Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trenger man en utdannelse?

adeneo

Medlem
Mange høyt utdannede i distriktet føler et savn etter noen som også har alle sesongene av The West Wing på DVD :)
Ikke har jeg lang utdannelse og ikke har jeg Twitter konto, ikke har jeg særlig mange venner heller, har ikke engang alle sesongene av The West Wing på DVD, men jeg har de på EDB apparatet mitt, betyr det at jeg er over gjennomsnittet intelligent da ??? Forøvrig så føler jeg ikke savn etter noen av de ovenstående manglene heller!

En venn av meg med lang fartstid innenfor et relevant felt til denne debatten sa en gang at de som LYKKES innen forretningslivet ofte har høy IQ, høy selvtillit og ganske "ekle" personlighetstrekk.
Min bestefar sa bestandig at de dummeste bøndene fikk de største potetene, og ut i fra hva jeg har møtt av velstående personer må jeg til dels si meg enig i det ordtaket, med enkelte hederlige unntak, og dette dreier seg om mennesker som er over gjennomsnittet bemidlet, ikke superduper rike, da de aller fleste som når helt til toppen når det kommer til cash på kontoen nok er rimelig oppegående, også med noen hederlige unntak.

Ifølge boken "FRP-koden" av Magnus Marsdal tjener personer med navnet Erik rundt 350.000 kroner i året. Personer med navnet Erich tjener over dobbelt så mye.
Jeg kjenner en Stein Erik som ikke gjør det så værst, så det må være mange Erik som tjener heller dårlig for at gjennomsnittet skal havne såpass lavt. Jaggu godt en ikke heter Erik, selv om Stein Erik sannsynligvis ikke har hatt inntekt på papiret på de siste tyve årene.
 

adeneo

Medlem
Puh, det var jammen godt du oppklarte det for meg Torstein, for jeg var helt sikker jeg nå, på at alle som var rike var Mensa medlemmer og at alle som heter Erik tjener 350 000,- og at dersom man ikke hadde The West Wing på DVD så var man en idiot.
Var faktisk inne på tanken å bestille den tv serien rimelig umiddelbart på DVD så ikke jeg plutselig hardt og brutalt ble helt tilbakestående bare fordi jeg ikke eide noen DVD plater.
Takk skal du ha, u made my day :D
 

Nutz

Med lem
Er det en myte at dersom man bor på rett sted, har de rette vennene og kanskje kommer fra en "priviligert" familie at oddsene faktisk er på din side, og at det skal veldig mye til for ikke å kunne "lykkes"? -Selv som man er dyslektisk og null sosiale antenner.
-Familietilhørlighet er ikke noe man bør kimse av, ikke uten grunn at Biskopens sønn klarte å lure til seg flerfoldige millioner,
Kyniskhet og overfladiskhet møtes gjerne i de samme personene, IQ er ikke det man helst vil forbinde med de overfladiske.
Fet utdanning er heller ikke noen garanti for å kunne nå langt, alt er avhengig at "markedet", er det behov for 500.000 "webmastere" i Norge? -eller behov for 900.000 advokater?
Er det behov for folk med lav utdanning uten noen særlige ambisjoner? -Ja, den verste arbeideren som finnes er en "overkvalifisert" en.
Hva som gjør at man "lykkes" i en karriere er faktisk ikke annet enn hva man selv opplever som lykke. Ikke alle som trenger et sykt forbruk for å ha følelsen av lykke..
En underbetalt "slave" kan faktisk føle meget stor livskvalitet etter den å ha følt seg nyttig etter å ha skurt seg gjennom en vakt med omgangssyke på avdelingen..
En meget godt betalt person kan føle seg meget tom, selv om han har klart å lande en kontrakt verd mange millioner med tilhørende bonuser..

Trenger man utdannelse for å lykkes? -Nei, faktisk ikke.
En utdannelse kan faktisk hindre deg i å oppnå en ekte og enkel "lykke" som du lett overser når du har blitt "preget" med andre verdier.
Back to basic er det noe som heter, hvorfor tror dere at det virker forlokkende for et menneske som har blitt spyttet ut av business-fabrikken? -Alle de som "kaster bort" sin dyre og lange utdannelse, gjør noe helt annet?
 

Msites Ltd

Livsnyter
JA, man trenger en utdannelse! Men, om man trenger en klassisk skolebenkutdannelse er et annet spørsmål.

Livet er i seg selv en lang utdannelse, og den starter lenge før vi begynner på skolen. Vi lærer oss høflighet, å oppføre oss, snakke, lytte og så mange andre ting.

Man trenger eksempelvis ikke noen utdannelse for å kunne kjøre bil, men staten krever det - så da tar vi den for å få lov til å kjøre bil.

Å få målrettet utdanning, kurs eller opplæring er nok viktigere enn den klassiske utdannelsen.

Mange ganger er det også langt mellom liv og lære. Ikke bestandig teori og praksis stemmer overens..... Har man da kastet vekk mange timer, dager, uker og år med utdannelse? Tja, kanskje.....i noen tilfeller, helt klart JA.
 

zapotek

Medlem
Trenger man utdannelse for å lykkes? -Nei, faktisk ikke.
En utdannelse kan faktisk hindre deg i å oppnå en ekte og enkel "lykke" som du lett overser når du har blitt "preget" med andre verdier.
Back to basic er det noe som heter, hvorfor tror dere at det virker forlokkende for et menneske som har blitt spyttet ut av business-fabrikken? -Alle de som "kaster bort" sin dyre og lange utdannelse, gjør noe helt annet?

Bingo! Suksess er individuelt. En zenmunk som eier kun klærne han går i, kan være mer suksessfull enn en stresset forettningsmann i Oslo med lommene fulle av penger.

Føler du den dagen du går i grava at livet ditt har vært rikt og meningsfylt, er du suksessfull. Uansett hvor mye eller lite du har tjent.
 
Utdannelse er jo en slags investering som forhåpentligvis skaffer vedkommende en fast og meningfylt jobb med en fast inntekt. For mange er dette noe av det som skal til for å kunne realisere seg selv og tilby seg selv og familien opplevelser, gleder, forventninger og minner. Om man velger å jobbe for seg selv, så er jo det bare en annen måte å tjene til livets opphold på. Målene er gjerne de samme uansett hvilken vei man velger. Prisen for å oppnå målene (hva ting koster) er jo varierende, og er i så måte ikke noe mål på "lykke". Personlig valgte jeg det som for meg var den enkle vei - utdanning.
 

pleb

Medlem
Må også være viktig å nevne at det er forskjell på et femårs siviløkonom- eller sivilingeniør-studie på en god skole i Norge eller utlandet og en treårig bachelor i noe tull på BI. Førstnevnte gir naturligvis mye større avkastning senere i livet.

Og folk som studerer historie i fem år for å tjene 350-400,000 i året har jeg aldri forstått. Men hver sin smak.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Man trenger eksempelvis ikke noen utdannelse for å kunne kjøre bil, men staten krever det - så da tar vi den for å få lov til å kjøre bil.

Kan vanskelig se et bedre argument for at utdanning er viktigere enn "livets skole" enn akkurat dette eksemplet. Mener du dette seriøst, Msites, at man kan klare seg i trafikken med "livets skole"?

Har du førerkort?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Er det en myte at dersom man bor på rett sted, har de rette vennene og kanskje kommer fra en "priviligert" familie at oddsene faktisk er på din side, og at det skal veldig mye til for ikke å kunne "lykkes"? -Selv som man er dyslektisk og null sosiale antenner.

Ingen myte. Bare å sammenligne en handikappet her i Norge med en handikappet i Burkina Fasso eller lignende. Sistnevnte har liten sjanse :(
Men det var kanskje ikke slik du mente å sammenligne.
 

Nutz

Med lem
Holder med å sammenligne en "handikappet" i Holmenkollåsen og en på Tøyen.. :)
Å være en "taper" i Norge er selvfølgelig ikke like fysisk fatalt som for en taper i et u-land.
-Men faktisk så kan det føles like "håpløst" dersom man ikke klarer å filtrere vekk psykologiske uvesentligheter som vi har blitt lært opp til ta til oss som grunnleggende behov.
Vi klarer oss egentlig utmerket godt uten goder som aviser, kino, HD-produkter, smart-telefoner og kultur på de forskjellige nivåer.
Sport er også en finurlig ting vi har blitt avhengig av. -For ikke å snakke om "knekken" utøvere får dersom de blir funnet for svake til å delta og bli inkludert i neste kamp, eller så dårlig samvittighet vi er pålagt å få når vi skipper treninga eller spiser et usunt måltid.
Vi gjør oss selv til tapere, i vårt eget dumme lille hode, og det som oftest på grunn av uvesentligheter.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Utdannelse er viktig og det er jeg ikke alene om å mene ser jeg:
Det vi trenger er: - Utdannelse, utdannelse, utdannelse - DN.no

Et annet ting å holde i bakhodet er at "kineserene" sender sine studenter verden rundt. Jeg så kinesere overalt på universitetene i Australia (de har en svært betydelig prosentandel) og fra personer jeg kjenner på annerkjente universiteter i USA så er de i overflod der også.

Kineserne slår oss på alle måter på produksjon og i fremtiden vil de slå oss på kunnskapene vi lærer de også. Om vi vil unngå en verden dominert av Kina, så er nok ikke utdannelse en dårlig ting.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Kan vanskelig se et bedre argument for at utdanning er viktigere enn "livets skole" enn akkurat dette eksemplet. Mener du dette seriøst, Msites, at man kan klare seg i trafikken med "livets skole"?

Har du førerkort?

For å svare på det siste først; JA, jeg har førerkort og har tilbakelagt ganske mange flere kilometer på veiene enn gjennomsnittsnordmann. Og, joda jeg tok både teorikurs og kjøreopplæring på kjøreskole, samt bestod prøvene på første forsøk. Så har vi fått det ut av verden.

Og, jeg mener dette seriøst! Dessuten fungerer jo dagens praksis omtrent uten utdanning, samt at flesteparten av dagens bilførere ville strøket på teoriprøven, og en god del på oppkjøringen også. Men, trafikkavviklingen fungerer da for det!

Eller mener du kanskje noe annet?
 

Jazz

Medlem
Kan vanskelig se et bedre argument for at utdanning er viktigere enn "livets skole" enn akkurat dette eksemplet. Mener du dette seriøst, Msites, at man kan klare seg i trafikken med "livets skole"?

Har du førerkort?

Jeg har ikke førerkort, er ikke 18 engang, men kjører ganske bra og følger regler. Har til og med kjørt i Tyrkia, noe som er ekstremt mye mer vanskeligere enn å kjøre i Norge. Poenget er at man trenger ikke utdanning for å ha kompetanse. Du kan være en veldig god kokk selv om du ikke har utdanning i det.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg skrev om min utdanning tidligere, men ble slettet.
Regner med det var for hårdt å høre for webforumets sarte ører da. :)
 
Topp