Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ny bærbar PC

Ståle

Medlem
Tror kanskje sindre burde sett på asus eee og disse andre mini-mini maskinene. de er jo billige og svært små. perfekt for blogging, men det kan hende tastaturet blir litt for lite, men det kan du vel prøve på butikken før du kjøper.

Nja, skeptisk. Kjøpte eee når den kom ut, men er ikke fornøyd. Vet ikke helt hva jeg forventet, men brukt blir den iallefall ikke. Ble igrunn litt for smått. Og treigt. Men, for all del, fungerer som en mellomting mellom mobil og bærbar, men ikke som en fullgod bærbar.

Når det er sagt, noen som vil kjøpe en såog si ubrukt eee? :D
 

Fredrik

Medlem
Vet ikke med dere men jeg bruker XP og har brukt det på min laptop i i over 2 år nå. Har aldri hatt virus og heller aldri hatt problemer. Windows har aldri krasjet så vidt jeg husker og jeg har heller aldri formattert den på over to år. Den er fortsatt som ny og starter på et blunk. Hvordan er dette mulig?

Jeg bruker ccleaner ofte. Det er vel det hele. Jeg bruker den også mange timer per dag. Ellers laster jeg ikke ned masse drit å møkk. Monitorerer også minne og ressursbruk jevnlig for å se etter mulige problemkilder.

Så til dere som har en PC / Laptop med Windows som ikke fungerer: Jeg er overbevist om at dere ikke tar vare på maskinen som den krever eller at dere laster ned drit å møkk.
 

ebrandt

Medlem
Hvordan har du på maskinen 120 dager i strekk? Det er jo akkurat slike ting som gjør at en datamaskin blir dårlig..

Maskinen har ikke vondt av å stå på lenge (eller leeeenge). Tvert i mot. Sunnere for elektronikken å tutle og gå stabilt, enn å slå av/på en haug med ganger.

Men Windows (inkl div applikasjoner) har en tendens til å lekke minne over tid, så en omstart i ny og ne hjelper til at ting går litt raskere. Hvordan Mac er vet jeg ikke.. Helt sikkert bedre :)

Når det gjelder tråstarters spm om valg av pc, så holder jeg en knapp på IBM. Har ennå ikke skuffet (selv om Mac frister...)
 

Sindre

Medlem
Tror kanskje sindre burde sett på asus eee og disse andre mini-mini maskinene. de er jo billige og svært små. perfekt for blogging, men det kan hende tastaturet blir litt for lite, men det kan du vel prøve på butikken før du kjøper.

De små maskinene var faktisk de første jeg tenkte på, men elkjøpmannen sa at dette egentlig ikke var fullverdige datamaskiner, og mest beregnet på reising og den slags. Og ja, jeg tror kanskje de blir litt vel små å taste på... Jeg tror at ca. 13" må være midt i blinken. Og da er det fortsatt plass til normalt stort tastatur...

Jeg tror det blir Mac på meg. Tro det eller ei. Jeg får bare punge ut. De hadde en på elkjøp til drøye 9000,-, 13"-skjerm, men 2.2 kilo. Litt småtungt å drasse på hvis jeg skal noe sted. Men jeg tror faktisk jeg går for den. Hvit. Er blitt småforelsket i den allerede. Angrer på at jeg ikke kjøpte den med det samme.

Men nå som jeg er oppe i disse summene, kunne jeg jo nesten vært villig til å betale enda litt mer for en enda tynnere versjon. De er jo de mest fancye.. og praktiske.

Så dere som har Macbook: Hvilken utgave har dere, og hvor mye ga dere for den?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg har 2.4 GHz med 15". Koster 16.500 i Norge ser jeg, men kjøpte den med studentrabatt i Australia så ble endelig billigere for meg heldigvis. Har tenkt å sette i en rambrikke til i den om den skulle gå for sakte - det er billigere enn å oppgradere til den neste versionen av Macbook Pro.

Jeg synes Macbook (uten pro) har for liten skjerm med sine 13", men 17" som jeg egentlig er vant til har jeg funnet ut at er alt for stort for en laptop, så 15" var midt i blinken. Vurderte Macbook Air i 2 sekunder, men slo fort fra meg tanken. Hardware-messig er det jo den dårligeste av alle og samtidig koster den nesten mest. Den knekker helt sikkert lett også :p
 

Sindre

Medlem
Takk for info, greit å høre om andres erfaringer. Kanskje du har rett i at 13" er litt lite, men det var den eneste de hadde inne. Skal uansett ikke forhaste meg med dette kjøpet. Skal være rimelig sikker når jeg drar kortet. Men som sagt, har fått en litt sånn uforklarlig crush på Macbook. Den er så lekker... :p
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg har en macbook fra 2007 (intel-prosessor) 1.83 GHZ og 2 GB RAM. Går som et skudd. Og enkel å ta med seg. Drit i vekten, du merker ikke forskjell på 1.5 og 2.2 kg når du uansett bærer maskinen i en sekk..

Et tips: Apple er driiiiiitdyre på RAM. Så kjøp heller macbooken med lite minne, og bestill heller ekstra minnebrikker fra eksempelvis Komplett. Jeg sparte rundt 3000,- på 4 GB RAM.. Og minnebrikker er faktisk innmari lett å sette inn selv. Løsne 2 skruer.. riv ut brikkene.. sett inn nye.. skru igjen..

Og Eplehuset er meget bra på mac. de selger med samme pris som apple selv. Så gå dit. De gir deg myyyyyyyyye bedre hjelp enn fjortisene på elkjøp.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Kjøpte min i begynnelsen av 2007 (svart en), og da var den svarte helt ny på markedet og ingen andre hadde svart (bare hvit), så betalte over 14 000 for den... hehe...

Et tips: IKKE knus skjermen på den. Koster over 7000,- å reparere det.
(Jeg fikk heldigvis tak i en skjerm gratis og skrudde opp selv, men det er heller ikke å annbefale egentlig)

halvveis-offtopic:
Siden flere og flere får seg Mac, kanskje vi skal starte opp en egen tråd med programmer som passer til det folk driver med her på forumet ?
 

Bjørnar

Gründer
Kjøpte meg ny bærbar før jul. Jeg ga opp å sjekke alle specs osv. Dro på Lefdal og kjøpte en til 5000 og håper den er bra. De er jo omtrent klin like alle de i den prisklassen.
Støttes fullt ut. Personlig handler jeg alt hos Elkjøp pga de ok ordningene der (angrefristen de bruker på ... 3 uker, er det ikke?). Passer meg helt supert.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Elkjøp har åpent kjøp i 30 dager, det er riktig. Handler du utenfor fast uttsalgssted (bod på torget, postordre, nett, etc) så er det 2 ukers angrefrist uansett ifølge norsk lov.

Men dette spiller ingen rolle, for en macbook blir du ikke misfornøyd med.. trust me. Det blir en ny og fantastisk verden.

Gå på eplehuset. Da får du samme pris som hos apple, og mer viktig: eplehuset er et norskt firma som følger norsk lov, og har EKSEMPLARISK service. Jeg handler bare hos eplehuset.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det blir nok litt uvant i starten, så lett av litt tid til å utforske. Når du først har vent deg til å bruke din nye Mac vil du iallefall glemme Renate for en stund! Jeg har som sagt tidligere brukt Windows i alle år og hadde egentlig ikke noe grunn til å bytte. Faktisk var det egentlig dama mi som kjøpte iMac fordi hun trengte den til arkitektur-studiene.. Jeg prøvelånte den litt og endte med å kjøpe meg inn i den. Nå bruker jeg den 95% av tiden.

Som sagt, det er litt uvant at alt er annerledes, men når du får taket på den vil du ikke gå tilbake. Pluss, hvor mye kulere ser du ikke ute når du sitter på en cafe i byen med en Mac?
 
Topp