Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Veggfolie.no - resultatet etter 1 måned

n0stra

Medlem
Tenkte å dele litt informasjon om hvordan det har gått besøksmessig samt åpne for tilbakemeldinger om noen har gode tips eller advarsler om åpenbare feil.

Google analytics viser følgende statistikk for hele perioden 11 oktober-:

5 780 Besøk
63 422 Sidevisninger
10,97 Sider/besøk
25,83 % Transittstoppfrekvens
00:07:58 Gj.sn. tid på nettsted
63,32 % % Nye besøk

For siste to uker er statistikken som følger:

2 475 Besøk
27 607 Sidevisninger
11,15 Sider/besøk
26,34 % Transittstoppfrekvens
00:08:20 Gj.sn. tid på nettsted
60,20 % % Nye besøk

Ser en svak positiv utvikling i forhold til besøksstatistikken. Målet ellers anser jeg å skaffe flere besøkende med tilsvarende fordeling. Omsetningsdetaljer vil jeg ikke gå ut med her.

Besøkene er veldig jevnt fordelt mellom søkemotorer, henvisningsnettsteder og direkte trafikk. Henvisningsnettsteder er den største trafikkgeneratoren med et diskusjonsforum, finn.no og facebook som viktigste kilder.

Vi har i overkant av 700 personer på vår facebookside, aktiviteten er ganske bra og den genererer hele tiden trafikk inn til siden. Det har stagnert litt rekrutteringsmessig i det siste så nye måter å spre siden blant folk vil også være i fokus. Siden brukes til å fortelle om konkurranser på webutikken, informasjon om artikler på bloggen vår samt nye produkter og kategorier.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Først og fremst er det hyggelig at det har gått over deres forventning. Slikt er moro!

Men, disse tallene forteller jo ikke oss noe uten å ha noen referanse å sammenligne med hvis man skal se kun på besøkstall.

Besøkstiden er imidlertid ganske bra - og da skulle det jo vært veldig interessant med konvertering etc. Eller i det minste hvor stor andel som var inne en viss tid e.l. Få splittet opp tidsbruken, slik at man fikk et visst inntrykk av ting og tang.

Å fortelle konverteringen synes jeg kanskje ikke er så veldig avslørende - ordresum kan jeg forstå at man ønsker å holde unna foreløpig!

Skulle håpet på litt mer åpenhet om tall når du først velger å "skryte" av tallene og deres suksess.
 

Christian

Medlem
Enig med Msites - konverteringstall er langt mer interessante enn faktiske besøkstall. Det vil også være interessant å se på trakten i kjøpsprosessen. Hvor faller folk av?

Legg ut konverteringstall, traktprosessen, mersalg gjennom eksponering av relevante produkter etc, så får man en mer interessant diskusjon IMO. Besøkstall er egentlig ikke relevante i hele tatt og de kan du godt fjerne, hvis du ikke vil opplyse for mye om omsetning/antall ordrer.
 

n0stra

Medlem
Beklager om dette er inntrykket dere sitter igjen med. Det er langt ifra noen skryting, mest egen glede for å ha fått snøballen igang. Det er det første nettshop prosjektet jeg har jobbet med.

Konverteringstallene er sikkert ikke mye å skryte av sammenlignet med etablerte og det er nok mye å gå på. Vi ligger idag på i snitt 1,5 % for alle besøk (inkludert returnerende besøkende). Ser man kun på unike besøk vil vel tallet være 2,26 %.

Fant noen interessante artikler her:

Kundene skyr trøblete nettbutikker – se statistikken som viser hvorfor | IAllenkelhet
Øk konverteringen og salget! En kikk på verdens “best-på-konvertering” webbutikker | IAllenkelhet

Ser umiddelbart at vi bør få forbedret one page checkout'en vår. Den er på en side men den er delt inn i seksjoner man må gjennom (standard magento). Jobber også med å få på plass fakturaløsning samt annen betalingsmodul enn paypal (kriseløsning da det ikke var bare bare å få på plass ordning med teller/pbs og bank).

Selv synes jeg slike sider som den nevnte verdensmesteren i konvertering, blomsterbutikken, er rotete og overlesset men det er kanskje slik kunder liker det?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg satte skryting i gåsetegn og det var ikke ille ment med å si at du "skryter". Jeg er av de som synes det skal være lov å skryte, men da liker jeg også å se hva det sammenlignes med :)

Og, suksess er noe som gjør noe med en selv. En får mer selvtillit, energi og pågangsmot - så fortsett med det du gjør.

Suksess trenger ikke være å være bedre enn konkurrentene, det kan være å slå seg selv hver dag, uke, måned eller den perioden man selv velger. Man må bare være bevisst på det og arbeide med det.
Dessverre er vi nok mange som ikke er flinke nok på denne delen.

Siden du selv har alle tallene er det jo bare du selv som kan si om du har nok besøkende innom til å fylle budsjettet, og hva som skal til. Har man nok besøkende, og et gjennomsnittsalg som man tror er der det skal være så er det bare konverteringen som står igjen. Og, da må man også ta en vurdering på om det er realistisk å nå den konverteringsraten som skal til på de allerede besøkende.

Så må man jo også ta en kikk på om man konverterer på returnerende besøkere, for hvis man ikke klarer å konvertere på dem så er det sikkert et eller annet feil på veien frem på nettsiden.

Lykke til med salget!
 

n0stra

Medlem
Har prøvd litt forskjellig småendringer på google adwords. Av en merkelig grunn har vi fått like mye eller mer besøk med bedre besøkstid ved å redusere det daglige budsjettet blant annet.

Lurte litt på om vi burde etablere en egen landingpage kun for de som kommer inn via google adwords. Ser for meg at det kan være et sjakktrekk i og med at man vet at disse ikke har havnet inne på siden vår ved en tilfeldighet men fordi de faktisk har søkt etter produktene vi leverer.
 

n0stra

Medlem
da har vi kjøpt bannerplass hos et av de største norske babyforumene, levert ut endel varer til diverse julekalendere på større blogger og portaler, får et par artikler i noen byaviser samt en annonse og noen passelig store bloggere har skrevet endel pent om oss.

Gøy å se når det raser inn med trafikk fra en helt ny side.

Må få på plass noen fornuftige landingpages, gå gjennom SEO for relevante søkeord på sidene og produktene samt fixe reklamebanneren vår bedre.
 

hohohoo

Medlem
I disse dager tror jeg at jeg ville brukt noen kroner på annonser hos FB, f.eks til alle med barn. Hadde glemt denne, men plutselig var 2 julegaver på plass :)
 

n0stra

Medlem
I disse dager tror jeg at jeg ville brukt noen kroner på annonser hos FB, f.eks til alle med barn. Hadde glemt denne, men plutselig var 2 julegaver på plass :)

Det ligger på listen "what to do" :)

Merker nå at det ikke lengre bare er vi som kontakter andre men begynner å få en jevn strøm med henvendelser fra diverse bloggere spesielt. Det er jo ikke store greiene de spør etter verdimessig i og med at vi kan skrive det av osv. Spørsmålet er om man likevel bør begrense seg noe (nå snakker jeg ikke om å dele ut til blogger og magasiner som ikke har noen som helst lesere selvsagt), eller er det bare å peise på, sikre seg søkeord og linker.

Tenker det kanskje er greit å variere litt hva man evt gir bort også. Ønsker ikke å havne i den situasjonen at man senker verdien på seg selv om dere skjønner.
 

ChrisE

Medlem
hei n0stra!

Jeg syntes dette var veldig interessant å lese. Hold oss gjerne oppdatert. Veldig inspirerende for oss som selv har planer om å lansere nettbutikk.
 

n0stra

Medlem
Kjekk promoteringsmetode i juletider når man produserer varer selv eller har lav selvkost: kontakte magasiner, nettsider, aviser og lignende som opererer med Julekalendere i desembermånedene. For noen gavekort sikret vi oss en bråte med nye besøk som igjen genererte ordre langt over summen vi brukte opp iløpet av få timer.

Kjører ellers egen blogg på siden, jevnlige oppdateringer av produktbilder samt konkurranseinformasjon (link til egne sider hvor konkurransene gjennomføres) og annet matnyttig og variert (unngå spamfølelsen), oppfordrer kunder til å sende inn bilder av motivene på veggen og lover bort gavekort på 150 med begrenset varighet til alle som gjør dette, pressemeldingen vår fungerte også og har ført til at to av de største interiørmagasinene tok kontakt og ville ha bilder til artikler, skal innrede kontorlokale for en avis med opplag på 85 000 og de lager en artikkel rundt prosessen og resultatet i tillegg til samarbeid med flere blogger og utsendelse av prøver.

Erfaringsmessig er gavekort en fin ting siden det fører kunden inn til deg hvis de gis bort gjennom et annet fora. På den måten får vi et kundeforhold til de uansett om de kjøper kun for gavekortets sum. Gavekortene våre kan også kombineres med kort eller faktura om man handler mer eller deles opp slik at restsummen kan benyttes på et senere tidspunkt.

For hvert eneste besøk siden genererer har vi omlag 4,5 kroner i omsetning (eks mva og frakt) og for hver unike besøkende har vi 6,8 kroner i omsetning (eks mva og frakt).

Siste 30 dager har en konverteringsrate på ca 2 % (besøk i forhold til antall salg), men forventer en økning da vi har hatt en enorm økning i besøk og merker at salgsresultatene av dette gjerne ikke kommer før 7-10 dager etter første besøk. Snittsalg eks mva og frakt på tett oppunder 500.

Merker også at samme dager man får mye treff fra referanser (blogger eller magasiner skriver og linker om siden) så raser også antallet direkte besøk opp. Noe jeg regner med skyldes personer som noterer adressen bak øret, ringer eller forteller om det til venner, familie og kolleger med mer.
 
Sist redigert:

Erlend

Medlem
For hvert eneste besøk siden genererer har vi omlag 4,5 kroner i omsetning (eks mva og frakt) og for hver unike besøkende har vi 6,8 kroner i omsetning (eks mva og frakt).

Dette er veldig bra, gratulerer og stå på videre :)

Hvordan gjør du det med frakt, hvilken leverandør?
 
Topp