Terje E.

FODMAP – Riktige matvarer til den irriterte tykktarmen

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

Det er mange som lider av irritert tykktarm. Alternative behandlere har i årevis behandlet diagnosen med dietten FODMAP. Nå enkelte sykehus i Europa gått i gang med diettbehandlingen FODMAP, som også er standardbehandling på sykehus i Australia, USA og England.

Selv om frukt og grønnsaker i utgangspunktet er sunt har en del mennesker problemer med å bryte ned de raske  karbohydratene som finnes i mange matvarer. Det kan gi smerter og løs avføring eller forstoppelse, nøyaktig som ved irritert tykktarm, og er kanskje hos mange hovedårsaken til problemet.

fodmat-diettFODMAP ernæringsfysiologer har kartlagt hvilke matvarer du best vil tåle og hvilke du kanskje i en periode skal holde deg unna. FODMAP er en forkortelse av Fermenterede Oligo-, Di- og Monosakkarider og Polyols.

NB! Denne listen er ikke komplett, det finnes mange matvarer som ikke er nevnt her som er både bra og dårlig i forhold til Fodmap.

Frukt

Frukt som skal unngås

  • Frukter med mye fruktose
  • Eple, Mango, Nashi, Pære, Sharon, Litchi, Vannmelon
  • Frukter med mye fruktose
  • Sharon Litchi Vandmelon
  • Frukter med mye polyol
  • Aprikose, Avocado, Brombær, Kirsebær, Litchi, Nashi, Nektarin, Ferske,n Pære, Plomme, Daddel

Frukt du kan spise

Banan, Blåbær, Boysenbær, Cantaloupe, Melon, Stjernefrukt, Tranebær, Durian, Vindruer, Grapefruk,t Honningmelon, Kiwi, Sitron, Lime, Mandarin, Appelsin, Pasjonsfrukt, Paw Paw, Anana,s Hindebær, Rabarbra, Jordbær, Tangelo.

Tørkede frukter man kan spise i Fosmap-dietten

Banan, chiper,s Tranebær (ikke søtede), Korinter, Paw Paw, Ananas (ikke søtede), Sultanas Rosiner.

Grønnsaker

Grønnasaker som skal unngås

  • Grønnsaker med mye fruktose
  • Sukkererter
  • Grønnsaker med mye fruktose
  • Artisjokk, Asparges, Bede, Rosenkål, Kå,l Cikorie, Fennikel, Hvidløg, Purre, Belgplante,r Okra, Løg, Ærter Radicchio salat, Sjalottløk, Vårløk (den hvite delen av løken)
  • Grønnsaker med mye Polyol
  • Avocado, Blomkål, Sopp

Grønnsaker du kan spise i Mapfod-dietten

Alfalfa, Bambusskud, Bønneskudd, Bønner grønne, Bok choy, Brokkoli, (kanskje ikke egnet for alle), Chili, Gulrot, Selleri, Purreløk, Choy sum, Mais (rå mais kan skape plager for noen mennesker), Agurk, Julesalat, Aubergine, Ingefær, Salat Marrow, Oliven, Pastinak, Persille, Potet, Gresskar, Sølvbede, Vårløk (den grønne delen) Spinat, Squash, Kålrabi, Søtpoteter, Tomat Mairoe

Les også: FODMAP diett

Hvete og rug

Problemer i Fodmap-dietten

Brød (hvitt, fullkorns surdeig, pita og mange rugprodukter), Pasta og nudler, Frokostsprodukter (som inneholder hvete, mye tørket frukt &/eller fruktsaft), Kjeks med smak (hvetebaserte), Kaker og bakverk (hvetebaserte), Søte kjeks (hvetebaserte), Wienerbrød og Andre (semulje, couscous, bulgur).

Alternativer

Ris, Mais, Potet, Amaranth, Tapioka, Quinoa, Hirse, Sorghum, Bokhvete, Arrowroot, Sago

Alternativer til hveteprodukter

Glutenfritt brød, 100 % speltbrøt, hvetefri rug. Glutenfri pasta, risnudler, hvetefri bokhvete nudler. Grøt, hvetefri musli, corn flakes og glutenfritt korn. Riskaker og kjeks, glutenfrie kjeks. Glutenfrie kaker, sukkerfrie kaker. Glutenfrie wienerbrødsblandinger og brødsmuler, polenta. Bokhvete, polenta, hirse, durrum, sago, tapioka, ris, mais og mel.

Andre matvarer, som inneholder fruktose og/eller fruktose som skal unngås:

Honning, Maissirupp, Cikorie, te, Insulin, Kunstige søtemidler, Sukkerfri eller lav-karbohydrat godteri, pastiller, tyggegummi og melkedesserter, Baked bean, linser og kikerter.

Alternativer

Treacle, Melasse Ahornsirup Hvitt, brunt, rått Castor sukker (sakkarose) spises med måte. Te, kaffe, og urtete, Nøtter og frø (måtehold), Havrekli, Bygkli, Psyllium (loppefrøskall), Riskl, Passende søtstoffer (NutraSweet, sucralose, stevia, sakkarin, tik TAC, mintie, vanlig tyggegummi).

De fleste er ikke nødvendigvis sunne, men det er en annen diskusjon.

Spesielle bemerkninger

  •     Begrens inntak av alkohol
  •     Unngå alkohol som har høyt innhold av ufordøyelige karbohydrater, slik som øl
  •     Klar sprit slik som vodka og gin med vann/brus med frisk frukt i moderate mengder er å foretrekke
  •     Drikk massevis av vann
  •     Spis med måte
  •     Tygg maten din godt
  •     Begrens forarbeidede matvarer
  •     Begrens eller unngå forarbeidet kjøtt
  •     Frisk frukt, grønnsaker og helt kjøtt/ fisk er beste

Husk dessuten også på følgende:

Du kan dessverre ikke bare spise i vei av egnede matvarer. Begrens inntaket av egnede frukter til en porsjon pr. måltid, f.eks. en hel banan eller appelsin. En tredjedel til et halvt glass egnet juice. Liten håndfull bær eller druer. Liten mengde av av tillatt tørket frukt (f.eks. 10 sultana).

Bland ikke frukt og grønnsaker i samme måltid. Det skaper luft og eventuelle smerter i en i forveien irritert tarm.





Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *