Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nytt Norsk Affiliate Program

Mats@TD

Medlem
Magnus@clash-media.com skrev:
Grunnen til at TD ikke reklamerer med høy pay out er nok fordi at de legger selv utolig lavt i forhold til mange andre. Ikke et vondt ord om TD fordi det faktisk er en bragd å komme seg dit de faktisk ligger. Men jeg synes at en payout på rundt 50% er for dårlig.

En påstand over at TradeDoubler kun betaler ut 50% provisjon kan ikke stå helt ubesvart siden dette er svært langt fra sannheten. TradeDoubler har en corporate policy omkring provisjon på alle våre affiliateprogrammer og denne innebærer at vi betaler minimum 77% av våre inntekter ut til publishere, det er mer enn Euroads som påstår de har markedets høyeste utbetaling. Leste du DN Lørdag (forrige lørdag) ville du faktisk finne et intervju med daglig leder i TradeDodubler i Norge omkring akkurat dette.

Jeg finner det, som Msites Ltd også skriver, ganske interessant at mer eller mindre samtlige små affiliatenettverk markedsfører seg med høyest payout når de i teorien ligger under de store nettverkene som TradeDoubler, CJ og Ad.com. De skal selvsagt få hevde at deres payout er høyest, så lenge de ikke farer med løgn om hva TradeDoubler sin payout faktisk er - og den er 77% på affiliateprogrammer.

Som jeg har snakket om ved flere anledninger her på forumet, så må publishere slutte å se seg blind på provisjonsrater og og løfter om høyest payout. De publishere må se på er den effektive CPMen - som regel kalt eCPM. KUN ved å sammenligne den effektive eCPMen på tvers av annonsenettverk vil man finne ut hvilket nettverk som faktisk betaler best.

Det er som jeg tidligere har uttalt uttalige faktorer som spiller inn, deriblant tracking, provisjon og utbetaling på f.eks. visningssalg. Hvis 40% av salgene dine ikke blir sporet eller 90% av salgene dine er visningssalg som det ikke betales ut på hjelper det lite at nettverket har høyest payout eller noe høyere provisjon.

Publishere må fokusere på eCPM!

Msites Ltd skrev:
TD skryter av å ha de beste trackingsystemer etc. Det vil si at de vil ha oss til å tro at vi får mest riktige tall fra dem.....noe mange av deres nedetider i systemet sår tvil om selvfølgelig.

Som jeg har nevnt svært så mange ganger er det ingen sammenheng mellom nedetid i trackingsystemer og forsinkelse i rapporter. Vi er fullt klar over at vi den seneste tiden dessverre har hatt en del forsinkelser i våre rapporter og det har blitt tatt en rekke grep for å prøve å løse disse problemene, men trackingen vår har det ikke gått utover. Ingen salg har forsvunnet! Hvis du hadde deltatt på vår affiliatekonferanse forrige lørdag ville du fått en detaljert forklaring på både hvorfor vår tracking er bedre og hva som har skjedd mer forsinkede rapporter. Vi skal prøve å få plass til denne delen av konferansen på videoen vi snart vil legge ut i grensesnittet :)
 
Dette er nøyaktig det svaret jeg ventet å se fra TD. "ikke tenk på payout folkens" Jeg er helt enig at det er mange andre ting enn payout som er avgjørende i forhold til om en kampanje går bra eller ikke, men å avfeie det med at man ikke skal fokusere på det blir for drøyt.

Det er typisk at de store konserne i disse tilfellene sier en ting og gjør noe helt annet. Det har jeg selv sett som partner.

Jeg skal imidlertid være forsiktig med å være alt for kritisk mot TD ettterosm de har vist seg å være en svært god samarbeidspartner for oss i Danmark og på sikt også i Norge.

Jeg savner imidlertid en mer direkte tone uten bortforklaringer fra de.

Det sier seg selv at de mindre nettverkene er mer flesksible på utbetalinger enn de store. Den eneste grunnen til at vi i Clash-Media har råd til å være med i kampen om høyest payout er vi er byd opp på en kostnadseffektiv måte. Vi driver Norge, Sverige og Danmark fra det samme 100 kvm store kontoret i Danmark hvor det samme teamet for produksjon, fakturering, design osv blir delt på landene og satt inn der det trengs.
Vi har dermed råd til å tjene lite på hvert lead.
Man kan jo selvfølgelig kreve mer fra kundene, men de fleste der ute er oppdatert på hva kampanjene er verdt, så det blir veldig marginalt.

Jeg leser om at TD har en payout på 77% men det er også det eneste stedet jeg ser det. Ingen av de kampanjene vi har sendt gjennom systemet har vært i nærheten. Men kanskje det kommer an på hvordan man regner. Jeg bruker + og -
 

Msites Ltd

Livsnyter
@ Mats@TD: Jeg sier ikke at det du sier ikke er riktig, men det er vanskelig å få tillit når vi i vår ende opplever så mye feil. Det handler om troverdighet! Den er vanskelig å få når noen deler av systemet feiler - hvorfor skal jeg da tro at andre deler av systemet de samme menneskene styrer ikke feiler. Og, her er det ikke snakk om fakta - men, opplevelser. Vi er tross alt mennesker som handler mye ut fra følelser.

@Magnus: Jeg håper det ikke blir startet en verbal krig her inne mellom de forskjellige affiliatenettverkene da dette kun vil gå ut over oss affiliates til syvende og sist.

Når det gjelder pay-out så er jeg på langt vei enig med Mats at det er mange faktorer som spiller inn, og det er jo hele mitt poeng. Men, hvis TD har hele 77% utbetaling så synes jeg dette var en utrolig høy utbetaling! MATS - er dette faktiske tall - eller er det kun corporate policy? Og, ditt sleivspark om at jeg ikke var på konferansen var litt under beltestedet..... jeg synes ikke opplegget deres var verd turen! Så da får dere bli flinkere til å friste affiliates istedet for å skylde på at vi ikke var tilstede.
 
Dette kommer ikke til å bli en verbal konflikt mellom TD og oss. Det er ikke derfor vi er til stede på dette forumet. Vi er tilstede her for å lære mer om hva affiliates ønsker og hvordan vi kan bygge beddre løsninger for de.

Jeg er også enig at det er mange faktorer som spiller inn. Men å undergave at payout er en av de avgjørene faktorene bekrefter en del meninger jeg har om bransjen.
 

picxx

Well-Known Member
Men, hvis TD har hele 77% utbetaling så synes jeg dette var en utrolig høy utbetaling! MATS - er dette faktiske tall - eller er det kun corporate policy?

Om TD tar 23 prosent også etter å ha belastet annonsøren med minst 25.000.- i oppstart + 2000.- NOK mnd. synes jeg de er relativt dyre, og skjønner godt hvorfor mindre affiliatenettverk kan konkurrere med dem på PPS.

Positive med TD:
- Stabile annonsører
- isales (som det eneste(spørsmålstegn) norske annonsenettverket)

I bunn og grunn spiller det ikke noen rolle for meg om TD betaler 77 prosent og andre betaler 50 prosent, all den tid de som betaler ut 50 prosent likevel gir meg en høyere utbetaling.
 
Det er vel strengt tatt ikke poenget heller. Poenget er at de sier en ting og gjør noe annet.

TD har et godt og velutviklet system som utvilsomt er fordelaktig for partnere. Det er den villedende tonen fra firmaet som jeg reagerer på.
 

picxx

Well-Known Member
Det er vel strengt tatt ikke poenget heller. Poenget er at de sier en ting og gjør noe annet.

Poenget her er at dette er en presentasjonstråd for det affiliateprogrammet du jobber for, hvor du drar det ned og starter en agenda mot TD, noe som ikke sømmer seg i en slik tråd. Om jeg hadde vært deg, ville jeg tatt dette i en annen tråd enn min egen presentasjonstråd.
 
Jeg har ikke noe agenda mot TD. Ovehodet ikke. De er en samarbeidspartner som jeg har stor respekt for hva de har fått til. Grunnen til at jeg jeg kommenterer ting om de er på grunn av innspill gjort av andre medlemmer og TD selv. Vi er både konkurrenter og samarbeidspartnere. Våre veier krysses hele tiden. Også her inne. Og at det blir diskutert ting vedr andre nettverk i en tråd som handler om Clash-Media ser jeg ikke det store problemet ved.
 
Hei Kenneth.
Vi vurderer nye løsninger fortløpende uten at vi har hatt spesielt fokus på akkurat disse. Mitt fokus akkkuarat nå er om vi skal gå fra å være et utelukkende lead & datanettverk til å begynne å tilby CPC og CPM løsninger.
Vi gjør dette i Tyskland men ikke i noen av de andre landene.
 

picxx

Well-Known Member
Vel, kudos for at du er så rett frem som du er. I like it, selv om det kan være de som ikke liker det.

--

Det var vel ikke noe problem ved at TD og clash-media blir diskutert i samme tråd, men dette er en presentasjonstråd for clash-media, og om jeg hadde vært representant (noe jeg ikke er) ville jeg ihvertfall unngått i en slik tråd å trekke inn andre affiliate nettverk, positive eller negative erfaringer, for dette er clash-medias tråd... :)
 
Hehe takk skal du ha.
Du har helt rett. Jeg er veldig rett ut og det kan slå begge veier.
Det kommer nok fler TD innlegg i løpet av kort tid (Fra TD), så Clash-Media tråden må nok bare leve med litt TD snakk. Men sånn er det der ute i den store verden også, så det er helt ok.
 

Mats@TD

Medlem
Dette kommer ikke til å bli en verbal konflikt mellom TD.

Det setter jeg pris på, men håper vi da kan begynne å snakke om fakta og ikke synsinger om hva vi eller andre aktører i denne bransjen gjør eller ikke gjør? :)

Jeg er også enig at det er mange faktorer som spiller inn. Men å undergave at payout er en av de avgjørene faktorene bekrefter en del meninger jeg har om bransjen.

Jeg har ikke i mitt innlegg i det hele tatt undergravet payout. Jeg sier bare at affiliates som kun følger payout gjør en veldig stor feil. Driver du nettsider bør du bry deg om eCPM - ikke payout eller høye provisjoner på papiret. Når alt kommer til alt så dreier det seg om å få høyest mulig eCPM på din ledige annonsekapasitet. Om det skjer gjennom TradeDoubler, Ad.com, EuroAds, CJ, Adsense eller Zanox vil kunne variere fra annonsør til annonsør. Du som affiliate bør selvsagt velge det nettverket som gir deg høyest eCPM på den annonsøren du vil annonsere for - ikke hvilken som på papiret har høyest provisjon eller payout.

Et realistisk eksempel kan f.eks. være et kredittkortselskap. I ett nettverk betaler kredittkortselskapet 100 kroner per søknad, i et annet nettverk betaler samme selskap 300 kroner per godkjente søknad og i et tredje nettverk betaler de 2,5 kroner klikket. Det ene nettverket har 50% payout, det andre har 70% og det tredje nettverket har 65% payout.

Hvilket nettverk du bør bruke for denne annonsøren bør du velge utifra en eCPM-tankegang, ikke provisjon eller payout. Kanskje har annonsøren veldig gode bannere med høy CTR slik at klikknettverket vil gi høyest eCPM. Kanskje er dine brukere voksne mennesker med god økonomi som konverterer så godt at nettverket som kun betaler for godkjente søknader gir høyest eCPM osv. Valget bør selvsagt ikke være et valg basert på nettverkets uttalelser om hvor fantastiske de er, men et valg basert på hvem som i prakisk betaler ut mest per effektive visning - altså eCPM.

Det nettverket med høyest eCPM på din annonsør, bør være det nettverket du velger!


Msites Ltd skrev:
Når det gjelder pay-out så er jeg på langt vei enig med Mats at det er mange faktorer som spiller inn, og det er jo hele mitt poeng. Men, hvis TD har hele 77% utbetaling så synes jeg dette var en utrolig høy utbetaling! MATS - er dette faktiske tall - eller er det kun corporate policy?

Med corporate policy så mener jeg at dette er den provisjonen som er standard i alle våre kontrakter og som er det TradeDoubler sentralt har bestemt er vår provisjon på affiliateprogrammer. Jeg vet ikke om noe affiliateprogram i TD i Norge hvor vår provisjon er høyere, men jeg kan selvsagt ikke snakke på vegne av resten av TD. Annonsører må i tillegg til provisjonen betale en setup-fee og en fast månedlig avgift for affiliateprogrammet (summene som picxx oppgir stemmer ikke) noe som er med på å gjøre det mulig å betale ut 77%. For kampanjer er det ingen avgifter eller oppstartskostnader.

Msites Ltd skrev:
Og, ditt sleivspark om at jeg ikke var på konferansen var litt under beltestedet..... jeg synes ikke opplegget deres var verd turen! Så da får dere bli flinkere til å friste affiliates istedet for å skylde på at vi ikke var tilstede.

Det var ikke ment som et sleivspark :), jeg ville bare nevne at vi tok en grundig gjennomgang av hvorfor rapporter har vært forsinket og hvordan sporing ikke har vært påvirket av dette.

picxx skrev:
I bunn og grunn spiller det ikke noen rolle for meg om TD betaler 77 prosent og andre betaler 50 prosent, all den tid de som betaler ut 50 prosent likevel gir meg en høyere utbetaling.

.. og det er akkurat det jeg vil fram til med eCPM tankegangen. Affiliates må fokusere mindre på payouts og provisjoner og heller fokusere på hvilket nettverk annonsøren gir høyest eCPM. Da vil du få mest mulig ut av dine annonsevisninger.
 
Det setter jeg pris på, men håper vi da kan begynne å snakke om fakta og ikke synsinger om hva vi eller andre aktører i denne bransjen gjør eller ikke gjør? :)

Nå er det litt mer enn synsing jeg baserer mine uttalelser på ettersom jeg har erfaring både som partner og kunde hos TD. Men takk for informasjonen.
 
Topp