Terje E.

FODMAP diett

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

Magesmerter, tarmluft, oppblåst mage, forstoppelse/diaré, rumling, promp og rap er ofte til stede ved mage-tarmlidelser og det kan til tider være vanskelig å håndtere symptomene. Problemene kan også være tilstede uten at det kan påvises noen sykdommer. Da kalles det irritabel/irritert tykktarm (på engelsk Irritable Bowel Syndrome – IBS).

Hvis du har fått konstatert IBS (som krever at andre tarmsykdommer er utelukket) bør du overveie en kost med lavt innhold av vanskelig fordøyelige sukkerstoffer, såkalte fortærbar oligo, di- og monosakkarider og polyoler (FODMAP), som gjærer i tykktarmen og utvikler mye luft, rumling og magesmerter.

Les også: Husk på vaske bær, grønnsaker og frukt

Det er en diett som begrenser inntak av følgende sukkerstoffer (karbohydrater), som beskrives slik:

  • Laktose
  • Fruktose
  • Fruktan
  • Galaktan
  • Sukkeralkohol (polyol)

For å vurdere din toleranse/intoleranse overfor disse alminnelig forekommende, og for øvrig helt uskadelige stoffene skal matvarer med høyt innhold av FODMAP helt eller delvis fjernes fra kosten i 6-8 uker og deretter gradvis gjeninnføres. Hvis du er meget tynn eller undervektig skal du bare gå i gang etter avtale med legen din eller ernæringsfysiolog fordi det kan forekomme vekttap.

Etter seks uker gjeninnfører du èn matvare hver fjerde dag. Hvis du opplever ubehag skal du stoppe med å gjeninnføre nye matvarer i to uker. Målet er å identifisere hvilke matvarer som gir problemer samt å finne den grensen hvor du kan spise matvarene uten problemer.

Les også om FODMAP, fodmap kan være en metode som du kan ha nytte av hvis magen din er i ulage: FODMAP – Riktige matvarer til den irriterte tykktarmen og Hva er FODMAP (ekstern link)

Laktose (melkesukker) er et sukkerstoff som finnes i ku-, saue- og geitemelk. Manglende evne til å bryte ned og fordøye melkesukker kalles populært for melkeallergi, men har ingenting med allergi å gjøre. Det riktige navnet er laktoseintoleranse, som skyldes en delvis eller fullstendig mangel på enzymet laktase, som bryter ned laktose. Ufordøyd laktose medfører oppblåsthet, smerter, luft og diaré, som ofte oppstår tretti minutter til to timer etter inntak av melk og meieriprodukter.

Begrens matvarer med høyt laktoseinnhold som melk, yoghurt, is, ost og ricotta.

fodmap-diettFructose (fruktsukker) er et sukkerstoff som finnes i frukt, honning og sirup. Ikke alle fruktoseholdige matvarer skal nødvendigvis begrenses på en FODMAP diett.

Fruktoseintoleranse ligner laktoseintoleranse, i og med at fruktose ikke kan fordøyes helt i på grunn av en enzymmangel. I motsetning til laktose lettes fordøyelsen av fruktose ved nærvær av et annet sukkerstoff, glukose, som sjelden gir mageproblemer. Derfor tåles sukkerholdige matvarer med likelig fordeling av fruktose og glukose (1: 1 eller mindre) generelt godt, mens matvarer med høyere innhold av fruktose enn glukose (>1: 1), slik som epler, pærer og mango ofte vil gi mageproblemer.

Fruktaner : Finnes særlig i grønt og korn som f.eks. løk og hvete. Fruktaner er sukkerstoffer bestående av lange kjeder av fruktosemolekyler som er vanskelig fordøyelige fordi tarmen mangler et enzym til å bryte ned kjedene. Derfor gir fruktaner oppblåsthet, luft og magesmerter. Hvete står for størstedelen av menneskers fruktaninntak. Begrens hvete, løk og hvitløk samt andre grønnsaker med høyt fructaninnhold.

Galaktaner : Finnes særlig i bønner, kål og linser. Galaktaner er sukkerstoffer bestående av kjeder av galaktosemolekyler. Galaktaner kan ikke fordøyes i tarmen av samme grunn som fruktaner fordi tarmen ikke har enzymet som er nødvendig for å bryte ned molekylkjedene. Derfor kan galaktaner gi til gass, oppustethet og magesmerter.

Polyoler : Polyoler er også kjent som sukkeralkoholer. De finnes naturlig i noen frukter og grønnsaker samt i kunstige søtemidler som sorbitol, xylitol, mannitol og maltitol. Sukkeralkoholer kan gi samme problemer som de andre sukkerstoffene.





Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *