Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Webhuset.no VPS, dyrt?

RipZ

Medlem
En liten digresjon:
Skal ikke legge meg så mye bort i hvordan webhuset driver sin forretningsmodell, men har selv brukt en del hoster opp gjennom årene og har da stort sett betalt $2-$15 / mnd. for en dedikert IP, litt etter hvilken hostingplan man bruker. Har aldri blitt avkrevd noen avgift for "oppsettet".

Samme erfaring her. Og jeg fatter heller ikke at kun "en liten promilleandel" etterspør denne tjenesten. Men om dette stemmer, så er det helt fair business å velge og ikke bygge infrastruktur for å tilby dette kostnadseffektivt. Sannsynligvis vil de miste kunder på dette (og de har mistet minst èn allerede), men sansynligvis er dette kunder som ligger utenfor deres målgruppe.

Jeg har dog ingen erfaring med VPS. Jeg leier dedikert server, og da er det vel et implisitt krav at man ønsker tilgang til flere IP-adresser.
 

sta

Medlem
Det kan godt være at du - som antagelig er en utfordrende kunde ingen egentlig vil ha - har fått "vanskelig kunde"-prisen. Kanskje har du ørten slike små krangler med webhuset bak deg? Da ville det slett ikke overrasket meg om webhuset ga deg en pris som var et hint om at de helst ikke vil gjøre denne tjenesten for deg, da de regner med at det blir masse trøbbel i etterkant.

Siden du nå bringer dette opp så kan jeg bekrefte at jeg kjenner til flere tilfeller der det å få en eller flere ekstra dedikerte IP-adresser fra Webhuset har kostet langt mindre enn prisen trådstarter nevner.
 

Freddy

Medlem
Hallo, selvsagt er det ikke det. Tror du One.com tilbyr dedikerte IP-adresser til sine kunder? For meg virker du litt som en av disse som krever en Mercedes til prisen for en gammel Lada.

Jeg har en kompis som alltid klager på at han får så dårlig service på butikker, restauranter, osv. Og jeg skjønner hvorfor, for han får virkelig veldig dårlig service. Og grunnen til det er som oftest fordi han ikke selv legger opp til en god tone med de han skal handle hos. Han er ganske enkelt sinnsykt kravstor uten å egentlig "fortjene" det. Går du på Burger King og forventer bordservering, så blir du jo skuffet, ikke sant.

Det kan godt være at du - som antagelig er en utfordrende kunde ingen egentlig vil ha - har fått "vanskelig kunde"-prisen. Kanskje har du ørten slike små krangler med webhuset bak deg? Da ville det slett ikke overrasket meg om webhuset ga deg en pris som var et hint om at de helst ikke vil gjøre denne tjenesten for deg, da de regner med at det blir masse trøbbel i etterkant.

Men hvis en som var hyggelig ringte, så kan det jo være de bare gjorde det gratis?

Jeg ser ikke meg selv som noen utfordrende kunde, men jeg er heller ikke redd for og si ifra vist jeg føler at noe er feil, eller at jeg blir behandlet feil.

Jeg var kunde hos Webhuset i 2 dager, ingen kontakt med dem under noen omstendigheter, tok kontakt på Live Chat og spurte hvordan jeg kunne bestille en ekstra IP samt hva den ville koste, det var da jeg fikk slengt i trynet at "Jeg kunne sende en ticket til support@webhuset.no, og prisen er 1900kr for oppsett".

En fin måte og bevare en HELT ny kunde på.

EDIT: Nei, vil jeg ha en Mercedes, så betaler jeg for Mercedesen uten og klage.... Kanskje prute litt, men nei, aldri vankelig. Men derimot, skal jeg ha ett ekstra DEKK til denne Mercedesen, og vedkommende vil ha 8 ganger prisen av selve bilen, så er det kanskje en mulighet for at jeg begynner og bli vanskelig.

Jeg går på en restaurant og tar det jeg får, men blir tilbehøret dyrere enn hovedretten så er det kanskje på sin plass og gi beskjed? Får jeg en bille i maten, er det kanskje på plass og gi beskjed?

Jeg skriver at JEG synes at 1900kr for EN enslig liten ip addresse er dyrt, og spørsmålet mitt er om DERE mener det samme, og om dette er "norsk" standard. Jeg trenger ikke at du dømmer eller forklarer meg hvordan jeg "virker".

En liten digresjon:
Skal ikke legge meg så mye bort i hvordan webhuset driver sin forretningsmodell, men har selv brukt en del hoster opp gjennom årene og har da stort sett betalt $2-$15 / mnd. for en dedikert IP, litt etter hvilken hostingplan man bruker. Har aldri blitt avkrevd noen avgift for "oppsettet".

Den avgiftet er der som følger av at vist den du kjøper av leier hos ett datasenter, så tar datasenteret betalt for IPen, datasenterert tar betalt for IPen fordi det medfølger en del papirarbeid med IP addresser, og mange leverandører prøver og unngå at folk bestiller IP addresser unødvendig, "bare på gøy". Prisen er der hos mange for og skremme, samt dekke det lille papirarbeidet som fort hoper seg opp, det er derfor blant annet, at en begrunnelse er nødvendig når man bestiller en IP.


Siden du nå bringer dette opp så kan jeg bekrefte at jeg kjenner til flere tilfeller der det å få en eller flere ekstra dedikerte IP-adresser fra Webhuset har kostet langt mindre enn prisen trådstarter nevner.

Flott for dem, synd for meg at det ikke var slikt i mitt tilfelle. Men jeg håper du ikke snakker om folk som bestile for "2 år" siden, da prisene garantert endrer seg hyppig.
 
Sist redigert:
Topp