Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trenger man en utdannelse?

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Men lærere hadde ikke vært lærere hvis de hadde hengt med i frontlinjene av det som foregår på web. Da hadde de jobbet direkte med web 8))

Vel, jeg er forhåpentligvis et hederlig unntak. Jobber med begge deler and luuuuv it.
 

cec1973

Medlem
Et interessant tema! Jeg har selv 2,5 år fra NTNU, med fagene sosiologi, litt mediekunnskap, litt psykologi og litt sos.ant. Jeg vil ikke akkurat påberope meg å ha noe særlig utdanning, jeg pleier å kalle meg selv for "en halvstudert røver". For å være ærlig, så tror jeg ikke jeg lærte så mye konkret nyttig på universitetet, men jeg tror allikevel jeg lærte mye. Det å lære og tilegne seg kunnskap, trekke ut det som er viktig, drøfte for og i mot og å se verden fra flere perspektiver tror jeg har hjulpet meg mye som grunder.
 

Britta

stoffdronning
Tiden for å klare seg helt uten utdannelse har vel gått - også i Norge.

Hvem er det vel som blir først arbeidsledig i dårlige tider: unge ufaglærte (i hovedsaken da gutter).
Det finnes færre og færre arbeidsplasser hvor det er plass til ufaglærte, vi har forholdsmessig lite industriearbeidsplasser/arbeidsplasser der det produseres ting mot mange kunnskapsarbeidsplasser.

Og jeg tror - samme hva du gjør etter utdanningen og samme om den var god og innholdsrik eller dårlig - du tar mye med deg, du vokser personlig og utvikler deg.
Og nå snakker jeg om en gjennomsnittlig ansatt - ikke om grundere. ;-)

Hilsen, Britta - som er ingeniør og har mesterbrev men likevel jobber 80% i handel :D.
 

Bjørn Andersen

Webmaster
Skal man jobbe for andre så MÅ man ha utdannelse for å få en bedre jobb, er man grunder kan man klarer seg fint uten, selv om det selvfølgelig ikke er negativt å ha høyere utdannelse da også.
 
Skal man jobbe med it på i en bedre jobb er det viktig at man har noe å viste til innen relevant utdannelse. Det er nok noen unntak som for eks. om man kjenner noen i bedriften man ønsker jobb i. Eller om man har gjort en veldig bra jobb med et prosjekt og kan vise til dette.

Er man fokusert og interessert kan man lære like mye på egen hånd som ved noen høgskole eller univeristet. Men man kommer man på jobbintervju må man ha noe å viste til, hjelper lite å si at man er god uten bevis.

Har du tenkt å jobbe for deg selv har ikke utdannelse så mye å si.
 

hansson

Langveisfarende
Når det gjelder web er det ihvertfall en smal sak å dokumentere ferdigheter. Det beste man har laget legges på nettet hvis det ikke allerede ligger der, og en bedrift som søker en koder eller designer vil høyst sannsynlig være mye mer interessert i dette enn i hvilke kveldskurs man har tatt i SQL på Høgskolen i Groms (HiG). Regner med at mange bedrifter som jakter etter programmerere også setter folk på praktiske prøver for å finne ut hvordan de jobber. For de fleste andre hvitsnippyrker er det dessverre papirene som teller mest, det er vanskelig å vise til så konkrete arbeidsprøver som de en web-fyr kan lage.

Et annet moment er at folk med utdanning kanskje har tillegnet seg bedre sosiale ferdigheter en alle oss sosialt handikappede som bare sitter og glor inn i skjermen året rundt. De sosiale ferdighetene, og ikke minst kontaktnett og erfaringer fra det virkelige livet (praksis, utenlandsopphold, referanser...) kan veie opp for evt. manglende fagkunnskaper, og kan bidra til at arbeidsgiveren velger deg.
 

appelsin

Medlem
Jeg ville heller ha satset på grundere med utdannelse enn grundere uten utdannelse.

Når det er sagt, så tror jeg det er uproporsjonalt mange grundere uten utdannelse. Årsaken til dette tror jeg er at grundere har færre muligheter, og derm ed mindre å tape på å satse.
 

hansson

Langveisfarende
Det er vel ikke så veldig mange som satser på gründere nå om dagen? Bankene gir ikke lån, Innovasjon Norge er håpløse, investorer står ikke akkurat i kø... det spiller derfor liten rolle hvilke egenskaper du har på papiret som gründer, hvis du ikke har evnent til å 1) sette ideene ut i livet med glans og 2) ha sosiale egenskaper som gjør deg i stand til å få tillit hos og kontakt med de du eventuelt skal bli "satset på av". Men ellers er det åpenbart at de som ikke har utdannelse er nødt til å finne på noe selv, men det kan også være at de som ikke har relevante utdannelser også er de som er minst trygghetssøkende. De som er opptatt av trygghet er for lengt preprogrammert til å bli noe som pappaen deres håpte at de skulle bli :p
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ser at et viktig poeng mangler i debatten, nemlig: utdanning bidrar til det man kan kalle allmenndannelse. I Stortinget går det akkurat nå en debatt om, satt på spissen, hvor mye Hamsun elever på snekkerlinjen på VGS skal lese. Det råder, dessverre, en viss enighet om at så lenge man får spikeren inn i veggen, så spiller det ingen rolle at man ikke kan plassere USA på en globus. Det er naturligvis det partiet med minst interesse for kunnskap som er mest bekymret over at elevene må lese så mye "unødvendig" teori innen norsk, matematikk og naturfag.

Vi som titter ivrig på Paradise Hotel har fått servert flere gullkorn i det siste fra personer som helt åpenbart har rimelig gedigne hull i huet. Hovedstaden i Tyskland mener de er Germany. Las Vegas er en stat i USA. Hovedstaden i USA er New York. Biler kjører vanligvis 1 km pr/sekund. Osv. At disse personene, som er i tyveåra, i det hele tatt har stemmerett anser jeg som et tegn på demokratiets forvitring, og dersom man ikke skjerper inn kravene til elever og studenter kan vi om noen år sitte med en generasjon unge voksne som tror at et Monarki er en slags hudkrem.

For næringsdrivende er det ytterst viktig at man besitter et visst kunnskapsnivå for å i det hele tatt klare å føre meningsfulle samtaler med kunder, samarbeidspartnere og andre aktører. En solid - allmenn - utdannelse anser jeg derfor som helt sentralt.

Vi nordlendinger kommer oss alltids unna med å være joviale, men det hjelper å vite litt om Platon når fyllevitsene er brukt opp for å si det sånn :)
 

hansson

Langveisfarende
Enig, men dette kommer vel egentlig under poenget "sosiale egenskaper" som er nevnt tidligere. Uten et visst kunnskapsnivå og erfaringsgrunnlag vil det skinne gjennom at man er blåst i pappen, og det er vel ikke akkurat noe forretningsforbindelser, investorer, potensielle oppdrags- eller arbeidsgivere, eller nettverk, ser på som positivt. Det kan være ødeleggende for forretningsideen din at du er kørka, for å si det enkelt. Det er imidlertid ikke noe i veien for at en litt enkel brunkremkjerring kan klare å bygge opp et imperium på nett, så lenge hun ikke trenger å samarbeide med andre. Det er jo det som er så fint med nettet, vi stokk dumme og halvstuderte har en nisje i forretningslivet her :D.

Ellers vet nok ikke nødvendigvis dagligvarekonger eller skipsredere så veldig mye mer om Platon enn den halvstuderte røveren. Det er vel bevist at man ikke trenger noen slik kunnskap for å bli en dyktig forretningsperson. Men at det hjelper på personligheten å ha litt variert materie mellom ørene, det er klart. Det er likevel viktigere for dama og vennene våre som skal høre på pjattet vårt i mange år framover, enn det er for profesjonelle kontakter.
 
Topp