Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ny bærbar PC

Sindre

Medlem
Halla godtfolk! (Jeg sier ikke "halla" til vanlig.. bare så det er sagt)

Skal kjøpe meg ny bærbar PC. Mine kriterier er:

  • Veier lite (lett å ta med overalt)
  • Hakket mindre enn "vanlig" størrelse altså (ca. 15"?)
  • Gigakjapp å komme seg inn på, starter opp der den sluttet. Bare å trykke på en knapp og vente ca. null sekunder, så er jeg på nett.. Dette er viktig, fordi det da føles som mindre tiltak å sette i gang "jobbingen"
  • Må ikke ha altfor små taster
  • Pris. ca. 5000,- pluss/minus.. Gjerne minus :p
  • Så lydløs som overhodet mulig
  • Så lang batteritid som overhodet mulig
  • Ikke nødvendig, men DVD-spiller hadde vært fint
  • Alle relevante innganger...

Har dere noe å anbefale? Helst noe som fyller alle kriteriene. Hvis din anbefaling ikke fyller alle, vennligst si hvilken den ikke oppfyller..

På forhånd tusen hjertelig takk.

Hvis noen har noen gode tester eller blogginnlegg som kan være relevante, kan det være interessant også.
 

peterandrej

pensjonert moderator
så.. du skal ha en dritgod pc som er liten og lett, men likevel praktisk.. rask oppstart, god ytelse, alle tilkoblingsmuligheter, lydløs.. glemte jeg noe nå? Åja, den skal være dritbillig også.

Veeeeeeel.. kutter du hensynet til pris så har du jo macbook som oppfyller alle disse kravene. men den koster jo dobbelt så mye som din "grense".
 

vidarlo

Apache-junkie
Thinkpad t61 oppfyller alt untatt priskravet ditt...

Du får ikkje det du vil ha til den prisen, med mindre du går ned på t.d. netbooks som eee 900. Da får du det til gjengjeld langt under prisen din, og med grei nok på dei andre krava dine...
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Uten at jeg har noe gode forslag på pc som fyller dine krav, så kan jeg jo nevne litt om mine erfaringer med pcer i HP pavilion-serien. Nå vet jo ikke jeg hvilken krav du har til operativsystem, men disse leveres da altså med Windows Vista, og dersom du vil over til XP skal du ikke se bort ifra at du er skallet når du er ferdig. Da må du nemlig rive deg bra mye i håret altså. Finne drivere for XP til disse maskinene er ikke alltid noen enkel sak.

En annen ting, er at 2 av 3 pavilion-pcer jeg har brukt mye, har blitt så varm at det har kommet svimerker under på dem. Hvorfor er mer usikkert, men jeg vil tro det har med at det har vært mye bevegelse i dem når de blir brukt, som da at dem f.eks har lagt på fanget når dem har blitt brukt osv. Forhandler forteller meg at dette ikke er forhandler og/eller produsent sitt ansvar når slikt skjer.

Som sagt så har jeg ikke noen anbefalinger, men jeg har jo da altså HP pavilion som jeg ikke anbefaler.
 

Sindre

Medlem
Kanskje litt feil å kalle det kriterier, men ønskelige attributter da. Egentlig vil jeg bare ha en liten, rask og enkel sak, som er lett å ta med seg. Den skal i utgangspunktet kun brukes til blogging. Alle "kriteriene" er jo kjekt å få med på kjøpet, og jeg er overbevist om at det finnes brukbare PC'er i den prisklassen.. samtidig er det selvsagt greit å investere i noe virkelig bra når jeg først kjøper.. så jeg er villig til å gå opp noen tusenlapper hvis det trengs..

men jeg tenkte det var smart å høre litt med andre enn de overivrige elkjøpselgerne som kun tenker profitt... og ja, jeg vil helst kjøpe den på elkjøp fordi jeg fikk et gavekort der til jul.

@ vidarlo: søkte opp thinkpad 61, den er sikkert bra, men med sine 2.3 kilo var den litt tyngre enn jeg tenkte meg.. hvis ikke det finnes en lettere versjon da?
 

picxx

Well-Known Member
Jeg brukte macbook pro en mnd. i norge og var vel fornøyd med den.
(selv om jeg hadde følt meg mere komfortabel med en pc fra gates).

Vil tro at om du skal "konvertere" til MAC bør du ha tid....er vel derfor det kun er studenter som konverterer, og støtter mac, kontra de som faktisk vet at om man skal tjene penger må man være multibrowser og multios.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg har brukt Windows i årevis, men gikk nylig over til mac da jeg kjøpte inn en stasjonær iMac. Kjøpte også etterhvert inn en liten macbook da jeg lette etter en maskin med akkurat samme kriterier som deg, pluss lang batteritid siden jeg har den med på mange forelesninger uten å lade opp i mellomtiden. Macbook har 5 timer og den holder seg enda etter mange mnd bruk, noe annet enn hva jeg kan si om alle PCene jeg har brukt. Den starter også opp like raskt som den var ny, noe jeg heller ikke kan si om PC.
 

Sindre

Medlem
Hmm.. Nå fikk jeg veldig lyst på den Dell-saken affi linket til. Jeg er også villig til å prøve noe nytt, som Macbook, selv om jeg må minst doble investeringen. Jeg regner med det er en grunn til at "alle" som prøver Mac anbefaler det.. for dere som har gått fra vanlig PC til Mac, hvordan var overgangen? Er det noe dere savner?
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Det er faktisk ingenting jeg savner. (utenom webcam støtte i msn slik at jeg kan "taste priv" med jenter som spør "asl?" hehe)

Overgangen gikk lett som bare det.
Det kjekkeste er: Alt fungerer. Når du har 120 dager uptime på en laptop så sier det litt. En windows laptop hadde aldri greid det.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Det er faktisk ingenting jeg savner. (utenom webcam støtte i msn slik at jeg kan "taste priv" med jenter som spør "asl?" hehe)

Overgangen gikk lett som bare det.
Det kjekkeste er: Alt fungerer. Når du har 120 dager uptime på en laptop så sier det litt. En windows laptop hadde aldri greid det.

Hva er det du sier? Har du nesten 3000 timer batteritid på Mac? :confused:
 

peterandrej

pensjonert moderator
Han mener vel at maskinen stod på i 120 dager uten å måtte restartes pga krasj og slikt. Og det høres ganske sannsynlig ut i forhold til mine egne erfaringer med mac. Tilsvarende windowsrekord er vel 12 minutter..?

Tror kanskje sindre burde sett på asus eee og disse andre mini-mini maskinene. de er jo billige og svært små. perfekt for blogging, men det kan hende tastaturet blir litt for lite, men det kan du vel prøve på butikken før du kjøper.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Oia, det var det han mente ja.. selvfølgelig var det jo det. :)

Jeg har en pc med Windows stående i 2-3mnd uten trøbbel på noen måte. Om det skulle være behov for en restart (evt ved installering av programmer osv) tar det jo ikke akkurat så utrolig lang tid det heller. Jeg har enda tilgode og få erfaring med disse eplene, men foreløpig er det ikke av min interesse og betale dobbel pris kun pga ett eple liksom.

Blir virkelig maskiner dårlig av og stå på lenge? Jeg har hørt at det er bra for maskinene og stå på når dem ikke blir brukt jeg, men det gjelder vel mer stasjonære systemer enn laptops.
 
Topp