Terje E.

Fakta om elbiler – nyttig info

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

Det er både fordeler og ulemper med elbiler avhengig av individuelle prioriteter og preferanser. Når du skal vurdere om en elbil er noe for deg er det derfor viktig at du baserer valget ditt på korrekt informasjon.

Fem seiglivede myter

Underveis i vurderingene dine vil du sikkert støte på utsagn om elbiler som du må forholde deg til. På denne siden har vi valgt ut noen eksempler og gir tips på hva som er fakta om elbiler.

De 5 mytene:
1. Elbiler forurenser like mye som vanlige biler.
2. Man kan ikke holde varmen i en elbil om vinteren.
3. Elbiler kan i praksis ikke kjøre lenger enn 60 km på en oppladning.
4. En elbil er ikke en «skikkelig» bil.
5. Elbiler er altfor dyre.

1. Elbiler forurenser like mye som vanlige biler
Dette utsagnet er oftest basert på en betraktning om at det utledes CO2 i forbindelse med produksjon av strøm til elbilen og at CO2-utslippet derfor bare er «flyttet» fra eksosrøret til skorsteinene på de kulkraftfyre kraftverkene.

Mange rapporter konkluderer med at CO2-utslippet ved kjøring i elbil i Norge er lavere enn utslippet fra en bil med forbrenningsmotor av tilsvarende størrelse. I praksis vil det være snakk om at elbilen «slipper ut» 40-60 % mindre CO2 enn tilsvarende biler med forbrenningsmotor. CO2-reduksjonen vil dessuten stige i takt med at fornybar energi kommer til å utgjøre en større og større del av strømproduksjonen og i takt med at oppladningen blir mer «intelligent», så den i høyere grad foregår i de periodene hvor den fornybare energien utgjør en stor del av strømproduksjonen.

Det skal imidlertid bemerkes at det pt. ikke er faste standarder for hvordan man sammenligner det samlede CO2-utslippet for henholdsvis elbiler og bensin-/dieselbiler. Vil du vite mer, så les for eksempel om begrepet «Well-to-Wheel» og mye annet om elbiler på Wikipedia – Electric Car (på engelsk)

2. Man kan ikke holde varmen i en elbil om vinteren
En elbil kan ikke gjøre bruk av overskuddsvarmen fra forbrenningsprosessen slik som en bensin-/dieselbil kan. Med mindre elbilen er utstyrt med en ekstra bensinvarmer bruker den strømmen fra batteriet til å lage varme i kupeen. Noen av de tidlige elbilene var utstyrt med et så dårlig varmesystem at det kunne være problematisk å varme opp bilen på en norsk vinterdag, men i dag er ikke det noe problem.

Nyere elbiler fra etablerte bilmerker har ikke det problemet i samme grad. Man skal imidlertid være oppmerksom på at så lenge man bruker strøm til å lage varme under kjøring forringer man elbilens rekkevidde. Det er derfor viktig å undersøke om elbilens rekkevidde er tilstrekkelig til å dekke ens behov selv på en kald dag.

Heldigvis utvikles det løpende nye og mer effektive varmeløsninger til elbilen og problemet med å holde varmen i en elbil blir dermed mindre og mindre.

3. Elbiler kan i praksis ikke kjøre i mer enn 60 km på en oppladning
Slik man kjenner det fra bensin-/dieselbiler fastsettes elbilers teoretiske rekkevidde av et uavhengig prøvingslaboratorium. Det er imidlertid sjelden mulig å oppnå den teoretiske rekkevidden i praksis. Mange faktorer kan påvirke rekkevidden negativt (høy fart, behov for kupèvarme, frisk kjørestil, lave temperaturer m.m.).

Man bør altså ikke kjøpe en elbil med en teoretisk rekkevidde som bare akkurat dekker ens praktiske behov. Som en grov tommelfingerregel anbefales det at ditt praktiske kjørebehov mellom oppladninger ikke overstiger mer enn ca. 50-60 % av den teoretiske rekkevidden for den elbilen du vurderer å kjøpe. Hvis kjørebehovet ditt mellom oppladninger er f.eks. 90 km. bør elbilen din ikke ha en teoretisk rekkevidde på under 180 km. Det behovet vil flere nye elbiler imidlertid også kunne dekke.

Les også: 10 gode grunner til å kjøre elbil | Elbilens batteri – lithium-ion

4. En elbiler er ikke en «skikkelig» bil
fakta-om-elbil-teslaDet er elementer av sannhet i dette utsagnet. En elbil er som utgangspunkt ikke i stand til å matche bensin-/dieselbiler på rekkevidde og toppfart. Men ellers er det vanskelig å finne belegg for utsagnet.

I forhold til sikkerhet er moderne elbiler fra anerkjente produsenter generelt på nivå med sammenlignbare bensin-/dieselbiler. Kvalitetsopplevelsen er også på samme nivå og kjøreopplevelsen er på noen områder bedre. De fleste opplever at en elbil akselererer bra og at støynivået spesielt ved lav fart er markant lavere samt at det er behagelig å kjøre uten å måtte skifte gir. Alt i alt kan man ikke lengre snakke om at elbiler ikke er «skikkelige» biler.

5. Elbiler er altfor dyre
Det er korrekt at noen elbiler kan være dyrere å kjøpe enn tilsvarende bensin-/dieselbiler. Hvis man ser på de samlede kjøps- og eierskapskostnader kan bildet imidlertid bli et annet. Som en tommelfingerregel er elbiler nemlig billigere å kjøre og billigere å vedlikeholde/gi service enn tilsvarende bensin-/dieselbiler.

I noen tilfeller kan det også være billigere å forsikre en elbil. Flere og flere opplever derfor at det faktisk kan lønne  seg å kjøre elbil – om enn det ikke er snakk om kjempestore besparelser. Det for øvrig tas forbehold for en stor post på elbilbudsjettet: nemlig hvor mye elbilen er verdt når den skal skiftes ut – her mangler det fortsatt et pålitelig datagrunnlag. Om det vil være billigere å kjøre i elbil for deg vil avhenge av en konkret beregning.





Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *