg kun vil tjene penger på sakene. I realiteten ønsker jeg bare å (potensielt) hjelpe mest mulig mennesker. Min sak ser litt "stygg" ut ettersom brukernavnet mitt er "glabladet" og bloggen min har et åpenlyst mål om å tjene penger. Men dette gjelder for alle andre nettaviser og de fleste andre blogger på forsiden av Nettby...

Det står også i reglementet deres at man ikke skal stjele nyheter fra andre sider. Man skal egentlig kun legge ut egne nyheter. Alle som linker til saker i store aviser bryter dette. Men det bryr de seg heller ikke om.
 
Topp