Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Webhuset.no VPS, dyrt?

Freddy

Medlem
Og hvem tror du at du får faktura fra? Arbeidstaker eller arbeidsgiver?

Så du mener at det er riktig og ta 1900kr for en IP i Norge? Det er det spørsmålet mitt dreier seg om, jeg har til enhver tid hatt webhotell fra USA, og driver eget webhotell firma i USA. Dette er ikke snakk om hvem som betaler hvem, hva de ansatte får betalt eller hvem som har hva utgifter.

Spørsmålet er reelt i forhold til hva en IP koster hos norske leverandører, jeg må tydeligvis ha misforstått, ettersom alle de IPv4 IP addressene jeg har hatt opp igjenom årene har kostet maks 10kr måneden, og da må jo dem, ifølge dere selv, ha en ufattelig dårlig kvalitet i forhold til webhuset sine IPv4 addresser til 1900 kr.

Huff!

Det er ganske tydelig at du ikke driver et firma selv, Freddy. Hør nå på alle som har svart deg i tråden her.

Ingenting er tydelig i denne tråden.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Så du mener at det er riktig og ta 1900kr for en IP i Norge? Det er det spørsmålet mitt dreier seg om, jeg har til enhver tid hatt webhotell fra USA, og driver eget webhotell firma i USA. Dette er ikke snakk om hvem som betaler hvem, hva de ansatte får betalt eller hvem som har hva utgifter.

Jeg legger meg ikke opp i hva Webhuset tar for sine tjenester, så for min del er det ett fett om webhuset tar 1900, 19.000 eller omså 190.000 for flere IP-adresser. De får legge opp sine priser etter eget forgodtbefinnede, og så får kundene deres avgjøre om prisen er verdt å betale eller ikke.

Grunnen til at jeg stilte deg spørsmålet om hvem du tror sender deg faktura, arbeidsgiver eller arbeidstaker, var fordi du skrev:

Freddy skrev:
RipZ, du glemmer en ting. Det er ikke arbeidstaker som betaler 25% moms, kontorleie, datautstyr osv. Dette er det arbeidsgiver som betaler.

Og under ingen omstendigheter har de ansatte som svarer på support og salg hos Webhuset 500-1000 kr i timen, de av dere som tror det har nok misforstått grundig.

Her legger du opp til, slik jeg forstår innlegget ditt, at det er arbeidstakers timelønn som er bestemmende for hva du som kunde må betale til slutt, og det blir selvsagt helt på jordet.

De som syr sko i Vietnam har under $1 pr time. Det betyr jo ikke at ikke skoene koster 1400,- pr par i Norge, heller tvert imot :)
 

Freddy

Medlem
Her legger du opp til, slik jeg forstår innlegget ditt, at det er arbeidstakers timelønn som er bestemmende for hva du som kunde må betale til slutt, og det blir selvsagt helt på jordet.

Nei, det er ikke jeg som legger opp til det slik i tråden. Det er faktisk dere selv som forsvarer prisen på 1900kr ved og påtå at de som jobber for Webhuset har 500-1000kr per time og at "dem og skal ha betalt".
 

RipZ

Medlem
Nei, det er ikke jeg som legger opp til det slik i tråden. Det er faktisk dere selv som forsvarer prisen på 1900kr ved og påtå at de som jobber for Webhuset har 500-1000kr per time og at "dem og skal ha betalt".

Nei. Les mitt innlegg en gang til. Jeg er enig i at 1900 kroner er for mye å betale for en IP-adresse. Men jeg er uenig i at dette er lureri og skjulte priser.

For en bedrift er noe av det mest essensielle å finne sin kjernevirksomhet. Kjernevirksomheten skal være deres konkuransefordel mot konkurentene. De henvender seg ofte til forskjellige segmenter i markedet, og vil tilpasse sin virksomhet rundt dette markedet. Webhuset AS forsvarer sine priser med at segmentet deres virksomhet sikter mot, ikke benytter seg av tjenesten du etterspør. Da vil det ikke være lønnsomt for dem å bygge opp en infrastruktur som skal gjøre det kostnadseffektivt å betjene det de omtaler som "en liten promilleandel av kundene". Det er helt fair.

Solidhost tilbyr denne tjenesten for et ubetydlig beløp. Men det betyr at de har lagt opp virksomheten deres på en måte som ikke er like kostnadseffektivt som Webhuset AS. Du klagde selv på prisene til Solidhost. Det er tydelig at de henvender seg til to forskjellige markeder.

For å sette det veldig på kanten:
Hvis jeg leier et privatfly for 50,000 kroner, vil det sannsynligvis ikke koste meg noe særlig ekstra å ta et ekstra stopp innom Flesland for å ta en kopp kaffe. Kjører jeg derfimot med et charterfly, vil de sannsynligvis ikke tilby meg denne tjenesten, og om de gjør det, vil det antageligvis koste mange ganger mer enn det jeg betalte for å leie et privatfly. Bedriftene henvender seg to vidt forskjellige segmenter av markedet, og har tilpasset sin virksomhet rundt dette.

Jeg bor for tiden i USA og ser man på flybransjen her, kommer dette spesielt godt fram. Flere av de billige flyselskapene tar seg vanvittig godt betalt for overlast av bagasje, ekstra kolli etc. De litt dyrere flyselskapene tilbyr ofte samme tjeneste uten ekstra kostnad. Jeg har flere ganger valgt å fly med et dyrere flyselskap fordi jeg vet jeg kommer til å ha med meg mye bagasje. Totalt sett blir det billigere for meg å velge et selskap med dyrere bilettpris.

I motsetning til flybransjen (hvor vi er fullstendig klar over begrensningene), er det ikke alltid like enkelt å avgjøre hva vi kan ta for gitt av en webhost. Men en tommelfingerregel er at kvalitet koster, og kvalitet handler ikke bare om garantert oppetid og hastighet på linjene. Det handler like mye om ekstrafunksjonalitet.


Moralen er ofte:
- Billig betyr kostnadseffektivt - noe som gir lite rom for tilpassing
- Dyrere betyr mer service og større mulighet for tilpassing

Nå som du er på utkikk etter en ny webhost så tenk nøye gjennom hvilke behov du har, og hvilke behov du tror du vil få i nærmeste fremtid.

Det er ofte dyrt å betale for lite.
 
  • Like
Reaksjoner: sta

RipZ

Medlem
Nei, det er ikke jeg som legger opp til det slik i tråden. Det er faktisk dere selv som forsvarer prisen på 1900kr ved og påtå at de som jobber for Webhuset har 500-1000kr per time og at "dem og skal ha betalt".

Jeg glemte å kommentere denne.

NEI, VI SIER IKKE AT DE SOM JOBBER FOR WEBHUSET HAR 500 - 1000 KRONER PER TIME.

Det vi sier er:

Webhuset AS må fakturere kunder 1000 kroner per time for å dekke kostnader og profitt.

Dette er elementær bedriftsøkonomi. Hvis du ikke forstår dette (som burde være veldig enkelt å forstå) bør du kjøpe deg en bok. Eventuelt låne en på biblioteket. Men ikke klag til oss og fortell om "skjulte" priser og "lureri" når du kommer tilbake med boka 6 uker for seint markert med markeringstusj og egne notater - biblioteket vil sannsynligvis ta en pris for denne "tjenesten" som overgår Amazon sin bokpris siden denne "tjenesten" ikke er en del av deres kjernevirksomhet.
 

Freddy

Medlem
Men da er vi på samme linje, jeg tolket utalelsen som at de ansatte fikk betalt 500-1000kr timen, og dette forsvarte da prisen.

Beklager rotet, din nest-siste melding fikk det til og gå opp for meg hva det var som faktisk ble sagt.
 

picxx

Well-Known Member
Svaret ang. webhuset kan vel være så enkelt at de ikke ønsker at kunder skal benytte dem til denne tjenesten?
Da overpriser man seg gjerne kraftig, for å slippe å levere en slik tjeneste.

Personlig har jeg satt opp en og annen nettside til noen kunder, og bruker gjerne wordpress da dette er noe jeg sånn halvveis kan. Prisen jeg tar for dette skal jeg ikke legge ut her, da jeg sikkert vil få kjeft fra noen som mener jeg jobber gratis.
Oscommerce er ett annet oppsett, og jeg har også fått forespørsel om å sette opp dette. Første gangen jeg satte det opp og utviklet det for kunden tok jeg en fastpris på 6000 kroner. I dag tar jeg nesten den tidobbelte, eller anbefaler bare rett og slett at kunden bruker mystore.no
Jeg forsøker selvsagt å overtale dem til å bruke wordpress m/shopperpress først, men noen er urokkelige i sitt valg av softwaretilbydere ;)
 

Freddy

Medlem
Du har kanskje rett i det angående webhuset, men som en webhotell leverandør så er det uungåelig og ikke tilby denne tjenesten.

Jeg vil tro at 99% av de mer "avanserte" kundene Webhuset har, trenger ekstra IP addresser. Spessielt med deres VPS løsninger hvor dem kun tilbyr 1 IP addresse medfølgende pakken. Som dem selv sier, IPen er gratis, men det koster meg 1900kr for og få dem til og sette opp IPen.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Du har kanskje rett i det angående webhuset, men som en webhotell leverandør så er det uungåelig og ikke tilby denne tjenesten.

Hallo, selvsagt er det ikke det. Tror du One.com tilbyr dedikerte IP-adresser til sine kunder? For meg virker du litt som en av disse som krever en Mercedes til prisen for en gammel Lada.

Jeg har en kompis som alltid klager på at han får så dårlig service på butikker, restauranter, osv. Og jeg skjønner hvorfor, for han får virkelig veldig dårlig service. Og grunnen til det er som oftest fordi han ikke selv legger opp til en god tone med de han skal handle hos. Han er ganske enkelt sinnsykt kravstor uten å egentlig "fortjene" det. Går du på Burger King og forventer bordservering, så blir du jo skuffet, ikke sant.

Det kan godt være at du - som antagelig er en utfordrende kunde ingen egentlig vil ha - har fått "vanskelig kunde"-prisen. Kanskje har du ørten slike små krangler med webhuset bak deg? Da ville det slett ikke overrasket meg om webhuset ga deg en pris som var et hint om at de helst ikke vil gjøre denne tjenesten for deg, da de regner med at det blir masse trøbbel i etterkant.

Men hvis en som var hyggelig ringte, så kan det jo være de bare gjorde det gratis?
 
A

andy

Guest
Takk i like måte du. Hva med å gidde å lese hele tråden før du kommenterer? Uproft av webhuset? Nei, de vet hva de gjør.

Hva med nei, de vet ikke hva de gjør, det er utrolig overpriset, og en garantert måte å tape kunder på som vet hva de driver med. Det er vell nesten det samme som å scamme noen, for de eneste som ville betalt en slik sum er folk som ikke vet hva de driver med.
 

picxx

Well-Known Member
En liten digresjon:
Skal ikke legge meg så mye bort i hvordan webhuset driver sin forretningsmodell, men har selv brukt en del hoster opp gjennom årene og har da stort sett betalt $2-$15 / mnd. for en dedikert IP, litt etter hvilken hostingplan man bruker. Har aldri blitt avkrevd noen avgift for "oppsettet".
 
Topp