Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Statlige finansierte nettsider

peterandrej

pensjonert moderator
Staten opprettholder et oligarki enten det er på næringsplan eller på den politiske arena slik de driver på. Man kan gjerne nekte dette, men så og si alle i denne tråden er enig i det.
Hvilke statlige prosjekter gir deg, som enslig utvikler, muligheter?

Og hvem er oligarkene i denne fantasien din? Er det Jens og Jonas du mener?
 

zapotek

Medlem
Gode nyheter! Som et ledd i å holde av antall statlige nettsider til en minimum, holder HelseNorge stand og sender intet mindre enn 36 000 floppydisker med posten hvert år (to fluer i en smekk faktisk - holder jo de Postansatte i drift også)!
 

picxx

Well-Known Member
Gode nyheter! Som et ledd i å holde av antall statlige nettsider til en minimum, holder HelseNorge stand og sender intet mindre enn 36 000 floppydisker med posten hvert år (to fluer i en smekk faktisk - holder jo de Postansatte i drift også)!

Dessuten:
1: konkurrerer de aldri med private aktører.
2. setter aldri hindre for mindre firma som driver netthandel.
3. rart folk brenner hjemme?
 

zapotek

Medlem
Fant forøvrig et bilde av det nye programmet de har gått til innkjøp av for å kopiere diskene:

3754388002_cb89d55298.jpg
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Tåpelig er det, men noe problem med pasientsikkerheten er det ikke akkurat. Det er bare lister med navn og adresser, ikke sensitive opplysninger som ligger på disse diskene, så de samme opplysningene ligger stort sett helt åpent ute i telefonkataloger osv.

En annen litt ironisk ting er jo at det er de private aktørene som lager programmene legene bruker til journalføringsom henger etter med å få på plass løsninger for å ta imot opplysningene elektronisk... (såvidt jeg forstår er det tre forskjellige leverandører det er snakk om, og bare en har fått det på plass)
 

hansson

Langveisfarende
Det jeg skrev om pasientsikkerheten burde hatt en smiley etter seg, det var egentlig bare forsøk på å være mrzm. Men dette er ikke ironi: Staten krever stadig mer av små næringsdrivende og trer ting som elektronisk skattekort og nettbasert MVA-rapportering ned over ørene på oss. Det er veldig bra. Men hvorfor de ikke stiller lignende, eller helst mye mer radikale, krav til private programvareleverandører fatter jeg ikke. Her er det staten som sitter med alle kortene på hånda, de betaler programvaren og så greier de ikke å trumfe gjennom endringer som dette før i 2013? Helt utrolig.
 

hansson

Langveisfarende
Det er sikkert jeg som tenker feil her, det er vel fastlegene sin egne programvare det er snakk om. Men det hadde jo vært enkelt: Du får ikke være fastlege lenger hvis ikke vi i staten kan sende deg dataene elektronisk. Sånn. Ferdig arbeid. Har forstått det slik at det er mer enn lukrativt å være med i fastlegeordningen. Da hadde legene selv lagt press på leverandørene sine. Det er akkurat som EHF-fakturaer. Staten legger press på bedriftene som så legger press på leverandørene sine igjen. Selv om nesten ingen bruker EHF (enda) så har det jo virket etter planen. De aller fleste systemer har nå mulighet for EHF.
 

zapotek

Medlem
Norske statlige (Les: Skatte/lisensbetalte) nettsider utkonkurrerer utenlandske kommersielle nettsider i deres eget land.

Bare for å spinne litt videre på denne:


"- Undergraver dere dermed utenlandske værmeldere, som er basert på å tjene penger?

- Jeg vet ikke hvor mange som er det. I Sverige må man fortsatt betale for værtjenester, men landet er på vei til å komme etter.

«Vi har ikke noe ønske om å vokse i utlandet»"

Da er spørsmålet: Hvorfor lage engelsk versjon av nettstedet????
 
Topp